Remeha Avanta 28C met communicatieproblemen

DenVo

  • #1
Al een tijdje zitten wij met het probleem dat onze ketel spontaan begint te loeien en het huis zomaar voorbij de ingestelde temp. verwarmt.
Dit doet hij niet continu, maar met vlagen. Soms dagen niet, soms meerdere keren per dag.

Vaak lost dit probleem zichzelf op, op andere momenten moeten we de boel uitschakelen om te resetten.
Logischerwijs denk je eerst aan de thermostaat zelf, maar deze is vervangen en ondanks dat de foutmelding veranderde (ander merk thermostaat) bleef het probleem bestaan.

Uiteindelijk recent geprobeerd om de hele kabel te omzeilen door de thermostaat direct naast de ketel te hangen (er zit namelijk normaal gesproken een verdieping tussen) met een nieuwe kabel.
Helaas nog steeds hetzelfde probleem.

Hiermee kunnen we dus de thermostaat en de kabel uitsluiten.

Daarmee is ook direct een eventuele losse verbinding tussen "kroonsteentje" en kabel bij de ketel komen te vervallen omdat deze natuurlijk met de andere kabel los is geweest.

Wat blijft er dan nog over aan mogelijkheden?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Welke thermostaat en welke foutmelding.
 

DenVo

  • #3
"Geen Communicatie" :D

Voorheen was zo'n ronde Honeywell met een klein digitaal venstertje. Die gaf alleen de "F" als foutmelding, maar de nieuwe Honeywell geeft dus de melding "Geen Communicatie".

Er staat "Modulation" (voorzijde) en "TH8210M1003" en "1636 03 ST1" (achterzijde) op.
 

Panic

  • #4
Het probleem zit in de print van de ketel.
 

DenVo

  • #5
Inmiddels heb ik een andere printplaat gekocht (BIC-321 van SIT) en nu blijkt deze iets anders te zijn dan degene die er in zit.
Het verschil zit hem in de manier waarop de bedrading op het board bevestigd wordt.
De oude maakt gebruik van schroefbare connectors op het board, terwijl de nieuwe pluggen heeft om connectors in te bevestigen.
Verder lijkt het board identiek.

Nu kan ik ergens connectors gaan regelen, maar ik wil wel graag zeker weten dat hij te gebruiken is.

Iemand enig idee?
 

JeffreyD94

  • #6
Als je toestel na 2006 is heb je het volgende onderdeel nodig: 7628815
Je krijgt een connector erbij waarop je de thermostaatkabel kan aansluiten, deze kan je vervolgens weer in de automaat klikken.
Verder zit er geen verschil in, enige wat je moet instellen is de Su en Df code te vinden op het typeplaatje. (Uitleg bij branderautomaat legt dit allemaal uit eventueel.)

De overige connectoren horen 1 op 1 overgeklikt te kunnen worden.
(Nooit gehoord dat er een verschil in connectors zat?)

Maak anders even een foto van de huidige branderautomaat en degene welke je gehaald hebt.
 

Bert pit

  • #7
Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat voor soort thermostaat de oude was.
 

DenVo

  • #8
1.jpg


2.jpg


Het gaat dus vooral om die groene 3 connectoren. Zoals je kunt zien zijn ze bij de oude (waar 2008 op staat) voorzien van schroefconnecties, terwijl de nieuwe echt connectoren heeft.
Beiden zijn het de BIC-321 Branderautomaat platen.


De oude thermostaat heb ik niet meer, maar dat was zo'n standaard nieuwbouw ding van de jaren 80. Zo'n ronde die alleen handmatig ingesteld kan worden.
Maar daar was verder geen enkel spoor van sluiting of wat dan ook te zien. En met de nieuwe thermostaat krijg ik hetzelfde probleem.
Opvallend detail is wel dat het probleem zich niet voordoet (of oplost) als je de thermostaat helemaal los haalt.
Dus hij reageert wel op input.

Daarnaast heb ik de kabel in tussentijd ook al een keer uitgesloten door er tijdelijk een ander tussen te doen, en die deed hetzelfde.
 

JeffreyD94

  • #9
Overal waar de kabel op aangesloten zit hoef je niet los te schroeven.
Het zijn stekkertjes, deze kan je lostrekken (met kabel) en weer vastklikken op de nieuwe print.
De onderste heeft alleen een nieuwe connector standaard erop omdat deze soms problemen geeft.
Vandaar dat je alleen de thermostaat kabel over moet zetten op de nieuwe connector.

Alles is dus compleet.

De stekkers passen precies weer op de nieuwe branderautomaat, verkeerd aansluiten is tevens uitgesloten.

HOU ALLEEN REKENING MET DE DF EN DU CODE!!
(Te vinden op het typeplaatje van het toestel)
 

DenVo

  • #10
Ok, top! Dat van die connectoren is helemaal duidelijk. Stom dat ik dat niet gezien heb :roll:

Maar, die DF / DU Codes. Dat is om de fabrieksinstellingen te herstellen van mijn Remeha.
Welke instellingen moet ik dan naderhand allemaal weer terugzetten? Of verlies ik geen instellingen als ik dat doe?
 

JeffreyD94

  • #11
Meestal vraagt de nieuwe branderautomaat hier automatisch om.

Instellingen met betrekking tot CV temp en WW temp worden meestal als enige gewijzigd.

Je kan de oude branderautomaat even nalopen met instellingen in het parameter menu, zo kan je kijken waarop deze ingesteld zijn, de afwijkende instelling van fabrieksinstellingen even opschrijven en deze weer terugzetten in de nieuwe automaat.

In de documentatie staat alles duidelijk en uitgebreid verteld hoe dit gedaan dient te worden.
 

DenVo

  • #12
Ik kon in de handleiding niet vinden WAT er gewijzigd zou worden, maar als het alleen CV en WW is, dan schrijf ik die inderdaad even op.

Bedankt!
 

Wilibald

Specialist Verwarming
  • #13
Df-du code is om aan de branderautomaat te vertellen in welk toestel hij zit. Bij een nieuwe zal hij hier altijd om vragen, maar als hij al in een andere heeft gezeten kan hij dus al ingevoerd zijn met de verkeerde code, dus altijd controleren en bij twijfel opnieuw invoeren.
Normaal gesproken zijn de fabrieksinstellingen goed, of je moet problemen gehad hebben waardoor er parameters zijn aangepast.
Ik neem aan dat je op aardgas stookt en niet propaan, want dan moet er wel wat aangepast worden :!:
 

DenVo

  • #14
Voor alle zekerheid heb ik het servicemenu doorlopen en alle instellingen opgeschreven.
De instellingen die afwijken van de fabrieksinstellingen zijn:

P1 85 tov 75 (aanvoertemperatuur)
P17 47 tov 35 (max toerental ventilator CV)
P18 55 tov 53 (max toerental ventilator SWW)
P21 1 tov 0 (pompstand)
P23 73 tov 78 (toerental van de pomp SWW)
P24 73 tov 68 (toerental van de pomp CV)


Vooral P21 kan ik geen logica voor bedenken waarom deze op 1 staat terwijl heel de servicemanual zegt dat ie op 0 moet staan.

Enig idee?


EDIT:
De branderautomaat is imiddels vervangen en ik heb de instellingen van P1, P17, P18 hersteld naar de eerste instelligen.

De overige instellingen heb ik ingesteld op de fabrieksinstelligen zoals in de servicemanual staat:
https://tools.remeha.nl/wp-content/.../Installatie-en-Servicehandleiding-Avanta.pdf
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu