Plaatsing binnen-unit mono-split airconditioning

Klusfoo2000

  • #1
Ik wil in mijn appartement een mono-split airconditioning installeren, voornamelijk voor in de slaapkamer. Qua vermogen hoeft deze niet zo sterk te zijn, want alle raampartijen liggen op het oosten, alles is dubbel glas, en ik heb meerdere bovenburen.

Nou wil ik graag ook de woonkamer kunnen koelen, maar een multi-split unit is dusdanig veel duurder (meer dan een factor 2) dat ik dit er absoluut niet voor over heb. De vraag is dan ook of ik mag verwachten dat het gaat lukken met een enkele mono-split unit in de slaapkamer.

De indeling is als volgt:





Het paarse vlak is de buitenunit (op het balkon, afvoer is aanwezig daar). Het rode vlak de binnenunit in de slaapkamer. Tussen de slaapkamer en woonkamer zit de gang. De hobbykamer is gescheiden van de woonkamer met een gordijn tijdens het koelen.

Uiteraard moet ik de slaapkamer altijd koelen als ik het in de woonkamer koel wil hebben, maar dat vind ik geen probleem. Als ik de unit in de hobbykamer zou plaatsen, had ik een veel groter probleem, omdat het juist 's nachts wel koel moet blijven in de slaapkamer tijdens de hete zomerdagen waarbij de warmte lang vastgehouden wordt.

Qua vermogen moet dit wel lukken lijkt me (is max 55m2 / 135m3) met een 3.5kW airco, gezien de gunstige omstandigheden. De vraag is dan ook of die gang geen al te grote belemmering is voor de luchtcirculatie, zodat niet alleen de slaapkamer koel gaat worden. Evt. kan een staande ventilator strategisch geplaatst voor de nodige verplaatsing zorgen, maar fraai is natuurlijk anders.

Het enige andere alternatief wat ik kan verzinnen is een multi-split unit gemonteerd aan beide kanten van de tussenmuur tussen slaapkamer/hobbykamer, maar dat brengt dus een extreme kostenverhoging met zich mee (ca. 2500 voor 2 binnen-units + buiten-unit, en maar 750-1000 euro voor een enkel mono-split systeem)

Tips zijn welkom!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • The headhunter

    Specialist Elektra
    • #2
    Je gaat dat niet redden.
    2 units is dan een veel betere keuze.
     

    Klusfoo2000

    • #3
    Hoe bedoel je dat, headhunter? Qua capaciteit, of qua luchtstroming?

    De capaciteit heb ik middels een koellast berekening gedaan:


    Hier komt voor 55m2 2.5m hoogte met 0 m2 ramen op zuid/west en 2 personen een getal uit van 2.25 kW in het ongunstigste geval (koelen van keuken). 3.5kW moet dan zeker wel lukken?

    De tools die enkel de inhoud in kuubs willen hebben komen hoger uit (4-5kw), maar die gaan denk ik uit van een worst case scenario met ramen op het zuiden/westen en een plat dak.
     

    Denkerd

    • #4
    Dag Klusfoo,

    Ik kan The headhunter hierin zeker bijtreden.

    Door het gangetje zal zeker tot 1,50 m hoogte koudere lucht uit de slaapkamer naar de overige ruimte stromen. Daarboven zul je niet heel veel meer gaan merken, warmte blijft waarschijnlijk achter de bovenlichten hangen. Kun je idd met een ventilator werken, maar had je ook al bedacht waar je eerst een frisse slaapkamer had, deze nu beduidend meer luchtjes uit keuken en woonkamer opneemt. Dat moet je ook maar net willen.

    Bedenk ook dat de enkelvoudige goedkope setjes vaak veel simpeler in elkaar zitten en minder lang mee gaan. De betere splitunits die meerdere binnendelen kunnen bedienen zijn gewoon veel degelijker van opbouw, veelal ook nog voorzien van warmtepompfunctie.

    En anders neem je er toch 2 van 750 Euro? Ben je nog 1000 euro goedkoper uit.

    Nog een paar praktische tips, let bij het situeren van de binnendelen op of je het condenswater onder natuurlijk verval op het riool kwijt kunt. Er zijn pompjes voor andere situaties, maar die dingen gaan wel is kapot.

    Zorg voor voldoende verluchting van de buitenunit, zonder dat ie vol in de zon staat. En kies nu voor het koelmiddel R 410A, dan zit je naar de toekomst zeker goed!
    Nico
     

    Stax

    • #5
    Je hebt trouwens ook prima duo-splitunits (inverter, R410A) voor onder de 1500 euro. 2 x 2,25 Kw zou dan denk ik wel voldoende zijn, maar ook 2,25/3,25 is mogelijk.
     

    Denkerd

    • #6
    Hee, dat zijn de betere berichten!

    Iemand die het helemaal gesnopen heeft, en mij noopt tot beter marktonderzoek.
    Nico
     

    Klusfoo2000

    • #7
    Bedankt voor de antwoorden heren!

    @Denkert de losse unit zou wel een inverter-model met warmtepomp worden. Dan zit je rond de 800 euro. Luchtjes heb ik inderdaad over nagedacht, dat is zeker wel een nadeel.

    @Stax Ik heb inderdaad iets gevonden voor rond de 1300 euro:

    Daikin-Kimo-6-0kW-Duo-Split-Airconditioner-Inverter

    Dat maakt het wel interessanter. Zo te zien moet ik er wel nog koelleidingen bijbestellen en beugels waardoor het totaal rond de 1800 euro gaat kosten, zonder installatie. Denk dat ik dit toch maar ga doen, een fatsoenlijk aangelegde airco verdient zich waarschijnlijk wel weer terug in de verkoopprijs van het appartement.

    Zijn er nog dingen waar ik nog aan moet denken? Ik denk dat ik het volgende nodig ga hebben, cq moet doen:

    * De duo-split airconditioner (2 x binnen-units, 1 x buiten-unit)
    * 2x6m koelleiding+condensafvoer (de koelleidingset die genoemd wordt op pagina hierboven). Zo te zien zit hier verder alles bij aan koppelingen
    * kabelgootjes om kabels af te werken.
    * stroomkabels
    * aarde-aansluiting stopcontacten voor buiten- en binnenunits (groep zelf is al reeds afgezekerd op 16A en zit verder bijna niets op)
    * zorgen voor waterafvoer bij buitenunit (zit putje bij regenpijp op balkon bij de plek waar deze dan komt te hangen)
    * beugels om buitenunit op te hangen aan balkon. Unit 'kijkt' uit op het noorden dus niet in de zon.
    * zelf monteren van binnen+buiten-units, inclusief maken gaten voor kabeldoorvoer.
    * koelleidingen laten leggen + afmonteren door STEK-monteur (fragiel werkje)

    Zijn er beperkingen voor de koelleidingen? Ze moeten een aantal hoeken maken namelijk.
     

    Cyruse

    Vaste Beantwoorder
    • #8
    De koelleidingen zijn in de regel van uitgegloeid koper dus dat is behoorlijk buigzaam met de hand.

    Koelleidingen zijn ook prima zelf te leggen. Het gaat er om dat het mogelijk is dat bepaalde koppelingen via hardsoldeer moeten worden gemaakt en wellicht is het handiger dat de STEK monteur dat doet. Verder moet de STEK monteur de installatie vacumeren alvorens deze in bedrijf te stellen.

    Je spreekt over meerdere gaten maar in de regel wordt 1 gat van 60cm geboord in de gevel waardoor alle leidingen (koel, electriciteit en condens) gaan lopen. Zorg ervoor dat het gat afschot heeft naar buiten toe.

    En zorg dat je koelleidingen geïsoleerd zijn, met name de leidingen binnen. Ook de koppelingen e.d. anders heb je risico op condensvorming.

    Die unit die je hebt gevonden heeft trouwens geen superstille binnenunit. Voor een slaapkamer is een zo stil mogelijke binnenunit wel van belang (e.e.a. afhankelijk van persoon). Ter indicatie: ik heb een 21 dB binnenunit en daar is prima bij te slapen maar ik zou het niet harder willen.
     

    Klusfoo2000

    • #9
    @Cyruse

    Ik heb nog eens rondgezocht naar stillere exemplaren, maar er is een duidelijk verband tussen stilte en prijs. Deze doet het voor de goedkopere duo-splits nog relatief stil. Ik woon verder naast een drukke weg, dus ik zal er niet zo gauw last van hebben.

    1 Binnen-unit zal 2 gaten nodig hebben; 1 om van buiten naar binnen te komen, en 1 om van hobbykamer naar slaapkamer te komen. Deze gaat via een omweg omdat ik anders 2 bovenlichten in de buitenwanden moet opofferen om de kabels door te laten lopen; de volledige buitenwand bestaat namelijk uit raampartijen en deuren! De koelleidingen komen dan ook langs de korte kant van de slaapkamer te lopen richting de hobbykamer, en dan van daaruit 1 gemonteerd op tussenmuur hobby/slaapkamer aan de hobbykant, en 1 aan de slaapkamerkant.

    Wel nog een vraag over de condensafvoer: Moet deze over het *hele* verloop aflopen? M.a.w. ik kan de koelleidingen niet langs het (balkon)plafond laten lopen aan de buitenkant, en ze dan af laten lopen richting de binnenunits aan de muur binnen? Of hoeft enkel het uiteinde bij de buitenunit lager te zitten dan de binnenunits?
     

    Klusfoo2000

    • #10
    Klusfoo2000 schreef:
    @Cyruse
    Wel nog een vraag over de condensafvoer: Moet deze over het *hele* verloop aflopen? M.a.w. ik kan de koelleidingen niet langs het (balkon)plafond laten lopen aan de buitenkant, en ze dan af laten lopen richting de binnenunits aan de muur binnen? Of hoeft enkel het uiteinde bij de buitenunit lager te zitten dan de binnenunits?
    Iemand? Als dit niet kan wordt het lastig.. voor een enkele unit op de slaapkamer zou het wel lukken omdat de leidingen daar niet perse langs een plafond/bovenkozijn hoeven te lopen.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #11
    Op afloop is het makkelijkste, je hebt dan geen condenspompje nodig.
    Je kan de binnenunit ook voorzien van een condenspompje dan kan de afgaande slang gewoon omhoog lopen.
     

    Techno tim

    • #12
    Mij niet geheel duidelijk.
    Gaat het nu over condensafvoer? (deze moet vanaf binnenuinits aflopen, dit is schoon water en kan/mag ook gewoon naar buiten.

    De koelleiding (een dikke en dunne) zullen zo recht mogelijk en met beperkte horizontale stijgingen moeten worden aangelegd.
    Deze waarde's zullen als goed is, in papieren worden beschreven daar dit voor ieder aparaat anders kan/zal zijn.

    @
    Wel nog een vraag over de condensafvoer: Moet deze over het *hele* verloop aflopen? M.a.w. ik kan de koelleidingen niet langs het (balkon)plafond laten lopen aan de buitenkant, en ze dan af laten lopen richting de binnenunits aan de muur binnen? Of hoeft enkel het uiteinde bij de buitenunit lager te zitten dan de binnenunits?
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #13
    De stijging in een appartement is zo klein dat dat geen probleem mag opleveren.Ik meen mij te herinneren dat pas bij stijging van 4m en meer zgn. olieslagen in de leidingen moeten.
    Dat gaat TS echt niet redden die 4m.
     

    Techno tim

    • #14
    Ik denk het ook niet, maar ik weet niet waar hij de buitenuinit gaat plaatsen.
    Gaf deze info mee omdat het verhaal leidingen/afvoer niet geheel duidelijk waren.
     

    Klusfoo2000

    • #15
    Het ging inderdaad over de condensafvoer. De buitenunit zal gewoon boven de vloer komen te hangen, laag dus. De binnenunits helemaal bovenin vlak onder het plafond. Dat is het probleem dus niet. Ik wou alle gebundelde leidingen echter bovenlangs laten lopen op het balkon. Dat gaat dan dus niet zonder pompje, want dan liggen ze hoger dan het aftappunt op de binnenunits.

    Plaatjes zeggen meer dan woorden, volgens mij moet het zo dan uiteindelijk gaan lukken:

    Blauw = condens, rood = koelleidingen. Plaats waar ze naar buiten komen is nu nog een bovenlicht, dat wordt dan een houten plaat. De binnenunits hangen meteen links de hoek om aan de tussenmuur tussen slaap- en hobbykamer.



    En montage buitenunit. Rond de regenpijp zit het putje.



    Hiermee zou het dan allemaal moeten lukken uiteindelijk. Één binnenunit moet dan aan de linkerzijkant de leidingen naar buiten laten lopen, en de andere unit via de achterkant. Zo kan ik ze aan beide kanten van dezelfde muur monteren. Nog even uitzoeken of dat inderdaad wel mogelijk is bij die units.

    4 Meter koelleiding gaat overigens zeker niet lukken. Zal eerder iets van 8 meter zijn, aangezien de buitenleidingen al bijna 6 meter halen.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #16
    Het gaat niet om de afstand maar om de opvoerhoogte, dat is bij jouw ongeveer 3m en dus geen punt.
    Met en pompje kan je de condensafvoer gewoon met de koelleidingen mee laten lopen, nadeel is dat een pompje onderhoud nodig heeft en defect kan.
     

    Denkerd

    • #17
    Beste Klusfoo,

    Ik denk dat je boodschappen lijstje aardig klopt, alleen even checken of de trillingsdempers voor de buitenunit meegeleverd worden met de unit of de beugel, of apart bijbesteld moeten worden.

    En dan, leidingloop, hele volksstammen die dat verkeerd (blijven) doen.

    Ook hier deel ik de visie van The headhunter mbt het condenswater. Echter, de leidingloop van de koelleidingen is veel kritischer! Ik zou eerder conssessie doen aan de condenswater-, dan aan de koelleidingloop.

    Vanaf de binnenunit dient tenminste de zuigleiding(dikke pijp) echt op afschot naar de buitenunit te lopen dit is noodzakelijk om een goede terugvoer van olie naar de compressor te borgen. Zeker met meerdere binnenunits van extra belang, als er slechts 1 draait is de gassnelheid minder en wordt de olie niet goed teruggevoerd (uitgaande van centrale leidingen van/ naar de compressor). Met alle mogelijke schade van dien.

    Is dit om welke reden niet mogelijk, dan dient men vanaf het binnen deel eerst met een U- bocht (Ook wel oliebocht, oliezak, of zoals headhunter noemt:olieslag genoemt. Alhoewel met olieslag in de koeltechniek eigenlijk het aanzuigen van olie door de compressor bedoelt wordt) naar beneden te gaan en vervolgens tot het hoogste punt, waarna weer een aflopend traject naar de compressor loopt.

    De olie uit de verdamper krijgt zo de kans om in de U- bocht te lopen. Door de gassnelheid zal de olie vanuit de bocht makkelijker vernevelen en door de gasstroom meegenomen worden naar de compressor.

    Afhankelijk van het aantal oliebochten en de leidingafstand kan het noodzakelijk zijn dat er wegens het grotere dode volume iets olie (en eventueel koelmiddel) toegevoegd moet worden.

    De loop van de vloeistofleiding is minder kritisch, bij grotere (idd groter dan bij jou) opvoerhoogten kan er bij te weinig onderkoeling flash- gas ontstaan, wat de capaciteit drukt. Daar de olie mengt met het koelmiddel hoeft er in de vloeistofleiding dus geen oliebocht gemaakt te worden.

    Is bij jou dus niet aan de orde, en is het praktischer beide parallel uit te voeren in een goot.

    Wel adviseer ik je in dit geval de voorbereiding zelf te doen, maar het buigwerk door de monteur te laten doen. Bochten met een grote straal zijn idd makkelijk uit de hand te buigen, maar voor echt strak werk om een hoekje komt toch meer kijken, het risico is vrij groot dat je de leiding door het buigen dicht drukt.

    Gezien de lengte kun je beter overgaan op gewoon alles te laten hardsolderen ipv de schroefkoppelingen te gebruiken. Dan is de oliebocht ook redelijk makkelijk te maken.
    Nico
     

    Cyruse

    Vaste Beantwoorder
    • #18
    Denkerd schreef:
    Afhankelijk van het aantal oliebochten en de leidingafstand kan het noodzakelijk zijn dat er wegens het grotere dode volume iets olie (en eventueel koelmiddel) toegevoegd moet worden.
    Dit verschilt per merk airco en dat zou hij eigenlijk even moeten nakijken in de handleiding. In de regel zit er voldoende koelmiddel/olie standaard in de buitenunit voor ongeveer 7-8 meter leiding. Zijn de leidingen langer zal de STEK monteur wat bij moeten vullen.
    Denkerd schreef:
    Gezien de lengte kun je beter overgaan op gewoon alles te laten hardsolderen ipv de schroefkoppelingen te gebruiken.
    Op zich heb je gelijk, je speelt dan wel op safe en zeker bij de verbinding tussen de binnenunit en de leiding, maar de verbinding met de buitenunit is per definitie wel altijd een schroefkoppeling (voor zover ik weet).
     

    Pigion

    • #19
    Nog even inhaken op het "mee"-koelen van de kamer.
    Wij hebben 10 jaar op Curaco gewoond. Natuurlijk hadden wij daar ac in de slaapkamers. De beide kinderslaapkamers werden gekoeld door 1 unit. In de tussenmuur tussen deze slapkamers was boven in de muur een ventilator aangebracht en op een lage plaats een gat van ca. 30 x 15 cm.
    Door de geforceerde luchtstroming kon 1 ac unit beide slaapkamers goed koelen.
    In jouw stuatie zit ik te denken aan een hoog luchtkanaal door het gangetje, toch wel een buis dia. 25 cm met een ventilator. De retour luchtstroom kan via de gang verlopen. Een grote buis heeft als voordeel dat de luchtsnelheid laag kan worden gehouden, minder lawaai en meer comfort door het ontbreken van een koude straal-stroom. De buis kan wellicht door de bovenlichten (panelen) boven de deur en worden wegegewerkt door een koof. Neem liever geen PVC buis i.v.m. statische oplading en aantrekken stof. De buis zal je zo-wie-zo regelmatig moeten schoonmaken met een grote perlon borstel op een steel.
    Dat schoonmaken geldt trouwens ook voor de ac. Minimaal eens per 6 weken filters wasssen en afvoerleiding condenswater doorspoelen met slang of doorsteken met borstel op flexibele steel. Je staat versteld hoe snel algen etc. in dit soort systemen groeien en een overstrominng van de waterbak in de kamer-unit is niet leuk.
    Pigion
     

    Klusfoo2000

    • #20
    Allemaal wederom bedankt!

    Die leidingen ga ik inderdaad door de monteur laten trekken, da's (na een speurtochtje) nauwelijks duurder dan de kosten per meter van de losse leidingen zelf. En dan zijn ze nog hardgesoldeerd ook, en goed bijgevuld.

    @Pigion: Helaas is 1 van de 2 deuren in de gang niet voorzien van een bovenlicht, maar van 20cm gewapend beton. Dus dat wordt een vervelend grapje. De keus is dus toch maar om een duo-split aan te leggen.

    Ik heb zelf inmiddels al randaarde aangelegd op het stopcontact het dichtst in de buurt van de buitenunit. Nu nog even uitzoeken hoe ik zo'n bovenlicht moet vervangen door een plaat, met behoud van het huidige ventilatieroostertje. Hierna is de airco klaar voor standaard montage.
     
    Status
    Niet open voor verdere reacties.

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu