Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum, maar ook een allround knutselaar kan niet alles weten.
Ik heb een kleine incomplete compressor gekregen en ben die aan het opknappen.
Het betreft een twee cilinder Bosch compressor, op een keteltje van c.a 30 Liter.
Een geschikte motor had ik liggen, net als het meeste andere materiaal.
Ik neem aan dat de compressor gesmeerd moet worden, maar er zit nergens een peilstok en/of vulopening!
Om meer over de conditie van de compressor te weten te komen, heb ik alvast een van de cilinders gedemonteerd.
Op de bodem van het carter slechts een plasje olie van enkele millimeters.
Klepjes, veertjes, zuiger, zuigerveren, schraapveer, cilinderwand, lagers, zien er echter uitstekend uit, weinig of geen slijtage, alleen hier en daar veel koolaanslag.
Op de onderzijde van de krukas is een platte uitstulping gegoten, die voor de spatsmering moet zorgen.
Vanaf een nippel aan de zijkant van het carter vertrekt een olieleidinkje A van 6 mm. In de betreffende aansluitnippel, bevind zich een veerbelaste stift S, die bij elke omwenteling van de krukas, enkele mm word geduwd, en zo de verbinding opent tussen carter en ??.
Ik vermoed dat deze kleine olieleiding vroeger was verbonden met de luchtinlaat.
Omdat het een twee cilinder betreft, heb ik zelf een spruitstuk gemaakt waarop het luchtfilter is gemonteerd dat er bij zat, en twee punten waarop ik de olieleiding A wil aansluiten.
Het luchtfilter is regelbaar, zodat men het vacuüm in het spruitstuk kan regelen.
Momenteel heb ik olie voorzien tot het aangegeven peil, net aan de onderzijde van de nippel.
Wie kent of weet meer over dit type compressor, of een gelijkaardig smeersysteem?
Aangezien er geen vulopening is, moet dit gebeurd zijn bij de fabricage, maar hoeveel (compressor) olie moet er in?
Tot welk peil dient het carter met olie gevuld te worden?
Ik ben nieuw op dit forum, maar ook een allround knutselaar kan niet alles weten.
Ik heb een kleine incomplete compressor gekregen en ben die aan het opknappen.
Het betreft een twee cilinder Bosch compressor, op een keteltje van c.a 30 Liter.
Een geschikte motor had ik liggen, net als het meeste andere materiaal.

Ik neem aan dat de compressor gesmeerd moet worden, maar er zit nergens een peilstok en/of vulopening!
Om meer over de conditie van de compressor te weten te komen, heb ik alvast een van de cilinders gedemonteerd.
Op de bodem van het carter slechts een plasje olie van enkele millimeters.
Klepjes, veertjes, zuiger, zuigerveren, schraapveer, cilinderwand, lagers, zien er echter uitstekend uit, weinig of geen slijtage, alleen hier en daar veel koolaanslag.
Op de onderzijde van de krukas is een platte uitstulping gegoten, die voor de spatsmering moet zorgen.
Vanaf een nippel aan de zijkant van het carter vertrekt een olieleidinkje A van 6 mm. In de betreffende aansluitnippel, bevind zich een veerbelaste stift S, die bij elke omwenteling van de krukas, enkele mm word geduwd, en zo de verbinding opent tussen carter en ??.

Ik vermoed dat deze kleine olieleiding vroeger was verbonden met de luchtinlaat.
Omdat het een twee cilinder betreft, heb ik zelf een spruitstuk gemaakt waarop het luchtfilter is gemonteerd dat er bij zat, en twee punten waarop ik de olieleiding A wil aansluiten.
Het luchtfilter is regelbaar, zodat men het vacuüm in het spruitstuk kan regelen.

Momenteel heb ik olie voorzien tot het aangegeven peil, net aan de onderzijde van de nippel.
Wie kent of weet meer over dit type compressor, of een gelijkaardig smeersysteem?
Aangezien er geen vulopening is, moet dit gebeurd zijn bij de fabricage, maar hoeveel (compressor) olie moet er in?
Tot welk peil dient het carter met olie gevuld te worden?