Schutting met steigerplanken

Conradus

  • #1
Ben bezig een schutting te plaatsen.
Ongeveer 6 m lang en 2 m hoog met palen met levenslange garantie, weet even niet hoe ze heten. Er komen steigerplanken tegenaan. Een korte en een lange en dan om en om,nu vraag ik me af hoe ik die steigerplanken het beste kan vastzetten en hoe om, daar bedoel ik mee aan welke kan het hart van de boom zat. Je ziet planken krom trekken over dwars. Als je nu de holle kant tegen de palen schroeft krijg je niet dat de planken t.o.v. elkaar langs de rand zo vervormen en het er strakker uit blijft zien. Nu is even de vraag wat is de holle en wat de bolle kant? En dan graag nog advies over hoe ze het beste te bevestigen, welke schroeven en wel of niet voorboren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
In het hout zitten jaarringen, zorg dat de bolle kant van de ringen naar buiten gericht zijn.
Ik neem aan dat de palen van hard hout zijn, de schroeven voorboren in de paal op de kernmaat van de schroef.
Ook de planken moeten voorgeboord worden willen ze strak tegen de palen komen te zitten.
U kunt door de planken heen de gaten markeren waarmee de palen voorgeboord kunnen worden.

U kunt houtdraadbouten gebruiken als u dat mooi vindt, deze bouten moeten wat groter dan de kernmaat voorgeboord worden om splijten van de hardhouten palen en afknappen van de bouten te voorkomen.

Ik mag zelf graag gipsplaatschroeven van 55 x 4,2 mm gebruiken, dan moeten er drie per plank in maar het voordeel is dat ze niet roesten en vrijwel onzichtbaar zijn in het hout.
Ook spaanplaatschroeven zijn te gebruiken maar dan van 6 of 8 mm dikte, deze schroeven roesten wel door.
Roestvaste spaanplaatschroeven zijn niet sterk genoeg om ze in de palen te schroeven, de kop knapt er snel af.

Alle soorten schroeven even met de punt in zuurvrije vaseline zetten, dat schroeft veel gemakkelijker en de schroeven knappen niet zo snel af.
 

Conradus

  • #3
Jan,
Bedankt voor de adviezen. Maar aan de bolle kant gaat de plank toch hol staan, dus m.a.w. de randen worden dan toch van de palen getrokken? Is het niet verstandiger te zorgen dat als die krom trekt er alleen vanaf het midden van de plank wat van de palen afkomt omdat ook minder opvalt. Verder is onze kant ook de zonkant wat beteket dat die aan onze zijde eerder wat droger zal worden en dus ook minder uit zal zetten. Dat van die gipsplaatschroeven is een goed idee, vooral dat ze niet roesten maar of die ook sterk en lang genoeg zijn weet ik niet de planken zijn 3 cm dik. Van de andere kant lijkt het me ook niet verstandig om veel te lange te nemen. Je ziet in bouwmarkten spaanplaatschroeven met volledige schroefdraad maar ook die met een deel onder de kop niet. Twijfel er over welke te nemen. Die met geen schroefdraad onder de kop zullen volgens mij veel sneller door de het hout worden getrokken waardoor de verzonken kop de plank zal splijten zeker op het einde van een plank of daar waar twee planken op een paal komen. Denk per saldo dat een schroef met volledige schroefdraad meer grip in de plank heeft en dus de tapse kop kop het niet alleen moet opvangen. De planken wil ik niet te groot voorboren om de schroefdraad daar ook enige grip te geven. Kan de planken tijdens het schroeven goed op de paal klemmen met b.v. een lijmtang.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De schroef hoeft geen grip op de plank te hebben d.m.v. de schroefdraad maar door de kop van de schroef.
Als u de planken monteert met de bolle kant naar u toe komen de zijkanten nooit los van de balken want het midden van de plank wordt naar de balk getrokken met als gevolge dat de zijkanten strak tegen de paal komen te liggen.
De gipsplaatschroeven zijn sterk zat bij gebruik van 3 schroeven per plank, doordat ze niet roesten verliezen ze geen kracht wat een normale spaanplaatschroef wel doet door het roesten.
Het voorboren van de planken heeft hetzelfde effect op de gipsplaatschroeven als het stukje gladde schacht bij andere schroeven,dit effect is er ook bij houtdraadbouten, die hebben ook een stukje gladde schacht.
 

Conradus

  • #5
Hoe zitten de jaarringen dan, met de open cirkel of de gesloten cirkel tegen de paal? En zou die schroef van 55 mm lang genoeg zijn bij een steigerplank van 32 dikte, of kan ik daar beter een iets langere voor pakken? Ik boor meestal de schachtdikte is dat nu ook verstandig en het handigste zou natuurlijk in een keer doorboren zijn maar dan heeft alles dezelfde maat.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
In de planken de buitenmaat van de schroef voorboren, in de paal de kerndikte van de schroef voorboren.
Een schroef die 20 mm in hardhout zit heeft voldoende houvast.

De hartkant van de plank komt tegen de palen.
 

Conradus

  • #7
Weet je dat met die hartkant zeker?
Op deze foto heb ik ook steigerplanken en die trekken volgens mij andersom.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #8
Hartkant wordt de bolle kant.
Hartkant buiten zei de leraar op de mts destijds, dan blijft hij steunen op 2 punten en valt het schotelen minder op.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Inderdaad, foutje, hartkant buiten. :oops:
 

Conradus

  • #10
Is ook erg verwarrend.
Als je naar de tekening kijkt lijkt het logisch maar als je over meer of minder krimp door uitdroging nadenkt is het andersom. Is nu duidelijk dus hart van de paal af.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik hoorde laatst dat het beter is planken met één schroef in het midden te monteren. Wil je meer schroeven, zet ze dan naast of dicht bij elkaar. Hout werkt in de breedte, de schroeven moeten niet zorgen dat de plank daar scheurt.

De tip was bij potdekselen, of dit in alle gevallen geldt, weet ik niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Als de schroeven voorgeboord worden is er ruimte voor de planken om uit te zetten en te krimpen, bovendien is dit hout zo zacht dat het gaat vervormen bij de schroeven zodat de schroeven niet knappen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu