Project tijdelijke woonunits

Hebeentuin

  • #1
Hallo,

Wij zijn opzoek naar een woonunit.

De verwarmingsmogelijkheden verschillen per unit maar onze hoop is op gasloos. Meestal zit er dan een airco in met vaak een kachel of palletkachel. Dat willen wij dan ook weer niet.

Ik kwam op elektrische verwarmingen uit. Dat lijkt ideaal. Maar we zijn ze nog nooit tegen gekomen in de units die wij bezichtigen. Dat verbaasd mij dan weer.

Bijvoorbeeld 2500 Wat voor 25 kuub verwarming. Als je er twee van installeert samen met de airco is dit prima, denk ik. Nu mijn vraag.

Eén verwarming heeft dus zijn eigen groep nodig. Ik vroeg mij af of je een groepenkast altijd kunt uitbreiden. En of je met de aanlsuiting die je van Enexis hebt ook geen beperking hebt. Of loop je tegen grenzen aan en is dat wellicht de reden waarom ik ze nooit in units zie. De elektrische units hebben dus ook ene inductieplaat, een airco, etc. Dus al meer verbruik. Waar moet ik op letten als ik kijk naar units, of welke vraag moet ik stellen? Kunnen jullie mij hierover adviseren?

Dankjewel
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Met een goeie airco, wat je eigenlijk beter een (lucht-lucht) warmtepomp kan noemen heb je geen elektrische verwarming nodig.
Zelfs als het heel koud is kan die nog 1:1 verwarmen zonder de warmtepomp te gebruiken.
1:1 verwarmen is echter duur, daarom zie je ze niet.

Ik zou er wel een 2e warmtebron die niet op elektra is bij willen hebben. Dat kan (als nood) een petroleum kachel zijn.

Als het toch nodig is om elektrisch bij te verwarmen dan kan je dat slim schakelen, bijvoorbeeld op dezelfde groep als de kookplaat of die van de boiler, dan gaat ie alleen maar aan als de kookplaat niet aan staat.

Welke aansluiting heb je nu?
Bijna altijd kan je zwaarder, maar dat is niet gratis, dus de boel een beetje slim maken kan uitkomen.
 
  • Like
Waarderingen: Hebeentuin

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
Elektrisch verwarmen is verschrikkelijk duur. Voor 1kWh energie krijg je 1kWh warmte, waar je met bijvoorbeeld een airco voor 1kWh al makkelijk 4kWh warmte krijgt ("verplaatst", eigenlijk). Daarom zul je het niet veel zien.

En ja, uiteraard zit er een limiet aan de netaansluiting. Een standaard huisaansluiting is 1x35A (ca. 8kW max), 1x40A (ca. 9,2kW max) of 3x25A (ca. 17,25kW max). Een zwaardere aansluiting kun je ook aanvragen maar één stap zwaarder kost je al €700 per jaar extra.

Maar dan ga je al uit van een eigen huisaansluiting voor je woonunit. Die dingen worden natuurlijk ook vaak op een camping, boerenerf of in een tuin gezet. Dan is het maar de vraag of je überhaupt een dergelijke aansluitcapaciteit kunt krijgen.
 
  • Like
Waarderingen: J. Eneverbes en Hebeentuin

Hebeentuin

  • #4
Wij hebben nu 1x 35 ampère. Ik kan dat direct wel verzwaren naar 3x25 ampère als we de bouwkast aansluiten. Dat is voor de verbouwing ook een wens. Daar zit dus niet de beperking.

Het schakelen tussen energievragers zoals Jack aangeeft maakt het dus in principe altijd wel mogelijk. Zijn daar apparaten voor? Of is dat gewoon goed opletten?

Het alternatief is de gasleiding verleggen en aansluiten, dat is ook niet gratis. En ik heb het idee dat elektra veiliger is. We willen uiteindelijk ook graag van het gas af.

Wbt rendement. Volgens mij moet ik elektrisch verwarmen vergelijken met houtstook. Niet met airco. Want die is nooit toerijkent voor 90m2. Of ik moet daar een tweede van bijzetten en die aanschafkosten zijn aanzienlijk, richting de €1500 exl installatie.
De aanschaf van die elektrische verwarmingen ligt rond €250 per stuk.

Is het in dit geval dan een goede optie?
En kan ik een meterkast altijd aanpassen ? Of is er kans dat ik hem compleet moet vervangen?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Ik snap het vergelijk tussen elektrische verwarming en houtstook niet echt geloof ik. Wat betreft rendement: een airco kan die ruimte dus juist veel makkelijker verwarmen, met minder elektriciteitsverbruik. Uiteraard moet je wel de juiste capaciteit airco hebben voor de ruimte(s). De aanschaf zal inderdaad duurder zijn, maar afhankelijk van hoe lang je het wilt gebruiken verdien je dat dus mogelijk terug.

Een groepenkast is in principe altijd aan te passen maar je kunt meemaken dat compleet vervangen zinvoller is.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wat is het plan. Is die unit tijdelijk, of voor bijvoorbeeld 10 jaar of langer.
1250,- verschil tussen een 2e warmtepomp en elektrische verwarming is niks als het verschil in verbruik 500,- per jaar is.
Dit is lastig rekenen want hoeveel dagen per jaar zal de warmtepomp het niet trekken?

Als het de hoofdverwarming wordt, dan kan het ook uitkomen om een "echte" warmtepomp met water cv installatie te installeren. Met een groot buffervat hoeft die 's nachts niet aan te slaan. Snachts is het kouder en het rendement van een warmtepomp slechter.
Dan ga je zo richting de 10.000,- maar dat kan uiteindelijk voordeliger zijn. Ook meer comfort.
Daarbij kan je dan gebruik maken van een fluctuerende energie prijs.

ps. ik had het eerder over "slim" schakelen. Dat bedoel ik dan inderdaad automatisch. Een energieverdeler (slimme stekkerdoos) is een eenvoudig voorbeeld. Je kan het zo uitgebreid (en duur) maken als je wilt. Maar als je daardoor niet naar 3x35A hoeft heb je dat soort kosten er snel uit.
 

Hebeentuin

  • #7
Goedemorgen,

Wij hebben inmiddels een optie op een twee setjes units.

Deze worden verbonden via 5 polige stekkers, zie foto.
Iedere unit heeft zo zijn eigen groepenkastje.

Mij werd uitgelegd dat we konden kiezen om alle units met elkaar door te lussen via de stekkers. Of er eentje aansluiten en zelf kabels trekken. Het hing ook af van hoeveel stroom we nodig zouden hebben.

Wat zou handig zijn? Handig i.v.m. demonteren nadat wij hem weer doorverkopen. Maar ook handig in gebruik. Uiteraard ook voordelig.

De units bestaan uit twee setjes van drie geschakelde units met één grote ruimte, en twee geschakelde units met één grote ruimte. Wij gaan zelf wandjes plaatsen om kamers te maken.

1000003601 (1).jpg
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
Begin eens met vertellen op welke installatie je dit wilt aansluiten?

Je kunt natuurlijk voor alle 5 de units een 32A eindgroep aanleggen en een aparte kabel trekken, maar als die 5 groepen achter een standaard 3x25A huisaansluiting moeten komen dan gaat dat natuurlijk niet werken.

Zoals je zelf al aangeeft hangt het er ook vanaf hoeveel vermogen je ik iedere unit nodig hebt.
 

Hebeentuin

  • #9
Bij deze een mogelijke opbouw op de foto.
IMG_2693.jpg


Hierbij plaatsen we het setje van twee met de kop zijn kant tegen het setje van drie aan.
Iedere unit heeft dus zijn eigen groepenkast je. Ook hangt er onder ieder kozijn een elektrische kachel. Maar misschien is het slim die te vervangen met een (mobiele) elektrische radiator. En wellicht een mobiele airco voor in de zomer?

Badkamer:
80 liter boiler
Mechanische ventilatie.

Woonkamer/ keuken van 32 m2 (2 units)
Airco splitunit.
Vaatwasser
Inductiekookplaat
Elektrische radiator om de airco te helpen.
Doorstroom verwarmer of 5 liter boiler.

Hal/werkkamer
Wasmachine
Droger
Computer

In het algemeen:
We hebben nu een aansluiting van 1 x35 ampère. Die moet ik toch verzwaren dus kan ook wel direct 3x25 ampère van maken naar de bouwkast.

Kan ik per unit 3800 wattage verdelen? Of werkt dat zo niet? Want de elektra wordt dus telkens doorgelust.

Heb je nog meer informatie nodig?
 
Laatst bewerkt:

Hebeentuin

  • #10
XanderH schreef:
Begin eens met vertellen op welke installatie je dit wilt aansluiten?

Je kunt natuurlijk voor alle 5 de units een 32A eindgroep aanleggen en een aparte kabel trekken, maar als die 5 groepen achter een standaard 3x25A huisaansluiting moeten komen dan gaat dat natuurlijk niet werken.

Zoals je zelf al aangeeft hangt het er ook vanaf hoeveel vermogen je ik iedere unit nodig hebt.
Hoi,
Ik heb m'n best gedaan om antwoord te geven op deze vragen. Ik zou het fijn vinden als er nog even geadviseerd kan worden.

Ik heb inmiddels de bevestiging dat onze aansluiting verzwaard kan worden naar3x 25 ampère. Die aanvraag loopt.

Ik moet nu gewoon weten wat nu wel en niet mogelijk is met die units.

Alvast bedankt.
 

Kaajee

  • #11
Tis gewoon een openbaar forum met vrijwilligers die je al dan niet voorzien van (gratis) info en tips. Bel anders even een installatie- bedrijf in de buurt die je (waarschijnlijk betaald) van een gedegen advies kan voorzien.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #12
XanderH schreef:
Je kunt natuurlijk voor alle 5 de units een 32A eindgroep aanleggen en een aparte kabel trekken, maar als die 5 groepen achter een standaard 3x25A huisaansluiting moeten komen dan gaat dat natuurlijk niet werken.

Hebeentuin schreef:
We hebben nu een aansluiting van 1 x35 ampère. Die moet ik toch verzwaren dus kan ook wel direct 3x25 ampère van maken naar de bouwkast.
Hebeentuin schreef:
Ik heb inmiddels de bevestiging dat onze aansluiting verzwaard kan worden naar3x 25 ampère.
Dan is toch de conclusie dat dit niet gaat werken? Jouw probleem is de selectiviteit van de tijdelijke oplossing.


XanderH schreef:
Zoals je zelf al aangeeft hangt het er ook vanaf hoeveel vermogen je ik iedere unit nodig hebt.
Vervolgens kom je met lijstjes apparaten aan. Maar hoe moeten wij raden welk vermogen hierbij hoort? Doorstroomboiler is in ieder geval een zeer zware verbruiker, die je eigenlijk met goed fatsoen al niet in een standaard woonhuis groepenkast kwijt kunt.
 

Hebeentuin

  • #13
Walker schreef:
Dan is toch de conclusie dat dit niet gaat werken? Jouw probleem is de selectiviteit van de tijdelijke oplossing.
Bedoel je dat ik de woonunit niet kan aansluiten op een 3 x25 ampère? Of heb je het over iets anders? Ik kan de verzwaring ook na de verbouwing laten uitvoeren als ik de unit alleen op een 1x35 ampère kan aansluiten.

Ik heb gegoogled op selectiviteit maar dat is nieuw voor mij.

W.b.t. de apparaten, ik dacht dat dat de vraag was.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
Je hebt een bouwmeterkast met 1x35A of 3x 25A. Hoe vertakken de verschillende aansluitingen zich vervolgens over de units?
 

Hebeentuin

  • #15
Ieder unit heeft zijn eigen groepenkast. Ik moet ze doorlussen. Ik ga er vanuit dat ik één stekker van de bouwkast naar de eerste unit leg, en daarna telkens doorlussen. Toch?

En dan heb ik nog een schuur die aangesloten moet worden en uiteraard apparaten voor de verbouwing, zoals een zaagtafel. De schuur is nu gewoon een groep in onze stoppenkast.

Betekent 3x25 dat ik dan drie stekkers zou hebben? ( Ja sorry, eenvoudige vraag waarschijnlijk)

IMG_20231208_111836.jpg
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #16
Hebeentuin schreef:
Betekent 3x25 dat ik dan drie stekkers zou hebben? ( Ja sorry, eenvoudige vraag waarschijnlijk)
Nee, maar wel 1 5-polige. Waar ga je je schuur dan op aansluiten? Op een eindgroep in 1 van de units?

En hoe gaat de bouwmeterkast eruit zien? Zitten hier naast de hoofdzekeringen ook eindgroepen in ?
 

Hebeentuin

  • #17
Kan ik de schuur ook direct aansluiten op de bouwkast? Gebruikt enkel licht, radio, en handgereedschap, niet veel. Nu komt de elektriciteit binnen via een grondkabel in een lasdoosje. Misschien kan ik die grondkabel vervangen met een stekkerkabel? En dan in de kast pluggen? Ik weet niet of het zo werkt. Of heeft de kast ook zelf groepen en kan ik er daar een van gebruiken voor de schuur?

De kast moet ik nog kopen, afhankelijk van wat ik nodig heb (weet ik dus niet). Op Marktplaats staan er velen.

Als ik weet of ik die units kan kopen en welke Enexis aansluiting ik nodig heb, dan kan ik daarna opzoek naar een kast.

Die 5 polige stekkers komen in verschillende sterktes toch? Ik heb gevraagd welke stekkers er in de unit zitten. Ik had dus in mijn hoofd dat ik een zo'n stekker naar de eerste unit moest leggen.
Maar die unit verdeeld dan automatisch al de amperes? Dat heb ik niet helder. Ik neem aan dat ik per unit/ groepenkast onder een bepaald wattage moet lijven.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #18
de units zijn bedoelt om aan elkaar te koppelen gezien de 2 5 polige wcd's,
je voedt de eerste unit en dan hangt de rest hierachter.
van selectiviteit is er op dit moment geen sprake en bij overbelasting zal dan ook de automaat in de bouwkast trippen
 
  • Like
Waarderingen: Hebeentuin

Hebeentuin

  • #19
Bedankt voor de antwoorden.
Okay, dus gewoon een stekker naar de unit vanuit de bouwkast. Dan moet ik enkel weten wat voor zwaarte als ik het goed heb begrepen. Ik hoop vandaag te horen welke stekkers er in de units zitten.

Sorry hoor, misschien een stomme vraag. Maar gaat er dan door die ene stekker 3x 25 ampère naar de unit? Hoeveel vermogen heb ik per groepenkast in die units? Dat zal de k ik ook afhangen van het type stekker?

En ik vraag me inderdaad af wat ik moet doen met de schuur
Is dat inderdaad een optie zoals ik zei, de schuur direct aansluiten op de bouwkast?
 

Kaajee

  • #20
Ik vind deze hele discussie toch een beetje vaag, krijg het idee dat er niet genoeg kennis aanwezig is om dit zelf uit te voeren. En dan is de goedbedoelde en correcte info die je hier krijgt niet voldoende. Er wordt wel met elektriciteit gewerkt dat potentieel dodelijk kan zijn.

Units, kabels, stekkers, selectiviteit,....

Ter voorbeeld: er loopt geen stroom (ampère) en dus gaat er geen stroom van 3x25 ampere naar een unit, dat gebeurt alleen maar als dat ook van de apparaat zijde gevraagd wordt. Er kán maximaal een bepaald amperage (en dus belasting/vermogen) door een kabel lopen. Er staat (continu) spanning op een kabel. In beginsel 230volt. Dat kan in 3 fasen geschieden, dat noem je krachtstroom, dat zijn 3 fasen van elk 230v waarbij tussen de fasen 380-400volt staat, vandaar krachtstroom. In de consumenten markt wordt in beginsel weinig gebruikt gemaakt van deze 400volt direct, maar wel van verschillende fasen 230v.

Ik lees eigenlijk dat er een aantal units allemaal apart voorzien moeten worden van een eigen elektrische installatie. Lijkt een beetje op een klein vakantie parkje. Dit lijkt me niet een "hobby project" waar bijvoorbeeld een schuur oid van stroom voorzien moet worden. Dit vraag volgens mij om een vaste installatie per unit, allemaal een eigen meterkast en zeker niet werkend en aangesloten middels stekkersne waarschijnlijk lossen kabels.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu