Overweging 3x25A of 3x35A voor nieuwe schuur

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #61
Badkamer hoeft geen aparte groep te zijn inderdaad. Wel altijd achter een aardlek 30 mA.

Welke groepen je kunt combineren hangt af van de vermogens die je wilt gebruiken. Waarschijnlijk kun je wel wat wcd's 230v combineren. En ook verlichting gaat vaak wel samen. Zorg wel dat je verlichting over meerdere groepen en aardlek beveiliging hebt zodat je niet bij uitval meteen het hele pand donker hebt.
 

Beun de haas

  • #62
Voor het aansluiten van een schuur die ~30 meter van het huis afligt ga ik kabels in de grond leggen.

De groepen worden in het huis gezekerd op 16A (~10 groepen) en 3x16A (2 krachtgroepen). Aangezien ik een een rioolbuis ga leggen van 160mm overweeg ik hiernaast nog een 160mm pvc pijp te leggen en hierin de vele YMvK kabels naar de schuur te leggen.

Vragen:
- kan ik in dit geval gewone YMvK kabels ipv YMvk grondkabels gebruiken?
- is 2,5mm2 voldoende voor zowel de 1 als 3 fase groepen?
- als ik in de toekomst de netzekeringen mogelijk naar 3x35A verhoog, is het dan beter 3x4mm2 of misschien zelfs 3x6mm2 te gebruiken?
- is het slim een aparte aardpen te slaan bij de schuur of gewoon op het huis erbij?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #63
Wat wil je in die schuur gaan doen met 10 groepen?
 

Beun de haas

  • #64
Dat is in dit topic terug te vinden:

https://www.klusidee.nl/Forum/topic/overweging-3x25a-of-3x35a-voor-nieuwe-schuur.134706/page-3

Dit is ongeveer de gedachte. Groepen in de schuur:
1x werkplaats 230V WCD'en algemeen
1x werkplaats 230V WCD'en verlichting
1x werkplaats 230V WCD'en powertools
1x werkplaats 230V WCD'en kolomboor/lintzaag/etc
1x werkplaats 400V brug
1x werkplaats 400V lasapparaat/overig
1x machinekamer 230V compressor en ketel
1x machinekamer 230V zonneboiler en algemeen
1x algemeen 230V WCD'en beneden
1x algemeen 230V WCD'en boven
1x algemeen 230V WTW groot en klein
1x bijkeuken 230V wasmachine
1x bijkeuken 230V droger
1x bijkeuken 230V 3x vrieskist + ijskast
1x keuken 230V oven en magnetron
1x keuken 230V inductiekookplaat
1x keuken 230V vaatwasmachine
1x keuken 230V algemeen (waterkoker, koffiezetautomaat, mixer, etc.)
1x 20A kweekruimte (6 groepen van 10A)
1x algemeen 230V airco (optie toekomst)
 

Sander 1972

  • #65
Ik zou er een 5x6 of zwaarder heen leggen, en in de schuur een eigen kast ophangen. Als er dan eens wat uitklapt dan hoef je niet heen en weer te lopen.
Je zou een elektricien kunnen benaderen, en je ideeen kunnen aangeven.
En eventueel rekening houden met een lader voor een auto

Een eigen aardpen is sowieso niet verkeerd.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #66
Maar dan heb je waarschijnlijk wel een 3x63A hoofdaansluiting nodig...
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #67
Edit: Beide topics samengevoegd voor de leesbaarheid.
 

Beun de haas

  • #68
Door het samenvoegen van de topics ontstaat nu weer de eerder gevoerde en afgeronde discussie. Dat probeerde ik te voorkomen omdat ik graag met het grondwerk wil beginnen en dus hoop dat deze vragen besproken kunnen worden:

- kan ik in dit geval gewone YMvK kabels ipv YMvk grondkabels gebruiken?
- is 2,5mm2 voldoende voor zowel de 1 als 3 fase groepen?
- als ik in de toekomst de netzekeringen mogelijk naar 3x35A verhoog, is het dan beter 3x4mm2 of misschien zelfs 3x6mm2 te gebruiken?
- is het slim een aparte aardpen te slaan bij de schuur of gewoon op het huis erbij?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #69
- Ja, als de kabels aanvullend mechanisch beschermd worden kun je gewoon YMVK gebruiken.
- Ja 2,5mm² is voldoende, aangenomen dat je met B16 beveiligt (dus B-karakteristiek) en een en ander afhankelijk van de totale kabellengte. De schuur staat op 30m afstand, ik neem niet aan dat je binnen in de schuur nog >70m lengte gaat toevoegen.
- De aderdoorsnede van de eindgroepen hangt niet af van de waarde van de hoofdzekering, maar van de beveiliging van de eindgroep. De hoofdaansluiting verzwaren heeft dus geen consequenties hiervoor. Mocht je zwaardere eindgroepen plannen bijvoorbeeld voor (veel) zonnepanelen of voor een snelle autolader dan wordt het een ander verhaal.
- Een extra aardpen slaan is niet nodig. Ik vraag me ook af hoe je dat wilt gaan koppelen aan de ~12 kabels die de schuur binnenkomen?? De laatste plek waar deze kabels bij elkaar in een omhulsel zitten is als het goed is de verdeelinrichting in de woning en ik neem aan dat de aarding hier reeds in orde is.
 

Beun de haas

  • #70
Dank voor de reactie.

Na de 30 meter wordt de lengte nog met maximaal 15 meter verlengt (de schuur is 30 meter lang en de eerder genoemde afstand is tot midden schuur. Slim, hier had ik nog niet aan gedacht.

Qua aarding dacht ik dat het misschien slim is een extra te plaatsen, gezien de grotere afstand. Maar voor de aaardlek in de verdeelkast in huis werkt dit ws niet. Bedoel je dat?

De kracht groepen dus ook gewoon in 5x2,5?

Volgens tabellen op internet wordt 4mm2 geadviseerd bij lengtes groter dan 25 meter. Zal tabel opzoeken dia ik tegen kwam

 
Laatst bewerkt:

XanderH

Specialist Elektra
  • #71
Met max. 45 meter lengte is 2,5mm² prima. Jouw site zegt hetzelfde? Zowel in de tekst als in de tabel. Voor minder dan 25m komt die tabel zelfs op 1,5mm² uit. Verder richt die tabel zich trouwens op verlengsnoeren en niet op installatiekabel...

Een extra aardelektrode is niet nodig, het is alleen maar extra werk. Maar voor de aardlekschakelaars maakt het niet uit hoe de stroom weglekt, dat zou ook prima werken met een extra aardelektrode. Ik probeerde je even puur praktisch te laten nadenken: Je komt straks met 12 YMVK kabels de schuur binnen, hoe wilde je dat aan die aardelektrode gaan knopen? Je hebt in de schuur immers geen verdeelkast o.i.d., waar alle kabels nog eens samenkomen. Ik ben oprecht benieuwd hoe je dit überhaupt voor je ziet... De laatste plek waar alle aarddraden van die 12 kabels met elkaar verbonden zijn is als het goed is de aardrail in de verdeelkast in de woning, als je daar een draadje van de nieuwe aardelektrode naartoe wilt brengen dan snap ik niet zo goed waarom je de elektrode in de schuur zou slaan.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #72
Er komt 12 x 30 meter kabel omdat het selectief zou moeten zijn, maar als je kijkt naar het doel van selectiviteit dan bereik je dat beter door hier niet selectief te gaan zijn.
Selectiviteit is er om de gevolgen van een overbelasting of kortsluiting zo klein mogelijk te maken.

Stel 12 x kabel en 12 x een 16A automaat in huis (3 fase even buiten beschouwing gelaten)
Bij een overbelasting in de schuur via meerdere groepen gaat de hoofdzekering eruit. (en dus schuur en huis zonder stroom)
Bij een kortsluiting een 16A automaat. (geen gevolgen voor de rest)

Stel 1 kabel met een 25A zekering in de huis groepenkast en in de schuur 12 x 16A automaat.
Bij een overbelasting in de schuur via meerdere groepen gaat de 25A zekering eruit. (het huis blijft voorzien van stroom)
Bij een kortsluiting in de schuur een 16A automaat. (geen gevolgen voor de rest)
Bij een kortsluiting tussen de schuur en het huis (in de dikke kabel) gaan mogelijk de 25A en de hoofdzekering eruit en dus alles zonder stroom.

Voorbeeld 2 is niet selectief, maar wel beter want gemiddeld zijn de gevolgen kleiner.
Daarnaast is er een besparing op kabel en er is minder verlies in de kabel, misschien niet veel, maar ook dat telt aan over 20 jaar.

Wat ik zou doen: één kabel 5x6mm2 naar de schuur.
 
Laatst bewerkt:

Beun de haas

  • #73
Duidelijke uitleg over de aarding Xander, zo had ik er nog niet over gedacht. Geldt dit ook voor de aarding van de badkamer in de schuur?

Ik snap je punt Jack. Probleem is dat de verzekering een nen3140 rapport heeft gevraagd. Neem aan dat hiervoor selectiviteit een vereiste is?

Edit
In voorbeeld 2 geef je aan de de 25A zekering eruit klapt. Probleem is dat de hoofdzekering ook 25A (3x) is. De vraag is dan dus, welke gaat eerst
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #74
Ik ga ervan uit dat de hoofdzekering trager is dan de extra 25A zekering, bij een overbelasting gaat ie op traagheid, bij een (zware) kortsluiting gaat het zo snel dat traagheid een kleinere rol speelt. Daarom krijg je dat verschil in de voorbeelden. Wat er precies gebeurt kan je uitzoeken, maar het gaat om het idee.

Vindt degene die het rapport gaat opstellen het ok als je 12 groepen, waarvan een (of meer) krachtstroom groepen gaat aansluiten naast de bestaande huisinstallatie?
Ook daar zijn regels/normen over. Zou best eens kunnen dat wat je allemaal gaat aansluiten niet kan op 3x25 en mogelijk niet eens op 3x35. Tenminste niet op deze manier.

Ik zou dan eerst gaan overleggen met degene die dat rapport gaat opstellen.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #75
Beun de haas schreef:
Geldt dit ook voor de aarding van de badkamer in de schuur?
Daar hoort uiteraard aanvullende lokale potentiaalvereffening, net zoals in iedere badkamer. Dus een aardmat in de vloer koppelen met het centraardpunt (CAP) in de badkamer, geleidende leidingen koppelen met het CAP, andere vreemd geleidende delen koppelen met het CAP. Het CAP koppel je vervolgens ook in de badkamer met de daar gebruikte eindgroep(en). Doorgaans is een draadje van het CAP naar de centraaldoos voldoende, tenzij er dus nog andere groepen in de ruimte voorkomen.
 

Beun de haas

  • #76
Dank je jack, je hebt me serieus aan t twijfelen gebracht. Interessant artikel ook!

Ook jij bedankt xander, dan kan als CAP kan dus nogsteeds die van de woning gebruikt worden, ookal bevindt de natte ruimte zich in de schuur begrijp ik
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu