Project tijdelijke woonunits

Hebeentuin

  • #101
Een regenachtige dag, dus even wat andere zaken. Binnendeuren en kozijnen.

Kan ik een redelijk zware deur van massief hout en glas in een grenen kozijn hangen?

Dan zou ik een 2e hands deur kunnen kopen. De scharnieren vervangen voor gewone scharnieren en dan in het kozijn de vorm van de scharnier er uit beitelen Scharnieren aanbrengen (youtube.com)

Ik vraag mij ook af of ik het kozijn van binnenuit aan de wand moet schroeven. Dus dat je de schroeven gewoon blijft zien. Het wordt voor deze deur dan een kozijn dat ik zelf op maat maak.

Ik koop dan een standaard loopslot met een setje deurkrukken.
de maat die ik vind;

Doornmaat
50 mm
Afmeting Slotkast
116,5 x 80,3 x 17 mm
Afmeting sluitplaat
174 x 20 x 3 mm

Wat ik gemeten heb op de deur is12,5 cm als gat, en het plaatje is 17 cm.

Dan lijkt het dat dit loopslot niet past. Heb ik een oude deur?


Voor de overige deuren wil ik een kozijn-deur combinatie kopen.
Volgens mij dien ik straks eerst de kozijnen te plaatsen, en daarna het houtskelet.


dd.png Ndaamloos.png
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #102
Hebeentuin schreef:
Kan ik een redelijk zware deur van massief hout en glas in een grenen kozijn hangen?
ja
 

Hebeentuin

  • #103
dankjewel tot dusver.

Verder met riolering. Ligt er voor de helft in. Maar ik weet niet goed hoe toe te werken naar de wc.

Ik moet ook rekening houden met dat ik niet alle grond rondom de fundering van de unit weggraaf.

Dien ik eerst de wc te plaatsen? En deze direct aan te sluiten op de riolering? Hoeveel flexibiliteit heb ik met de aansluiting van de wc? Want met het leggen van bochten komt het nogal precies. Ik heb heel veel moeten bijgraven omdat ik net een paar graden afweek.

Of kan ik gewoon een T-stuk plaatsen. Dop eropzetten. De riolering verder leggen. Alle gleuven dichtgooien. En als ik over twee maanden de wc ga plaatsen die lokatie even opgraven en dan aansluiten? Maar dan moet ik dus wel kunnen koppelen met alle bochten en graden. Ik kan dat niet inschatten.

Zie foto: De wc komt binnen op de plek waar de balk nu staat.

1000005039.jpg


1000005039.jpg
 

Hebeentuin

  • #104
Ik heb het zo opgelost.
Met het idee dat ik straks alles dicht Gooi en later, wannneerik met de wc aan de gang ga ik naar de rode dop toe graaf. Ik ga er dan vanuit dat ik met bochten het altijd wel kan oplossen.
IMG_20240220_165150.jpg
 
  • Like
Waarderingen: Walker

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #105
dit is prima zo, zet de balk in de sleuf tegen de speciekap aan op deze manier is zoeken straks niet nodig naar het aansluitpunt
 
  • Like
Waarderingen: Hebeentuin

Hebeentuin

  • #106
Inmiddels ligt de tyleen er in.

Ik heb alles afgedopt zodat ik de kraan er op kan zetten om te testen

Vraag over hoe vast het aangedraaid moet worden. Met best veel kracht heb ik de meeste koppelingen nagenoeg helemaal vast kunnen draaien met de hand.

Een enkeling kan ik met een waterpomptang vaster draaien.

Moeten ze helemaal aangedraaid worden?
IMG_20240223_160355.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #107
Dicht is dicht. Als je te strak vastdraait, draai je de schroefdraad stuk.
 

Hebeentuin

  • #108
Goedemorgen,

Ondertussen probeer ik uit te zoeken welke ramen geschikt zijn om bij te plaatsen. We hebben nog een raampje voor de badkamer nodig, en heel misschien een raampje extra voor in de keuken.

Ik heb intussen begrepen dat een aantal zaken belangrijk zijn. De wanddikte en ook de waterafsluiting. Bij een bouwmarkt legde ze mij uit dat sommige kozijnen rubbers aan de buitenkant hadden. Die gaan dan over de wand heen. Maar ook die rubbers hadden geen garantie op waterdichtheid. Dus ik moest er boven dan een soort dorpeltje monteren.

De ramen die er al in zitten hebben ook gewoon rubbers en is een soort van kliksysteem?? vertelde ze mij.

Ik wordt er niet veel wijzer van. Wellicht is hier een andvies wat ik even moet uitzoeken of begrijpen?

Maar zou dit raam bijvoorbeeld geschikt zijn? En dan de randen/ aansluiting op de wand dichtkitten?

De units hebben sandwichpanelen van polyester met piepschuin binnenin. ongeveer 5 cm dik schat ik zo in.

raam.png
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #109
Hier kun je wel wat mee, maar je moet wel randhout in de sandwichpanelen aanbrengen, anders krijg je dit kozijn niet vastgeschroefd. Daarom zijn er voor deze units inderdaad kozijnen met kliksysteem ontwikkeld. Verbazingwekkend trouwens dat je iemand bij een bouwmarkt heb getroffen die dit systeem kent.
 

Hebeentuin

  • #110
Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de dakbedekking moet vervangen. Teveel kleine scheurtjes en natte plekjes her en der. Het dakbeschot is nog stevig als ik er overheen loop dus beter nu dan de gok nemen en het eventueel later alsnog moeten doen.

Maar dan even praktisch.

- Europees of Amerikaans EPDM. Ik lees dat Europees beter legt, De verkoper van Amerkaans zegt andersom... haha
- 1.2 of 1.3 mm is vliegvuur bestendig is al hartstikke goed.
- stadsafvoer realiseren in het dak zodat ik de hwa buis uit de unit kan halen en onder de vloer uit haal. En deze dus extern heb. En eventueel kan koppelen aan de riolering.
- i.v.m. beschikbare breedtes en afvalstukken lijkt 5 x één unit leggen en daarna de naden tussen de units dichten de goedkopere oplossing.
- De naden dichten kon niet met epdm verlijmen want dat gaat soppen met water?????? dat begrijp ik niet. Ik wil het gewoon dichtlijmen met epdm. En anders loodband?
- daktrimmen rondom, behalve tussen de units want dat past niet en de units moeten tegen elkaar aan staan.

Maar wat is de beste periode? Wellicht is het dakbeschot vochtig of zelf nat door lekkages. Moet ik dit eerst drogen midden in de zomer? Of droogt het vanzelf, er zitten kleine ventilatiegaatjes in de boegdelen.

Zijn er nog adviezen of aandachtspunten over hoe ik dit project zal gaan aanpakken?
IMG_20240228_083127.jpg IMG_20240228_083105.jpg
 
Laatst bewerkt:

Hebeentuin

  • #111
IMG_20240228_083105.jpg
IMG_20240228_083127.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #112
In ieder geval wachten tot er paar dagen droog weer worden voorspeld, en 's nachts niet te koud (ivm condens).
 

Hebeentuin

  • #113
Ik heb al het benodigde materiaal al uitgezocht. Het is even de vraag of ik een paar maanden moet wachten tot het echt warm is omdat het dak dan een paar weken open kan liggen om te drogen. In het geval het vochtig is.

Ondertussen heb ik de units op het stroom aangesloten. Een tijdelijke oplossing totdat Enexis de aansluiting verplaatst. Zodat ik alvast de wcd's en lichtpunten kan uitzoeken en nieuwe erbij kan plaatsen.

Ik heb één fase van de woning via een kabel en CEE stekker aangesloten op de eerste unit in serie.. Uiteraard werkt dan ook maar één fase.

Mij was verteld dat ik in de groepenkast even wat aansluitingen op de rails moest maken zodat ook L2 en L3 stroom hebben. Ik had niet in elke unit een 3faseautomaat nodig, zolang ik het maar goed verdeel. Ik hoefde dat dus niet aan te passen.

Maar ik kom een gaatje tekort lijkt het. Dus mijn vraag is of ik dit met een lasdoos kan doen en of dit op de volgende manier juist is. (nogmaals, het is enkel tijdelijk, over een paar maanden krijg ik gewoon drie fasen binnen) Dus inplaats vanuit de aardlek naar de 2e rails. Eerst naar een lasdoos, en dan alle drie de rails.

lasdoos.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #114
Hebeentuin schreef:
- stadsafvoer realiseren in het dak zodat ik de hwa buis uit de unit kan halen en onder de vloer uit haal. En deze dus extern heb. En eventueel kan koppelen aan de riolering.
Volgens mij moet elke unit een onderuitloop hebben. Elke unit heeft zijn eigenopstand met dakvlak. Wil je een stadsuitloop dus ergens opzij door de dakrand steken moet uit de constructie 6x8 cm halen. Kan dat, volgens mij niet.
In onderuitlopen is meer keus, dus een pijp met daaraan een manchet.
De opstand met loodband goed blijvend waterdicht afwerken is een lastige zaak. Kies voor een type band waar je de kleeflaag met hetelucht vloeibaar moet maken.
Hebeentuin schreef:
- De naden dichten kon niet met epdm verlijmen want dat gaat soppen met water?????? dat begrijp ik niet. Ik wil het gewoon dichtlijmen met epdm. En anders loodband?
Is dit wel EPDM er zijn nogal wat varianten van dit type. Voor een goede uitvoering moet je weten welk type EPDM of kunststof op de units is gebruikt.
Daktrim daar moet je nog eens goed over nadenken. Het lijkt eenvoudig maar dat is het, zeker in dit geval niet.
 
Laatst bewerkt:

Hebeentuin

  • #115
Wgb schreef:
Volgens mij moet elke unit een onderuitloop hebben. Elke unit heeft zijn eigenopstand met dakvlak. Wil je een stadsuitloop dus ergens opzij door de dakrand steken moet uit de constructie 6x8 cm halen. Kan dat, volgens mij niet.
In onderuitlopen is meer keus, dus een pijp met daaraan een manchet.
De opstand met loodband goed blijvend waterdicht afwerken is een lastige zaak. Kies voor een type band waar je de kleeflaag met hetelucht vloeibaar moet maken.
Nu hebben alle units één of twee onderuitlopen. Maar het water komt er maar deels of niet. Omdat het dak nu een klein beetje doorhangt, de onderuitlopen omhoog lopen... Er zit in de unit dus een regenpijp. De opstaande rand is inderdaad beperkt, 5,5 cm.

Als het mogelijk is een stadsuitloop te plaatsen ben ik die regenpijpen aan de binnenkant kwijt. Kan ik dit mogelijk maken?

Er ligt nu pvc dakbedekking op. Dat laat her en der los, zitten scheurtjes is. Dat moet ik eigenlijk vervangen wil ik zeker zijn dat het dak betrouwbaar is en blijft.
Omdat EPDM niet tegen pvc kan zal ik de oude bedekking eerst helemaal moeten verwijderen.
Dan kan ik het dak dus laten drogen als dit vochtig is.
Het idee was de aluminium boegdelen over de rand af te slijpen en daar het epdm overheen plakken. Daarbovenop de daktrim. Daktrim plaatsen lijkt op youtube eenvoudig. Wat is er zo lastig aan?

Ik kan per unit epdm leggen. Maar ik kan ook drie units tegelijk leggen. En dan het setje van twee ook in één keer leggen. tussen beide dan gewoon een strook epdm verlijmen. De loodband die nu gebruikt is hebben ze gekit, plakt helemaal niet goed.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #116
Hebeentuin schreef:
Omdat EPDM niet tegen pvc kan zal ik de oude bedekking eerst helemaal moeten verwijderen.
Is dat zou of heb je dat van horen vertellen. Merk op EPDM zwart wordt een stuk heter en kan daar die PVC wel tegen. Waarom niet met dezelfde manier een nieuw membraam erop en de naden van de koppelingen zorgvuldig afwerken met een band van hoge kwaliteit.
Hebeentuin schreef:
Het idee was de aluminium boegdelen over de rand af te slijpen en daar het epdm overheen plakken. Daarbovenop de daktrim. Daktrim plaatsen lijkt op youtube eenvoudig. Wat is er zo lastig aan?
Je ziet toch dat het band en de verbinding op het aluminium nog prima is. De problemen beginnen als die units worden hergebruikt. Volgens mij wordt het band in het midden doorgesneden units vervoerd. Als de units zijn gesteld nieuw band erover heen klaar en daar gaat het fout.
Hoe oud zijn de units. PVC heeft toch een aardige levensduur.
Hebeentuin schreef:
Ik kan per unit epdm leggen.
Wat voor EPDM.
Hebeentuin schreef:
Maar ik kan ook drie units tegelijk leggen
Wat te doen als de units worden opgehaald. Verkocht of wat dan ook.
Hebeentuin schreef:
De loodband die nu gebruikt is hebben ze gekit, plakt helemaal niet goed.
Voor wie was de rekening van dat band.
 

Hebeentuin

  • #117
Wgb schreef:
Is dat zou of heb je dat van horen vertellen. Merk op EPDM zwart wordt een stuk heter en kan daar die PVC wel tegen. Waarom niet met dezelfde manier een nieuw membraam erop en de naden van de koppelingen zorgvuldig afwerken met een band van hoge kwaliteit.
Op welke ondergrond EPDM lijmen? De meest gestelde vragen (epdmxl.be)

Wgb schreef:
Je ziet toch dat het band en de verbinding op het aluminium nog prima is. De problemen beginnen als die units worden hergebruikt. Volgens mij wordt het band in het midden doorgesneden units vervoerd. Als de units zijn gesteld nieuw band erover heen klaar en daar gaat het fout.
Hoe oud zijn de units. PVC heeft toch een aardige levensduur.
Ik weet de leeftijd niet. Op zich zijn de units in redelijke goede staat (stuk beter dan velen waar we gekeken hebben). Maar je ziet dat de dakbedekking gewoon begint te slijten. Her en der reparaties, ik kom nog gaatjes en scheurtjes tegen, het laat los. En vermoeden van lekkage.
Met vervoer wordt er inderdaad tussen de units de dakbekleding doorgesneden. Nu is dat opgelost met loodbad. Dat de vervoerder/verkoper heeft geplaatst. Omdat het nat was hebben ze het met kit gedaan.

Wgb schreef:
Wat voor EPDM.
Ik dacht aan Europees

Wgb schreef:
Wat te doen als de units worden opgehaald. Verkocht of wat dan ook.
Als ik er EPDM op zou leggen, dan wordt het gewoon doorgesneden. Dan kunnen de nieuwe bewoners een strook EPDM plakken. Of ik het nu doorleg of vijf losse units bekleed. Het principe blijft hetzelfde.

PVC was een stuk duurder toen ik daar laatst naar keek, en ook nog eens lastiger te leggen. Zo kan ik met EPDM alles uit een stuk leggen. PVC moet met stroken helaas.


Denk je dat we het in de units gaan merken dat er epdm op ligt ipv pvc? w.b.t. de warmte?
 

Hebeentuin

  • #118
Renovatie oud Roofing dak (youtube.com)
Pvc gewapend op OSB platen met of zonder isolatie (youtube.com)

Ik weet niet wat verstandig is. Ik vermoed dat EPDM misschien makkelijker is te leggen, maar de boel een stuk warmer zal maken...

De prijzen die ik nu van pvc vindt komt wel overeen met EPDM. Ik heb nog niet gekeken naar de hulpstukken of gereedschap. Maar of het mij gaat lukken die banen allemaal goed te lassen.

Er was hier laatst een installateur voor de elektra. Hij begon direct over epdm, vandaar. En dat ben ik toen gaan uitzoeken.

Het is een extra kostenpost waar niet op gerekend was, dus het niet zo gemakkelijk om maar even uit te besteden. Ik sta open voor advies dus.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #119
OK Weer wat geleerd. PVC en EPDM dat gaat niet.
EPDM is meestal zwart dus warm.
Het dak is zo ontworpen dat je met een membraan kan werken. Wat er bij jouw op de unit is aangebracht is een vel PVC. Waarschijnlijk is het een membraam dat wordt van uit rollen door iemand op de juiste breedte en lengte gemaakt.
Het vel wordt in het vlak en boven op de opstand gelijmd, dat kan omdat deze zo laag is dat je bijna geen hoek hoeft te maken, dus je hoeft geen insnijdingen te maken. Kijk nog maar eens goed bij de hoeken van de Units.
In mijn hoofd zou je de dakopstand zo schoon moeten maken dat je op de schone horizontale delen weer een nieuwe bedekking kan lijmen en deze met kleefband waterdicht krijgt. Eigenlijk het zelfde systeem als de unitbouwer zelf heeft gebruikt.
Heb je al een idee wat er onder de PVC ligt.
Hebeentuin schreef:
Als ik er EPDM op zou leggen, dan wordt het gewoon doorgesneden. Dan kunnen de nieuwe bewoners een strook EPDM plakken. Of ik het nu doorleg of vijf losse units bekleed. Het principe blijft hetzelfde.
Weet je dat zeker. Zover ik weet is EPDM is niet zo vriendelijk wat repareren betreft want dat wordt het dan min of meer.
 

Charel

  • #120
Hebeentuin schreef:
Vraag over hoe vast het aangedraaid moet worden. Met best veel kracht heb ik de meeste koppelingen nagenoeg helemaal vast kunnen draaien met de hand.
Een beetje te laat gelezen en wellicht zit alles nu al onder de grond.
Ik hoop dan wel dat je de dichtingen niet enkel met de hand maar ook nog met een waterpomptang hebt aangedraaid want dat is wel de bedoeling met dit soort koppelingen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu