Radiator in badkamer -> cv leidingen aanpassen

Hars73

  • #1
Ik heb het plan om de badkamer een mooie renovatiebeurt te geven dus snuffelde hier al regelmatig op het forum rond om dingen uit te zoeken en er wordt een boel duidelijk! :D

Maar hier wil ik toch even voor de zekerheid wat dingen over weten. Ik wil in de badkamer de bestaande radiator vervangen door een design radiator. Het model wat het beste zou passen gecombineerd met een zo goed mogelijk vermogen zou de Plieger Onda zijn. Deze wil ik zowel invoer als uitvoer aan de onderkant aansluiten. Inmiddels weet ik dat je dat het best toch een stromingsbuis kunt gebruiken, niet perse noodzakelijk, maar kwaad kan het nooit.

Mijn vraag is nu. Hieronder staat een foto van de huidige situatie. Mijn bedoeling is om alles eraf te halen totdat alleen de twee dunne grijze buizen die uit de vloer komen over zijn.

Op de rechter buis wil ik dan de rechteronderkant van de designradiator aansluiten.

De linkerbuis wil ik een klein stukje inkorten, dan een 90graden naar links maken. Deze een stukje verlengen tot onder de linkerkant van de nieuwe radiator en daar dan aansluiten. Voor dit verlengen wil ik eigenlijk een stukje soepele buis gebruiken die voor CV gebruik geschikt is.

Mijn vragen zijn nu:
- Hoe weet ik welke (de linker of rechter) buis de aanvoer of afvoer is van het warme water?
- Als de rechter de aanvoer is, dan zal de stromingsbuis op dit grijze buisje aangesloten moeten worden. Kan dit rechtstreeks?
- De stromingsbuis die ik zal kopen, zal standaard te lang zijn voor de radiator. Kan ik deze zomaar met een ijzerzaagje inkorten? En hoe ver moet ie dan ingekort worden?
- Het verlengen naar links levert geen problemen op?
- Gebruik van soepele CV slang (ik zag iets van Plieger met blauwe en rode omhulsel), is dat een goed idee in dit geval?
- Kan ik zomaar een stukje afzagen? Of moet ik om de boel niet te laten lekken, met een soort kniptang werken die altijd recht afknipt?

Ik hoop dat iemand me op weg kan helpen. In ieder geval alvast bedankt!

 

Hars73

  • #2
Ik heb nog even wat gezocht en weet nu dat het onderste gedeelte een 2-pijps onderblok is. Heb ik die nodig voor aansluiten van een design radiator? Of kan die dus inderdaad zoals ik eerst hierboven heb beschreven gewoon verwijderen en de radiator op de grijze buizen aansluiten?
 

Hars73

  • #3
Is er helemaal niemand die hier iets over kan zeggen? Ik zit nog druk te zoeken op internet maar eigenlijk nergens iets uitgebreid stap voor stap vinden over het vervangen van een standaard radiator door een design radiator.

Want ik bedenk me nu ineens dat ik natuurlijk ook nog een draaiknop hebben om de toevoer naar de radiator open en dicht te draaien.

Ik heb onderstaand idee in m'n hoofd. Zou dit gaan werken?


 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #4
Tja dit onderwerp is al veel besproken op het forum mischien vandaar de weinige reacties.

zoek iig eerst uit of er een 1 of 0,5 op het onderblok staat, dit ivm het 1 of 2pijps systeem.

en indien u tekening klopt mbt de aanvoer dan kan dit zo ja,
zit de aanvoer links zal u de knop moeten verplaatsen.

plaats iig ook een voetventiel in de retour dit ivm een evt te grote flow en daardoor een te snel terugmodulerende ketel.

weet ook dat een design radiator nooit dezelfde capaciteit kan halen als een conventionele radiator, zeker als dit een type 20 of hoger is wat uit u foto blijkt.

en zorg voor passende fittingen mbt de vloerslang,
probeer een naam of merk te ontdekken, dit kan heel erg verschillen van merk tot merk.
en de eventuele verlenging van de slangen zou ik met cv pijp maken en niet met flexibele slang, dit is vragen om lekkages in mijn ogen.
 

Hars73

  • #5
Ik begrijp dat een design radiator niet dezelfde capaciteit zal hebben als deze. Maar dat zal in onze kleine badkamer niet zo'n heel groot probleem zijn denk ik.

Maar ik zie nu pas dat er pijltjes op het onderblok staan. Rechts is de aanvoer (pijl omhoog) en links de retour (pijl omlaag).

Verder staat er CV 3 2000 in het vierkantje tussen de aanvoer en retour in. Kan ik hier uit afleiden of het een 1 of 2 pijps systeem is? (zie foto hieronder)

En dat voetventiel in de retour, waar plaats ik die? Direct aan de onderkant van de designradiator? Of aan het eind van de retour, waar deze gekoppeld is aan de grijze slang?

 

Xr8

  • #6
Voordat je gaat zagen of knippen zorg dan dat je eerst passende koppelingen hebt. Er zijn vele diameters buis!!! Koppelingen erbij krijgen is nog wel eens een probleem.

Succes.
 

Hars73

  • #7
Het is trouwens een onderblok met de indicatie CVS 2000. Er staat nergens een indicatie dat het een 1 pijps systeem zou zijn.

Als ik nou het onderblok zou laten zitten? Dan zou ik natuurlijk zo door daar buizen op aan te sluiten, de radiator aan kunnen sluiten. En dan op de invoer de radiatorkraan zetten natuurlijk.
Zou ik in dat geval de twee grijze buisjes nog veilig iets korter kunnen maken (moet dit met een speciaal gereedschap of met een ijzerzaagje)?

In dat geval komt de radiator iets lager te zitten, aangzien ik de extra ruimte aan de bovenkant van de radiator wel kan gebruiken ivm een schuine wand. En ik gebruik dan uiteraard alle bestaande koppelingen en heb dus geen probleem met de diverse maten hiervan.
 

Xr8

  • #8
De vraag is of je de koppelingen waarmee de slangen op het blok zitten weer kunt gebruiken. Soms kun je deze nl maar eenmalig gebruiken.

Als het een 1 pijp systeem is dan kun je als je het blok er tussen uithaalt het blok doorblazen. Zit er inwendig een verbinding tussen aanvoer en retour dan is het een 50% ventiel. Anders niet.

Succes.
 

Hars73

  • #9
Dank je voor het succes wensen. Ik had niet in de gaten dat er nog zoveel verschillende zaken waren waar je rekening mee moest houden. :?

Als ik nou de veilige weg wil kiezen, het blok compleet laten staan. De bestaande kraan naar beneden verplaats aan de invoer. Daarbovenop de radiator plaats en de retour verleng zodat ie aan de andere onderzijde van de radiator komt. Dan zou er toch niet zo heel veel fout kunnen gaan?

Op deze manier dus:
 

Xr8

  • #10
Dat moet wel kunnen wat je hier tekent.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu