Nieuwe keuken op andere locatie in appartement

Adam

  • #21
O, en we hadden een discussie op de werkplek; wat vinden jullie van grondkabel ingegoten in de vloer?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #22
Die aan sluiting gas kan die niet door getrokken worden meterkast zo mag het niet.

Ook de waterleiding onder verwarming buizen door ivm op warmen koud water mag ook niet dicht bij verwarmingen bronnen.

Legionella besmetting
Houd rekening met de Legionellabacterie die zich in stilstaand water van 20-60 graden kan ontwikkelen. Inademing van deze bacterie via waterdamp of fijne druppeltjes kan de veteranenziekte veroorzaken.

Maar zoals je al zei nood breekt wetten.
 

Adam

  • #23
Bedankt voor je tips henk,

ik was van plan nog wat pur schuim tussen de drinkwater en verwarmingsbuizen te leggen, maar feit blijft dat ze er idd wel onderdoor moeten. Zal iig maar niet in de gootsteen gaan douchen :wink:

Waarom mag de gsaansluiting zo niet, ik laat het direct bereikbaar toch? En heb je enig idee waarom er momenteel geen gas uit komt, kan je de koperen buis helemaal dichtknellen met een koppeling als je doorschiet?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #24
B-klep zit ff vast bij gas gewoon even hard blazen in leiding, bouwt deze tegen druk op en gaat weer stromen.

Je knelt hem niet totaal dicht vernauwd wel

Maar ik ging als ik jou was wel leiding door trekken naar gasmeter als ze er ooit op toekomen van gasfabriek keren ze het niet goed en dan word jij niet vrolijk van.

Ook die aansluiting afvoer bij de omhoogstaande afvoer pijp die moet je 45 graden maken bij verstopping kom je met een veer daar niet door heen.
 

Adam

  • #25
Ik ga morgen even kijken of ik in de meterkast kan komen zonder de hele vloer open te hakken...

Bedankt voor die b-klep tip, morgen maar even gelijk de blaatstest toepassen!

Wel bizar trouwens hoe snel die mannen werken met dat klem-gereedschap. In 2 uur tijd was die hele installatie aangelegd, benieuwd of het de test van de tijd ook doorstaat..
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #26
Ja klem systeem heb ik ook altijd gebruikt, daarom viel ik op die gasleiding beter een gleuf in maken naar meter kast, misschien kan je de leiding die naar deze aan sluiting gaat afkoppellen in meterkast.
als het een ijzeren leiding is afdoppen en leiding wel laten persen.

Je hebt in de vloer gekapt was de druk van verwarming er al af, zo ja leidingen vullen op druk zetten en controleren voor je dicht stort ivm lekkage.
 

Adam

  • #27
Ja, ik zal morgen kijken of ik in de meterkast kan komen, maar momenteel vind de splitsing plaats in de berging onder de cv. Als het allemaal te moeilijk is laat ik het wel zo want ik heb wel vertrouwen in de verbinding op zich..

Ik was absoluut van plan eerst de cv te testen voordat ik alles dichtgooi, even alles vol aan, checken op nattigheid en een nacht laten branden en checken of de druk aanzienlijk gedaald is lijkt me voldoende toch?
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #28
Ja
 

Xr8

  • #29
Misschien is het een optie om de twee leidingen bij de keuken met elkaar te verbinden, indien mogelijk, je kunt ze nu als ontspanning van elkaar gebruiken, heb dit enige keren toegepast bij urinoirs en toiletten waarbij het maken van een ontspanning niet mogelijk was, het werkt goed is mijn ervaring.

Succes.
 

Adam

  • #30
Bedankt voor die tip over de verbinding, dan bedoel je ter hoogte van waar precies? Het hoekje van het kookeiland (cf tekening op pagina 1)?

Vanavond heb ik weer de vloer deels dichtgegooid en daarover heb ik nu een vraag;

Ik had een vezelversterkte gietmortel (op aanraden van de man van de bouwcenter) en dat was natuurlijk superduur. Eigenlijk was ik van plan 4 op 1 zandcement met fijn metselzand te maken en de klus daarmee te doen, maar met het oog op de dunne toplaag boven de riolering en de hoge vullingsgraad van de leidinggoot werd me dat afgeraden. Ik kon me in het advies wel vinden

Ik had weinig mortel meegekregen en heb nu de helft van de vloer opgevuld, kan ik morgen toch gewoon zandcement (evt vezels toevoegen??) halen en de rest doen of zijn jullie het eens met het gietmortel verhaal en kan ik dus beter gewoon de klus klaren met hetzelfde spul.

Ben eigenlijk bang dat ik het dure antwoord krijg en ik morgen weer voor een paar honderd euri mortel sta in te laden

Ach ja, de hypotheekrente is ook gestegen dus arm was ik al
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #31
Ik denk dat de laag te dun is voor zand-cement.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #32
Het aan te werken gedeelte aanbranden en gewoon met een cement mortel, 3 deel zand en 1 deel cement opvullen.
De mortel wat natter maken dan voor een normale dekvloer, het moet bijna vloeibaar zijn, voeg twee druppels afwasmiddel toe per emmer water voor de aanmaak van de mortel.
Vezels toevoegen indien wenselijk, is m.i. niet nodig.
 

Adam

  • #33
Ok jan, ga ik doen, er komt toch een houten vloer op met 10 dB ondervloer dus een paar scheurtjes overleef ik wel.

Hoe werkt het precies met aanbranden? Wat is grofweg de mengverhouding en hoe lang moet ik het mengsel laten inwerken voordat ik het cement stort?

Alvast bedankt weer
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #34
Aanbranden is het insmeren met een dun cementpapje voor betere hechting, u kunt direct er na storten.
 

Adam

  • #35
Ok jan, dat komt goed.

Nu even een vraagje over de riolering;

Uiteindelijk heb ik bij het vullen van de leidinggoot nog een concessie moeten doen en ben ik uitgekomen op één 40mm buis. Nou is mijn vraag, met de lengte van de buis (7meter), en het afschot (2cm) en de aangesloten lozingstoestellen (keukengootsteen en vaatwasser) in het achterhoofd, moet ik een beluchtingsventiel aanmaken of niet?
Ik heb de riolering al flink uitgeprobeerd en je voelt wel een lichte zuiging als op één leiding na een flinke lozing plotseling de toevoer van water stopt. Het sifon geeft dan ook een kleine gorgel maar er blijft wel water in staan.
Ik heb nog geen duidelijke criteria kunnen vinden die een beslissing makkelijk maken.

Als ik de beluchting aanbreng moet dat dan op het verste punt, bij de aansluiting vaatwasser in de verticale leiding een t-stuk aanbrengen en dan opzij en omhoog?

Als ik ik iets wil aanbrengen is het wel makkelijk nu er nog geen keuken voor staat.

Kan het überhaupt kwaad zo'n beluchter, of is het zo wel goed en moet ik eraf blijven?

Trouwens, die gietmortel wordt wel snoei- en snoei hard, en is met een verwerkingstijd van 15 minuten geen ideaal spul voor de cement nitwits onder ons ;). Hopelijk gaat het me makkelijker af met de gewone chape zoals jan beschreef...

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën, alvast bedankt
 

Fiesiekus

  • #36
Wel een beluchter aanbrengen; zover mogelijk stroomopwaarts, maar onder een sifon. Dat je nu zuiging voelt is misschien een goed teken; het water stroomt blijkbaar vlotjes weg.

Mijn keuken heeft hetzelfde: 40 mm (6 meter) voor VW en gootsteen.
 

Adam

  • #37
Ok fiesikus, als je naar de foto op pagina twee van dit topic kijkt zie je de situatie zoals hij nu is, met midden in de ruimte (op de voorgrond) de afvoer voor de gootsteen (sifon komt nog) en op de achtergrond de afvoer van de vaatwasser, daar moet dan dus de beluchter komen lijkt me.

Kan ik een t-stuk plaatsen in het vertikale deel van de afvoer van de vaatwasser en dan opzij en omhoog tot een hoger punt dan de vaatwsmachineaansluiting?

Bedankt weer
 

Fiesiekus

  • #38
Kijk even op de verpakking van zo'n beluchter hoe ie geplaatst moet worden. Die van mij moest horizontaal, die heb ik op het pootje van een T-stuk geplakt. Die T-stuk dus in vertikale pijp onder sifon.
 

Adam

  • #39
Ok, ik kijk even, bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu