Plafond isoleren schuur naar woning

René13a

  • #21
Ok, en wat moet ik denken over bovenstaande advies om geen glaswol te gebruiken omdat dat als een spons zou werken ?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #22
Simuleer de boel maar eens in ubakus.

Dan leer je dat er hier wat onzin geschreven is hier, o.a. wat betreft luchtspouwen.
PIR met een geventileerde spouw werkt goed, vooral ook in de zomer als de zon op het bitumen staat.
Ga je voor volledige vulling met een wol o.i.d. dan is de enige veilige optie klimaatfolie. Vergeet kieren dan niet goed te dichten, zeker als je bij een bos of weiland woont want sommige isolatie is een feestje voor ongedierte.
 

Charel

  • #23
Voor een beter begrip:
Tijdens het bouwen van een woning worden vaak pir platen gebruikt die men dan bevestigt aan het binnenspouwblad. Aan de buitenkant van die pir platen bevindt zich dan een geventileerde spouw van enkele cm.
Om te beletten dat die geventileerde spouw een negatieve invloed zou hebben op de isolatiewaarde moeten die platen minstens aan de buitenkant voorzien zijn van een luchtdichte cachering en bovendien moeten alle naden tussen de platen zorgvuldig luchtdicht worden afgekleefd. Dat wordt vrijwel altijd zo voorgeschreven in het lastenboek.
Dat is verre van een onzinnige bepaling want daardoor is de isolatielaag op zich steeds luchtdicht afgesloten van de ventilatiespouw en wordt het verlies aan isolatiewaarde door passerende lucht vermeden.
Bij een woning in aanbouw kan men zeer gemakkelijk die platen aan de koude kant luchtdicht afwerken alvorens de buitensteen er wordt voor gemetseld. Je zou eens moeten gaan zien bij een woning in opbouw.
Bij isolatie tussen de dakbalken kan dat echter niet, men kan er niet meer bij en dus blijven al die naden open en in contact met de lucht in de spouw waardoor de efficiëntie voor een groot stuk verdwijnt.
Het systeem om bij zowel een plat als bij een hellend dak te werken met een geventileerde luchtlaag boven de isolatie is een systeem van het verleden, ik schat iets van meer dan 20 jaar geleden.
Inmiddels heeft men al lang met schade en schande mogen ondervinden dat het daardoor vaak fout liep en wordt die tussenruimte nu bij voorkeur volledig gevuld, ten eerste omdat men zo meer isolatiedikte kan benutten en ten tweede omdat er dan geen luchtcirculatie boven de isolatie meer mogelijk is. De lucht tussen de isolatie moet immers absoluut stilstaan.
 
Laatst bewerkt:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #24
Naad van een cm vullen met flex pur en het is luchtdicht.

Laat maar zien wat met of zonder alu cache voor invloed heeft bij een geventileerd spouw. Kale pir is niet of nauwelijks gevoelig voor wind. Lucht waait niet door de isolatie, wat bij minerale wol wel zo is.
 

Charel

  • #25
Het is niet dat pur platen of pur schuim lucht zullen doorlaten van buiten naar binnen. Naakte pur platen zijn ook luchtdicht, maar toch dien je in een luchtspouw platen te nemen met een alu cachering en dito afkleving.
Luchtstromen over naakte pur ontrekken hieruit de warmte en koelen ze dus constant af. Maar het is niet enkel dat: Pur bestaat voor ongeveer 97 % uit gas dat is ingesloten door quasi luchtdichte cellen. Dat gas heeft een kleinere warmtegeleidingscoëfficiënt dan bijvoorbeeld lucht. Bij naakte pur (ook schuim) zal dit gas geleidelijk aan verdwijnen waardoor de pur ook wat van zijn isolatiewaarde zal verliezen.
Verder heb je ook nog het nadeel bij pur platen dat ze in de tijd gaan krimpen waardoor er kieren kunnen ontstaan. Bij doorlopende beplating zoals in een muurspouw kan dit worden opgevangen door de tand en groefverbinding. Bij platen tussen een balkenconstructie kan dat niet.
Je kan dit nu onzin vinden of niet, maar het is niet voor niets dat men al tientallen jaren is afgestapt van een geventileerde luchtlaag boven de isolatie bij een dakopbouw.
En zo is het ook niet voor niets dat pur platen in een muurspouw gecacheerd en afgekleefd moeten zijn.
Voor de duidelijkheid, ik ben sowieso geen voorstander van pur of pir omwille van milieu- en gezondheidsrisico's vooral als het grenzend aan de binnenruimte wordt gebruikt (men noemt dit wel eens het asbest van de toekomst).
Ik zou dus veel eerder gebruik maken van materialen zoals minerale wol, houtwol of cellulose.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #26
Wie heeft het over PUR platen? PIR !
PIR krimt niet of nauwelijks. (kom maar met een bron als je die soort onzin verkoopt) Hout werkt meer en daarom die cm flex pur.
Asbest van de toekomst? Wat een geklets.

Nogmaals: laat ubakus berekeningen of iets anders zien in plaats van gevoelens en vermoedens waar ik in ieder geval niks mee kan.
 

Charel

  • #27
PIR is gewoon een verbeterde versie van PUR en bevat dezelfde componenten. Sommige nadelige eigenschappen zijn minder uitgesproken maar daarom niet verdwenen. Je had het trouwens over de naden vullen met PUR.
Hoe dan ook, ik wens op bovenstaande manier niet verder van gedachten te wisselen. Als het niet fatsoenlijk kan dan liever niet.
 

René13a

  • #28
Ik ben blij met alle input en meningen, aan de hand daarvan vorm ik mn besluit wat te doen.

Ik begrijp dat er qua isoleren misschien nog niet alles bekend wat het op de lange duur doet, maar dat is met wel meer dingen zo.

Een beetje pit in een discussie kan wat mij betreft geen kwaad, we zijn mannen dus dat moet kunnen toch.

Als het leidt naar een oplossing is dat prima.

Net als vroeger op t schoolplein...even matten en dan weer vrienden
 
  • Like
Waarderingen: Charel

René13a

  • #29
Hoe zit het eigenlijk met het vocht wat niet door de klimaatfolie komt en wat bij het regelwerk gaat zitten dan?

Gaat dat dan niet rotten na verloop van tijd ?
 

Charel

  • #30
Een klimaatfolie kan, net zoals een gewone dampremmende folie, altijd nog een minieme hoeveelheid waterdamp laten passeren tot in de dakopbouw. Die kleine hoeveelheid kan normaal bij een hellend dak met een dampopen onderdak vervolgens naar buiten toe uitdampen. Vandaar dat men bij een dakopbouw, net zoals bij een muuropbouw best werkt van dampremmend aan de binnenkant naar dampopen aan de buitenkant.
Echter bij een plat dak is het dampopen werken aan de buitenkant niet mogelijk door de aard van de waterdichte dakafwerking. Vandaar dat men in dat geval beter een klimaatfolie gebruikt ipv een gewone dam remmende folie.
Die klimaatfolie heeft de eigenschap dat die in de winter dampremmend werkt (zich sluit). Maar net zoals bij een gewone folie kan ook daar nog een beetje vocht doordringen tot in de dakopbouw. Het kan van daaruit niet terug uitdampen naar buiten toe wegens de dampdichte dakafwerking.
Daarom is die folie zo ontwikkeld dat die bij opwarming van de dakopbouw in de zomer dampopen wordt zodanig dat de uitdamping op dat moment naar binnen toe kan gebeuren.
De minieme hoeveelheid vocht die dus in de winter zich zou kunnen verzamelen in de dakopbouw kan er dus in de zomer telkens weer uit verdwijnen naar binnen toe. Bij gebruik daar van een gewone folie is dat niet of veel minder mogelijk en kan het vocht zich jaar na jaar vermeerderen.
Het is dus wel van belang dat het platte dak in de zomer voldoende kan opwarmen. Dus geen kiezels, groen dak of terrastegels op het dak voorzien en ook het dak niet vol leggen met zonnepanelen. Het is ook niet aangewezen dat het dak voor het grootste deel van de dag beschaduwd wordt door andere bebouwingen of door grote bomen.

Dus, om kort op uw vraag te antwoorden: Het eventuele vocht dat is binnengeraakt in uw dakopbouw zal er in de zomer bij opwarming van het dak naar onder toe uitdampen.
 

René13a

  • #31
Wederom helemaal duidelijk.
Het dak ligt vrij van bomen, gebouwen enz, dus dat scheelt weer.

Bedankt weer
 

René13a

  • #32
Hoe weet een klimaatfolie trouwens dat het winter is als de binnentemperatuur bijvoorbeeld 20 graden is ?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu