Overdrukventiel / overstortventiel vervangen

Isaac

  • #21
Zo te horen lijkt het me het geluid van een niet meer goed werkende motor. Circulatiepomp? Er zit er zo één in als je de kast opendoet. En die maakt het geluid van een traag draaiende schroef die met een trage regelmaat een onheilspellend geluid maakt.





Heb de stekker ondertussen uitgetrokken. Wanneer je de stekker weer insteekt hoor je opnieuw dat traag draaiende schroefgeluid.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #22
Ik denk dat je nog lucht in de cv hebt zitten.
Boven de pomp zie je een leiding lopen, die gaat recht omhoog.
Hieraan zie je bijna boven in de ketel een ontluchtings kraantje zitten, neem je ontluchtingssleutel en draai die eens open tot dat er water komt .
Meestal werkt het dan weer.
 

Isaac

  • #23
Heb ondertussen de installateur gebeld en die zei dat alle radiators eerst moeten ontlucht worden. Maar zal eerst eens proberen met hetgeen jij zegt.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #24
Ontlucht nou eerst eens dat dingetje boven de pomp anders draait je pomp kapot.
 

Isaac

  • #25
Heb geen zo'n sleuteltje en de winkels zijn ondertussen dicht. Dus toch maar alle radiatoren ontluchten en dan de brander weer opstarten.
 

Isaac

  • #26
Joehoeeeeeeeeeeee, nog eens geprobeerd en gelukt. :mrgreen:

Alle radiatoren ontlucht, stekker van de verwarmingsketel in stopcontact gestoken en het onheilspellende geluid was opeens weg. Integendeel het geluid was nu dat van doorstromend water.

Verwarming in gang gestoken (onderaan de brander zit een drukknop en klikker) en het zaakje was vertrokken. Alles opgelost!!!
 

Boudewijn 033

Specialist Verwarming
  • #27
Denkerd schreef:
Ik zou in jouw geval eerst mijn voorstel hanteren, en pas daarna met een bandenspandingsmeter/vuller aan de gang gaan om te kijken of het vat nog te redden is
en daar sta je zelf achter?
dan heb jij nooit geleerd hoe een expansievat word gecontroleerd.
van een vat kan in de loop der jaren de voordruk minder worden, en er staat geen water in.
de enige manier om een expansievat op de (nog) juiste voordruk te controleren, is meten met een banden spanningsmeter, bij een drukloze installatie.
jij kan aan voelen aan het membraam never nooit kijken hoeveel voordruk het vat heeft.
Denkerd schreef:
roeptoeterbeest
carnaval is al geweest toch?


groeten b
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #28
Das wel frappant Isaac
Je hebt geen sleuteltje om dat kleine nippeltje boven de pomp te ontluchten maar wel een sleuteltje om de radiatoren te ontluchten.
Laat dat nou exact dezelfde zijn.
Dit gezegd hebbende krijg ik het gevoel belazerd te worden en deel je daarbij mede dat dit mijn LAATSTE antwoord was.
De rest zoek je zelf maar uit.
 

Tumkie

  • #29
Meten is weten ... voordruk expansievat meten in drukloze toestand !
Een "hol" klinkend expansievat kan ook defect zijn !!!!
Nieuw expansievat ook meten op voordruk in lege toestand , deze worden meestal geleverd met TE hoge druk . Deze aflaten tot de berekende voordruk ...
 

Isaac

  • #30
Obelix2 schreef:
Das wel frappant Isaac
Je hebt geen sleuteltje om dat kleine nippeltje boven de pomp te ontluchten maar wel een sleuteltje om de radiatoren te ontluchten.
Laat dat nou exact dezelfde zijn.
Dit gezegd hebbende krijg ik het gevoel belazerd te worden en deel je daarbij mede dat dit mijn LAATSTE antwoord was.
De rest zoek je zelf maar uit.
Het ontluchten van die radiatoren gebeurt gewoon met een tourne à vis. Even aan draaien en wachten tot het water er uitkomt.

Kan me voorstellen dat dat ook lukt met zo'n sleuteltje en het eigenlijk meer aangewezen is om dat ook zo te doen. Vandaar dat ik me eens zo'n sleuteltje zal halen.

Maar hé ... je niet belazerd voelen hé makker. Je advies, daar was ik reuzeblij mee! Héél eerlijk. Voelt niet goed dat je er zo over denkt, want wat je denkt is helemaal niet zo. Blijf gewoon berichten posten, dat wordt echt gewaardeerd hoor.

Vriendelijke groeten
 

Isaac

  • #31
Wat ik nu wel voor heb, is dat de brander regelmatig uitvalt. Waarschijnlijk nog wat lucht in en zo ...

Gewoon even weer klikken, vlammetje krijgen en na minuutje de gasknop loslaten en de brander start weer op.

Iemand een idee of er toch meer aan de hand is? Alles lijkt anders normaal. Druk, geluid, etc ...
 

Isaac

  • #32
Het was de voorbije dagen blijkbaar gewoon hier en daar nog wat lucht die in de buizen zat waardoor de brander uitviel. Ondertussen blijft het vlammetje mooi branden en ziet alles er prima uit. Ook de druk blijft stabiel. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu