Quinta 28C: vlam steeds uit 3 sec na ontsteking, code 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste medeklussers,

Hopelijk kan iemand me helpen bij het volgende. Ik heb sinds een jaar een nieuwe CV ketel, een Remeha Quinta 28C. Geinstalleerd door een vriend die hier veel ervaring mee heeft. Werkte tot grote tevredenheid en zonder problemen tot vorige week, ketel gaf error-code 2. Na een reset doet ie 5 ionisatie-pogingen, waarbij de vlam ongeveer 3 seconden aanblijft en daarna weer uitgaat. Heb het volgende al gedaan:

- Onderhoudsset (S100492) besteld en alle onderdelen hiervan geinstalleerd. Set bestaat o.a. uit nieuwe onstekingsionisatie-elektrode + pakking, pakkingsplaat tbv voorplaat warmtewisselaar, en pakkingsringen voor de brander en de venturi.
- Ventilator gecontroleerd. Geen vuil te bekennen.
- Ketel van binnen schoongemaakt met reinigingsmes
- Brander (cilinder met gaatjes) losgenomen en gecontroleerd op vuil. Tevens bijbehorende pakkingsring (zat in onderhoudsset) vervangen.
- Binnenwerk driewegklep vervangen (is afgelopen jaar een paar keer blijven hangen)
- Aarding onstekingselektrode getest. Weerstand naar centrale aardpunt is kleiner dan 0.02 Ohm
- Temperatuursensoren doorgemeten (na loshalen van een van beide aansluitpennen). Weerstand is 12.1 - 12.5 kOhm bij koude ketel.
- Sifon schoongemaakt. Was nauwelijks vuil en is niet verstopt.
- Rookgasafvoer en aanvoer gecontroleerd. Geen verstoppingen.
- Heb ionisatiestroom gemeten tussen klem 4 en de aarde. Na ontsteken is deze ongeveer 2 uA gedurende 1 sec, daarna valt ie terug naar 1 uA gedurende ongeveer een seconde, en daarna wordt ie -0.5 uA gedurende 1 sec. Daarna gaat de gasklep dicht en de vlam uit. Kortom, die 4 uA ionisatiestroom haal ik niet...
- Lucht/gas verhouding in venturi gevarieerd. Drie slagen naar links, drie slagen naar rechts, terug naar midden - niets werkt.
- Gascombiblok heel voorzichtig opengemaakt en gecontroleerd op vervuiling. Geen vuiltje te bekennen.
- Honeywell Chronotherm modulation thermostaat (aangesloten op pen 1 en 2) vervangen door Chronotherm IV aan/uit thermostaat (aangesloten op pen 3 en 4). Probleem blijft hetzelfde.

Ik weet het nu echt niet meer, en de monteur kan pas over anderhalve week komen (heb geen onderhoudscontract na slechte - en dure - eerdere ervaring). Heeft iemand nog een gouden tip? Alvast bedankt!

MvG,
Roel
 
Knap werk je hebt zojuist een ketel naar de knoppen geholpen, een gasblok mag je nooit openen.Het heeft ook geen enkele zin er valt daar niet aan te herstellen, daar waagt zelfs een ervaren monteur zich niet aan je maakt ze sneller defect dan heel.

Gasmengel varieeren zonder analyzer heeft helemaal geen nut, je ziet helemaal niet of je verstelling enig nut heeft en of je mengel stabiel is.

Aarde meten naar een CAP heeft geen enkel nut als de cap niet aan aarde hangt of te hoog ohmig is blijft je een ionistatie probleem houden.
Iig moet je meten of de massa van je ketel goed en deugelijk contact maat met de aardingsvoorziening.
Je moet je aarding op de juiste manier controleren bij voorkeur met een tester maar er zijn ook goede indicatie methoden(spanning meten over nul en aarde tijdens starten).

Je moet iig nu je gasblok vervangen, deze is niet betrouwbaar meer en kan tot gevaarlijke situaties leiden.
 
Ik denk toch dat u een ionisatieprobleem heeft. De storingscode zal 2 - 02 zijn. Omdat u de pen al vervangen heeft zal dit het hoogst waarschijnlijk niet zijn. Ondanks dat ik zelf wel eens een nieuwe pen heb getroffen welke niet goed was.

De schroef waar u aan gedraaid heeft zit links boven in de ketel als ik het goed gelezen heb. Echter deze schroef is voor de afstelling op hoog last.

De ketel zal opstarten in laaglast. De instelling hiervan dient op het gasblok te gebeuren achter de schroef welke met rode lak is verzegeld.
Als deze afstelling niet goed is zal de ketel deze problemen kunnen geven. De afstelling hiervan komt nogal precies en zal met een co2/ rendementsmeter moeten worden gemeten. Dat is zonder deze apparatuur niet te doen.

Advies laat er een installateur bijkomen met deze apparatuur, en laat de co2 afstelling nameten op laag en hooglast. De co2 waarde moet 9,5% zijn +- 0,1%. Eea staat in de handleiding.

Laat tevens de gasvoordruk meten, ook hier kan een probleem liggen. Deze dient op de voordruk nippel van de ketel tussen de 20 en 30 mbar te liggen. Er kan een defecte huisdrukregelaar in het spel zijn.

Succes.
 
Beste XR8 en Headhunter,

Dank voor jullie (zeer snelle) reaktie!
Ik wist dat het openen van het gascombiblok waarschijnlijk geen goed idee was, maar ja, na een paar dagen in de kou ga je wel eens een stapje te ver in je ijver :wink: Stom, zal dit niet meer doen. Had er al rekening mee gehouden dat ik daardoor wellicht een nieuw gasblok bestellen (90 EUR), zal dat doen. Zal ook wachten op monteur en vragen of ie de benodigde meetapparatuur meeneemt. Na jullie commentaar ben ik er in ieder geval van overtuigd dat ik dit zelf niet kan oplossen. Zodra de monteur geweest is zal ik nog even berichten wat nu uiteindelijk de oorzaak was. Vermoed dat er iets mis is met de huisdrukregelaar - wordt vervolgd.

Nogmaals hartelijk dank!

Groeten, Roel
 
Bij plaatsen van een nieuw gasblok zul je ten alle tijde ook de ketel opnieuw moeten afstellen. Heeft de monteur deze apparatuur niet bij zich dan zal deze u niet naar behoren kunnen helpen. Kijken naar het vlambeeld geeft een indicatie als je weet hoe het normaliter eruit ziet.

De fijne afstelling is alleen mogelijk met de juiste meetapparatuur.

Succes.
 
Standaard heeft een servicemonteur het meetgereedschap bij zich in de auto.

Een monteur die zonder verbrandingsgas meetgereedschap onderweg is mag de naam van monteur niet eens dragen.

Alle in gebruik zijnde gastoestellen moeten bijna allemaal gecontroleerd worden door midddel van een verbrandinggas meeting op CO2 en O2.

En allen oude open toestellen zeker meten op het welbekende CO (dodelijke afvalgas).

Dus zonder dat meetgereeddschap kan die beter thuis blijven.

Vr Gr en succes ermee
 
Als de ketel pas 1 jaar oud is zit er gewoon fabrieksgarantie op.
Helaas is er door het zelf eraan prutsen deze nu verlopen.
Er zijn bij dit type toestel div. problemen geweest ivm ionisatieproblemen, de fabrieksmonteur had U waarschijnlijk binnen een kwartier uit de kou geholpen.

@ CV-olieboy, gelukkig bepaal jij niet wat een monteur wel of niet bij moet hebben en wanneer je wel of niet monteur bent. Ondanks dat rendementsapp. zeer nuttig is kunnen veel toestellen nog steeds met een drukmeter heel goed afgesteld worden !
 
Blijkt hieruit nu dat u ook niet snapt waar dat meetgereedschap voor nodig is.

Als het alleen zou gaan om het meten rendenment laat maar gaan dan.

Het gaat om veiligheid, en zonder meetgereedschap kan de goede werking van heel veel toestellen niet meer worden gerandeerd, dus is dat onveilig omdat niet bekend is wat de mogelijke gevolgen zijn.

En bij open verbrandingstoestellen de veiligheid van mensen waarborgen we gaan nog steeds dood van koolmonoxide.
En dat is met een drukmeter nog steeds niet te meten.

Dus blijf ik erbij dat zonder het specifieke meetgereedschap niet meer kan worden gewerkt aan de meeste gastoestellen.
Vandaar dat een monteur dat gewoon bij zich diend te hebben omdat deze ook vooruit niet weet wat zich op de dag voor zal doen.

Een gecertificeerd installatiebedrijf (KOMO install) het echte minimum voor de een gemiddelde installatiebedrijf wat ketels repareerd en onderhoud, moet dat gereedschap overigens hebben en periodiek laten calibreren.

Moet ik me nu af gaan vragen waarvoor dat dan zou zijn :mrgreen:

Ik begrijp nu de adviezen wel die hier vaak worden gegeven om een goed bedrijf te zoeken om het probleem op te lossen.

Er zijn dus toch nog steeds bedrijven die monteurs onderweg hebben die geen monteur zijn :mrgreen:
 
Dat een CO2 meter nu eenmaal een rendementsmeter genoemd wordt kan ik ook niets aan doen. (Staat tenminste op mijn jaarlijkse calibratierapporten)

En uiteraard gaat het om veiligheid en zeg niet dat een goed bedrijf dit niet zou moeten meten.

Waar het mij omgaat is de pretentieuze toon van U waar een heleboel frustratie afdruipt....
 
Zoals beloofd even een update.
Vandaag is de monteur langs geweest. Bleek dat de gas-voordruk veel te hoog was: 88 mbar (!). Eneco gebeld, en binnen anderhalf uur stond er een monteur om de huisdrukregelaar te vervangen.
Daarna deed de ketel het echter nog steeds niet. Dezelfde monteur is toen weer langs geweest, en na flink zoeken bleek de bougiedop stuk te zijn (zwarte dopje dat je op de onstekingselektrode klikt). De weerstand over dit dopje hoort volgens de monteur ongeveer 1 kOhm te zijn, maar hij gaf een oneindig hoge weerstand. Dopje vervangen, en na verdere afregeling deed ie het weer. Eindelijk weer warm water!
Overigens ga ik nu direct een onderhoudscontract afsluiten, is uiteindelijk veel goedkoper dan wanneer je zelf aan je CV ketel gaat lopen knoeien. Maar dat wisten jullie natuurlijk al :wink: Goede les voor mij en wellicht ook anderen op dit forum.
Xr8, headhunter, cvolieboy en arnoldmr2: hartelijk dank voor jullie hulp!
 
Heeft u de monteur ook verteld dat u zelf aan het gasblok heeft gesleuteld?

zo niet zal hij u eeuwig dankbaar zijn,
als er nu onverhoopt toch iets mis gaat kan hij aansprakelijk gesteld worden.


maar dit hele relaas bewijst maar weer eens dat werken aan een gastoestel niet verstandig is zonder de juiste kennis en meetapperatuur.
 
Ja, ik heb dat verteld aan de monteur. Hij heeft het nieuwe gascombi-blok dat ik op aanraden van dit forum heb gekocht zelf gemonteerd. Ben dus weer helemaal veilig!
 
Heeft de monteur ook gemeten wat de CO2 percentages zijn op hoog en laaglast? Bij het plaatsen van een nieuw gasblok is het zeer aan te raden dit even na te meten. Is maar een kleine moeite indien de juiste meetapparatuur aanwezig is.

Mooi dat het weer opgelost is.

Succes.
 
Yep, CO2 is gemeten bij zowel hoog- als laaglast, en ketel is zo afgesteld dat deze percentages precies kloppen met de voorschriften.
Overigens toch wel een interessante ervaring om eens een week zonder verwarming en warm water te zitten. Dan weet je tenminste hoe opa en oma het vroeger deden zonder al die luxe van tegenwoordig. Heb vanochtend extra genoten van mijn warme douche!
 
@XR8:
In het boekje staat één CO2 percentage, geldt dit zowel bij hoog- als bij laaglast? Bij onze ketel bleek bij een onderhoudsbeurt het CO2 percentage bij hooglast te kloppen, echter bij laaglast niet.
 
A van Dijk, het de CO2 waarde is inderdaad gelijk op hooglast en laaglast. Dat deze op de ene stand wel goed is en de andere niet kan voorkomen. Er zitten namelijk twee instelmogelijkheden op, een links boven (er zit een sticker op de isolatie in de zijmantel). De andere zit achter de torx schroef op het gasblok. Deze is afgezegeld met rode lak.
Hierachter zit een witte instelschroef van kunststof. Deze is voor de laaglast instelling. Nadat je de ene hebt afgesteld moet je even checken of deze op de andere stand nog goed staat. Zoniet even nastellen.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan