Inregelen Remeha Calenta 28C met weersafhankelijke voeler

JC-Elburg

  • #1
Graag een advies bij het inregelen van mijn installatie.
Alle kamers zijn voorzien van thermostaatkranen en er is een permanente bypass op ca 12 meter van de ketel (werkte altijd goed met mijn Radson HR). Vorige week een nieuwe Calenta 28C geplaatst en toen mijn nog aangesloten Cenvax 5000-Basic (aan/uit) gebruikt. Liep op zich goed maar de modulering van brander werkt dan niet (volledig). Daarom 1 week later iSense (ingesteld op buiten) gemonteerd met een buitenvoeler en keteltemp weer op 85C. Remeha 28C moduleert op brander en op pomp. Dus gelukkig geen stromingsgeluiden meer als alles geknepen is. Gisteren bij ca 12C buiten kreeg ik mijn kamer niet opgewarmd. De twee andere kamers waren comfortabel, stonden de hele dag al aan. Het circulerende CV water was ca 35C en dat schiet natuurlijk niet op. In eerste instantie voet stooklijn bij 20C buiten verhoogd naar 25C aanvoer. Dat hielp niet, de ketel had setpunt op 45C dus sloeg op 50C af en koelde dan heel langzaam af tot 32C zonder nog aan te slaan. Heb toen ingegrepen door de antipendel (P24 te regelen van -15 tot 15C ???) op minus dus -5C te zetten. Ik was gewend de antipendel in min te regelen en niet in graden. Over het resultaat ben ik tevreden, maar wat heb ik nu eigenlijk gedaan? Is er een vast verschil setpunt en retour afkoeling met 20C ingesteld in de ketel en is dat nu 15C geworden? Daar ziet het namelijk naar uit. Keteltje brand rustig moduleert terug naar 1850 toeren en ik krijg de kamer binnen redelijke tijd opgewarmd, maar niet zo snel als met de Radson op vol vermogen.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #2
    Dat ligt in grote lijnen in het verschil in stookgedrag van de ketels,
    je oude Radson was vrij simpel, kreeg hij het signaal dat hij aan moest,
    dan start hij op en binnen aanzienbare tijd draaide hij op vollast, ook de
    pomp ging direct op vollast...iets anders kon hij niet.
    Nu heb je dus een modulerende brander en pomp, dus hoe harder de
    cv gaat branden, hoe harder de pomp gaat draaien, omgekeerd geld
    dus ook, en dan loop je vaak tegen dit soort problemen aan.
    Persoonlijk vind ik die modulerende pompen ondingen, dit omdat vaak
    de radiatoren die het verst weg zitten zeer slecht warm worden, totdat
    je hem geforceerd op 100% zet, dan worden ze wel warm :roll:
    Nu hij WAR staat, gaat hij zijn vermogen bepalen aan oa de buitentemp.
    daar bepaald hij dan uiteindelijk een setpoint mee, gaat stoken...en past
    het vermogen van de pomp zodanig aan dat hij het maximale rendement
    eruit probeert te halen....en dat kan dan wel eens nadelig zijn voor
    lange leidinglengtes....
    Kijk eens in je boekje of je iets van de pomp kan aanpassen...
     

    JC-Elburg

    • #3
    Bedankt voor je snelle reactie. Is duidelijk. De minimale pompsnelheid kan ik vrij eenvoudig op de ketel inregelen. Dat zal mijn volgende stap worden. Op dit moment ben ik niet ontevreden.
    Kan je nog iets zeggen over die antipendel temperaturen, want ik heb maar wat gedaan?
     

    Neesje

    Specialist Verwarming
    • #4
    Ben al bij diverse klanten geweest met problemen waarbij radiatoren niet warm werden.
    De Calenta was toen nog niet zolang op de markt.
    Met de vorige ketel werkte toen alles wel goed, uiteindelijk Remeha gebeld die zijn toen ook langs geweest.
    Conclusie was dat de leidingen gespoeld moesten worden en de radiatoren zouden te klein bemeten zijn, vreemde zaak want met de vorige ketel ging alles goed.
    Uiteindelijk zelf in het boekje zitten puzzelen en kwam die minimale pompsnelheid tegen die ik toen maar wat omhoog gezet heb en voila, probleem over.
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #5
    Aan/uit kun je niet met moduleren vergelijken.

    Als je echt van het probleem af wilt zijn, dan dien je de installatie in te regelen. Het toerental van de pomp opschroeven is ook niet echt een oplossing. Wat heeft de klant er aan dat hij na een jaar een hoger gasverbruik heeft dan voorheen toen de oude aan/uit nog bij hem aan de wand hing.

    Dubbel instelbare radiator afsluiters, debietkraan in de retour, inhoud bereken van de installatie en aantal Kw per radiator voor het instellen van de kranen en voila !

    ik weet wel, dan kun je het keteltje niet meer voor 1550,- aanbieden, maar dat valt makkelijk aan de klant uit leggen dat hij met een ingeregelde installatie mogelijk 150,- tot 500,- euro kan besparen.

    bij de service training bij Remeha, wordt deze volgorde regelmatig uitgelegd er is dus niets te wijden aan de ketel. :cool:

    Calenta :mrgreen:
     

    Xr8

    • #6
    Wat Neesje aangeeft heb ik ook gehad. De pomp draait af fabriek maar op 60%. Deze heb ik verhoogd naar 80% probleem weg, draait al een jaar prima.

    Ik heb echter vernomen dat de Calenta met een modulerende pomp geleverd (gaat) worden. Dan zal dit wellicht niet meer van toepassing zijn.

    Succes.
     

    Wilibald

    Specialist Verwarming
    • #7
    Pomp van calenta is al modulerend. Pomp gaat wel energie zuinig worden.
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #8
    Komt idd een wilo A-label pomp in.

    Maar, als iedereen de pomp van 60% naar 80 of 100% zet, kan de
    oude net zo goed blijven zitten :o.

    Wat ik al zei, inregelen. Dan pas heb je voordeel
    van deze ketel.

    Calenta :cool:
     

    Xr8

    • #9
    Prachtig verhaal Calenta, ben het overigens met je eens. Echter als je tegenwoordig een ketel uit wilt wisselen dan moet je dit mede door de prijsvechters op internet al bijna voor kostprijs en het liefst daaronder doen.

    Kom je dan aan bij de klant dat elke radiator nog even voorzien moet worden van een inregel mogelijkheid met het daaraan bevestigde prijskaartje dan is de kans groot dat je achter het net vist.

    De pomp een standje hoger is dan kostenloos en de klant is tevreden.

    Succes.
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #10
    @ Xr8,


    Het is niet alleen een prachtig verhaal, met een klein beetje uitleg kun je de klant vertellen wat het verschil is.

    Dat het altijd maar om de goedkoopste gaat vind ik echt flauwekul en kiezen ze willens en wetens dan toch voor de goedkoopste... :roll:

    Dan niet lopen zeiken op dit forum dat het niet warm wordt, maar de goedkope en vakbekwame :roll: monteur bellen die de pomp even opschroeft.

    Niets persoonlijks hoor :lol: maar je moet je echt onderscheiden van de dozenschuivers. :!:

    Calenta :cool:
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #11
    ...Misschien dat je in Friesland nog zulke ruimdenkende klanten hebt,
    maar helaas draait het hier in de regio echt om de centjes, zelfs tot de
    laatste €25,- euro...en daar word je als installateur niet vrolijk van.
    Zelfs verbouwingen worden 6 keer vergeleken, en installateurs die in
    de financieele problemen zitten gaan offertes uitbrengen voor alleen de
    kostprijs...alleen maar om hun personeel aan het werk te houden...en daar
    moet je dan offertes tegen maken :roll:

    Ontopic:
    conclusie, gewoon de pomp toerental verhogen :wink:
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #12
    Ik begrijp wel wat er wordt bedoeld en het is jammer dat het zo moet. :(

    Friesland is geen buitenland , maar mischien dat er wel iets meer
    tijd en begrip is voor elkaar. Als je dus even goed leest, dan heb ik geschreven dat : je moet je onderscheiden van de rest door op deze manier
    Offerte uit te brengen. Dat doet de goedkoopste niet.

    Het kaf gaat zich toch scheiden van het koren , al kan het lang duren in dit
    Regeltjes land zonder perspectief.

    Calenta



    :cool:
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #13
    :roll: liever vandaag dan morgen :wink:
    ...en wij onderscheiden ons door duurzaam te leveren :cool:
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #14
    Ehm, laat ik dit maar als positief opvatten?

    In dat geval yes! laat ze maar komen.


    Calenta :cool:
     

    Xr8

    • #15
    Ook ik zit in Friesland. En het genoemde is gewoon praktijkervaring gedurende 20 jaar. Jammer maar het is zo. Klant is koning, en heeft altijd gelijk.

    Succes.
     

    DexterXL

    Specialist Verwarming
    • #16
    Calenta schreef:
    Ehm, laat ik dit maar als positief opvatten?
    Calenta :cool:
    Uiteraard prositief :mrgreen:
     

    Calenta

    Specialist Verwarming
    • #17
    Nou ja, blijft het toch nog lange tijd erg gezellig op dit forum........... :lol: :lol: :lol:

    enneh, klant is ook geen koning meer, maar keizer.:(


    calenta. :cool:
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu