Probleem rookgasafvoer kachel

Prutslutser

  • #1
Ik ervaar een ernstig probleem met de rookgasafvoer van mijn kachel.

Het betreft een inbouwkachel die via een stuk flexibele r.v.s. buis (+- 1 meter) is aangesloten op een gemetseld kanaal.
Het gemetselde kanaal loopt niet recht/midden boven de kachel.
Op de kachel werd daarom een 10 cm lang stukje stalen pijp gelast van 150mm diameter.
Daar overheen is een stuk flexibele r.v.s. buis geschoven en het andere einde daarvan eindigt (middels een s-bocht) in het gemetselde kanaal.
Nu, na een paar jaar stoken, is plots het r.v.s. kanaal compleet weggeroest en uit elkaar gevallen in allemaal losse roestige ringetjes...
In feite heb ik nu geen verbinding meer tussen de kachel en het gemetselde kanaal en kan de kachel dus niet meer stoken.
Ik kan de kachel niet uit de muur halen omdat ik dan de hele schouw moet open hakken.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen zonder alles te moeten slopen?
 

Prutslutser

  • #2
Foto van betreffende inbouwkachel:

 

Prutslutser

  • #3
Schets van hoe het in de muur is aangesloten.

 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Ik denk niet dat er veel anders op zit dan het te slopen.
 

Prutslutser

  • #5
Dat is niet zo mooi dan want:

*Er zit een natuursteen op de schouw gemetseld.
*Deze natuursteen is geverfd.
*Er zit wit marmer op de schouw dat in kit gelegd is.
*Er zit een sierpleister op de schouw.
*In de schouw zit betonijzer dat alles bij elkaar houdt.
*De kachel zit aan de achterzijde aangesloten op een
buis met een ventilator.
*Het huis is bewoond en dit open hakken zal een enorme
rommel geven.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Is dit bij jezelf in huis?
 

Prutslutser

  • #7
Ja.
 

Prutslutser

  • #8
Het betreft dit type buis dat in de schouw werd verwerkt.
Ik had geen idee dat deze buis niet hittebestendig is voor de rookgassen uit de kachel.
Er is in ieder geval niets meer van over.




 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Weet u zeker dat dit rvs is ?
Zo te zien zou het ook aluminium kunnen zijn, dat verklaart het wegrotten beter.
 

Prutslutser

  • #10
Honderd procent zeker r.v.s.
Ik heb het er zelf in verwerkt.

Het probleem kwam twee weken geleden of zo naar voren bij het vegen van het schoorsteenkanaal.
De borstel bleef, toen die beneden was, opeens vast hangen.
Ik trok met een harde ruk aan de stok en haalde de borstel maar boven.
Om de borstel zaten een paar roestige ijzeren ringetjes die me in eerste instantie onbekend voor kwamen.
Toen ik beneden was heb ik eens met een hand gevoeld in het gat van de kachel.
Daarin voelde ik ook een hele berg ringetjes.
Nadat ik deze eruit had getrokken realiseerde ik me opeens dat dit de voorheen gespiraliseerde buis was...
Ik heb daarna nogmaals gevoeld in het kanaal en kon er nu de steenwol (die om de buis zat) zo uit trekken.

Dat was een behoorlijk baalmomentje.
 

Marcn88

  • #11
Dit komt doordat er condens in de rvs pijp is blijven staan dit condenswater is zeer agressief en tast zelfs rvs aan na verloop van tijd zoals u zelf heeft gemerkt er is voor dit soort buismateriaal een maximale verslepingshoek van zo ff uit het hoofd 35graden om dit soort dingen te voorkomen dus u zult aan het slopen moeten
 

Prutslutser

  • #12
Hallo,
Bedankt voor het antwoord.
Zijn er dan buizen die dikker/beter geschikt zijn dan dit type r.v.s. buis?

Met vaste bochten etc krijg ik het i.e.g. niet makkelijk aangesloten.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #13
Kun je niet het binnenwerk van de kachel demonteren, om bij het probleem te komen?
 

Prutslutser

  • #14
Helaas niet, de kachel is vervaardigd van aan elkaar gelaste stukken plaat en daaraan is niets demontabel.
 

Prutslutser

  • #15
Ik heb net gebeld met de leverancier van de flexibele buis.
Die zegt dat de buis niet is kapot gegaan door corrosie maar door overtemperatuur.
De buis zou niet geschikt zijn om langdurig temperaturen boven 700/800 graden C te kunnen weerstaan.
Net boven de kachel kunnen temperaturen van boven de 1000C voorkomen indien de vlammen het kanaal in gaan.
Als er dan ook nog iets van een bocht zit slaat de hitte daar verhoogd toe.
Dit probleem had men reeds enkele malen eerder gehad.
Het advies, alles slopen en aanleggen met r.v.s. vaste 45graden bochten en het eerste stuk van +- 0,5m recht kanaal, alles uitvoeren in dubbelwandig.

Deze operatie gaat me echt te ver qua werk en kosten en rommel.
Ik maak van de kachel maar een decoratiestuk.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #16
Een houtkachel met een rookgastemperatuur van boven de 1000 graden is sowieso ongeschikt om te gebruiken, al is het maar vanwege het dramatisch slechte rendement.

Wel jammer dat je deze keuze moet maken.
 

Prutslutser

  • #17
Ja, jammer.

Een houtkachel maakt je huis zoveel gezelliger.
Een CV met radiatoren geeft echt een compleet andere soort warmte.
Mijn vrouw klaagt nu al steen en been.

Zucht. :-| :-| :-| :-| :(
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #18
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik stook ook hout, maar met een rookgastemperatuur van 150-200 graden. Dan blijft de schoorsteen heel, en je hoeft ook veel minder hout te hakken :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Ik zou mijn vrouw stoker 1eklas maken. :wink:
 

Prutslutser

  • #20
Hessie schreef:
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik stook ook hout, maar met een rookgastemperatuur van 150-200 graden. Dan blijft de schoorsteen heel, en je hoeft ook veel minder hout te hakken :wink:
Het verbrandingsproces is inherent aan het type/bouwwijze van deze kachel.
Deze kachel brandt, afhankelijk de houtsoort, extreem heet. (bij gebruik van droog eiken smelt de kachel zowat)
Dat de vlam deels het kanaal in gaat gedurende het gebruik is niet te vermijden.
Ik zou niet 123 een manier weten om de temperatuur van het rookgas omlaag te kunnen krijgen.
Overigens is de totale hoeveelheid warmte die de kachel produceert gedurende het gebruik zo hoog dat ik er mijn hele huis mee verwarm(de).
Ik moest deuren naar de gang en bovenverdieping open laten anders werd het 40C+ in de woonkamer.
Op deze kachel zit een geforceerde luchtstroom m.b.v. een ventilator.

Met welk soort kachel is een lagere rookgastemperatuur te bereiken?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu