Schuurdak vergroten bitumen

Alleszelf

  • #1
Beste klusser,

Ik ben bezig met mijn schuur(dak) uit 2007 aan het verlengen:



IMG_1459.jpg


Op de balken komt OSB plaat en deze ligt in afschot richting de bestaande regenpijp. De nieuwe OSB sluit precies aan op het bestaande OSB. Over deze constructie heb ik geen vragen, maar wel over hoe ik het beste de bitumen kan aanhechten op de bestaande laag. Volgens mij is de bestaande bitumen direct op de OSB gebrand en wordt er alleen aan de rechterkant met meterse stukken gewerkt. De huidige afvoer wil ik vervangen door een dakdoorvoer waardoor de afvoerbuis op dezelfde plaats blijft (laagste punt). Ik wil een dakdoorvoer van lood gebruiken en om zoveel mogelijk opstaande rand te voorkomen, deze infrezen.

Ik heb de volgende vragen:

1. Huidige dak is 1 laags bitumen, kan ik dit doorvoeren?
2. Hoe kan ik het beste de overgang van oud naar nieuw bitumen maken? (nieuw onder die opstaande flap steken en die vervolgens terugklappen en branden?)
3. Hoe kan ik de oude afvoer verwijderen en dat stuk weer repareren?
3. Moet ik het oude bitumen nog voorbehandelen?

Het is niet mijn eerste klus, maar wel mijn eerste klusje met bitumen branden. Het resultaat moet natuurlijk wel waterdicht worden! :wink:

Hier nog twee foto's:
IMG_1459.jpg

IMG_1461.jpg




IMG_1462.jpg
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
Oude dakleer wegsnijden tot iets voorbij de kantstrook dan spijkerlaag leggen en vastzetten dan uitloop erdoor en toplaag erop branden en een cm of 10 a 15 over het oude dakleer branden
 

Sander 1972

  • #3
Er zijn 2 lagen, 1 onder laag en een met zwarte leislag

Heeft u wel een gezien wat een dak dekker doet om deze lagen erop te krijgen, en zeker met fikke
 

Alleszelf

  • #4
Dank voor jullie snelle reacties. Jullie zijn erg zeker dat er op het bestaande dak een onderlaag is gebruikt. Waar kunnen jullie dit aan zien? Ik dacht omdat het helemaal verkleefd met teer zat (moest het lostrekken/steken) dat er geen onderlaag gebruikt was.

Als ik het goed begrijp ga ik het volgende doen:
IMG_1459 bewerkt 2.jpg



1.Rood: Wegsnijden tot rode stippellijn
2.Groen: eerste baan
3.Blauw: tweede baan (tevens kantafwerking
4.Geel: meterse kantstroken


@Sander 1972: ik heb het vaker live gezien en inmiddels heel wat filmpjes bekeken. Ik heb echter alleen gezien hoe het in geheel nieuw wordt aangelegd, nooit iets dergelijks als dit. Uiteraard is vuur gevaarlijk en ik zal dan ook een brandblusser binnen handbereik houden.
 

Sander 1972

  • #5
Over de blauwe moet ook een terug brand strook en een roset op de uit loop.
Vergeet ook geen hoekjes er aan te snijden tegen het trekken

Heeft niks met in de brand te maken, maar meer met dat je niet door de bitume heen stookt.
En als je het vaker gezien hebt, en filmpjes bekeken hebt had je ook gezien dat er een onderlaag zit dat is de witte onderkant op foto3
 

Alleszelf

  • #6
Het lijkt erop dat men alleen een klein stukje onderlaag (of is het een plaatselijke versteviging?) toegepast heeft in de nabijheid van de afvoer want ik zie het nergens anders zitten. Maar ik begrijp dat een onderlaag (twee laags systeem) beter is en dus zal ik het voor het nieuw stukje dak wel toepassen. Daarnaast moet er aan de linkerkant (blauw) ook met kantstroken worden gewerkt. Ik vind het best raar dat het bestaande dak dus eigenlijk helemaal niet aan de eisen voldoet, maar wel zo vanuit de nieuwbouw is opgeleverd.

1. Dat van de roset snap ik niet. Marco.88 geeft aan spijkerlaag, uitloop erdoor en dan toplaag branden. Mis ik iets?

2. Moet ik het oude dakleer bij de overlap nog voorbehandelen?
 

Sander 1972

  • #7
De uitloop moet in geplakt worden, en daarvoor snij je een roset, rond dus en niet 4 kant
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Ja je mist een spijker-of onderlaag en die leg je tegen de bestaande dakbedekking aan. Eronder zou iets beter zijn maar dan krijg je iets meer rug in het vlak en kom je iets omhoog. Ertegen komt beter uit met de bestaande dakbedekking.
Van de bestaande dakbedekking haal je met een bijvoorbeeld een driehoek krabber en misschien een vlammetje de leislag weg.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Waarom rond.
Rechthoekig kan ook hoor. Van de rechthoek snij je de hoeken af. Staat ook netjes.
De opstand kan je beter met meterse stukken afwerken. Een lange lengte op de opstand branden gaat wel maar vraagt meer ervaring.
 

Sander 1972

  • #10
De dak dekkers waar ik mee werk en klus doen niet anders dan een ronde roset.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Maar dat maakt het niet tot een verplichting. Een rechthoekige manchet maak je sneller dan een ronde. Voor het nette zal je toch een soort van passer, touwtje moeten hebben.

Ik reageer omdat je nogal nadrukkelijk vermeld niet 4 kant.
 

Sander 1972

  • #12
Voor het trekken tegen te gaan is rond beter. 4kant kan ook, maar kan gaan werken
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Ja sorry hoor. Zie mijn profiel nooit te oud om te leren.

Kan gaan werken. Hoe moet ik me dat voorstellen.
 

Alleszelf

  • #14
Bedankt voor alle informatie. Er zit geen onderlaag op het bestaande dak, maar ik zal het wel zoals Wgb aangeeft gebruiken. Ook zal ik gebruik maken van kantstroken aan alle kanten.

Voor wat betreft de uitloop ben ik niet zeker of ik snap wat jullie bedoelen. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een detailtekening en heb het volgende gevonden:

Schermafbeelding 2021-09-01 om 16.44.44.png

"
Werkwijze:
  1. Ter plaatse van de afvoer een plakstuk zonder open vuur aanbrengen tot circa 150 mm voorbij de verdieping en uit dit plakstuk een gat snijden ter grootte van de diameter van de uitloop.
  2. De onderuitloop in dit gat aanbrengen, geweld in bitumenpasta en waterdicht en luchtdicht aangesloten op de standleiding met bijvoorbeeld een rubberen ring.
  3. Een plakstuk aanbrengen over de plakplaat tot aan de rand van de verdieping.
  4. De eerste laag van de dakbedekking stuiken tegen strook a.
  5. De toplaag van de dakbedekking aanbrengen tot aan de verdikking veroorzaakt door de
    plakplaat. (Bij gegoten bedekkingen deze laag doorzetten en na afkoeling van het bitumen een gat snijden ter grootte van de diameter van de uitloop).
Opmerking:
Dit detail is een universeel uitgewerkt detail. Bij een tweelaags dakbedekkingssysteem volgens een L-code of N-code kan als alternatief de onderlaag worden doorgezet en in de verdieping adequaat additioneel worden bevestigd, waarbij het plakstuk kan vervallen.

"

Als ik het goed begrijp hoef ik geen plakstuk te gebruiken maar kan ik de onderlaag doorlaten lopen (vastgezet ook in de verdieping).. Na plaatsen van de uitloop met bitumenkit en het primeren van bovenzijde van de uitloop , brand ik een roset (c). Daarover heen brand ik vervolgens de complete baan (e) tot aan de verdikking.

Klopt dit?
 

Sander 1972

  • #15
Voor die uitloop maakt het idd niet uit, bij een dak doorvoer is het wel nodig. Haalde even wat door elkaar, druk.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Dat zal in de praktijk niet meevallen op een harde ondergrond. Wil je heel weinig water op het dak houden, dan zal je de dakvloer flink groter dan de plakplaat van de afvoer moeten verdiepen wil het dak goed drooglopen.

Zelf zou ik tevreden zijn met een stuk onderlaag onder de plakplaat van de afvoer. Dat stuk onderlaag steekt ongeveer 10 cm buiten de plakplaat. De onderlaag rond het gat 4 tot 6 asfaltnagels. De afvoer met bitumenkit op de onderlaag. En ik zou de dakbaan op de plakplaat van de doorvoer branden. Zo zou ik het de afvoer zo laag mogelijk proberen te houden om het drooglopen te bevoorderen. Manchet kan ook maar dan kom je toch weer een stukje omhoog.

Zelf was ik van de eenlaagse kunststof dakbedekking. De dakbaan over het gat, een gat maken ,de dakbaan rond het gat mechanisch bevestigen en de afvoer in het gat steken en de plakplaat van de afvoer aflassen op de dakbaan.
 

Alleszelf

  • #17
Dus ik zou ook kunnen volstaan door:

1. 10cm groter dan de plakplaat van de uitloop verdiepen
2. Een stuk onderlaag onder de uitloop (10cm voorbij de rand van de plakplaat) vastzetten met nagels
3. Onderuitloop met bitumenkit plaatsen
4. complete baan toplaag branden (over de plakplaat).

Dus alleen bij de uitloop een onderlaag en voor de rest direct op het OSB branden?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
De kunst is dat er geen rug wordt gevormd bij de aansluiting van de twee dakvlakken.
Brand je alleen de toplaag op de OSB moet je bij de naden van de platen niet branden dus deze vrijhouden zodat de platen kunnen werken zonder de werking door te zetten aan de toplaag.
 

Alleszelf

  • #19
Is er in deze situatie wel sprake van twee dakvlakken? Het oude OSB dak ontmoet het nieuwe boven een balk, zoals ook bij een nieuw dak zou gebeuren. Ik voorzie daar geen grotere of andere werking van de ondercontructie dan elders op het dak. Of is het zo dat bij elke naad er een stukje niet gebrand wordt en over hoeveel centimeter gaat dit dan?

Ik kan het naadje ook vullen met een epoxy waardoor de platen één geheel vormen (ik heb veel ervaring met epoxy), of is dit een beetje overdreven?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Het werk zo, hou links en rechts de naden 10 tot 20 cm vrij van hechting. Zodoende kan de dakbedekking en de dakvloer vrij blijven werken.
Epoxy lijkt mij overdreven. Komt er werking in een vlak zullen ergens die krachten tevoorschijn komen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu