Beste allemaal,
Onze woning is gebouwd in 1999, en is op de begane grond voorzien van een kanaalplaatvloer met een pak EPS in de kruipruimte. Ongeveer 20 m^2 van de benedenverdieping, in de keuken, bestaat uit een tegelvloer, voorzien van watergedragen vloerverwarming. In de woonkamer ligt ongeveer 41m^2 verlijmde houten vloer, zonder vloerverwarming. De beide vloeren lopen drempelloos in elkaar over.
Na een proefboring met een kleine gatenzaag blijkt dat het pakket bestaat uit 15mm spaanplaat verlijmd op de cementdekvloer, en 10mm genagelde toplaag.
Ik zou graag de houten vloer willen vervangen door een verlijmde PVC vloer, mét vloerverwarming als hoofdverwarming. In de toekomst wil ik mogelijk kiezen voor een warmtepomp.
Vanwege mijn voorkeuren, kom ik al snel in moeilijkheden m.b.t. het kiezen van een juiste oplossing:
-Liefst 16mm buis
-H-O-H 100mm buisafstand
-Geen drempel met de tegelvloer
-Pakketdikte uiteindelijk 22mm (later nog 3mm pvc =25mm)
-Relatief eenvoudig zelf te plaatsen
-Bij voorkeur de cementdekvloer laten zitten, ivm doorlooptijd project (ivm kleine kinderen)
-Snelle opwarmtijd, daarmee dicht aan de oppervlakte, en liever niet infrezen in de huidige dekvloer.
-Bij voorkeur nog enkele mm isolatie om een kleine barrière te vormen, zodat ik de kanaalplaten minder snel opwarm dan de vloer. Bijvoorbeeld met Wedi of Qboard 4mm.
De volgende opties zijn bekeken:
-Tackerplaat kan niet in verband met de opbouwhoogte.
-Draadnetten wordt gebruikt i.c.m dekvloer en niet met egaline
-Noppenplaten lijken in Nederland eigenlijk uitsluitend gebruikt te worden met zandcement, en niet met egaline. In Duitsland kom ik echt wél voorbeelden tegen met egaline, maar dan met meer ‘open’ noppenroosters. (1)
*Ultra dunne systemen (Warp, Variotherm) gebruiken 12, of zelfs 10mm slangen. Ademen(pompen) door een rietje is lastig, met name als deze 100m lang is.
Ik zoek feitelijk een oplossing met ongeveer de volgende opbouw:
4mm bouwplaat/isolatie – 16mm buis – 2mm dekking boven de buis = 22mm.
Eventueel met een alu/rvs/stalen warmtegeleidende/drukverspreidende laag hierin verwerkt.
Het Warp systeem giet de buizen volledig af met egaline. Eigenlijk zou ik dat systeem willen toepassen, maar dan met 16mm buizen. De iets dikkere buizen van hen, 12mm, kunnen na navraag al niet meer met egaline worden uitgevoerd.
Verder heb ik nog een hersenspinsel. Als ik de huidige toplaag weghaal, houd ik 15mm spaanplaat over. In deze spaanplaat kan ik 14mm(of misschien zelfs 16mm) sleuven frezen, in combinatie met warmtegeleidende lamellen óf dik aluminium folie. Ook dit ben ik eens tegengekomen in Duitsland (2) (3). Ook heeft forumlid Bernhard iets dergelijks toegepast (4), maar kun je op deze aluminium laag een pvc vloer lijmen?
Er zijn ook 20mm voorgefreesde Wedi-bouwplaten t.b.v. vloerverwarming. Ook deze gaan helaas uit van 12mm buizen. Deze voorgefreesde platen zijn per vierkante meter ruim 2 keer zo duur dan de –toch al best dure- vlakke platen. Een alternatief zou zijn om zelf de platen (wedi of qboard) te frezen tbv 14 of 16mm buizen.
(1)https://www.baudochselbst.de/fussbodenheizung/fussbodenheizung-duennschichtsystem/
(2)https://www.forrerbau.ch/projekte/fussbodenheizung-trockebau/
(3)https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/205342/Trockenbausystem-selber-bauen
(4)https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vloerverwarming-droogbouwsysteem.87057/
Denk ik nu te moeilijk, wil ik iets wat er niet is, en moet ik gewoon kiezen tussen pre-fab systemen of zijn er mogelijkheden die gekoppeld zijn aan de bovenstaande ideeën?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Onze woning is gebouwd in 1999, en is op de begane grond voorzien van een kanaalplaatvloer met een pak EPS in de kruipruimte. Ongeveer 20 m^2 van de benedenverdieping, in de keuken, bestaat uit een tegelvloer, voorzien van watergedragen vloerverwarming. In de woonkamer ligt ongeveer 41m^2 verlijmde houten vloer, zonder vloerverwarming. De beide vloeren lopen drempelloos in elkaar over.
Na een proefboring met een kleine gatenzaag blijkt dat het pakket bestaat uit 15mm spaanplaat verlijmd op de cementdekvloer, en 10mm genagelde toplaag.
Ik zou graag de houten vloer willen vervangen door een verlijmde PVC vloer, mét vloerverwarming als hoofdverwarming. In de toekomst wil ik mogelijk kiezen voor een warmtepomp.
Vanwege mijn voorkeuren, kom ik al snel in moeilijkheden m.b.t. het kiezen van een juiste oplossing:
-Liefst 16mm buis
-H-O-H 100mm buisafstand
-Geen drempel met de tegelvloer
-Pakketdikte uiteindelijk 22mm (later nog 3mm pvc =25mm)
-Relatief eenvoudig zelf te plaatsen
-Bij voorkeur de cementdekvloer laten zitten, ivm doorlooptijd project (ivm kleine kinderen)
-Snelle opwarmtijd, daarmee dicht aan de oppervlakte, en liever niet infrezen in de huidige dekvloer.
-Bij voorkeur nog enkele mm isolatie om een kleine barrière te vormen, zodat ik de kanaalplaten minder snel opwarm dan de vloer. Bijvoorbeeld met Wedi of Qboard 4mm.
De volgende opties zijn bekeken:
-Tackerplaat kan niet in verband met de opbouwhoogte.
-Draadnetten wordt gebruikt i.c.m dekvloer en niet met egaline
-Noppenplaten lijken in Nederland eigenlijk uitsluitend gebruikt te worden met zandcement, en niet met egaline. In Duitsland kom ik echt wél voorbeelden tegen met egaline, maar dan met meer ‘open’ noppenroosters. (1)
*Ultra dunne systemen (Warp, Variotherm) gebruiken 12, of zelfs 10mm slangen. Ademen(pompen) door een rietje is lastig, met name als deze 100m lang is.
Ik zoek feitelijk een oplossing met ongeveer de volgende opbouw:
4mm bouwplaat/isolatie – 16mm buis – 2mm dekking boven de buis = 22mm.
Eventueel met een alu/rvs/stalen warmtegeleidende/drukverspreidende laag hierin verwerkt.
Het Warp systeem giet de buizen volledig af met egaline. Eigenlijk zou ik dat systeem willen toepassen, maar dan met 16mm buizen. De iets dikkere buizen van hen, 12mm, kunnen na navraag al niet meer met egaline worden uitgevoerd.
Verder heb ik nog een hersenspinsel. Als ik de huidige toplaag weghaal, houd ik 15mm spaanplaat over. In deze spaanplaat kan ik 14mm(of misschien zelfs 16mm) sleuven frezen, in combinatie met warmtegeleidende lamellen óf dik aluminium folie. Ook dit ben ik eens tegengekomen in Duitsland (2) (3). Ook heeft forumlid Bernhard iets dergelijks toegepast (4), maar kun je op deze aluminium laag een pvc vloer lijmen?
Er zijn ook 20mm voorgefreesde Wedi-bouwplaten t.b.v. vloerverwarming. Ook deze gaan helaas uit van 12mm buizen. Deze voorgefreesde platen zijn per vierkante meter ruim 2 keer zo duur dan de –toch al best dure- vlakke platen. Een alternatief zou zijn om zelf de platen (wedi of qboard) te frezen tbv 14 of 16mm buizen.
(1)https://www.baudochselbst.de/fussbodenheizung/fussbodenheizung-duennschichtsystem/
(2)https://www.forrerbau.ch/projekte/fussbodenheizung-trockebau/
(3)https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/205342/Trockenbausystem-selber-bauen
(4)https://www.klusidee.nl/Forum/topic/vloerverwarming-droogbouwsysteem.87057/
Denk ik nu te moeilijk, wil ik iets wat er niet is, en moet ik gewoon kiezen tussen pre-fab systemen of zijn er mogelijkheden die gekoppeld zijn aan de bovenstaande ideeën?
Bij voorbaat dank voor het meedenken.