Vloeropbouw zolder, underlayment en/of fermacell?

krullebol

  • #1
beste leden,

Ik ga de zoldervloer aanpakken en vroeg me af hoe ik deze het stugger en geluidswerender krijg.

Huisje komt uit 1950
Op dit moment liggen er balken 50x150, h.o.h. ongeveer 60, overspanning van 300cm. (Volgens vuistregel 1/20 dus net aan genoeg..)
Erbovenop liggen vuren vellingdelen.
De vloer houd wel, de planken zien er goed uit en kraken zga niet. Echter veert de vloer wel op sommige plekken, voornamelijk natuurlijk het midden van die 3m overspanning.
Als ik straks gipsplaten laat stucen op mijn kamer wil ik niet dat de scheuren er met een week inspringen.

Nou kreeg ik al advies om een laag underlayment 18mm erop te schroeven, die ik ook wou opvolgen tenzij jullie echt zeggen niet doen (je maakt de boel alleen maar zwaarder, niet steviger).
Omdat de boel natuurlijk van hout is wou ik misschien ook een zwevende fermacell vloer plaatsen voor verlaging van de geluidsoverlast, lees veel goede dingen hierover.

Ik vroeg me een paar dingen af:
- over de underlayment; zorgt hout op hout schroeven niet voor meer kraken? Moet ik er eventueel een laag van dat groene vilt tussen doen? En ik lees dat sommige het lijmen, is dat echt nodig met al die planken eronder?
- is elliotis pine prima underlayment hiervoor? Het zit niet in het zicht, dus om nou het dubbele te betalen voor fins vuren is iets wat ik hoop te vermijden.

- over de fermacell; ben ik niet verschrikkelijk aan het overconstrueren hiermee? Een 3e laag op de vloer en dan is het nog niet eens de vloerbedekking (ik wou laminaat doen). Of ben ik de boel dan echt te zwaar aan het maken?
De vraag is of fermacell eventueel geschikt is om anders meteen op de planken te doen? (Er kan hier en daar 1 of 2 milimeter in de oude planken zitten namelijk). Ook weet ik niet of fermacell alleen de vloer wel steviger maakt. Kan er gewoon een bed of bureau op voor een kinderkamer bv.
- is het de geluidsreductie waard of zou ik evt een dikke laag van die vilt kunnen doen en daarmee 80% al hebben opgelost.

Mijn voorkeur gaat uit naar beste resultaat, dus ALS het kan plaats ik zowel de underlayment als de fermacell.
Graag hoor ik jullie advies aan om een stevige en geluidsbesparende zoldervloer te maken,
vriendelijk dank!
 
Laatst bewerkt:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
als de vloer steviger moet en minder doorbuiging dan zul je er balken bij moeten leggen om de hoh maat te verkleinen
 

krullebol

  • #3
Jaaaa.. dat probeer ik dus een soort van te ontlopen stel dat ik dat zou doen;
-Is opdikken een snellere optie?
-kan ik dat anders doen door een dwarsbalk aan de kopkanten tussen 2 balken, en daar dan een stalen schoen aan te hangen?

Nogmaals, ik hoop dit eigenlijk te vermijden. Dit antwoord is namelijk sneller gegeven dan gemaakt. ging er al wel van uit dat ie kwam, maar toch bedankt voor je reactie marc.

Maar de opties die ik zelf voorstelde, wat zijn de gedachtes daarover?
 

Pvr

  • #4
Persoonlijk zou ik de balken koppelen met de zelfde maat balk welke je op 1m 1/3 vanaf de muren tussen de balken schroeft Hierdoor word je vloer een stuk stijver. Even simpel gezegd als je dan op 1 balk zou gaan staan word het gewicht over drie balken verdeeld.
 

krullebol

  • #5
Dat zou nog wel eens een goeie kunnen zijn, ik ga dat eens een poging geven, bedankt Pvr!

Verder zou de vloer dan stevig genoeg zijn voor de underlayment en fermacell? Of is dat nog steeds overdreven? Zou alsnog graag wat info over die producten willen, iemand meer verstand daarover?

Alvast bedankt!
 

Pvr

  • #6
Waarom extra underlaymet is naar mijn mening niet nodig voegt nagenoeg niets toe. Als contact geluid onderbreking kun ook gewoon 10mm ondervloer (groene zachtboard) neerleggen. fermacel is best wel aan extra gewicht zeg maar. En je kan tussen de balken vol isoleren met steen of glaswol
 

krullebol

  • #7
Okee, dus underlayment voegt niks toe en fermacell is te zwaar.. dan hou ik dus gewoon mn planken vloer over met wat Rockwool!!. Daar gaat een 10mm vilt niks mee verbeteren. Dan veert de vloer nog en qua geluid zul je 5 of 10 db dempen. daar schiet ik weinig mee op.

Ik vond 2 extra lagen ook wel overdreven, maar er moet toch wel iets op gaan. Dus, underlayment+vilt erop of fermacell meteen op de planken. Ik geloof niet in 10mm vilt alleen.

P.s. (als je laminaat op fermacell legt, moet daar ook nog een ondervloer voor laminaat tussen)
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
Wat veert er, de planken of de balken?
Dit kan je ook meten. Bijvoorbeeld met een laserliner, of je hangt een plank aan het plafond die precies de vloer raakt en dan kan je zien hoeveel die doorbuigt als je er met een paar mensen op gaat staan.
(aan de balkenschuif heb je niet zoveel, omdat je de sterkte van het hout niet weet)

Koppelen is leuk, maar als je er dan een keer met wat meer mensen op staat is het effect grotendeels weg en zal het toch weer flink doorveren.
Volgens mij mis ik waarom dat scheuren (in de naden) van je gipsplaten zou opleveren.

Wat geluid betreft werkt een (fermacel) vloerplaat met een laagje steenwol eronder (zo te koop) goed. Zo heb je gewicht en een ontkoppeling. Gewicht is juist wat je wil, alleen dan dus wel de balken verdikken.

Ideaal verdik je niet alleen maar verhoog je de balken ook iets.
je kan van elke 50x150 een 100x150 balk maken, maar als je er een 50x200 balk tegenaan lijmt/schroeft dan is het effect veel groter.
Er zijn ook andere opties. Een budget versie zou kunnen zijn dan je van de 50x150 50x200 balken maakt (50 mm balk erop met multiplex er tegenaan)
Underlayment erop zorgt trouwens ook deels voor dit effect, echter een stuk kleiner.

Kraken komt vooral door los zittende spijkers of schroeven.
Draai op een plek waar het kraakt er een lading schroeven bij en het kraken stopt. (wel lang genoeg en deeldraad is makkelijker.
 

Campo

  • #9
Wij hebben vorige jaar de zolder flink aangepakt en hadden hierbij ook een houtenvloer (woning uit 62) wat op plekken aardig kraakte door beweging in de vloerplanken. Hebben alle planken eerst goed vastgeschroefd zodat daar geen beweging meer in zit en daarna multiplex erover heen om kleine on even heden uit te vlakken. Daarna Laminaat met een ondervloer van groen zachtboard.

Tussen het laminaat uitvlakken en het laminaat leggen hebben wij een paar maand tijd gehad ivm andere werkzaamheden aan de zolder en kon zo goed in de gaten houden of nog ergens iets kraakte. Kwam ons goed uit aangezien je na het laminaat leggen er niks meer aan kan doen.

Nu zijn we volgens planning met de slaapkamers bezig en zijn alle plafonds verwijderd zodat vanaf de onderkant de houten vloer geisoleerd kan worden met Rockwool spijkerflensdekens. Daarna weer gipsplaten en afstuccen met een strak plafond als resultaat.

IMG_0898.jpeg
 

krullebol

  • #10
Jackd en Campo erg bedankt voor het advies, daar kan ik wat mee!

ik ga de balken wat opdikken en begin gewoon met underlayment om eerst maar een dikker stevig geheel van de vloer te maken. Zodra de muren staan kijk ik het geluid een tijdje aan en beslis dan evt nog wel of fermacell de moeite waard is. Kan altijd later nog in de slaapkamers als de muren staan.

had ik nog 1 laatste vraag over de underlayment; de planken liggen natuurlijk haaks op de balken. Plaats ik de underlayment daar weer haaks op?(afb 1, sorry voor de vlugge schets) Of met de planken mee, zodat ze haaks op de balken blijven staan?(afb 2) Het doel is toch om die vering van de balken te verminderen dus moet je daar juist haaks op blijven? dus mij lijkt het 2e, met de planken mee. Ofniet?


Screenshot_20230420_145336_Samsung Notes.jpg Screenshot_20230420_145223_Samsung Notes.jpg
 

Campo

  • #11
Voor de stevigheid zou het natuurlijk mooi zijn dat je precies uitkomt met je platen op het hart van een balk. Maar nu zal dit in de praktijk niet te doen en zou je daarnaast ook rest verlies hebben om de platen op maat te moeten zagen.
Persoonlijk zou ik kijken naar de dikte van de huidige planken en de dikte wat je wilt gebruiken voor underlayment. Als dit stug genoeg is gewoon zo economische mogelijk de platen uitleggen. Zet dan maar wat extra schroeven in zodat er to min mogelijk beweging in zit.
 

Chuckles

  • #12
Het ligt er ook aan wat je met de zolder wilt gaan doen. Fermacell is een mooie oplossing om je contactgeluid/omloopgeluid flink te reduceren. Maar als je zolder weinig gebruikt is het zonde van de investering en het werk. Ik heb zelf de zolder met halve osb plaatjes uitgevlakt haaks op de legrichting van de vloerdelen
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Neem de speciale TG4 platen, en leg deze in halfsteens verband haaks op de balkrichting. Dan ben niet afhankelijk van de hoh afstanden van balken.
 

krullebol

  • #14
Heb 18mm underlayment met mes en groef erover gelegd in halfsteensverband, en de 3 meest kritieke balken opgedikt met nog eens dezelfde maat. Het is nu al een wereld van verschil, en dan komt er straks nog isolatie tussen de balken.

Ik ben content, bedankt voor al jullie advies!
 
  • Like
Waarderingen: Campo

bendegeus

  • #15
Ik heb ook geïsoleerde fermacell platen op de vloer geplaatst het scheelt wel veel contact geluid maar het is wel best zwaar. Ik zou geen underlayment nog op de bestaande vloer monteren maar eerder de bestaande balklaag versterken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu