Pelgrim inductiekookplaat IDK630 foutcode F9

Magro

  • #1
Ik heb zojuist een Pelgrim-inductiekookplaat geinstalleerd en aangesloten.

In mijn meterkast is daarvoor een aparte krachtgroep aangelegd. Ik beschik over een 3-fasen-aansluiting, dus heb ik, gezien het aantal andere elektraverbruikers in huis, de kookplaat volgens instructie (en met een Perilex wcd) aangesloten.

Pelgrim zegt daarover:
blauw + bruin samen op L3
grijs op L1
zwart op L2
geel/groen op aarde

De wcd heb ik netjes aangesloten op N, L1, L2, L3 en aarde.
En zo heb ik dat ook in de meterkast aangesloten: L1, L2 en L3 hebben elk hun eigen zekering van 16A.
Nu verschijnt er op pit 1 en 3 een code F9 die aan en uit gaat.
Het maakt niet uit of de plaat aan of uit staat; als de stroom erop wordt gezet, krijg ik dus deze code.

Nergens in de handleiding of op internet is te vinden, wat dit betekent.
Wie weet raad?
:?:
 

@rie

Specialist Elektra
  • #2
De plaat moet niet op een 3x230 aansluiting maar op een 2x230 aansluiting.
Ik hoop dat hij dit foutje overleefd heeft.
Het beste is om hier een installateur naar te laten kijken.

Vgr @rie
 

Magro

  • #3
We hebben hier de zaak nog eens bestudeerd. En wat denk je? De aansluitschema's die Pelgrim bij deze kookplaat verstrekt zijn fout!
Het viel ons op, dat bij de 3-fasen-aansluiting geen Nul wordt gebruikt en er gewoon wordt bijgetekend, dat er tussen de fasen 230V zit. Dat is dus in werkelijkheid: 400V! :oops:

Maar we hebben geluk, @rie, de plaat heeft het wel overleefd.
Want, bij een aansluiting met 2 van de 3 fasen geeft Pelgrim WEL aan , dat er tussen de fasen 400V zit. We hebben de zaak (de Perilexstekker) dus omgebouwd naar NUL met 2 fasen (de 3e ongebruikt) en nu werkt de plaat wel.

Wat een blunder van Pelgrim!!
Waar zou je dit kunnen melden (en in geval van schade: je verhaal halen)?

Het probleem is dus opgelost. Meedenkers: bedankt! :wink:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Magro schreef:
Waar zou je dit kunnen melden (en in geval van schade: je verhaal halen)?
Bij de leverancier, die is altijd verantwoordelijk voor een goed product.

Dat deze het dan weer verhaalt op de fabrikant is jouw probleem niet.

Naar mijn mening zou je kunnen overwegen met de leverancier te overleggen om een andere plaat te leveren, en dit exemplaar met klacht te retourneren. Je weet maar niet of hij door het foute schema een klap heeft gehad waardoor hij na enige tijd alsnog sneuvelt...

Even overleggen kan natuurlijk nooit kwaad!

Succes!
 

@rie

Specialist Elektra
  • #5
Je mag ook wel eens geluk hebben.
succes ermee

Vgr @rie
 

Witgoedmonteur

  • #6
Je kan het ook anders bekijken: als jij de schema's goed hed gelezen had je meteen gezien dan je het foute schema had. (En in de kleine lettertjes staat vast dat toestel geinstalleerd moet worden door een erkend installateur.)
 

Magro

  • #7
Ik het niet helemaal met je eens, witgoedmonteur.
Je gaat er voor het gemak maar even van uit dat ik, onbenul, het schema verkeerd heb gelezen.... :?:

Pelgrim geeft een installatie-instructie met diverse mogelijkheden van aansluiten. Ik vind, dat je niet eerst moet controleren, of Pelgrim wel een goed installatievoorschrift heeft gemaakt.....

Als zij een 3-fasen-aansluiting tekenen en daarbij afdrukken, dat er tussen de fasen een spanning is van 230V, dan vind ik dat goed fout!
Daar heb ik ze ook een mailtje over gestuurd (maar nog geen reply gekregen).

Of is het zo, dat een erkend installateur bevoegd is tegen de installatievoorschriften van de fabrikant in zelfstandig een aansluiting te bedenken?
Blijft hier de vraag: Wie is verantwoordelijk?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Waarom denk je dat de fabrikant aangegeven heeft dat er 230 V tussen de fasen moet staan?
Omdat er in europa ook netten zijn van van 230 V tussen 2 fasen ipv 400 V zoals in nederland.

In de binnenstad van Amsterdam was in het verleden (10 jaar) het ook zo dat i.p.v. fase en een Nul je 2 fasen binnen kreeg en tussen die 2 fasen stond 230v.
Kampen had ook zo'n 127/230v net ipv 230/400v.

In België komt dat ook vaak voor.

Een installateur weet in welk net hij bezig is en kan die schema's op juistheid controleren.
Als de installateur tegen de installatie eis van een fabrikant ingaat neemt hij ook de verantwoording en garantie over. Hij is automatisch verantwoordelijk voor juiste aansluiting.

Post de schema's eens dan kan ik wel zien of er fouten instaan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
De kwestie wie er verantwoordelijk is voor de fout in het schema, en wat daar eventueel de (financiele) gevolgen van zijn, is niet iets wat verder besproken kan worden op dit forum, omdat het forum daar niet voor bedoeld is.

Beide zijden zijn belicht, en dat lijkt me voldoende. Verdere discussie hierover kan alleen maar uitmonden in welles/nietes en dat heeft geen enkele zin.

De enige optie die je hebt is, zoals ik al eerder noemde, overleggen met de leverancier en/of Pelgrim en vernemen wat zij ervan vinden. Of niets doen (de plaat doet het tenslotte) en afwachten of hij het goed blijft doen. aan jou geheel de keuze.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu