Puls Schakelaar Verlichting

Status
Niet open voor verdere reacties.
Beste klussers,


Heb in mijn hal een 3-tal druk schakelaars welke via een 'puls switch relais' een 3-tal lampen tegelijk aan en uit schakelt.
Nou is dit relais doorgebrand en ben ik ermee naar de lokale elektroboer gereden die mij een vervangend model meegaf.

Echter kom ik er totaal niet aan uit hoe dit aan te sluiten.
Heb al allerlei combinaties geprobeerd, maar resultaat is telkens dat bij een druk op de knop of het relais klikt en licht niet aangaat of het relais klikt en de automaat klapt er uit.

Zo was het origineel aangesloten:
103885_IMG_0324_1.jpg


Wat er uit het plafond komt is het volgende:
103885_IMG_0460_1.jpg


Dit is het nieuwe relais:
103885_IMG_0459_1.jpg


En dit het bijbehorende aansluitschema:
89_103885_IMG_0458_1_1.jpg

Heb de draden nog even gecontroleerd met een spanningzoeker.
Blauw = Geen spanning, dus neem aan de nul.
Geel = Constant spanning, dus neem aan de fase.
Groen = Lage spanning constant en bij drukken op knop geeft hij een korte hogere spanning. Dus neem aan de schakeldraad vanaf knoppen.
Grijs 3x naar groen = Constant spanning, neem aan dat dit de 3 lampen zijn.

Kan aub iemand mij uit de brand helpen, kom er echt niet meer uit :?


Bij voorbaat dank!
 
Verstandig dat je een foto hebt gemaakt van de oude situatie. Doet lang niet iedereen.

Om verder te komen met de aderkleuren zou het helpen om te weten ik welk land dit is.

De doos op de tweede foto lijkt me een andere te zijn dan op de eerste. Is dit de doos waar de lamp op is aangesloten?

Je lijkt met een lampjesschroevendraaier te meten. Daar zul je niet zo ver mee komen. Kun je aan een tweepolige spanningstester komen of desnoods een multimeter?

De groene en de gele draad, die rechts uit de eerste foto verdwijnen, waar gaan die naartoe?
 
Ik ben ook benieuwd uit welk land dit is, deze kleurencombinatie heb ik nog nooit gezien. Ik zie op het oude impulsrelais het Belgische keurmerk Cebec staan. (In België is een impulsschakelaar ook wel bekend als teleruptor).

Op het oude relais is links een verbinding gemaakt tussen één van de stuurcontacten en één van de werkcontacten. Beiden gebruiken de nul (ofwel de fase, kan ik niet vaststellen). Heb je deze verbinding ook gemaakt op het nieuwe relais?

Zonder uit te zoeken welke draad waar naar toe gaat kun je kun je de draden op dezelfde manier aansluiten, dan zou het ook moeten werken:

Oude relais:
  • stuurcontacten:
    • linksonder (doorgelust van blauw linksboven): A1
      rechtsonder (groene van de lasdop waar ook de grijze in zitten): A2
    werkcontacten:
    • linksboven (blauw): 1
      rechtsboven (geel en groen?): 2

Nieuwe relais:
  • stuurcontacten:
    • eerste van boven, gemarkeerd met cirkel: A1
      tweede van boven, gemarkeerd met N: A2
    werkcontacten:
    • derde van boven, gemarkeerd met L: 1
      vierde van boven, gemarkeer met lamp: 2

Sluit nu de de draden die zaten op de A1 van het oude relais aan op de A1 van het nieuwe relais, hetzelfde voor A2, 1 en 2. Je kunt bij het nieuwe relais alle linkse contacten gebruiken. Vergeet niet 1 en A1 door te verbinden, dit kun je doen met een stukje draad in de rechtercontacten.

Verder zie ik nogal wat verkleuringen op de draden. Strip ze op de juiste lengte af en vervang beschadigde of verkoolde draden.Anders kunnen ze je straks letterlijk uit de brand helpen.

Succes
 
@Tom345
Land is België.
Doos op 2e foto is de nieuwe.
Meet idd met een spanningzoeker, heb wel een multimeter.
Groene en gele draad die uit beeld verdwijnen zaten aan elkaar met een kroonsteen.

@ Peter_H
Zoals ik al zei is dit in België.
Heb het nu alles aangesloten zoals je zei maar automaat klapt er nog steeds uit...

103885_IMG_0468_1.jpg
 
Draden lijken me hetzelfde aangesloten, zie alleen dat op foto van oude relais dat op één van de werkcontacten twee draden zaten, op nieuwe relais niet.

Het is moeilijk om op een afstand op te zeggen wat er aan de hand is:
  • Het probleem ligt misschien ergens anders (bij één van schakelaars of lampen). Het vorige relais is misschien om een bepaalde reden kapot gegaan.
    Draden zijn misschien toch niet goed aangesloten.
    Als de blauwe draad inderdaad de nul is (ook in België standaard) dan was het oude relais op een vreemde manier aangesloten. Als je al twee contacten doorverbindt dan is het normaal de fase (de schakelaars zitten dan tussen de nul en het relais).
    Het nieuwe relais doet niet wat het hoort te doen.
    Etc.
Wat je nog zou kunnen doen is alle draden nameten, maar dan wel met een multimeter. Draden weer losmaken van relais en dan bij iedere draad afzonderlijk meten wat het spanningsverschil is t.o.v. de aarde. Moet je natuurlijk wel een goede aarde hebben, misschien een verlengsnoer gebruiken vanuit een geaard stopcontact. (Let wel op dat er 400V kan staan tussen dit stopcontact en de draden van het relais, maar goed, je meet toch alleen de aarde van dit stopcontact.)

Voer de meting nogmaals uit als iemand de schakelaar bedient.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan