Badkamer radiator zonder knop

Gjalt

  • #1
Beste Klussers,

In mijn badkamer hangt een handdoek radiator die altijd aanstaat. En de afvoer temperatuur is maar paar graden lager dan de aanvoer.
Zover ik het begrijp heeft dit een aantal ongewenste effecten, namelijk dat de ruimte niet heel warm wordt omdat het water er te snel doorloopt. En dat de CV ketel snel warm retourwater krijgt.

Om dit op te lossen dacht ik om de afvoer af te knijpen zodat het water er trager doorheen loopt. Alleen weet ik niet of de radiator zo'n ventiel heeft. De aanvoer en afvoer kant is namelijk identiek. Als ik het dopje bij de aan/afvoer eraf draai zie ik dat je met een inbussleutel iets kan doen. Maar ik durf niet zomaar dit te doen zolang ik niet weet dat het doet. Kunnen jullie mij vertellen wat dit is? en of ik aan de afvoerzijde de verwarming kan afknijpen.

En later wil ik sowieso nog een thermostaatkraan monteren. Ik vermoed dat ik dan het hele hoekstuk moet vervangen, klopt dit?

Alvast bedankt!

IMG_20231018_093217037_HDR.jpg
IMG_20231018_093158901_HDR.jpg
IMG_20231018_093122421.jpg
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Een van de kranen helemaal dichtdraaien en daarna een heel klein stukje open zetten.
Soms is een 8e slag open al genoeg om het te laten werken, dat is even uitproberen.
Stel de kraan zo in dat er een duidelijk verschil is tussen aanvoer en retour, b.v. 10 of 15 graden.
 
  • Like
Waarderingen: Gjalt

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Als je wilt bereiken dat het warmer wordt in je badkamer moet je een grotere plaat ophangen.

als hij altijd open staat en de afvoer temperatuur vrijwel gelijk is aan de aanvoer geeft de plaat maximaal warmte af.
(dat staat even los van of dat effectief is qua energie gebruik)
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Dat is juist niet zo, als de aanvoer even warm is als de retour dan kan de radiator geen vermogen afgeven.
Er moet een temperatuurverschil zijn tussen de aanvoer en retour, altijd!

Daarom de retour knijpen om een temperatuurverschil te creëren.
 

Gjalt

  • #5
Het afknijpen is gelukt. De radiator wordt nu beter warm met temperatuurverschil. Bedankt!
 

Auto-Geen

  • #6
Dus als de retour net zo warm is als de aanvoer zou het koud worden in de betreffende ruimte. Lijkt me sterk.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ronny schreef:
Dat is juist niet zo, als de aanvoer even warm is als de retour dan kan de radiator geen vermogen afgeven.
Er moet een temperatuurverschil zijn tussen de aanvoer en retour, altijd!

Daarom de retour knijpen om een temperatuurverschil te creëren.
Hoe heter de plaat is hoe meer vermogen hij afgeeft dat is primaire natuurkunde
de aan en afvoer temperatuur staat daar totaal los van. (denk hem even elektrische)
Uiteraadt wordt het verhaal anders als het water niet goed door de plaat gaat,
waardoor de plaat niet warm wordt en daarom de afvoer bijna even warm is dan de aanvoer.

als de plaat wel goed warm wordt en de ruimte te koud is dan is de plaat simpelweg te klein.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #8
Ik denk dat je daar toch iets mist aan kennis, maar dat geeft niets.
Een hogere temperatuur, meer vermogen dat klopt.
Maar als de aanvoer en retour qua temperatuur gelijk zijn aan elkaar of bijna gelijk
dan komt er geen of bijna geen vermogen uit. Geloof dat maar en zoek de berekeningen er maar bij.
Het zou wel kunnen als er b.v. 1 graad verschil is tussen de aanvoer en retour,
echter bij een gelijk vermogen moet er een veelvoud aan water door de radiator lopen en dat lukt niet.

Hieronder twee voorbeelden.
Voorbeeld 1, radiator met 1000W vermogen en een normaal temperatuurverschil aanvoer-retour van 10 K
Voorbeeld 2, radiator met 1000W vermogen en een abnormaal temperatuurverschil aanvoer-retour van 1K

Bij een temperatuurverschil van 1K (1 graad) moet er 10x zoveel water door de radiator stromen
om het vermogen van 1000W te halen. Dat kan niet met normale leidingen, een normale installatie
en ook niet met normale ventielen.

1000W met delta-T van 10.jpg

1000W met delta-T van 1.jpg
 

Job_04

Specialist Werktuigbouw
  • #9
Het vermogen dat de radiator levert moet natuurlijk ergens vandaan komen. In dit geval uit het water. De Hoeveelheid vermogen, Q=M, cp dt. Cp, de soortelijke warmte is afhankelijk van het medium, in dit geval water.

Dan blijft de massastroom, en het temperatuurverschil over.

Als er nagenoeg geen temperatuurverschil is tussen aanvoer en afvoer, is een oneindig snel transport van water nodig om vermogen te creëren. In de praktijk is dit natuurlijk niet mogelijk.

In de praktijk zul je dus beide nodig hebben om een ruimte te verwarmen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #10
Precies.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
het enigste wat jouw sommetje berekend is de energie die uit het afkoelen van een hoeveelheid water komt.
En die som klopt als een bus daar krijg je geen speld tussen.

maar om die berekening waarde te laten hebben moet een radiator wel een oppervlak hebben dat voldoende groot is om die 86 liter daar in een uur 10 graden te laten afkoelen.

Als de plaat nu gemiddeld 59,5 graden is bij de huidige instelling
helpt het niet als je hem door de afvoer te knijpen gemiddeld 55 graden maakt dan wordt het alleen maar kouder in de ruimte.
en moet je de plaat groter maken om meer warmte te laten afgeven.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #12
Boertje heeft gelijk, voorbeeld uit de praktijk.
Als een radiator 90 °C is, zowel de boven als de onderkant en er stroomt veel meer water door dan de berekende hoeveelheid welke bij het type radiator hoort, zal die radiator gewoon warmte afgeven.
Maar het geeft wel aan de radiator te klein is voor de ruimte waardoor er geen grotere delta T ontstaat.

De ruimte warmt gewoon op, maar als je het zou uitrekenen zou dat met een langere tijdspanne zijn.
En gaan uiteindelijk leiden dat de gewenste temperatuur niet wordt snel of wordt gehaald.

In deze situatie wordt soms als het 10 °C vriest geadviseerd om dan de ruimte thermostaat temperatuur niet te verlagen, zodat vanwege de maximale capaciteit die dan nodig is om de gewenste temperatuur te halen dat niet te lang duurt.

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Op de linker foto zie je dat de lak van de radiator roest. Dat kan veroorzaakt worden door lekkage van het puntstuk. Dat moet je oplossen. Het water in een CV is zeer agressief en kan doorroesten van de radiator tot gevolg hebben.
Het kan ook aan het klimaat in de badkamer liggen. Teveel vocht als de radiator te koud is dan kan er condens op ontstaan.
 

Lampje45

  • #14
Wgb schreef:
Het water in een CV is zeer agressief en kan doorroesten van de radiator tot gevolg hebben.
Dit is nu al de tweede onjuistheid in deze draad.
CV-water wat lang in een systeem zit is zo dood als een pier.
Want dan is de zuurstof er al helemaal uit, via de ontluchting.
Pas als er veel water wordt toegevoerd vanwege een (kleine) lekkage voeg je weer zuurstofrijk water toe.
En ja de zuurstof, dat is de oorzaak van oxidatie, zoals hier het roesten van staal.
Dat CV-water agressief is, dat kan in het vakje "broodje Aap" worden opgeborgen
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Misschien heb je gelijk.
Ik zie dit als dezelfde problematiek dat je condenswater van gasapparaten niet in een zinkengoot moet lozen.
Of bij mezelf, enkele jaren geleden een kraan van een radiator lekte heel weinig
Te lang laten slepen, tot de roest wel erg zichtbaar ging worden.
Dat water laat zelfs verzinkt stalen buizen behoorlijk roesten.

IMG_6065.JPG IMG_6066.JPG
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #16
Cv buizen kunnen snel roesten omdat ze warm zijn. Bij hogere temperaturen verlopen chemische reactie sneller.
Vuistregel is dat een de reactiesnelheid met ongeveer een factor 2 vergroot bij een temperatuurverhoging van 10 graden.
Een buis van 60 graden roest dan 2x2x2x2= 16 keer zo snel als een buis van 20 graden en 32x zo snel als een buis van 10 graden.

Condenswater is zuur. CV-water meestal een beetje basisch. Totaal verschillend.
 

Lampje45

  • #17
Nee dat is niet hetzelfde. Het is hier het geval dat temperatuur, maar samen met het CV water en de zuurstof uit de omgevingslucht de corrosie veroorzaken.
En bij de afvoer van gasverbranding komen chemicalien mee waarvan ik me de naam niet meer weet te herinneren. Hoe hoger het rendement was hoe meer ellende, want in het begin van de HR ketels gingen de RVS pijpen binnen de kortste keer defect.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
Last niet de leidingen zelf.
 

Gjalt

  • #19
Het topic gaat inmiddels wat verschillende kanten op.

Wat mijn oorspronkelijke vraag betreft. Door het afknijpen heb ik een temperatuurverschil tussen aan en afvoer. Echter is de aanvoertemperatuur momenteel vrij laag, wat voor mijn vloerverwarming prima is, maar daardoor wordt de ruimte niet heel warm. Het is lastig te zeggen of het paneel wel of niet groot genoeg is voor de ruimte

Het roest kan komen doordat de badkamer vrij vochtig is. Ik heb geen lekkages gemerkt in ieder geval.
In de toekomst gaan we de hele badkamer aanpakken en dan komt er ook een nieuwe radiator.

Allen bedankt!
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #20
De capaciteit van de ruimte en de radiator is te bepalen en uit te rekenen.

Vr Gr
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu