Opbouw nieuw te leggen tegelvloer

Rmor

  • #1
Beste forumleden,

Allereerst een korte introductie:
Ik ben nieuw op dit forum, maar heb al wel diverse onderwerpen op dit zeer interessante forum gelezen.
De reden dat ik me nu aanmeld is omdat ik sinds kort mijn eerste woonhuis gekocht heb. Ben van plan om hier zelf het e.e.a. aan te doen...

Om maar meteen met de deur in huis te vallen:

In het huis (1972), wil ik een nieuwe tegelvloer aan leggen. Tevens wil ik de vloer uitrusten met vloerverwarming. Om dit te realiseren ga ik de gehele vloer (tegels, smeervloer en werkvloer) eruit halen. De vloer ligt op een zandbed. Het oppervlak is circa 75 m2. Nu wil ik het als volgt aan pakken:

- Vloer uitgraven tot gewenst niveau (afhankelijk isolatiedikt enz.)
Omdat het huis circa 40 jaar op dit zandbed staat neem ik aan dat aantrillen van het zandbed niet noodzakelijk is?
- Plastic plaatsen (tegen vocht)
- Staalmatten plaatsen (circa 1.5 cm opgehoogd door betontegels oid)
- Werkvloer (12 cm dik)
- EPS 100 isolatie (2x 6 cm)
- Gegalvaniseerde matten tbv vloerverwarmingsslang
- Vloerverwarmingsslang
- Zijkant 1 cm EPS ivm werking vloer tov muur
- Smeervloer + Tegels (9 cm)

Ik wil de isolatie op de werkvloer (en niet eronder) om de vloer sneller op te warmen. Tevens reduceer ik hierdoor het warmteverlies naar de muren (kleiner oppervlak) --> zie ik dit goed?

Hebben jullie op of aanmerkingen over bovenstaande methode.

Waar kan ik het beste nieuwe aan te leggen pvc leidingen, gasleiding en waterleidingen leggen?? (in de werkvloer of in het zandbed?)

Welke staalmatten kan ik het beste nemen (maaswijdte en dikte) en hoeveel cm overlapping?

alvast vriendelijk bedankt!
 

Ralph

  • #2
Mwah, aanmerkinkje hier en daar.
Plastic onder het beton is alleen om het te snel ontrekken van jet water in het beton te voorkomen, het is niet waterdicht anderzijds.

Staalnetten zou ik in het midden of iets hoger doen, alleen beneden in de vloer een netje doet niks.

De slangen kan je ook prikken met denneboonhaakjes op de eps, dan kan je die netten weg laten. Wel folie er op leggen voordat je je slangen er op monteerd.

Smeervloer in de zwevende vorm zonder wapening moet min. 6 cm zijn dus 9 cm is ruim voldoende.

Denk wel aan dilitaties bij deurdoorgangen en L-hoeken.

Netten rond 6 mm dik met een maasje 15x15 is prima, laslengte 2 mazen.
 

Rmor

  • #3
Ralph,

Bedankt voor je antwoord!

Echter wat je met dilitaties bedoeld mbt de vloer is mij niet geheel duidelijk?
ik was van plan om ook overal vloerverwarming te leggen, waardoor temperatuur overal gelijk is. Is de kans op scheuren dan ook niet een stuk kleiner?

bedankt
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #4
De betonmatten hoeven trouwens niet gegalvaniseerd te zijn.
Ook niet de matten waar de vloerverwarming op wordt vastgebonden.
Of het moet zijn, dat je een natuurstenen tegelvloer gaat leggen, dan moeten de netten waarop de vloerverwarming wordt gebonden wel gegalvaniseerd zijn.
 

Ralph

  • #5
Nou je hebt gekozen voor een zwevende dekvloer, daarvan gaan de spanningen reageren op hoeken met verschillende lengtes. Op die plekken zal de vloer altijd scheuren, ook al leg je er een netje in.
Dus op die plekken moet je diliteren en ook terug laten komen in je tegelwerk.

Dat diliteren hoeft alleen boven de buizen, dus je kunt je buizen overal gewoon doorleggen. Onder de buizen breekt het later vanzelf wel omdat dat de zwakste plek zal zijn.
 

Rmor

  • #6
Misschien (waarschijnlijk) zit ik er langs, maar ik heb in feite de werkvloer gescheiden van de smeervloer door de isolatie.
Als de werkvloer dan zou scheuren, hoeft de smeervloer toch niet mee te scheuren?

Tevens is de smeervloer aan de zijkanten vrij tov de muren, waardoor deze toch kan werken?

wederom bedankt.
 

Ralph

  • #7
Een beton werkvloer is geen dekvloer. Een dekvloer is een zand/cement vloer, ook wel smeervloer, afwerkvloer en of estrichvloer genoemd.

Maar volgens mij weet je niet zo goed wat je aan het doen bent. En dat is niet handig met zoveel werk en geld.

Maar er komen ook dingen bij kijken zoals gelijkmatige droging van de dekvloer wat erg belangrijk is, en pas bij 2% restvocht de vloer met een stookplan opstoken.
 

Rmor

  • #8
Klopt, alleen wat ik probeerde te vertellen is dat de werkvloer en dekvloer gescheiden zijn door een laag isolatie.

Ik wil namelijk de isolatie op de werkvloer leggen en niet eronder.
Aangezien de dekvloer dus op isolatie ligt en vrij van de muren kon het wellicht mogelijk zijn dat diliteren overbodig was geweest. De dekvloer kan immers alle richtingen in werken.

Ik weet inderdaad niet alles van dit onderwerp af maar daarom maak ik dankbaar gebruik van dit forum.

Wat betreft het stoken, daar wist ik inderdaad vanaf.
 

Ralph

  • #9
Ik weet heel goed wat je bedoelt, ik heb ze in mijn Duitse bouwcarriere jaren lang gemaakt deze vloeren.
Verbonden estrich komt daar al jaren bijna niet meer voor omdat isolatie waarden van verbonden estrich gewoon knudde zijn.
In NL is het juist anders om en goede kennis van een zwevende dekvloer zal minimaal zijn hier.

En juist door de zwevende werking van dit type vloer kunnen de spanningen sneller optreden dan bij verbonden estrich.

Deze verschillen kan je alleen opvangen met diliteren wil je dit niet terugzien in je tegelvloer. Onder een laminaatje maakt het niet veel uit maar in tegelwerk wil je dat toch gecontroleerd laten breken middels een dilitatie.
 

Rmor

  • #10
Ralph, bedankt voor je antwoorden,


Ik ga hiervoor wel beroep doen op iemand die er verstand van heeft, maar voor mijn info:

- De dilatatievoeg hoeft niet in de werkvloer aangebracht te worden neem ik aan?

- Wat zal de breedt van een voeg moeten zijn?

- Hoe om te gaan met vloerverwarming ter hoogte van een voeg?
Of breng je deze juist tussen de diverse groepen aan?
 

Ralph

  • #11
- nee

- gewoon met de spaan op de kant trek je zo diep mogelijk langs de rij een snede. Dat is voldoende.

-daar veranderd niets aan, die kan je normaal leggen zoals je wil. Probeer de velden/ zones zoveel mogelijk even groot te houden.
 

Rmor

  • #12
Ok dus het gebruik van een mantelbuis bij overschrijding van dilatatievoeg is niet noodzakelijk. (om scheur in vloerverwarmingsslang te voorkomen)
 

Ralph

  • #13
Nee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu