schuur wordt veranda

Hebeentuin

  • #1
Beste lezers,

Ik zal deze thread gebruiken om mijn vragen rondom onze klus te plaatsen. Ik verwacht dat ik hier in de loop van de tijd met nieuwe vragen zal terugkomen.

De situatie:
Ik wil onze schuur ombouwen tot veranda. Hieronder voeg ik enkele foto's toe van de situatie en een schetsje van hoe het moet worden (ongeveer). Ook een impressie foto die ik op internet vond die redelijk weergeeft wat de uitstraling en het model moet worden, maar dan net in spiegelbeeld. Het moet low budget. Dat wil zeggen er is beperkt budget dus geen onnodig (duur) werk of aanpassingen. Ik hoop te kunnen volstaan met het aanbrengen van nieuwe staanders en draagbalken Douglas 15/15 cm. Daar wil ik wel in investeren. Daarnaast een laag zwarte beits over het hout aan de binnenkant en buitenkant en het lijkt al heel wat. Het kleine schuurtje links wordt behouden. Op dit schuurtje wil ik aan de binnenkant underlayment platen aanbrengen zodat ik bovenop nog wat kan opslaan. Naast de veranda rechts is nog wat ruitme, iets van 12 m2. Dat wil ik gebruiken als buitenspeelplaats waar ik een klimtoestel of iets wil bouwen en het wil aansluiten op de veranda. Dus hoe de rechter zijde van de veranda nog aangepast wordt is nu nog niet duidelijk. Dat kan ik openbreken, deels openbreken, of behouden.

Suggesties omtrent ontwerp qua uitstraling of combinatie met een speelplek voor de kinderen zou ik ook leuk vinden. Nu eerst wat foto's, daarna mijn eerste vraag:

SCN_20201003 (3).JPG
SCN_20201003 (2).JPG
thumbnail_20201003_115211.jpg
schuur.jpg
thumbnail_20201003_115359.jpg
thumbnail_20201003_115301.jpg
thumbnail_20201003_115319.jpg




mijn eerste vragen zodat ik verder kan voorbereiden:

1. Hoe zal ik deze staanders (Douglas 15/15 cm) plaatsen op de reeds bestaande betonnen vloer?
In verband met vocht en droogwaaien. Mijn eigen gedachten gingen naar opmetselen, wellicht iets doen met de muurtjes of wat bij metselen? Leuk voor de uitstraling. Zo'n betonpoer liever niet want dan moet ik breken. Zo'n metalen paaldragen lijkt niet mooi. wat is jullie idee?

2. Willen jullie mij wijzen op aandachtspunten die in je op komen als je zo het totaal plaatje ziet? Natuurlijk probeer ik zelf ook vooruit te denken en voorzie ook wel een en ander. Ik zou het fijn vinden als jullie meedenken en meekijken.

dankje
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Een paar jaar geleden zoiets gedaan met een oude garage, en het dak laten zitten. Wel de constructie iets opgetild mbv stempels om ruimte te maken om de liggers in te schuiven. De Douglas staander staan op een draadeind M16 welke doorloopt in de balk. En met een voetplaat op hoogte gesteld kan worden. Was een dagje flink doorbuffelen (incl metselwerk doorzagen en afvoeren).

WhatsApp Image 2017-06-06 at 21.13.40.jpeg
 

Hebeentuin

  • #3
veranda 6.jpg


Een voorbeeld wat overeenkomt met onze wensen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Die schuur met overkapping is geheel opgetrokken uit een Douglas frame.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Poeren maak je met een grondboor, PVC (0f kartonnen)-buis, beton en een draadeind.
 

Hebeentuin

  • #6
Ik ben vooral opzoek naar keuzes om de staanders te plaatsen. Zoals ik aangaf is het gebruik van een poer misschien omslachtig. In dat geval moet ik de vloer en fundering open breken namelijk en ik denk dat de huidige betonnen vloer voldoende draagkracht heeft. Dus welke keuzes heb ik om de staanders te plaatsen. En hoe ga ik die draagbalken en staanders onder de huidige constructie plaatsen?

dien ik eerst de staanders te plaatsen en dan de draagbalken tussen dak en staanders schuiven? of andersom? En hoe ga ik een staander op de vloer bevestigen als ik niet meer dan 15 cm ruimte boven de staander heb? ik voorzie daar wel wat moeilijkheden.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
Hoe dik is de vloer? Boor een gat en je weet waarschijnlijk genoeg.
Als dik en sterk genoeg: draadeind erin met chemisch anker, paal erop.
Anders plaatselijk de vloer versterken: gat maken van ongeveer 15x15cm, iets uitgraven. (of boren of zuigen) Beton erin met draadeind.

Inderdaad eerst staanders, 15 cm is ruimte zat.

Vind je een verstelbare paalhouder die je gewoon op het beton zet een optie?
Dan kan je met een stelmoer de paal naar boven draaien zonder de paal te draaien. (dat kan met draadeind in beton trouwens ook)
 

Hebeentuin

  • #8
super, dit ga ik even uitzoeken. sommige termen moet ik even googelen en ik zal onderzoeken hoe de vloer exact is. Wellicht dat ze deze spullen bij de groothandel hebben liggen? dan kan ik dat daar even bekijken en weet ik beter waar we het over hebben. Dankjewel!

mocht het toch nodig zijn om de vloer te versterken en ik dus alsnog moet gaan uitgraven dan kan ik op dat moment net zo goed een betonpoer erin zetten. Dan heb ik dus keuzes. Eerst die vloer dan toch maar eens goed bekijken.

een aanvullende vraag:
als ik die draagbalk op de staander leg. Kan ik die dan niet gewoon halverwege erop leggen? 7,5 cm voor de linker draagbalk en 7,5 cm voor de rechter draagbalk. Ik zie op internet dat ze de balken vaak half in verstek zagen en ze zo op elkaar leggen. Maar dat lijkt mij wel ten koste te gaan van de draagkracht.
Ik lees namelijk 5 cm dikte voor 1 meter overstrekking, met 15 cm zit ik dus goed. Zaag ik daar de helft uit dan zit ik denk ik feitelijk met een dikte van 7,5 cm wat te weinig zou zijn. Klopt dat?

winkelnamen niet nodig - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Die 5 cm dikte per meter is een stelregel, maar wel afhankelijk van de belasting.
In jouw geval zie ik ook schoren staan op de tekening, dus daarmee komt het vast wel goed.

Gewoon half erop leggen kan, een verbinding maken is wel mooier en hoeft niet heel ingewikkeld, bijvoorbeeld een halfhoutverbinding.
Dat je boven de staander een deel weghaalt maakt niet uit, er blijft meer dan voldoende over. De dikte is om doorbuigen te voorkomen en dat gebeurt niet boven de staander.
 
Laatst bewerkt:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Hou er rekening mee dat de schoren ook echt dragend zijn, voor de stabiliteit. De stabiliteit in de derde richting (op verdiepingsvloer niveau zeg maar) moet je nog iets op verzinnen.
 

Hebeentuin

  • #11
Kan iemand mij vertellen wat de derde richting is en even meedenken hoe ik dat op pak?

Bedoel je met de schoren de draagconstructie (de driehoek van het dak)? En bedoel je dat ik dat vast moet maken aan de douglas draagbalken die ik wil gaan plaatsen? Kan dat niet met lange schroeven? Of met ijzeren hoeken?

In principe blijft de constructie hetzelfde als deze nu is, alleen dan met minder, maar dikkere, balken. Toch?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Bij de meeste schuren verzorgen de wanden de stabiliteit. Als je die er grotendeels uithaalt, moet je dus een andere voorziening treffen. De lengte en breedte zijn de twee eerste richtingen, de derde is op verdiepingsvloerniveau (als het een plat dak zou zijn het dak). Meer info.

Deze schoren:
schoor.jpg
 

Hebeentuin

  • #13
Bedankt! helemaal helder, inmiddels de voetplaten ook al gezien alsook de chemische ankers en poeren.

Ik vroeg mij af of het zinvol is iets te doen aan de vloer zelf. Ik las elders dat men met een vergelijkbaar project ook een vloer isolatie met de buitenmuur ging aanbrengen. Het contact werd gescheiden, waarom precies is mij niet duidelijk.
De gemetselde muren lijken aan de onderzijde wat vochtig.En ik vraag mij af of ik niet een mooie vloer wil maken. Is het zinvol iets te doen met isolatie dan wel de vochtresistentie?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #14
Op je schets is de rechterzijwand open, op je voorbeeld foto is deze dicht.
Is deze wand dicht, dan heb je voldoende stabiliteit, het dak is voorzien van gg delen, hieraan kan je schijfwerking ontlenen.
Is de rechterzijwand open, dan moeten de schoren langer worden.
 

Hebeentuin

  • #15
De stabiliteitsvraag is mij wel duidelijk. Als ik met een definitief ontwerp klaar ben zal ik het jullie nog eens voorleggen.
De schoren gewoon met grote schroeven aan de staanders en draagbalken vastzetten? Of zijn er verstandigere keuzes?


Wat betreft mijn vraag over de vloer, kunnen jullie daar nog iets over zeggen?

Ik vroeg mij af of het zinvol is iets te doen aan de vloer zelf. Ik las elders dat men met een vergelijkbaar project ook een vloer isolatie met de buitenmuur ging aanbrengen. Het contact werd gescheiden, waarom precies is mij niet duidelijk.
De gemetselde muren lijken aan de onderzijde wat vochtig.En ik vraag mij af of ik niet een mooie vloer wil maken. Is het zinvol iets te doen met isolatie dan wel de vochtresistentie?


Nu regent het een klein beetje naar binnen. Er komt nog wel een dakgoot te hangen wat dit misschien iets meer voorkomt. Om het hoogteverschil van tuin en vloer op te heffen overweeg ik ook om een extra laag egaliserend beton op de bestaande vloer te storten. Dan is die netjes, goed schoon te houden en meteen op gelijke hoogte. Dus als ik daar nog iets met scheidingen, folie of isolatie moet doen dan kan ik dat direct mee pakken.

Een vraag over de fundering om de voetplaat te plaatsen

Nu ik de voetplaten bekeken heb en nogmaals naar mijn vloer een volgende vraag. Mij werd hierboven geadviseerd een gat in de vloer te boren om te achterhalen hoe stevig deze werkelijk is, ivm de draagkracht. De voetplaat komt echter niet zozeer op de vloer maar op de gemetselde fundering. Je kunt het op de foto's zien van mijn eerste post.
- Moet ik nog steeds boren? of
- kan ik zo'n voetplaat met een chemisch anker ook vast zetten in die bakstenen? Of zijn bakstenen te zwak?

klussers die het leuk vinden om creatief mee te denken over het ontwerp en hoe je het mooi maakt zijn uiteraard ook welkom om suggesties te doen ;-) Best lastig vind ik zelf
 
Laatst bewerkt:

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Het is een mooi traditionele schuur, dus hier kan je een mooie veranda van maken. Als de schuur nu bij het huis past, hou dan het uiterlijk zo. Kies bijvoorbeeld een goot die daar bij past. Zoals een zinken mastgoot, of een uitgetimmerde goot met een paar sierrandjes.

Ik denk dat je je niet te druk hoeft te maken over de vloer en muurtjes. Lekker zo laten en alleen als je later problemen hebt, pas kijken naar een aanpassing.

De schoren kan je bv. iets inzagen in de staanders (kan er zo snel geen afbeelding van vinden). En dan met een paar grote pennen, spijkers of schroeven vast zetten.
 

Hebeentuin

  • #17
dankje!

Ik ben ondertussen weer verder aan het plannen/nadenken. Dan kan ik als ik daar voor kies wel alvast een laag egaliserend beton over de huidige vloer gooien. dat is best veel volume denk ik. Gaat dat goed lukken als ik een betonmolen regel? En ik had bij de bouwmarkt al begrepen dat ik het wel moet coaten achteraf, vanwege het vuil en waterdichtheid.

Ik moet alleen even weten of ik die M16 schroefbouten in die bakstenen kan vastzetten met een chemisch anker?
Dat is dus die fundering van een aantal bakstenen die op de oergrond is gezet, (lijkt het althans) waar vervolgens een muurtje op is gezet (zie foto eerste bericht). Is baksteen sterk genoeg daarvoor of gaat dat breken?

In plaats van zo'n betonpoer met voetplaat wat men veel gebruikt kan ik ook wel een vierkantje bakstenen metselen op de vloer waarop ik de voetplaat zet. Misschien is dat mooi. Ik vraag mij dan nog wel af of die M16 draad dan nog perse in de baksteen moet of dat het ook door de voeg kan als dit zo uitkomt. (ik bedenk me nu dat er misschien wel speciaal tegeltjes of stenen voor zijn??)

Verder denk ik nu aan het praktisch uitvoeren. De volgorde van plaatsen en ook een beetje in fases vanwege mijn tijdsblokken. Ik zal later nog even mijn ideeën hier neerzetten. bij voorbaat dank
 

Hebeentuin

  • #18
Okay, weer even verder maar ik blijf met mijn gedachten hangen rond de vraag 'hoe ga ik die voetplaten goed neerzetten'. en 'wat is de kwaliteit van mijn fundering, moet ik daar nog iets mee' en ook, 'waar ga ik beginnen met bouwen'.

Het lijkt ons leuk het karakter van de schuur enigszins te behouden. Daarbij kan ik geen betonpoeren gebruiken zonder alles volledig weg te breken aangezien er nu een fundering en vloerplaat ligt. Daarom leek het ons leuk om een vierkante verhoging van enkele bakstenen te metselen, circa 30 tot 50 cm boven de grond. En op deze bakstenen dan de voetplaat met de douglas paal te plaatsten.

Ik heb opnieuw grond weg gegraven om de fundering beter te bekijken. Zie foto's. Het lijkt er op dat het metselwerk op de oergrond is gezet, maar ik weet het niet zeker. Het is geel zand wat best stug is. Maar als ik mijn best doe kan ik het wel weg graven. Ik weet dat we hier, in de kop van Drenthe bij ons, de oergrond ergens tussen de 50 en 100 cm ligt. Hoe kan ik bevestigen dat dit oergrond is?

thumbnail_20201021_151415.jpg


thumbnail_20201021_151335.jpg


Hoe beoordelen jullie de gemetselde fundering?

Hoe zal ik het begin van de bakstenen verhoging gaan starten? Is die fundering breed genoeg? hij lijkt ietsjes breder dan het muurtje erboven maar het is ook scheef, en is dat ook breder aan de binnenzijde? Als ik er bakstenen op wil metslen in een vierkant moet dat niet boven luchtledige gaan zweven. Moet ik die fundering verbreden op de plekken waar de palen gaan komen? Zal ik de betonvloer op de plek waar de staanders komen verwijderen en vanaf de fundering gaan metselen? Afijn, er komen diverse vragen in mij op als ik nadenk over hoe ik hier ga beginnen. Willen jullie weer even meedenken?

Onder nog een ander ontwerp van de veranda zoals ik het zou kunnen maken. en een iets mooiere tekening van het oorspronkelijke ontwerp. Ontwerp 2 is wel mooier vinden wij, en het houd een lekker grootte ruimte in het midden, geen paal in het midden. Maar de overbrugging is wel aan de ruime kant met 380 cm en dit ontwerp is een stuk bewerkelijker en duurder. overigens heb ik hier de metselstenen te laag getekend, ik denk dat ik dat hoger op ga metselen.

Mochten jullie over het ontwerp nog iets over kwijt willen dan hoor ik het graag. Bij voorbaat dank.

veranda optie 1.JPG


veranda optie 2.JPG




Bedankt.
 
Laatst bewerkt:

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #19
Neem een stuk rondstaal, bijvoorbeeld van 12 mm.
Maak er een dwarshandvat aan.
Druk de staaf in de grond.
Gaat dit moeizaam, dan heb je goede grond.

Let ook op opwaaien, zeker als de kolommen los op de fundering staan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #20
Je kan op zich de fundering hergebruiken. Deze is goed gezet en het gewicht wordt alleen minder. Het is wel zo dat kolommen meer druk geven dan wanden, dus het kan nuttig zijn een betonband te maken op de fundering op de druk te spreiden.

Beoordelen van de fundering: let op scheuren en ongelijke zettingen (of het waterpas ligt). Hoe goed de stenen onderling vast zitten is minder van belang.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu