Project tijdelijke woonunits

Hebeentuin

  • #121
Wgb schreef:
OK Weer wat geleerd. PVC en EPDM dat gaat niet.
EPDM is meestal zwart dus warm. Is dit een reden om niet voor EPDM te gaan?
Het dak is zo ontworpen dat je met een membraan kan werken. Wat er bij jouw op de unit is aangebracht is een vel PVC. Waarschijnlijk is het een membraam dat wordt van uit rollen door iemand op de juiste breedte en lengte gemaakt.
Het vel wordt in het vlak en boven op de opstand gelijmd, dat kan omdat deze zo laag is dat je bijna geen hoek hoeft te maken, dus je hoeft geen insnijdingen te maken. Kijk nog maar eens goed bij de hoeken van de Units. Ja dat klopt. het zijn banen die over de lengte van de unit geplakt zijn. van dakrand tot dakrand. En daaroverheen een boegdeel.
In mijn hoofd zou je de dakopstand zo schoon moeten maken dat je op de schone horizontale delen weer een nieuwe bedekking kan lijmen en deze met kleefband waterdicht krijgt. Eigenlijk het zelfde systeem als de unitbouwer zelf heeft gebruikt. Ja inderdaad. Nu ligt er loodband op. Maar als het water te hoog komt, loopt het er onderdoor.
Heb je al een idee wat er onder de PVC ligt.
Volgens mij underlayment. Op de paar plekjes die beschadigd waren leek dat zo.

Heb jij een advies voor de DIY w.b.t. EPDM of PVC in deze situatie?
En ben je het met mij eens dat ik beter nog een paar maanden kan wachten? Zodat ik de dakbedekking kan verwijderen en het dak goed kan drogen in de zon, in het geval deze vochtig zou zijn?
 
Laatst bewerkt:

Hebeentuin

  • #122
Charel schreef:
Een beetje te laat gelezen en wellicht zit alles nu al onder de grond.
Ik hoop dan wel dat je de dichtingen niet enkel met de hand maar ook nog met een waterpomptang hebt aangedraaid want dat is wel de bedoeling met dit soort koppelingen.
Deels met de hand heel erg vast, en waar dit niet lukte met de waterpomptang. Tsja ik kreeg tegenstrijdige geluiden. De een zij goed met de hand, maar niet iedereen is even sterk, de ander zij dat ik met de tang het ook te strak kon aandraaien.. Dus.

Maar ik heb het twee keer getest door het op de kraan aan te sluiten voor twee uur. Het lekte niet. Toen ik het afkoppelde spoot het water eruit. Dus er stond flink druk op. Het ligt inmiddels onder de grond.
 

Charel

  • #123
Op hoop van zegen dan maar. Onder de grond geeft misschien wel het voordeel dat er weinig beweging mogelijk is en ook weinig uitzetting en krimp wegens de stabiele temperatuur onder de grond.
 
  • Like
Waarderingen: Hebeentuin

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #124
Hebeentuin schreef:
Als het mogelijk is een stadsuitloop te plaatsen ben ik die regenpijpen aan de binnenkant kwijt. Kan ik dit mogelijk maken?
Waarom denk je dat dit systeem zo is ontwikkeld. Bij het verplaatsen van de units wordt de flexibiliteit 0. Dat ga je ook voelen in de verkoop. Nee helaas deze unit kan alleen daar of daar worden geplaatst. Zwak idee.
En nog iets in het vlak van de opstaande rand komt een gat voor de uitloop het is geen mooi vlak deel meer. Band werkt het beste op gladde strakke ondergronden. Zwak, maar toch.
 

Hebeentuin

  • #125
Ik twijfel of ik je goed begrijp. Maar volgens mij ben je kritisch op het idee van de stadsuitloop.

De units staan zodanig geschakeld dat ze niet anders opgesteld kunnen worden. Wel als geheel geroteerd. Dus waar de waterafvoer komt heeft geen effect op de verkoopwaarde in negatieve zin. Eerder in positieve zin denk ik.

Ik heb gisteren alle kokers om de regenpijpen verwijderd en het eens goed bekeken. Je ziet dat het, zonder uitzondering, vochtproblemen levert. Mogelijk condens op de regenpijp dat neerdaalt op de vloer. En zeker weten opspattend water dat de ondervloer natmaakt. Alle vloeren waar de pijp doorgaat waren vochtig of zelfs al zacht aan het worden.

Dit moet opgelost worden. Bij voorkeur door de regenpijpen uit de units te plaatsen naar buiten.

Wgb schreef:
En nog iets in het vlak van de opstaande rand komt een gat voor de uitloop het is geen mooi vlak deel meer.
Wat bedoel je hier mee? Bedoel je dat er dan geen unit tegenaan gezet kan worden? Want dat hoeft ook niet, en kan sowieso niet meer met de opstelling.

Zou je eens kunnen meedenken hoe ik het wel mogelijk kan maken een stadsuitloop te plaatsen?

alvast bedankt.

zo staan de units: een setje van twee dat met de lange zijde tegen een setje van drie aan staat.
1000005219.jpg
1000005218.jpg
1000005220.jpg
 
Laatst bewerkt:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #126
Ziet er leuk uit.

Hebeentuin schreef:
Ik heb gisteren alle kokers om de regenpijpen verwijderd en het eens goed bekeken. Je ziet dat het, zonder uitzondering, vochtproblemen levert. Mogelijk condens op de regenpijp dat neerdaalt op de vloer. En zeker weten opspattend water dat de ondervloer natmaakt. Alle vloeren waar de pijp doorgaat waren vochtig of zelfs al zacht aan het worden.
Het zal wel meevallen want hoeveel jaar zit het al zo.
Het opspattend water daar heb je een punt. Maar dat is heel eenvoudig te voorkomen. Kijk om je heen. In de nieuwbouw zie je voor de afvoer van het regenwater een voorlopige afvoer, deze hebben ze aan de tuit van een dakgoot geschoven. Dat zou ik op het deel onder de unit schuiven. Zorg dat het op de grond ligt en bijna sluit voor lucht. Daarmee voor kom je trek in de staande buis. Wie weet wordt wordt de buis in de koof een tikkie warmer.
Hebeentuin schreef:
Zou je eens kunnen meedenken hoe ik het wel mogelijk kan maken een stadsuitloop te plaatsen?
Nee. Heeft bij jouw totaal geen zin. De kleinste afvoer is 6 cm hoog en 8 breed cm. Het water kan op de units alle kanten op. Zorg voor het beste kleefband, gladde strakke oppervlakken en zorgvuldig aanbrengen.
Meen me te herinneren dat ik gevraagd heb wat zit er onder de PVC.
 

Hebeentuin

  • #127
Er zit underlayment onder, waar ik het kan zien althans.
 

Hebeentuin

  • #128
Welke plaatmateriaal is verstandiger voor de badkamer? Een groene gipsplaat of een groene spaanplaat? En waarom? Zelf zat ik te denken aan spano van 12 mm. Ik kan niets vinden van 9 mm (in de buurt).

Ik doe de wandopbouw in de units als volgt:
50x75
7 cm glaswol
osb 9 mm
verf.

De bedoeling is dat ik ze verf met schimmelwerende badkamerverf. Voor de douchecabine plaats ik kunsstofplaten.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #129
Spaanplaat is meer stootvast. Maar beide zijn niet mooi. Ook zit je met de afwerking van je schroefgaten.

Al nagedacht over de (meisjesnaam) one-step wandplaten? Deze zijn er ook met tegelmotief voor de badkamer.
 
  • Like
Waarderingen: Hebeentuin

Hebeentuin

  • #130
Dankje, ik ga daar even naar kijken. Jouw opmerking ging alleen over platen voor de badkamer neem ik aan? Niet voor alle andere wanden.

Moet ik ook nog folie aanbrengen achter de platen van de badkamer?

Ik ging er vanuit dat alle andere binnenwanden geen folie nodig hebben. Klopt dat?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #131
De platen zijn aan de badkamerzijde al water- en damp dicht. En er is geen verschil in temperatuur omdat het om binnenwanden gaat. Dan is een damprem niet meer nodig.
 
  • Like
Waarderingen: Hebeentuin

Hebeentuin

  • #132
Moet ik nog iets van geluidsdempende laag aanbrengen tussen wand en plafond? wand en vloer, of wanden onderling?
Of juist vanwege werking van de wanden of dak i.v.m. temperatuur verschillen? Zodat het wat kan uitzetten?

Ik sta op het punt een flinke bestelling te plaatsen.

Ik heb nu boarddeuren op mijn lijstje. Waaronder vier met een opening voor glas bovenin. 211 bij 83. Zodat het kleine halletje wat licht krijgt van de aangrenzende kamers. Het lijkt mij prima, maar ik vraag het toch maar even. Is er iets waar ik rekening mee moet houden?
verder gewoon eenvoudige loopsloten met eenvoudige rozet krukken erbij.

17098973080284066843670621049610.jpg


binnendeur.png
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #133
Kies voor opdekdeuren- en kozijnen.
 

Hebeentuin

  • #134
oww, waarom advieseer je dat?

Mijn uitgangspunt is eenvoudig en niet te moeilijk, niet te duur.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #135
Kost je veel minder tijd om de deur af te hangen en af te stellen.
 

Hebeentuin

  • #136
al met al wel een stukje duurder per deur. ik heb zes deuren. Maar ik zal er dit weekend nog eens over nadenken.

Wat ik ook bedacht was dat ik wellicht beter dichte deuren kan kopen, en dan boven de deur in de wand een raampje plaatsen. In plaats van een deur met een glasopening. Nu heb ik vier deuren met een glasopening op mijn lijstje staan voor in een halletje dat zelf geen natuurlijk ligt krijgt.
 

Hebeentuin

  • #137
Bestelling geplaatst. nog een vraag over schroeven.

Tegenwoordig werk ik alleen nog met Torx, En meestal gebruik ik schroeven met een gladde bovenkant. Omdat ik op deze manier twee houten onderdelen aan elkaar trek. Zo is mij dat ooit uitgelegd. Maar ik kom telkens schroeven tegen met een volledig schroefdraad. En ik zie op filmpjes ook dat mensen die vaak gebruiken, ook wel met het vastschroeven van platen op balken.

Misschien kan iemand mij nog eens uitleggen hoe het precies zit? En zal ik voor mijn houten wanden gewoon de schroeven kopen met gladde bovenzijde?

2 soorten schroeven.png
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #139
Plaatmateriaal van 9 mm kan je prima vastzetten met voldraad schroeven.
 

Hebeentuin

  • #140
Is dit het moment om een kruislijn laser aan te schaffen?

Om te zorgen dat de vloer en plafond balk exact boven elkaar zitten? Om dit gemakkelijk en vlot te zien.



IMG_20240320_113126.jpg
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu