Hallo,
Al een hele tijd werd ik geplaagd door een steeds wederkerende storingscode 6 op bovengenoemde ketel.
Elke dag wel een keer stond de code op het display.
Toen ik laatst weer bij de ketel kwam rook ik zelfs rookgas.
Ik heb inmiddels zelf een blik op de problemen geworpen en ben een hoop aan de weet gekomen.
De rookgassen lekten tussen de verschillende behuizingsdelen van de verbrandingsruimte door naar buiten.
Dit kwam doordat de 4 draadstangen die de behuizingsdelen bij elkaar gedrukt houden volledig los zaten.
Het pakkingsmateriaal, een hard wit kleiachtig materiaal was er geheel tussen uitgevallen.
Door de lekkende vochtige rookgassen waren er ook diverse bouten en schroefdraden volledig verroest.
Dit weer leidde ertoe dat enkele bouten spontaan af braken bij het los draaien.
Nadat ik de draadstangen had aangedraaid begon aan beide zijden water tussen de behuizingsdelen uit te druppelen....
(vermoedelijk is dit water dat uit het cv systeem lekt, dus een lek tussen de buizen en de zijdeksels, gebroken pakkingmateriaal)
Ook heb ik branderbed en condensplaat verwijderd en toen schrok ik me rot.
De ketel zat compleet dicht met witte keiharde aanslag.
Op de condensplaat lag wel 1 kg aanslag.
De ruimten tussen de buizen zaten ook volledig verstopt met deze aanslag.
Uren heb ik met een draad deze aanslag zitten verwijderden van
allerhande onderdelen.
Uiteindelijk zag ik dat de lamellen op de alu buizen onderin de kamer helemaal weggevreten waren.
De platen tussen de buizen lagen ook helemaal vol met aanslag.
De hele middag heb ik besteed aan de ketel.
Ik vraag me af wat de monteur heeft gedaan die 15 jaar elk jaar heeft geclaimd mijn ketel te hebben onderhouden....
De storing 6 (ionisatie) is nu ook verdwenen.
Welke levensduur mag ik nog verwachten van zulk type ketel?
Als hij blijft lekken aan de branderbuizen, is het dan nog rendabel en zelfs mogelijk dit te repareren?
Al een hele tijd werd ik geplaagd door een steeds wederkerende storingscode 6 op bovengenoemde ketel.
Elke dag wel een keer stond de code op het display.
Toen ik laatst weer bij de ketel kwam rook ik zelfs rookgas.
Ik heb inmiddels zelf een blik op de problemen geworpen en ben een hoop aan de weet gekomen.
De rookgassen lekten tussen de verschillende behuizingsdelen van de verbrandingsruimte door naar buiten.
Dit kwam doordat de 4 draadstangen die de behuizingsdelen bij elkaar gedrukt houden volledig los zaten.
Het pakkingsmateriaal, een hard wit kleiachtig materiaal was er geheel tussen uitgevallen.
Door de lekkende vochtige rookgassen waren er ook diverse bouten en schroefdraden volledig verroest.
Dit weer leidde ertoe dat enkele bouten spontaan af braken bij het los draaien.
Nadat ik de draadstangen had aangedraaid begon aan beide zijden water tussen de behuizingsdelen uit te druppelen....
(vermoedelijk is dit water dat uit het cv systeem lekt, dus een lek tussen de buizen en de zijdeksels, gebroken pakkingmateriaal)
Ook heb ik branderbed en condensplaat verwijderd en toen schrok ik me rot.
De ketel zat compleet dicht met witte keiharde aanslag.
Op de condensplaat lag wel 1 kg aanslag.
De ruimten tussen de buizen zaten ook volledig verstopt met deze aanslag.
Uren heb ik met een draad deze aanslag zitten verwijderden van
allerhande onderdelen.
Uiteindelijk zag ik dat de lamellen op de alu buizen onderin de kamer helemaal weggevreten waren.
De platen tussen de buizen lagen ook helemaal vol met aanslag.
De hele middag heb ik besteed aan de ketel.
Ik vraag me af wat de monteur heeft gedaan die 15 jaar elk jaar heeft geclaimd mijn ketel te hebben onderhouden....
De storing 6 (ionisatie) is nu ook verdwenen.
Welke levensduur mag ik nog verwachten van zulk type ketel?
Als hij blijft lekken aan de branderbuizen, is het dan nog rendabel en zelfs mogelijk dit te repareren?