Radiator verkeerd om gemonteerd. Probleem met ontluchten.

Moomin

  • #1
Wij zijn een tijdje geleden verhuisd naar onze huidige woning. Laatst heb ik een nieuw expansievat gemonteerd omdat de oude lek was. Dit is allemaal gelukt en ik heb alle radiatoren opnieuw ontlucht. Echter ik kwam erachter dat één radiator verkeerd om gemonteerd is (zie bijgevoegde foto). Ik krijg hem daardoor niet ontlucht. Deze radiator bevindt zich op het hoogste punt in het cicuit dus de lucht kan niet verder naar boven.

Weet iemand een manier om de radiator toch te ontluchten?

Alvast bedankt voor de reactie.

 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Een lompe oplossing!!
Koppeling tussen radiator en kraan iets losdraaien en lucht laten ontsnappen.
Daarna natuurlijk wel weer vastdraaien.
De netste oplossing! Radiator goed monteren als dat kan.
Suc6
 

StefanD

  • #3
Zit er aan de linker-bovenkant van de radiator geen aansluitpunt waar je een ontluchtingsventiel in kunt draaien?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Je kan eens proberen die grote moer links bij de kraan voorzichtig los te draaien.
Doe dat met twee sleutels of bahco's. Een om de kraan vast te houden zodat deze niet mee kan draaien en de ander sleutel om die grote moer ietsjes los te krijgen.
 

Moomin

  • #5
StefanD schreef:
Zit er aan de linker-bovenkant van de radiator geen aansluitpunt waar je een ontluchtingsventiel in kunt draaien?
De radiator heeft maar aan een zijde de aansluitingen zitten. Volgens mij is het ook een oude radiator die gemonteerd is toen het huis gebouwd werd in 1978.
 

Chathanky

  • #6
Vandaar dat ie onderste boven zit. :mrgreen:
Als de bovenste leiding boven ook een ontluchtingspunt ergens heeft en wel hoger dan de "probleem"radiator dan ontlucht de radiator zich daat wel.
Dat kan een zelfontluchter zijn of een andere radiator.

Ontluchten doe je dan wel met de cv pomp uit en de radiatorkranen open. Vaak gaat dat wel goed, wenselijk is het eigenlijk niet.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Houd wel een paar grote/dikke oude handdoeken achter de muur als je
via de moer van de radiatorkraan gaat ontluchten, en doe dit voorzichtig.
Het water kan er aan alle kanten uitspuiten, al valt dat best mee als je het goed aanpakt.
 

Danoontje

  • #8
Ik zag vandaag,bij de A*di (juist die ja) automatische ontluchtingsmoeren liggen. Deze zouden alleen zuurstof doorlaten en geen water. En moeten in de radiator geschroeft worden. Misschien deze op het linksbovenste punt monteren?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #9
Dat is net zoveel, of nog meer werk als het omdraaien van deze radiator.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #10
Zitten er aan de linkerkant van de radiator wel aansluitingen? of zitten die maar aan een kant, daar waar die nu is aangesloten?

anders de druk even van het systeem af, en een ontluchter monteren.

groeten b
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #11
GOED LEZEN!

Het is makkelijker om af te tappen en de radiator om te draaien.
ER ZIT AL EEN ONTLUCHTER OP.
 

Tiho

  • #12
En dan een paar scheve leidingen? aansluiting zit nu niet bepaald in het midden van de plaat.
 

Chathanky

  • #13
Omdraaien is nogal een klus, je leidingwerk mag je dan naar links verhuizen omdat je aansluitingen daar zitten.
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #14
Ronny schreef:
GOED LEZEN!

Het is makkelijker om af te tappen en de radiator om te draaien.
ER ZIT AL EEN ONTLUCHTER OP.
radiator omdraaien, dan moeten wel aan de linkerzijde ook aansluitingen zitten. dat is niet bij alle oude radiatoren het geval. ik denk zelf ook niet bij dit type.

groeten b.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #15
:oops: Sorry, ik heb het helemaal mis!
Ik had niet goed gekeken naar de foto, en als ik wel goed kijk dan
blijkt dat er niet eens een ontluchter gemonteerd is aan de onderkant.

Het ding wat nu onderaan zit is een 1/4 blindstop met een vierkante buitenkant.
Dit is helemaal geen ontluchter, en er is ook niets "ondersteboven" gemonteerd.
 

Moomin

  • #16
Ik vind het helemaal geweldig hoe goed er op mijn probleem gereageerd wordt. Tot zover alvast bedankt!

Het dingetje aan de onderkant is wel degelijk een ontluchter. Ik heb even een foto ervan gemaakt samen met een ontluchtingssleuteltje wat ik erin heb gedrukt.



Het lijkt er tot op heden op dat ik inderdaad een koppeling moet losmaken. Wat ik wel vreemd blijf vinden is hoe de installateurs deze radiator wel ontlucht hebben gekregen. De radiator werd goed warm voor die tijd.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #17
Waarschijnlijk ook doormiddel van het losdraaaien van de wartelmoer van de radiatorkraan :wink:
 

Moomin

  • #18
Ja, dat moet dan wel. Ik blijf het enorm knullig vinden dat de radiator zo gemonteerd zit. Waarschijnlijk hadden ze tijdens de bouw van onze woning geen juiste radiator meer liggen en om de installatie toch op tijd af te krijgen is hij maar op de kop gemonteerd. Je moet er maar op komen.
 

Chathanky

  • #19
Als je vulkraan op de retour is gemonteerd en je hebt bij het vullen de pomp uit en de radiatorkranen open dan "rustig" vulllen de radiatoren aan de onderzijde vanzelf en is er niet zo veel te ontluchten.
Voorwaarde is wel dat er hoog in het systeem een zelfontluchter zit in de aanvoer of ketel.

Als je een beetje goed inleeft dan kun je zelf ook voorstellen hoe het water het systeem vult zonder al te veel lucht achter blijft.
Ook is het belangrijk hoe je cv systeem is opgebouwd. Bij een goed doordacht systeem blijft er niet zo veel lucht achter tijdens het vullen.
Als er radiatorkranen tijdens het vullen dicht staan dan heb je wat meer werk aan het ontluchten. En in jou geval kan het dan zeker een hele uitdaging zijn zonder nippel. :mrgreen:
 

Moomin

  • #20
Duidelijk verhaal, Chathanky. Bedankt voor de uitleg. Ik zal het systeem opnieuw gaan vullen maar dan op een heel rustig tempo en alle radiatoren open. Mocht de bewuste radiator dan nog niet voldoende zijn ontlucht, dan kan ik altijd nog de bovenste moer losmaken om zo het laatste beetje lucht te laten ontsnappen.
Ik denk van het weekend dat ik ermee ga beginnen. Julie horen van mij als het gelukt is. (en natuurlijk ook als het niet gelukt is).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu