Originele of vervanging koolborstel bestellen?

Koolstofborstel

  • #1
De motor van mijn 8 jaar oude BOSCH wasautomaat WFF1200 wil niet meer draaien.

-3 dagen geleden deed hij het nog prima.
-een dag later wilde hij niet meer draaien bij het wassen,
maar nog wel bij centrifugeren.
-nu wil de trommelmotor helemaal niet meer draaien.

De rest doet het wel. Het water opnemen, het stoppen als er genoeg water is. Het afpompen. Ik hoor ook de klikjes van het relais in de was stand van de machine. Heen en weer.

De motor draaide paar dagen geleden nog goed. Gaf gewoon goed vermogen geen onregelmatige loop. Wat wel te horen was bij centrifugeren waren een soort kleine vonkjes die vanuit de motor leken te komen. Bij het stekker eruit trekken tijdens centrifugeren was het geluid meteen weg dus aan de lagers lag het niet. Er is geen stank geweest of verdere rare geluiden.

Dit leidt me ertoe dat waarschijnlijk de koolborstels moeten worden vervangen. Ik ga de machine vanmiddag openschroeven, nu kan ik dat nog niet wat ik heb een torx schroevendraaier nodig en die moet ik nog gaan kopen.

k heb al op grond van het E nummer: WFF1200nl/14 FD 7803 01677
bekeken welke koolborstels ik nodig heb. het nummer ervan is 154740
het zijn losse borstels met veer, dus niet in een houder.

Ik wil de borstels online gaan bestellen. Ik heb al op meerdere sites gekeken en de prijzen varieren tussen de 15 en de 40 euro voor origineel
en tussen de 2,50 en de 18 euro voor vervanging(kloon/namaak).

Mijn gevoel zegt me gewoon dat het niet echt zoveel uitmaakt koolstof is koolstof. en een veer is een veer. En zoveel is een stukje koolstof met een veer nou ook weer niet waard. dus om gewoon voor vervanging te gaan in plaats van origineel.

stel de kwaliteit is minder en hij slijt 2 keer zzo snel dat maakt dan niet uit want hij is 10 keer zo goedkoop. en die machine gaat misschien toch niet weer 8 jaar mee.

Wat vinden jullie ervan? Waarom is er zoveel verschil in prijs voor zo een simpel onderdeel en waar moet men op letten?
 

Fiesiekus

  • #2
Kijk, diamant bestaat uit ook uit koolstof; toch is een diamant, bij die afmetingen, niet als koolborstel aan te raden.
 

Koolstofborstel

  • #3
Haha, lollig.

Ik heb het over allemaal in elk geval qua vormeigenschappen gelijkwaardige koolborstels. (die dus de grafiet vorm van koolstof gebruiken)

Dus waarschijnlijk is de vergelijking met een diamant niet helemaal op zijn plaats. (omdat ik dus graag een vergelijking tussen grafiet koolstofborstels zie(zoals ik toch al in de eerste post vroeg) en niet tussen appels en peren (of diamanten) bijvoorbeeld)

Misschien kan iemand met inzicht nader toelichten wat de verschillen zouden zijn tussen originele en kloon koolborstels?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Orignele borstels zijn kwa hardheid en samenstelling afgestemd op de commutator van de motor.
Hierdoor kunen imitatoren te hard zijn waardoor niet de borstel maar de commutator slijt, en dan is het exit motor.
Of ze zijn te zacht waardoor de commutator vol gaat zitten met stofdeeltjes en dat veroorzaakt dan weer kortsluiting.

Hetzelfde geld voor de veren ze kunnen te stevig drukken en daardoor de motor slopen of te zacht en daardoor overmatige vonkvorming geven waardoor de motor verbrand.

Immitatie kan ook heel goed zijn, er zijn er die echt moeite doen om het orgineel te evenaren.En immitatie hoeft geen immitatie te zijn.

Stel merk X maakt een machine met een motor van merk Y.
Dan zal koolborstel merk X als orgineel worden bestempeld en een borstel van merk Y als immitatie terwijl zij juist orgineel de motoren maakten en het stempeltje X maakt de borstels duur.

De keuze is natuurlijk altijd aan uzelf
 

Koolstofborstel

  • #5
The headhunter bedankt voor uw heldere uitleg. Dat brengt mij op een paar andere vragen:

Hoe kan men zien of een setje koolborstels origineel is of niet anders dan te vertrouwen op de verkoper?

Als er een slijtage sleuf in de commutator is gesleten, zou het dan juist niet handig zijn te harde borstels te nemen zodat de andere plaatsen gelijk worden gesleten met de sleuf.?

Is er ook een soort hardheidseenheid ofzo voor koolborstels? die erop staat? (zoals bij potloden:)

De koolstof van de versleten koolborstels, dat zit toch nog ergens in de motor(ik heb hem nog niet geopend) moet ik mij hier zorgen om maken/ een bepaalde reinigings procedure volgen voordat ik de nieuwe borstels plaats?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Of ze zitten in een ddosje of zakje met het merk erop of ze hebben hetzelfde nummer als de fabrikant opgeeft, maar iid vertrouwen doet ook een boel.

Nee de stroom zal dan over een heel klein vlakje moeten en deze dus compleet wegbranden, of ze worden door de verhoogte temperatuur en vrijving zo heet dat ze loskomen uit de zitting en dan is het echt einde oefening.
Bij sleuf vorming kan je beter de motor uitnemen en de commutator laten vlakken.


Er zal wel iets van een hardheids graad op zitten maar die worden tijdens de productie van de motor omgezet in een type nummer voor de motor.
Dit type nummer bevat info over model, hardheid, hulpstoffen,lengte,veerdruk enz.
Je zal dat waarschijnlijk kunnen achterhalen bij een fabrikant van koolborstels.

De koolborstel restjes verzamelen zich rond de borstelzittingen.
Boven op de rotor daar waar de borstels tegen de commutator drukken.
het slaat wat neer op de wikkelingen.
Meestal maak ik de wikkelingen schoon met perslucht.
de commutator even reinigen met spiritus oid.
en de zittingen even oppoetsen.
even goed kijken dan zie je wel waar het meeste ligt.
 

Koolstofborstel

  • #7
Bedankt the headhunter. Dit is heel nuttige informatie waar ik wat mee kan. Ik heb een set met 100 bitjes gekocht waaronder ook torx. Ik heb de achterplaat van de wasmachine er al af maar ik kan niet bij de koolborstels zonder hem uit te bouwen. Dat zal ik morgen gaan doen en dan eens kijken erin.
 

Koolstofborstel

  • #8
Nou ik heb vanochtend de achterplaat eraf gehaald. De motor uitgebouwd.
De koolborstels waren inderdaad best versleten er was nog 7 mm over. Ze waren allebei evenveel versleten.

De motor zat vol met zwart koolstofpoeder. Ik heb daarom de 4 bouten losgemaakt en het motorhuis uit elkaar gehaald. Dat ging erg gemakkelijk er vielen geen losse onderdeeltjes uit ofzo.
Na het losdraaien van de 4 bouten waren er eigenlijk maar 3 losse onderdelen. De achterkant van de motor, de voorkant met stator en de rotor zelf. heb ze allemaal goed stofgezogen, nu is het weer vrij van koolstof.

Wat betreft de commutator, hoever moet ik die opschuren. Hij was zwart van koolstofpoeder. Datheb ik er zowieso afgeschuurd. Maar ik merk dat er kleine krasjes inkomen, is dat niet slecht? Het lijkt me dat als de koolstof eraf is dat het dan goed is? Hoever moet ik schuren? Er is geen sleuf verder hij is niet beschadigd door de koolborstels.
 

Fiesiekus

  • #9
The headhunter schreef:
de commutator even reinigen met spiritus oid.
en de zittingen even oppoetsen. even goed kijken dan zie je wel waar het meeste ligt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Commutator nooit opschuren, je maakt hem dan stuk.De krassen van het schuurpapier vreten je nw borstel op.
door het opschuren kan je ook de commutator rechter maken waardoor de bortels gaan stuiteren.
Dit geeft extra vonken,extra warmte,extra inbranden.
nooit de commutator opschuren, zeker niet als er geen schade is.
Is er wel schade, dan kan je hem onder een hoog toerental polijsten zorg dan dat de druk op de commutotor gelijk blijft, zo blijft hij mooi rond.
bij voorkeur in een draaibank.
 

Koolstofborstel

  • #11
Oei ik had beter moeten lezen hier. De krasjes zijn heel ondiep en smal. je kan ze eigenlijk niet voelen. Maar bij dat hoge toerental kan dat wel extra slijtage veroorzaken. Een wijze les voor de volgende keer.
 

Koolstofborstel

  • #12
Ik heb bij een internetwinkel besteld waar ze bestellingen die voor 16:30 gedaan zijn de volgende dag bezorgen. Om 7 uur besteld om 11 uur was het op de post en de volgende dag(vandaag) 11 uur had ik ze.

Koolborstels ingebouwd en de eerste 10 minuten tijdens het wassen maakte de motor als hij linksom draaide meer geluid dan normaal. Maar nu is dat geluid weg en draait hij als vanouds. Bedankt voor alle tips hier.
 

Koolstofborstel

  • #13
Ik hoor vonkgeluiden als de wasmachine linksom wast. Bij het rechtsom draaien en linksom centrifugeren hoor ik niks. Ik hoor ongeveer tussen de 2 en de 20 vonkjes overspringen per periode dat hij linksom draait.
 

Koolstofborstel

  • #14
Ik hoor steeds minder vonkjes, nog maar 1/3 ofzo van eerst nu.
Dan was het waarschijnlijk dus een soort "inslijt" periode, zoals ik met de zoek functie op dit forum heb gevonden. Mooi.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu