Plafond isoleren schuur naar woning

René13a

  • #1
Graag zou ik advies krijgen over het volgende:
Het plafond vd schuur die ik ga transformeren naar woning moet geisoleerd worden.

Nu had ik gedacht om pif 80 te gebruiken.
Zal ik deze tussen de balken plaatsen en vervolgens de gipsplaten ertegenaan ?

Is een regelwerk nodig voor de gipsplaten als de balken op gelijke hoogte liggen ?
De afstand tussen de balken is 57 hart tot hart.

Er zitten kieren aan het uiteinde vd balken bij de muur...deze dichtmaken of zo laten ivm ventilatie?
Het is een bitumen dak.
 

René13a

  • #2
Hier wat foto's ter verduidelijking

20230730_120820.jpg 20230730_120753.jpg
 

Sander 1972

  • #3
kun je niet vanaf bovenaf isoleren
 

René13a

  • #4
Nee dat gaat niet
 

René13a

  • #5
Ik zou ook pir isolatie tussen de balken kunnen plaatsen en daarna gipsplaten. Misschien wel beter om het wat ventilerend te houden dan toch ?
 

MvanV

  • #6
De dakbedekking is dampdicht. Dat vergt een bewuste aanpak
Aan de onderzijde dampdicht werken, boven een licht geventileerde kier is handig, ik zie licht dus dat zit er al. Als dat naar buiten is die kier.
Tussen de balken PIR kan prima, dan kan je gips op rachels op de balken doen. En met alutape kan je de kieren naast/tussen de PIR goed afplakken.

Let je niet op, dan krijg je dat warme, vochtige lucht op de koudste plek, tegen het dakbeschot dus, gaat condenseren en dan heb je zo rot
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
kleine aanvulling op de laatste reactie:
In plaats van alutape zou ik flexibel pur gebruiken.
Alutape op naden tussen PIR platen die al (bijna) perfect aansluiten.

Als dat balken van ongeveer 16 cm hoog zijn, dan heb je ook ruimte voor 100 of 120 mm pir.
De stap van 80 naar 100 is zeker het geld waard.
 

René13a

  • #8
Bedankt, dat ga ik doen

Pur ipv tape langs de balken lijkt me ook een prima plan. Ik denk dat de tape niet lekker hecht op de grove balken.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je kan de pir platen bewust iets scheef afsnijden, zodat ie bovenaan klemt en er onderaan een mooie kier voor de pur ontstaat.
Een van de bekende merken adviseert een kier van 1 cm voor hun flexibele pur. Dit om een luchtdicht resultaat te krijgen.
 

Charel

  • #10
Sorry hoor, maar ik voel me bij geen enkele van de voorgestelde oplossingen goed.
Ik ben bijna zeker dat je zo last van condensatie gaat krijgen.
Je zegt dat het niet mogelijk is om langs de bovenkant te isoleren, maar dat is slechts zelden echt het geval. Het is in ieder geval de allerbeste oplossing waarbij je geen enkel risico op koudebruggen en/of condensatie in de dakvloer hebt.
Als het echt onmogelijk is dan kan je wel tussen de balken isoleren door bijvoorbeeld de gehele tussenruimte te vullen met minerale wol, cellulose, houtwol....
En dan is het van groot belang dat je een damprem (liefst een klimaatfolie) voorziet die ononderbroken en luchtdicht onder de balken doorloopt van muur tot muur waar die dan nog eens zorgvuldig wordt afgekleefd. Doe je dat niet dan heb je bij alle balken aan twee kanten dampopen aansluitingen en dus tussen alle balken veel kans op condensatie.
Die folie mag absoluut niet doorbroken of onderbroken worden. Daarom kan je best hieronder een belatting voorzien waarop je de afwerking (gipsplaten ?) aanbrengt. Op die manier krijg je daar een leidingspouw waarin je de bekabeling kan aanbrengen zonder de folie te moeten doorboren.
 

René13a

  • #11
Dat is ook een optie, maar geeft denk ik wel een lagere isolatiewaarde toch ?
 
Laatst bewerkt:

René13a

  • #12
Dus dan wordt het een dampopen isolatie met ventilatie tussen de balken?

Als de isolatie dan niet strak tegen het dakbeschot komt kan het daartussen dus ventileren.
 

Charel

  • #13
René13a schreef:
Dus dan wordt het een dampopen isolatie met ventilatie tussen de balken?

Als de isolatie dan niet strak tegen het dakbeschot komt kan het daartussen dus ventileren.
Bij isolatie langs onder geen luchtspouw laten tussen de balken maar de tussenruimte volledig vullen tot tegen het dakbeschot ! Een open ruimte boven de isolatie vermindert de isolatiewaarde en kan vochtige lucht niet wegventileren, dat werkt niet in een horizontaal vlak.
Dampopen isolatie kan maar hoeft helemaal niet. Ik zou opteren om vochtregulerende isolatie te voorzien zoals onder andere houtvezel of cellulose
Voornaamste is dat je onderaan een ononderbroken volkomen luchtdichte klimaatfolie voorziet.
 

René13a

  • #14
Ok, ik dacht omdat de beide gevels kieren hebben tussen de uiteinden vd balken . En dat het hele dak dan zo ventileerd.

Die kieren zo laten of dichtpurren?

En slaat het vocht dan niet tegen de dampdichte folie zodat de gipsplaten gaan schimmelen?
 

Charel

  • #15
Ik weet niet wat je met kieren bedoelt. Als dat spleetjes van enkel mm zijn dan kan dat weinig kwaad als je tot tegen die spleetjes alles vult met isolatiemateriaal. Als dat spleten zijn van enkel cm dan zou ik ze eerst dichten.
Condensatievocht vormt zich als vochthoudende warme binnenlucht kan doordringen naar de koude kant van de isolatie om daar te condenseren tegen een koud vlak. Hier zou dat dan de onderkant van het dakbeschot zijn.
Een damprem of klimaatfolie bevindt zich aan de warme kant van de isolatie, dat heeft dus de temperatuur van de binnenruimte waardoor er daarop geen condensatie kan ontstaan.
Op een koud glas bier in een warm café zal je condensatie op je glas merken. Op een glas wijn op kamertemperatuur zal er in datzelfde café nooit condensatie optreden. Schol !
 

René13a

  • #16
Brilliant uitgelegd, dank daarvoor.

De kieren zijn een beetje te zien op de 1e foto in mn post hierbovenaan.

Sommige enkele cm's lang

Zou ik als isolatie dan ook glaswol kunnen gebruiken ?
 

Charel

  • #17
Je kan zeker ook glas- of rotswol gebruiken. Probeer alles zo goed en aansluitend mogelijk te vullen tussen de balken en tot tegen de buitenmuren. Die kiertjes zijn geen probleem als de isolatie er goed tegenaan gedrukt zit.
Daarom zijn zachte flexibele isolatiematerialen beter dan halfharde of harde isolatieplaten. Je dient dan ook de isolatiematten iets ruimer (+ 1 cm) te snijden dan de tussenruimte waar ze moeten inpassen. Op die manier zit het materiaal altijd lichtjes geklemd tegen balken en muren zonder luchtspeten.
 
Laatst bewerkt:

MvanV

  • #18
Een goede dampremfolie zoals Charel zegt is ook altijd een goede optie. Steenwol of glaswol onder een dampdicht zou ik niet doen. Die materialen zijn zelf ademend en laten dus de danp door richting het dak. PUR/PIR laat aanzienlijk minder damp door. Bovendien gaat t niet als een spons het vocht vasthouden.
Pir geeft bovendien betere R waardes per dikte. Maar is wel duurder en doet weer weinig tegen geluid, wat steen en glaswol juist wel heel goed doen. Ook is steen/glaswol brandveiliger.
Wat Charel zegt over bovenop is absoluut waar. De beste isolatie op een dampdicht(plat) dak is isolatoe er bovenop. Dat kan met kiezels geballasteerd of met een extra laag dakbedekking worden afgewerkt, mits vastgezet met brede houderschroeven ( onder de dalbedekking). Dat tegen opwaaien.
 

René13a

  • #19
Nou, dat brengt me weer terug bij af.

Als ik dan zelf eens nuchter nadenk...
Als ik de kieren wel open laat, ze wat groter maak en dan 12 cm isolatie gebruik.
Dan blijft er 4 cm tussen de isolatie en dakbeschot wat geventileerd wordt.

De balken lopen door over de hele lengte en je voelt dat het tocht als aan beide zijden een kier zit.

Het was ook kurkdroog tussen plafondplaten en het dakbeschot, ondanks dat ik de laatste 8 jaar niet gestookt heb in de schuur.

Op zich zou ik graag glaswol gebruiken ivm de kosten, maar als ik het ventilerend hou is pir denk ik beter toch ?
 
Laatst bewerkt:

Charel

  • #20
Vergeet aub die geventileerde ruimte tussen het dakbeschot en de isolatie !
Laat de kieren zoals ze zijn of maak ze helemaal dicht maar ga ze niet groter maken !
Vul de gehele tussenruimte met isolatie !
Voorzie een luchtdicht afsluitende klimaatfolie onder de isolatie !
Het heeft geen zin om de vergelijking te maken met vroeger waarbij alles kurkdroog bleef. De situatie wordt nu totaal anders. Het zal niet langer een onverwarmde en ongeïsoleerde schuur zijn maar een verwarmd en geïsoleerd deel van de woning.
In een woning heb je altijd vochtproductie (leefvocht) en het temperatuurverschil tussen het dakbeschot en de binnenruimte is vele malen groter. Denk aan dat koude pintje in een warm café.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu