Nog een hellend dak isolatie vraag :)

Dries80

  • #1
Ik heb al heel veel topics hierover gelezen. Ik denk het dus te weten obv hiervan, zou dus in principe alleen maar een bevestiging nodig hebben ;)

Eerst de situatie/aanleiding:
Wil de zolderdak beter isoleren (huis is van 1976) van binnen ivm vloerverwarming en er dan geen radiatoren meer zijn. Als afwerking is stucwerk gewenst.
Huidig dak bestaat uit betondakpannen, houten latten en opstalan pu-25 platen. Dat laatste is 2,5 cm pur op spaanplaat van 2cm. Van binnen is er geen afwerking, op sommige stukken vliesbehang of direct op het spaanplaat geverfd.

Op basis van andere topics zouden de opstalan dampdoorlatend moeten zijn. En de volgende opties zouden moeten kunnen werken volgens gelijksoortige topics.

1: kale glaswol + klimaatfolie (dus damopen houden)
2: glaswol met zilverfolie + dampdichte tape voor naden
3: pir platen met 2zijdig alu laag + dampdichte tape voor naden
4: pir plaat met gipsplaat verlijmd + purschuim om platen te verlijmen

Prijstechnisch zou ik liefst voor optie 2 willen gaan en 4 als ik extra budget zou hebben.
Wou graag een dubbelcheck met jullie, of ik niks over het hoofd zie.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Dries80

    • #2
    Iemand?
     

    Jackd

    • #3
    Zoals altijd:
    dampopen aan de buitenkant
    dampdicht aan de binnenkant.

    Als er op dat bestaande PU een alu laag o.i.d. zit dan is die laag al behoorlijk dampdicht, randafwerking zal niet perfect zijn, maar je nieuwe binnenlaag moet dus goed dampdicht worden.

    Optie 2 kan, maar hoe dik mag de isolatie worden en welke rc-waarde wil je halen?
    4.0 of 6.0 maakt nogal uit.
    6 is lastig te halen met glaswol, heb je behoorlijke dikke lagen nodig.
     

    Dries80

    • #4
    Dank voor je reactie Jack.
    De pu plaat is van 1976, toen werd er geen aluminium gebruikt begreep ik. Ik zie niks op de pur, behalve een verweerde dunne papierachtig vlies laagje.

    Ik richt op een RC waarde van 4. Ben een heel huis aan het verbouwen, dus kosten zijn een belangrijke factor. Mocht ik toch meer budget kunnen toewijzen aan het dak, dan ga ik voor PIR om hogere isolatie te bereiken.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    In 1976 wisten we al dat je daar op dat schuim geen aluminium moet aanbrengen.
     

    Jackd

    • #6
    Als je het zelf doet is het isolatie materiaal een groot deel van de kosten.
    Laat je het doen, dan is er op de totaal prijs in verhouding niet zo veel verschil.

    De extra materiaalkosten haal je er redelijk snel uit door extra energiebesparing. Maar je moet het geld er natuurlijk wel voor hebben, blijft een lastige afweging.
     

    Blomm

    • #7
    Ik ben nu bezig met de zolder en heb het zelfde dakopbouw heb zelf gekozen voor optie met de klimaatfolie dit voorhet zekere en vochtprobleem te voorkomen heb tussen de balken extra geïsoleerd met 12 cm glaswol rd 3,4 met klimaatfolie tegen de dakplaten aan.
    Heb extra raggels gemaakt zodat ik niet door de klimaatfolie hoef te schroeven en ga het afwerken met kant en klare ....platen deze zijn damopen en komen strak over de balken heen.
    Denk dat ik nu op ongeveer een rc van 5 zal hebben als ik de huidige 3 cm pur er bij rekend.
    Heb voor de zekerheid een ventilatiebox erbij die op dit moment alleen nog op de badkamer zit en de zolder.
    Denk dat het kleine beetje woonvocht die toch door de klimaatfolie komt er met gemak uit kan komen door toepassing van de folie en omdat de dakplaten niet 100 procent dampdicht zijn.
    Heb het extra geïsoleerd omdat ik toch de balken wilde wegwerken en op zolder was het toch altijd wat kouder en een goed geïsoleerde zolder is de eerste winst.

    Mvg martin
     

    MvanV

    • #8
    PUR is niet zo dampopen. Vrij dampdicht zelfs. Binnen moet het inderdaad dampdichter zijn. PIR is dampdichter, glaswol juist veel opener.
    Vocht condenseert op de koudste plekken, het komt vaker van de damp binnen dan van buiten. Je moet dus voorkomen dat warme binnenlucht op koude plekken kan komen.
     

    PFFF

    • #9
    Het isoleren van daken aan de binnenzijde blijft iedereen bezig houden.

    Als vuistregel kun je aanhouden damp dicht aan de binnenzijde - damp open aan de buitenzijde.

    Dampdicht aan de binnenzijde kun je bereiken door een dampdicht materiaal, bijvoorbeeld PIR, volledig luchtdicht afwerkt.

    Al eens een isolatiefolie overwogen ? Heeft de hoge isolatie waarde en luchtdichtheid van PIR maar de flexibiliteit van wol.
     

    Wgb

    Vaste Beantwoorder
    • #10
    Klopt het als je met spam bezig bent?

    Even in google PIF gezet net wat ik vermoed. :D

    Werk voor de directie.
     

    PFFF

    • #11
    Nee hoor ik spam niet. Het gaat mij met name over het juist isoleren van daken. Daar dit mijn dagelijks werk is en ik zeer regelmatig hier vragen over krijg, probeer ik klussers hier mee te helpen.

    Er wordt zoveel verteld in de markt en het wordt steeds moeilijker om door de bomen het bos te zien.

    Wanneer ik specifiek naar een product zou wijzen dan zou ik spammen. Uiteindelijk kies je het product waar je jezelf het prettigst bij voelt. Eigenschappen van de diverse producten en de toepassing hiervan geven hierbij de doorslag. Ik waardeer het wel dat je gegoogeld hebt :cool:
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #12
    Uw forumnaam is gewijzigd, bedrijfs- en merknamen zijn ook in de forumnaam niet toegestaan.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu