Rotte draagbalk houten vloer, maar liever geen beton

Turbo MacKwek

  • #1
Een houten vloer op de begane grond is op. Een draagbalk is helemaal verrot, konden we door een luikje zien. Tijdelijk gestut met wat stoeptegels, maar we moesten nu toch maar eens een wat structurelere oplossing gaan zoeken... :cool:

Alleen op dit forum en op zowat heel internet, vind ik vooral informatie over het vervangen van dit soort houten vloeren door beton. Daar ben ik niet per se op tegen, maar ook niet meteen voor en ik wil wel goed beslagen ten ijs komen.

*Kan een houten vloer net zulke gewichten dragen als beton? (waar hij nu doorzakt staat een enorme boekenkast van vier meter breed en tot aan het plafond. Vol ja)
*Kan een houten vloer ook goed genoeg worden geïsoleerd?
*De originele draagbalken zitten in de muur ingemetseld. De kapotte draagblak is zeer dicht bij de muur verrot. Een nieuwe balk kan daar dus niet aan het nog goede deel vast worden gemaakt. Is een constructie met raveelhouders dan haalbaar, of zijn die niet sterk genoeg?

De huidige situatie is nu dat de houtenvloer een centimeter of 20 boven een zandbed hangt. De verdere staat daarvan kan ik niet goed beoordelen, omdat ik de vloer pas helemaal wil openen als ik ook een plan de campagne heb... Maar laat ik er maar vanuit gaan dat dat zand in de winter gewoon nat is. Oplosbaar?

Het huis is uit de jaren 30.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Er zijn meerdere mogelijkheden. Beton is zeker niet altijd nodig. Kijk maar eens hoe lang je huidige vloer is meegegaan. Als je nu nieuwe balken erin legt, gaat het weer 80 jaar mee.

De gaten waar de balken in de muur liggen, kan je hergebruiken. Het gat moet dan wel aan één kant dieper zijn, zodat je de balk kan doorsteken. Een houten vloer valt prima te isoleren. Met bv.isolatieplaten of thermokussens.

Er zijn ook metalen of kunststof vervangers van houten balken, maar dat is vooral handig als je er een PS-combivloer van maakt. Google op lichtgewicht renovatievloer. Die kan je ook maken in een droogbouwsysteem. Heb je meteen de isolatie goed geregeld. Nadeel is wel dat er mogelijk nieuwe gaten gehakt moeten worden, vanwege de h.o.h. maat.

Check de ventilatie ook even van de kruipruimte.
 

Turbo MacKwek

  • #3
Dank je wel,

Nu is het niet zo dat ik me zorgen maak over de duurzaamheid van hout, vooral over de draagkracht. Kun je daar misschien nog iets over zeggen?
Ik heb nog nooit geprobeerd mijn volle boekenkast op te tillen, maar ik vermoed dat hij zwaar is. Alleen op internet vind je vooral voorbeelden met badkuipen en aquariums. Geen idee hoe dat zich tot elkaar verhoudt. Ik weet alleen dat ik inmiddels zeeziek wordt in mijn kantoor.

De ruimte waar het om gaat is een kantoorruimte, waar ik mijn inkomen moet verdienen. Iemand nog enige inschatting hoe lang die bij een goede planning, buiten gebruik zou zijn? Punt is dat ik de vloer dus liever niet helemaal openmaak en dan mijn nog offertes ga opvragen en wachttijden aanga etc.

ps. ik open niet voor al mijn vragen nieuwe topics hoor. Regelmatig ben ik erg geholpen met de andere, alleen dat lees je dan niet :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
De boekenkast staat tegen de muur, Als dat is waar de balken opliggen, is er weinig risico. Als een houten vloer meeveert, zijn meestal de balken te licht. Je kan balken bijleggen of opdikken. In de balkenschuif kan je aflezen welke balkafmeting nodig is.

Ik vermoed dat deze klus door een aannemer in een paar dagen gepiept is.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Balkenschuif is bedoeld voor woonhuisvloeren, de ruimte is een kantoor. Verschil is de belasting, 175 tegen 250 kg/m2, maar in hout uitvoeren is mogelijk.
 

Turbo MacKwek

  • #6
Excuseer voor lange afwezigheid.

Een vraag blijft in mijn hoofd spoken.
Ik kan me bij noch 175 of 250 kg een menselijke voorstelling maken. Op welk niveau zou je uitkomen wil je een volle boekenkast veilig kunnen plaatsen? Of beter: dat je je gewoon niet druk hoeft te maken over hoe zwaar je kast is... (niet dat dan wil gaan beknibbelen hoor, maar dat ik het begrijp)

Ik kan wel met enige onderzoek achterhalen wat mijn boekenkast weegt, maar hoe bepaald ik de vierkante meters? Het gehele oppervlak van de kast, of alleen dat van de poten, waar hij op de vloer rust?

De kast staat overigens niet tegen de muur, waar de balken aanliggen. De kast staat dus parallel aan de draagbalken.

Maar het belangrijkste is dat ik nu weet dat hout zeker een optie is. Vind ik toch een aangenamer materiaal. :)
 

Poster

  • #7
Hallo

Bij renovatie vernieuwen we de balken naar wat er onsprongkelijk in is gemaakt.

Dit blijkt toch de beste oplossing.

Grt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik weet alleen dat ik inmiddels zeeziek wordt in mijn kantoor.
Als dit het geval is zijn de balken oftewel verrot of veel te zwaar belast, vroeger werden de balkdiktes niet bepaald voor joekels van volle boekenkasten, even de dikte van de originele balken toepassen lijkt me geen goed idee.
Er zullen dikkere balken toegepast moeten worden, dit betekent dat de hele planken vloer eruit moet, nieuwe balken (erbij) aanbrengen en de planken weer leggen.
Al met al een forse ingreep met bijbehorende kosten, de kosten zou ik willen dragen voor een houten vloer waar het ook mogelijk is om nu een betonvloer toe te passen met isolatie en vloerverwarming.
Een paar offertes aanvragen voor beide ingrepen en dan kunt u een goede afweging maken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Je kan eventueel onder de boekenkast een extra balk plaatsen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
Dan moeten de planken er nog uit om de balk te kunnen plaatsen.
 

Turbo MacKwek

  • #11
Ik ging er hoe dan ook al vanuit dat alle planken eruit zouden moeten, al was het alleen maar om eens goed te kunnen vaststellen hoe de rest er bij ligt. Op het punt van doorrotten of nog in prima staat? Als de balken constructief eenmaal goed liggen (en berekend zijn op hun taak), heb ik geen aannemer nodig om de vloerdelen er weer op te spijkeren lijkt me.

En een balk in de hoek is inderdaad verrot. Dat hebben we al kunnen vaststellen omdat precies daar al een geimproviseerd luik was gemaakt door de vorige eigenaar (maw. die had waarschijnlijk ook al een probleem geconstateerd, maar oplossen? Ho maar. ;) )

Jan, je bedoelt denk ik dat je de kosten NIET zou willen dragen als je ook beton kunt leggen? Anders begrijp ik je zin niet...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Ik zou de kosten niet maken en het werk niet willen doen met hout als ik de kans had een geïsoleerde betonvloer daarvoor in de plaats te maken.
Eventueel met vloerverwarming, in elk geval de leidingen erin en later aansluiten als het financieel te gek wordt.
Zoiets moet men over langere tijd bekijken want de woning wordt meer waard en u spaart veel energie uit.
Door aanleggen van een geisoleerde betonvloer komt u ook in en hogere energieklasse, b.v. van C naar B. Altijd nuttig bij verkoop.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Ook een houten vloer kan je isoleren.

Is het huis op palen of op staal gefundeerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu