schuur wordt veranda

Hebeentuin

  • #21
20201116_103624.jpg
Hier is iets mis gegaan, ik dach dat ik een reactie plaatste in een vorig topic van mij, over de veranda... misschien kan het daar naar toe verplaatst worden?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #22
Is dit van een schakelaar? Ik neem aan dat het is om aarde en of nul door te lussen, mocht je dat nodig hebben. Links onder zie ik nog een sparing voor een lasklem.
 

Hebeentuin

  • #23
Ja een schakelaar. Ik gebruik het voor twee afzonderlijke lampen. Die lasklem die er in zit had ik echter niet in gebruik.

Oww ik zie dat mijn vraag er niet in staat. De vraag was inderdaad waar die klem voor dient.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #24
Die lasklem is voor het doorverbinden van een niet gebruikte ader. Dit is waarschijnlijk een doos om een schakelaar in te plaatsen. Dan gebruik je alleen bruin en zwart op de schakelaar. De blauwe draad kan dan in deze lasklem doorgelust worden van de voedingszijde richting de lamp.
 

Hebeentuin

  • #25
Ik heb nu inderdaad een blauwe ader die niet nodig is en een aarde ader. Beide heb ik nu in deze schakeldoos weggedrukt. Moet ik die dan in die lasklem drukken? Of gewoon los laten zoals nu?

En is dat dan bedoeld voor het geval ik vanuit die schakeldoos twee kanten op wil? Nu heb ik enkel een buis van boven. Maar ik kan onder natuurlijk doorbouwen. Is het daar voor bedoeld?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #26
Juist daarvoor is dit inderdaad. Dat je de bruine draad onderbreekt met de schakelaar en de blauwe draad middels de lasklem kunt verder zetten.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #27
Wegdrukken van aders die je niet gebruikt is niet handig. Zorg in ieder geval dat ze afgedopt zijn. Ze zouden anders misschien nog contact kunnen maken. Je moet aarde en blauwe nul niet samen in dezelfde lasklem drukken. Dan heb je kans dat de aardlekschakelaar er uit klapt.

Dit is inderdaad bedoeld wanneer je vanuit de doos twee kanten op gaat. Als de schakelaar en lamp samen op een lasdoos uitkomen dan heb je deze ingebouwde lasklem niet nodig.
 

Hebeentuin

  • #28
Dankje, helemaal helder!
 

Hebeentuin

  • #29
Beste lezers,

In het verleden heb ik al eens nagedacht over deze klus maar kwam er niet uit. Ondertussen hoop ik wel een oplossing te hebben en op korte termijn te kunnen starten. Willen jullie meekijken en meedenken?

Het gaat er om dat ik het houten frame (zie foto) aan de voorzeiden verwijder en zo een veranda realiseer. Dat wil ik doen door drie douglas palen (15/15 cm) als staanders te gebruiken met daarop twee douglas palen als dragers. Ik vervang dus de huidige dragende constructie. Het zwart geverfde hout links blijft staan, net als de houten zijwand rechts.
De fundering is een gemetselde muur van ongeveer 70 cm direct op het ijzer. De onderste steen is twee steens breed en vervolgens een enkel steens muur omhoog. De vloer is een betonvloer gestort op zand en puin dat gewoon tussen de gemetselde fundering is gestort en ligt dus tegen het metselwerk aan.

Mijn idee is om de Douglas palen op de gemetselde muur te plaatsen ter hoogte van het maaiveld. De bovenste laag stenen (die nu op de foto zichtbaar zijn) verwijder ik. Daar plaats ik ankers op voor de palen. Vraagtekens die ik heb:

- Midden in de baksteen een gat boren voor een bout waarop ik de paalplaat draai waarop de paal steunt. Door de paal te draaien kan ik later de hoogte bepalen. Bout vastzetten met chemisch anker. (sterk genoeg? blijft zo'n bout echt zitten en de paal dus ook straks? of zakt het langzaam naar beneden?)

- Er komt een bakgoot bij. Het lijkt mij dat deze mogelijk te ver vooruit komt te hangen ten opzicht van de dakpannen. Want de douglaspaal is dikker dan de huidige draagbalk. Hoe ver moeten de dakpannen minimaal in de bakgoot steken voor goede afwatering? zijn er andere dingen waar ik met plaatsen vooraf rekening mee moet houden om te voorkomen dat ik straks niet in de problemen geraak met die bakgoot?

Aanpak:
Vooraf ga ik de dakconstructie stutten, hierbij steun ik de horizontale balken en de diagonale balken, Deze zitten namelijk naast elkaar aan elkaar gespijkerd. Dat wordt veel ondersteunend materiaal om het sterk te maken. Daarna sloop ik de voorgevel er uit en kan ik beginnen.

bakstenen muurtje een rij lager maken, anker met paal plaatsen en met schoren vast zetten. Liggers er op leggen, de boel aan elkaar schroeven, Palen omhoog draaien tot goede steun is verkregen, schoren bevestigen. Klaar.

Ik voeg diverse foto's toe om een beeld te geven. zie ik iets over het hoofd of heb je andere opmerkingen dan hoor ik het graag!

alvast bedankt.
1634568578567.jpg
1634568578574.jpg
1634568578570.jpg
1634568578564.jpg
1634568578560.jpg
1634722064920[1203].jpg
 
Laatst bewerkt:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #30
Had je hier al niet een topic over gemaakt? De foto komt me erg bekend voor. Graag even de link naar dat topic geven, dan voeg ik ze samen.

Zomaar een groot deel gevel wegslopen betekent dat je de onderlinge samenhang in de gaten moet houden. Hoe zorg je dat de schuur (in drie richtingen) stabiel blijft?
 

Hebeentuin

  • #31
Ja dat klopt. Dat bedoelde ik met mijn eerste regel.


Er staat alleen verouderde info in dus het leek mij handig een verse topic aan te maken omdat alles nu al een stuk concreter is. Maar Ik vind het ook prima om mijn nieuwe post onder de oude te plakken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #32
Dank je, ik heb ze samengevoegd. Er was in dit topic al veel gesproken over de constructie, en ook de stabiliteit.

Eerste aandachtsspunt is dat de huidige gevel al te licht is uitgevoerd, de dakrand buigt aardig door.
 

Hebeentuin

  • #33
Ik heb de boel voorbereid en een aantal praktische vragen, hopelijk kunnen jullie adviseren.

Allereerst een opmerking van IJkenhout van alweer een tijd terug waar ik een vraag over heb:
Je kan op zich de fundering hergebruiken. Deze is goed gezet en het gewicht wordt alleen minder. Het is wel zo dat kolommen meer druk geven dan wanden, dus het kan nuttig zijn een betonband te maken op de fundering op de druk te spreiden.

zo ziet het er nu uit, zie foto 1:
IMG_20211115_094714.jpg

Ik wil een laag over de bakstenen aanbrengen zodat alles egaal is en er netjes uit ziet. Bedoel jij dat ook met de betonrand? Wat voor beton of cement is hier het meest geschikt voor? en hoe dik mag die laag maximaal zijn? Want zoals je ziet iets niets egaal, om het aan te sluiten op de vloer is het soms 2 cm, soms 4 cm.. Ik wil het nog wel strak en recht snijden overigens.

Omdat de fundering best breed is wil ik de volgende paalhouders gaan gebruiken: zie foto 2 en specificaties:
  • Afmetingen van de bovenplaat: 100x100 mm
  • Afmetingen van de bodemplaat: 160x100mm
  • Materiaal dikte bovenplaat: 7mm
  • Materiaal dikte bodemplaat: 9mm
  • Gaten in de bovenplaat: 4 gaten Ø 14mm
  • Gaten in de bodemplaat: 4 gaten Ø 13mm
  • Borgmoer maat: M30
  • Minimale hoogte: 30mm
  • Maximale hoogte na hoogteverstelling: 250mm
  • Materiaal: Thermisch verzinkt staal
  • Verstelbaar met steeksleutel 30mm

Welke houtfretten en bouten en pluggen voor in de paalhouder adviseren jullie hierbij, qua maat bedoel ik dan? Of moet dat dan ook 14 en 13 mm dik zijn? En hoe lang dan?
a15.1m302502.png

Bij voorbaat dank!
 
Laatst bewerkt:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #34
Is de fundering gemetseld? Op de foto lijkt er beton over metselwerk heen gestort te zijn. Kan je een detail schetsen van deze rand (incl. waar de kolommen komen)?
 

Hebeentuin

  • #35
Het is een bakstenen fundering, terug in het topic staan daar nog meer foto's van.

Op die fundering was in het midden een halfsteens muurtje gemetseld, dat heb ik verwijderd. Je ziet dat de vloer van de schuur tegen dat muurtje aan is gestort en daarom net een paar cm op de fundering ligt.

Mijn voornemen is die paar cm strak af te snijden met een haakse slijper zodat alles recht is en de fundering helemaal vrij is. Dan een betonrand op de fundering leggen die weer netjes aansluit op de vloer.

Op die betonrand wil ik vervolgens drie paalhouders bevestigen.

Ik heb geprobeerd een detailtekening te maken, hopelijk is dit duidelijk, laat het anders even weten.
Bedankt.

IMG_20211117_103625.jpg
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #36
Een gemetselde fundering kan geen puntlasten opnemen. Het beton moet de kracht van de kolom spreiden over de fundering. Stort dit dan ook over de hele breedte van de fundering en stop er wapening in.
 

Hebeentuin

  • #37
Hoe dik moet die betonrand dan worden? Als ik het ook moet wapenen?
 

Hebeentuin

  • #38

Zou ik het beton kunnen wapenen met vezels?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #39
Als je dit aan een constructeur vraagt zegt die dat de gemetselde fundering vervangen moet worden voor een hoge betonbalk. Maar een beetje praktisch gezien zou ik zeggen dat 20cm hoog een aardige maat is (zonder daar enige verantwoordelijkheid voor te nemen).

Vezelversterkt beton is geweldig spul. In de bouw wordt er op kritische plekken wel altijd tradionele wapening bijgelegd, omdat er nog niet goed met de vezels gerekend kan worden.
 

Hebeentuin

  • #40
Wat heb ik nodig om beton vlak te schuren? Is daar speciaal materiaal voor nodig? Ik moet gewoon de bovenkant waterpas schuren, het is net ietsjes te rond.
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu