Problemen met weersafhankelijke regeling en vloeverwarming

Jeroenvanalem

  • #1
Hallo,

Ik heb een vraag m.b.t. langslepende problemen van onze cv-installatie.
Wij wonen in een nieuwbouwwoning welke in 2006 is opgeleverd. Vanaf de oplevering is er nooit tevredenheid geweest over de cv-installatie en zijn al diverse 'installateurs' geweest om de problemen 'op te lossen'. Tot op heden is e.e.a. nog steeds niet optimaal en vraag ik jullie graag om advies. Ik heb het forum volledig doorgespit en heb hierdoor al veel informatie ingewonnen, echter kan niet een specifiek gelijk probleem vinden.

De installatie is als volgt:

De woning is geleverd met een cv-installatie met weersafhankelijke regeling. De begane grond is geheel voorzien van vloerverwarming als hoofdverwarming en op de verdiepingen bevinden zich radiatoren met thermostaatknoppen. Een circuit van zolder (waar de ketel staat) naar beneden wordt continue op de door de buitenvoeler ingestelde temperatuur gehouden (leidingen naar de verdeler van de vloerverwarming blijven dus tot aan de servoklep altijd warm). De thermostaat in de woonkamer is enkel aangesloten op de servoklep van de vloerverwarming en staat niet in verbinding met de ketel.

Probleem één is dat de vloerverwarming lastig op temperatuur komt. Pas na een (veel) hoger afgestelde regeling van de weersafhankelijke regeling (80 graden aanvoer bij 0 graden buitentemp.) wijst de temp.meter op de verdeler van de vloerverwarming max. 42 graden, als het buiten dus pas vriest. Hiermee worden niet/nooit alle vertrekken van de begane grond goed warm. Het zijn 7 groepen waarbij 2 groepen gaan naar een 'vanuit de bouw uit omgebouwde' garage waar een praktijk in is gevestigd. Deze groepen zijn blijkbaar te ver weg en worden hooguit een beetje lauw. Extra verwarming van dit vertrek is dus noodzakelijk middels elektrische verwarming.

Probleem twee is de gasrekening! Het verbruik ligt op 2800m³ per jaar, wel inclusief een gashaard in de woonkamer maar die is wel nodig om de matige vloerverwarming te compenseren.

Nu hebben meerdere omwonenden last van dergelijke problemen en een aantal hebben inmiddels de weersafhankelijke regeling afgesloten.

Nu ben ik voornemens om de thermostaat in de woonkamer direct aan te sluiten op de cv-ketel en de buitenvoeler te verwijderen, zodat wij net als 'vroeger' de ketel pas aanzetten wanneer we de thermostaat in de woonkamer aanzetten. Nadeel is natuurlijk dat de radiatoren boven minder warm zullen worden maar dat moeten wij ondervinden. Voordeel lijkt me dat het circuit niet continue op temperatuur gehouden hoeft te worden en dat, wanneer er warmtevraag is, de ketel gewoon zijn max. aanvoertemp. geeft zoals die is ingesteld in de ketel. Nu blijft de vloer van bijv. de hal dag en nacht warm (ook nu bij buiten 20 graden) omdat hier waarschijnlijk de leidingen van het circuit doorheen lopen.
Het probleem van de matige vloerverwarmingstemperatuur zal hier uiteraard niet mee verholpen zijn maar hopelijk wel de hoge gasrekening.

De specificaties van het systeem zijn als volgt:
- Ketel Intergas combi compact 2006, HR28.
- Vloerverwarming 7 groepen, totaal beg. grond opp. 85m². Pomp + servoklep op verdeler. Thermostaat Honeywell Chronotherm IV hierop aangesloten.
- 6 Radiatoren op de verdiepingen.

Ik ben erg benieuwd of jullie hier een oplossing voor hebben. Volgens de installateur is de ketel vermogend genoeg om de installatie aan te kunnen. Maar ook het gegevens dat de ketel eigenlijk iedere dag redelijk wat gas verbruikt staat me erg tegen, zeker midden in de zomer!

Alvast bedankt voor het meedenken, ik ben egr benieuwd of er iemand is die mij tips/advies kan geven! Bedankt alvast.
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Kun je een foto van de vloerverwarmingsverdeler maken?
Hoe hoog staat die kamerthermostaat, die de vloerverwarming aan en uit zet, en wordt die temperatuur 's winters gehaald? Waar hangt die kamerthermostaat? Niet teveel in de zon of boven de TV ?

Zit er ook een thermostaatknop op de vloerverwarming en is de pomp van de vloerverwarming in te stellen ? Zitten er op beide balkjes thermometers en wat geven die aan? Als er maar één thermometer is, is de ene balk op gevoel 's winters veel warmer dan de andere of zijn ze ongeveer even warm ?
Wordt het boven voldoende warm of eerder te heet ?
 

Jeroenvanalem

  • #3
Hallo heer Van Dijk, bedankt voor uw reactie.

De kamerthermostaat staat overdag op 21 graden, 's nachts voorheen op 20, laatste maanden (om te experimenteren) op 18. De temperatuur wordt wel gehaald (in de woonkamer zelf). Voorheen duurde dit wel erg lang maar sinds de aanpassing van de curve van de buitenvoeler gaat het beter, echter de praktijkruimte blijft wel altijd te koud.
De thermostaat hangt in de schaduw en niet bij een warmtebron.

De pomp is inmiddels al vernieuwd en is in te stellen in stand 1, 2 en 3 en staat op stand 3.
Alleen op de onderste balk zit een thermometer, die geeft nu 24 graden aan en komt max. op de 42 (uitzondering). De balk van retour is altijd een stuk kouder (ook de retourleidingen, zeker van die 2 groepen van de praktijkruimte).

Boven worden alle radiatoren goed heet wanneer dat gewenst is, maar meestal staan de knoppen op stand 1. Daar dus geen problemen mee.

foto:

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
De boel is dus niet in balans.

Ik zou het systeem aanpassen.
Het lijkt erop dat de praktijk te weinig krijgt en de woonkamer de boel al afschakelt terwijl de praktijk nog warmte vraagt.
Mogelijk kan je met een draadloos systeem de groepen onafhankelijk van elkaar sturen en dit signaal ook gebruiken voor de ketel.

Praktijk kan zo warmte vragen indien nodig, woonkamer ook en de ketel draait alleen bij warmte vraag.
Slaapkamers liften gewoon mee.
 

Jeroenvanalem

  • #5
Ik heb de groepen van de woonkamer al eens 'geknepen' zodat de praktijkruimte meer warm water krijgt, maar dan duurt het alleen maar langer en langer tot de woonkamer op temperatuur is. Vervolg dus nog meer gasverbruik! Ben dus bang dat het systeem het geheel niet aan kan.
Maar is het aan te raden om de thermostaat te koppelen aan de ketel, of is dat niet verstandig?
 

Kacheltje

  • #6
Naast de inregeling lijkt mij de regeling ook niet kloppen, met dit weer hoort je vloerverwarming niet meer aan te staan. Normaal wordt dit geregelt door de wa regeling die boven de 18 graden buitentemperatuur de cv blokeert.
Inregelen van je hoofdcircuit doe je niet met de vloergroepen van je vvw tenzij de verschillende vloergroepen bestemd zijn voor apparte ruimtes.

Wat voor Wa regeling zit er op en hoe is deze instelbaar?
De chronotherm 4 heeft ook een wa regeling maar uit de tekst begrijp ik dat deze niet benut wordt.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #7
Een goede manier (die niet altijd volmondig door de heren installateurs ondersteund wordt, maar wel 100% werkt) is: weersafhankelijke regeling er af en de etages apart regelen.
Google maar eens op "zoneregeling".
De implementatie in uw systeem is wel afhankelijk van de loop van de buizen vanaf de CV ketel.
De vloerverwarming separaat regelen van de etages is altijd wel mogelijk op deze manier (die weinig aan investering kost t.o.v. alle andere systemen die in de markt zijn)
Ik heb het bij mij thuis ook gedaan en het werkt prima: op de 3 etages wordt de temperatuur onafhankelijk van elkaar geregeld.
Dit hele verhaal is al meerdere malen op dit forum behandeld.
O.a. Buiten voeler?
of Vloerverwarming twee verdiepingen
en Weerafhankelijke verwarmingsregeling ? that s the question
Dus info genoeg........
 

Jeroenvanalem

  • #8
Hallo Kacheltje,

Alle groepen staan ook inderdaad gewoon open nu, maar het gaat wel over 2 aparte ruimten.

De wa-regeling is niets meer dan een buitenvoeler die vervolgens aan de ketel zit aangesloten. De regeling doe je in de ketel, maar die schakelt inderdaad niet uit met warmere temperaturen! Op dit moment houdt hij het circuit op 41 graden.
De thermostaat is in dit systeem niets meer dan een aan en uit schakelaar van de vloerverwarming.
 

Jeroenvanalem

  • #9
Hallo Degooyer,

Bedankt voor je antwoord. Dat lijkt me dan neerkomen op de oplossing die ik had geschetst als ik het zo allemaal door lees, alleen dan zonder een zone boven.
De weersensor eraf, de thermostaat aansluiten op de ketel (en eventueel op de klep van de vloerverwarming zodat deze tegelijkertijd opent als de ketel aanslaat). Boven hoeft wat mij betreft niet apart geregeld te worden daar ik die radiatoren nagenoeg niet nodig heb.

Blijft nog wel het probleem over dat de vloerverwarming het oppervlakte niet geheel warm krijgt ondanks dat de aanvoertemperatuur op max staat. Capaciteit ketel toch een mogelijke factor?
 

Kacheltje

  • #10
Met dit weer zou de cv helemaal niet aanhoeven. De gemiddelde temperatuur is hoog genoeg dat je woning behagelijk zou moeten zijn. Nu maakt de ketel continu ruim 40 graden water aan wat heel logisch gas kost.

Bij een goed ingeregelde installatie en een aangewarmde vloer moet je met bv 40 graden water ook rond de 40 graden water hebben over je aanvoerverdeler van de vloerverwarming, als je 80 graden van de ketel nodig hebt om de aanvoer op 40 graden te krijgen komt je vloerverdeler ketelwater te kort.
Heb je ergens een bypass in het cv circuit zitten? Als deze verkeerd is afgesteld gaat dit ten kosten van je totaaldebiet over je cv circuit.

Een goede installateur zou je cv systeem goed moeten kunnen inregelen en zo ook je regeling goed beoordelen op een juiste werking en instelling.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #11
U geeft aan dat er 7 groepen liggen op 85M2: de afstand tussen de buizen is dan ca 15 cm.
Bij een stenen vloer zou dat moeten kunnen, maar niet ideaal. Wij leggen alles altijd op 10 cm (en het woord bijverwarming komt bij ons niet voor en zeker geen afstanden groter dan ca 10-12 cm uit elkaar)
Aan de capaciteit van de ketel zou ik niet twijfelen.
Gewoon de CV ketel schakelen d.m.v. een kamerthermostaat en niets geen gedoe met weersafhankelijke regeling etc.

Aanvoertemepratuur ca 60-70 graden en water wat door de vloer circuleert op ca 40-45 graden C, dan zou het moeten lukken.
Die temperatruur is wel afhankelijk van hetgeen u als vloerbedekking hebt. Als dat een stenen bedekking is, is 40-45 graden geen probleem. Bij laminaat of parket| max ca 30 graden.

Alle groepen geheel open zetten: als ze allemaal ongeveer even lang zijn is er verder geen regeling noodzakelijk.
Geen halve maatregelen nemen| met een regeling die ook de etage voorziet van warm water in de radiatoren als dat gewenst is, bent u er helemaal.
 

Jeroenvanalem

  • #12
Hallo Kacheltje,

Bedankt voor je antwoord.
Als je naar de foto kijkt dan zie jende temperatuurmeterm de verdeler. Deze meet volgens mij de temperatuur nadat hij het water heeft gewisseld van warmte. Die meter geeft max 40 graden aan, de aanvoerleiding isndan helemaal rechtbovenin wel heet!

De bypass zie je toevallig ook zitten links in het midden. Deze is door een installateur al eens vervangen (de oude ligt ook toevallig op de verdeler op de foto). Inregelen is al meerdere keren gebeurd maar baat heeft het nog niet gehad. En ze zijn allemaal weer net zo snel weg met de mededeling dat het nu 'goed' is.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #13
Die bypass heeft helemaal niets met de watertemperatuur in de vloer te maken.........Dat ding heeft een heel andere functie........
M.i. een verkeerde installateur over de vloer gehad.
 

Jeroenvanalem

  • #14
Hallo Degooyer,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
Dan haal ik in ieder geval de weersensor eraf.

Wat natuurlijk wel kan, wat kacheltje zegt, is dat de bypass te 'slap' staat ingesteld. Wanneer er dan teveel weerstand is in de vloerverwarming omdat deze vrij groot is, gaat de bypass open (staat op 0,2 bar nu) en verliest de verdeler zijn volledige kracht door het lek van de bypass. Of denk ik nu verkeerd?

Bj het verwijderen van de weersafhankeIjke regeling kan die bypass dan mijns inziens ook gewoon gesloten worden? Er hoeft tenslotte geen circuit meer te zijn.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #15
Bypass staat altijd op een waarde ingesteld: niks meer aan doen!!!
Dat soort dingen moet je gewoon hun werk laten doen als het nodig zou zijn. (neem aan dat u weet waarom die bypass er tussen zit........)
De grote fout die "men" maakt is altijd maar aan alles zitten te draaien, zonder datmen weet wat men uiteindelijk teweeg brengt.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #16
Tenzij die bypass staat ingesteld op een te lage druk.
Dan gaat al het water door de bypass en niet de verdeler in.
Verder; op welke stand staat de pomp in je ketel?
Voetventiel linksboven op de foto staat open?
Zijn de thermostatische binnenwerken van de klep met thermostaatvoeler en de klep van de servoklep inregelbaar? zo ja, in welke stand staan ze?

Deze vragen gaan dus even puur over het tekort aan flow over je vloerverwarmingsverdeler.

Ik ben wel van mening dat een weersafhankelijke regeling in dit geval niet ideaal is. Echter, het zou wel moeten kunnen werken. En als de regeling goed ingesteld is, hoeft het ook niet heel veel meer gas te kosten.
Wat ik echter begrijp is dat gewoon de interne weersfhankelijke regelaar van de intergas gebruikt wordt, zonder een thermostaat met klokfunctie.
Zoals het nu is gaat je verwarming dus nooit uit en ook niet in een nachtverlaging. Dat is geen wenselijke situatie denk ik.
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #17
Ingmar89 schreef:
Tenzij die bypass staat ingesteld op een te lage druk.
Dan gaat al het water door de bypass en niet de verdeler in.
Maar zo dom zal een "installateur" toch niet zijn.......
Ik krijg hier een beetje een idee, dat er iemand aan het werk is geweest die niet echt wist waar hij mee bezig was, waardoor de vraagsteller nu met de gebakken peren zit. (maar dat komt helaas wel vaker voor....)

Maar zo lang er nog steeds installateurs zijn die serieus een bypass adviseren bij een stadsverwarming vraag ik me toch werkelijk af of ze wel weten waarmee ze bezig zijn (dat even terzijde)
 

Jeroenvanalem

  • #18
Probleem 1 waarschijnlijk opgelost!
Ik ben er nu achter dat de pypass inderdaad nog duidelijk water doorlaat wanneer er een radiator of de vloerverwarming wel open staat. Deze heb ik nu wat strakker ingesteld en hij sluit nu zodra er een radiator open gaat!

Pompstand ketel blijf je me het antwoord even verschuldigd, moet ik uitzoeken.
Voetventiel staat open, servoklep kan alleen automatisch open en dicht, verder geen instellingen, De thermostaatkraan staat nu expres bijna op max voor de zekerheid.
 

Kacheltje

  • #19
Waar zit de bypass tov de ketel en waar stond deze op ingesteld?
 

Jeroenvanalem

  • #20
De bypass zit bij de verdeler van de vloerverwarming op de begane grond, de ketel staat op zolder, 2e verdieping. De druk stond op 0,2 bar, nu ca. 0,3
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu