Nefit Turbo HR32 diverse problemen

Klusklusklus

  • #1
Hallo,

Al een hele tijd werd ik geplaagd door een steeds wederkerende storingscode 6 op bovengenoemde ketel.
Elke dag wel een keer stond de code op het display.

Toen ik laatst weer bij de ketel kwam rook ik zelfs rookgas.

Ik heb inmiddels zelf een blik op de problemen geworpen en ben een hoop aan de weet gekomen.

De rookgassen lekten tussen de verschillende behuizingsdelen van de verbrandingsruimte door naar buiten.
Dit kwam doordat de 4 draadstangen die de behuizingsdelen bij elkaar gedrukt houden volledig los zaten.
Het pakkingsmateriaal, een hard wit kleiachtig materiaal was er geheel tussen uitgevallen.
Door de lekkende vochtige rookgassen waren er ook diverse bouten en schroefdraden volledig verroest.
Dit weer leidde ertoe dat enkele bouten spontaan af braken bij het los draaien.
Nadat ik de draadstangen had aangedraaid begon aan beide zijden water tussen de behuizingsdelen uit te druppelen....
(vermoedelijk is dit water dat uit het cv systeem lekt, dus een lek tussen de buizen en de zijdeksels, gebroken pakkingmateriaal)

Ook heb ik branderbed en condensplaat verwijderd en toen schrok ik me rot.
De ketel zat compleet dicht met witte keiharde aanslag.
Op de condensplaat lag wel 1 kg aanslag.
De ruimten tussen de buizen zaten ook volledig verstopt met deze aanslag.
Uren heb ik met een draad deze aanslag zitten verwijderden van
allerhande onderdelen.
Uiteindelijk zag ik dat de lamellen op de alu buizen onderin de kamer helemaal weggevreten waren.
De platen tussen de buizen lagen ook helemaal vol met aanslag.

De hele middag heb ik besteed aan de ketel.

Ik vraag me af wat de monteur heeft gedaan die 15 jaar elk jaar heeft geclaimd mijn ketel te hebben onderhouden....

De storing 6 (ionisatie) is nu ook verdwenen.

Welke levensduur mag ik nog verwachten van zulk type ketel?

Als hij blijft lekken aan de branderbuizen, is het dan nog rendabel en zelfs mogelijk dit te repareren?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Hoe oud is toestel?
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #3
Verwachtte levensduur 0000000
Gaskraan dicht en toestel uit. U heeft een gevaarlijke situatie er stromen rookgassen de ruimte in.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Nee die lekken heeft hij nu gedicht toch?
of begrijp ik dit verkeerd.

Een algemeen aanvaardde levensduur van een HR ketel is een jaar of 15.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #5
Nee, lekt nog steeds door het aan de zijden gebroken pakkings materiaal.
Als er water lekt komen er ook rookgassen door heen.
Tenminste dat lees ik er uit.
 

Xr8

  • #6
Gezien hetgene je schrijft is het in ieder geval langer dan een jaar geleden dat deze ketel uitelkaar is geweest. Waarschijnlijk zal bij reparatie de lak duurder worden dan de brief.

Gezien het gaat om een Turbo zal deze van 1996 of daarvoor zijn, daar zou ik deze grote kosten niet meer aan maken.

Succes.
 

Klusklusklus

  • #7
Hallo,

Bedankt voor de antwoorden zover.

De ketel is uit 95.

Geen zorgen,
Hij lekt momenteel geen rookgas meer omdat ik er siliconenkit langs heb gesmeerd op de plekken waar hij lekte.
Ook zijn door het aantrekken v/d draadstangen alle delen weer vast op elkaar getrokken. Daardoor kan hij al bijna niet meer lekken.

Als de kap er om heen zit zuigt de ventilator sowieso een onderdruk in de behuizing en wordt evt. lekkende min. hoeveelheid rookgas alsnog afgezogen en naar buiten verplaatst.

Ik voel me wel opgelicht door de onderhoudsman die deze ketel elk jaar zogenaamd onderhield.
Effectief heeft die helemaal niets gedaan aan het ding m.b.t. schoonmaken.
Alle pakkingen vielen spontaan in stukjes uit elkaar toen ik de deksels los nam...
Deze heb ik allemaal vernieuwd.

Wat is al die enorme aanslag in de ketel? een soort van zout?
En is het normaal dat de ribben op die buizen compleet op lossen??

En dat los zitten van de draadstangen wat tot behoorlijke lekkage leidde, is dat ook normaal?

En dan na het aandraaien ervan dat het buizenpakket spontaan cv-water gaat lekken? (niet veel maar elke 20 seconden een druppel)

Is al deze ellende dan DE manier waarop zo'n ketel aan zijn einde komt?

Als ik de ketel zelf wil reviseren, is dat te doen?

Zeg nieuwe buizen erin.
Nieuwe pakkingen rond de buizen.
Alle andere pakkingen vervangen.
Alles reinigen.
Enz.

Zijn al die delen nog te krijgen of moet ik alweer 2k+ uit trekken voor een nieuwe ketel?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #8
Die witte koek is aluminium oxide.
Hoe je de ketel weer kunt reviseren hangt er vanaf waar de lekkage is.
Siliconen kit is een goede oplossing om de ketel weer dicht te krijgen.
 

Klusklusklus

  • #9
De lekkage zit waarschijnlijk tussen de zijdeksels en de geribde buizen.
Dus cv water drupt langzaam in de verbrandingsruimte via de wand naar beneden en loopt nu via de condensplaat in de afvoer.
(bij teveel drukverlies zal ik moeten handelen, rep. of nieuw)

Oh, ik dacht dat die kilos van het poeder een residu was van het verbranden van aardgas...
Als dit alu is slijt de ketel wel heeeeel hard weg.

Het zit er iig ook keihard op vastgekoekt.

Hoe kan het alu-oxide dan eigenlijk boven in de ketel terecht komen?
Daar waren de buizen nl puntgaaf en zaten ze toch ook vol met aanslag?

Waarom maken ze een ketel inwendig van een zulk onedel materiaal als aluminium als dat zulke problemen op levert?
Ik zou rvs verwachten.

Hoe kun je de ruimten tussen de buizen op een normale/snelle manier reinigen?
Ik kwam er echt met geen mogelijkheid bij.
Daar ging enorm veel tijd in zitten.

Ik heb laatst wel eens een fles met een rode vloeistof gezien die de opbouw van dit residu zou verminderen en makkelijker te verwijderen zou maken?
Klopt dat? het hete dacht ik Nefit Protector oid.
 

Klusklusklus

  • #10
Oh ja,

Als ik volgend jaar besluit de ketel alsnog te vervangen, moet ik dan ook de boiler vervangen?
Ik weet niet wat die voor levensduur heeft en of daar ook dingen aan kapot kunnen gaan?

De flow naar de boiler loopt nu via een driewegklep die wordt gestuurd vanuit de ketel.

Als ik een nieuwe ketel koop kan die dan ook altijd de oude boiler aansturen?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #11
Ja dat kan. Mogelijk moet je wel de huidige boilerthermostaat vervangen voor een boilersensor. Ook moet de 3 weg klep mogelijk vervangen worden.
 

Klusklusklus

  • #12
Bedankt voor het antwoord.

Had je ook mijn voorgaande post gelezen?


Quotes verwijderd, tekst staat er boven, mod.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #13
Als de kap er om heen zit zuigt de ventilator sowieso een onderdruk in de behuizing en wordt evt. lekkende min. hoeveelheid rookgas alsnog afgezogen en naar buiten verplaatst.
Denk er aan silicone kit is NIET hitte bestendig, daar heb je andere kit voor nodig.

Met betrekking tot bovenstaande quote.
Jou ventilator zuigt bij de turbo alleen de rookgassen af die uit de ketel komen.
Hij blaast die direct de rookgas afvoer buis in.
Hij zuigt niks af uit de kap die er over heen wordt geplaats.
Wat dus betekent dat ALS er toch nog rook gassen lekken dan heb je nog steeds een gevaarlijke situatie.
Ik hoop NIET dat er iemand slaapt in de ruimte alwaar de ketel hangt.
Mocht dat toch het geval zijn dan adviseer ik je een koolmonoxide melder te plaatsen op ongeveer 60 cm hoogte vanaf de vloer.


Als je cv water verliest dan zul je snel bij moeten vullen, vermoedelijk is het condens water.

Qua revisie, daar zou ik dus niet meer aan beginnen.
 

Xr8

  • #14
Obelix, ik moet me vergissen maar volgens mij heeft een turbo geen rookgasventilator maar een luchttoevoer ventilator.

Als je door wilt gaan met dit toestel dan zou ik in ieder geval door iemand met verstand van zaken de boel een uitelkaar laten halen en de condensbakpakking en branderpakkingen vernieuwen.

Zou er in ieder geval niet te veel geld meer in stoppen.

Succes.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #15
Im vergist me idd een turbo heeft geen rga ventilator maar een toevOer fan. Maar dan nog ventileert die niet onder de kap.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #16
Een Nefit turbo haalt in vele gevallen wel de toevoerlucht uit de omgeving
via de omkasting. Een onderdruk zal echter niet ontstaan omdat er ruim voldoende
openingen onderaan zitten.
Dit soort ketels kunnen bij slecht, of te weinig goed onderhoud veel problemen
geven.
Een aantal van deze problemen heb je nu in extreme mate ondervonden.
Waarschijnlijk was het verstandiger geweest om de onderhoudsmonteur er
meteen bij te halen en deze te confronteren met wat je aangetroffen hebt.
Destijds was het een van de meest gewilde ketels die er was, maar persoonlijk
is het nooit mijn favoriet geweest. Mede door dit soort problemen heb ik zeer
bewust nooit dit type, of dit merk gekocht.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #17
Nou je kan veel zeggen, maar wij vervangen geregeld turbo's van 198x.
Dat zijn dus ketels van ruim 20 jaar oud.
Ik heb nog niet veel ketels gezien die die leeftijd halen.
(uitzondering daarop zijn dan trouwens brink luchtverwarmers; laatst een van 1978...)
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #18
Klusklusklus schreef:
Hallo,

Bedankt voor de antwoorden zover.

De ketel is uit 95.

Geen zorgen,
Hij lekt momenteel geen rookgas meer omdat ik er siliconenkit langs heb gesmeerd op de plekken waar hij lekte.
Ook zijn door het aantrekken v/d draadstangen alle delen weer vast op elkaar getrokken. Daardoor kan hij al bijna niet meer lekken.

Als de kap er om heen zit zuigt de ventilator sowieso een onderdruk in de behuizing en wordt evt. lekkende min. hoeveelheid rookgas alsnog afgezogen en naar buiten verplaatst.

Ik voel me wel opgelicht door de onderhoudsman die deze ketel elk jaar zogenaamd onderhield.
Effectief heeft die helemaal niets gedaan aan het ding m.b.t. schoonmaken.
Alle pakkingen vielen spontaan in stukjes uit elkaar toen ik de deksels los nam...
Deze heb ik allemaal vernieuwd.

Wat is al die enorme aanslag in de ketel? een soort van zout?
En is het normaal dat de ribben op die buizen compleet op lossen??

En dat los zitten van de draadstangen wat tot behoorlijke lekkage leidde, is dat ook normaal?

En dan na het aandraaien ervan dat het buizenpakket spontaan cv-water gaat lekken? (niet veel maar elke 20 seconden een druppel)

Is al deze ellende dan DE manier waarop zo'n ketel aan zijn einde komt?

Als ik de ketel zelf wil reviseren, is dat te doen?

Zeg nieuwe buizen erin.
Nieuwe pakkingen rond de buizen.
Alle andere pakkingen vervangen.
Alles reinigen.
Enz.

Zijn al die delen nog te krijgen of moet ik alweer 2k+ uit trekken voor een nieuwe ketel?
Dit is geen oplossing, siliconenkit is zoals al aangegeven niet hittebestendig, en je hebt het erop gesmeerd. Normaliter zit het ertussen, als via deze plaatsen rookgas lekt is je wisselaar aan einde en dient deze vervangen te worden!

Ook door het losdraaien van de draadeinden heb je de wisselaar nog verder naar zijn einde gebracht. Het water wat lekt is cv-water, dus nu ook cv-zijdig lek. Bij losse draadeinden of losdraaien hiervan is ook vervangen warmtewisselaar.

De enige manier om dit weer veilig en juist te krijgen is door het vervangen van de warmtewisselaar. Gezien de kosten en de tijd die je hiervoor erin moet gaan steken, zou ik het toestel vervangen.
 

Tumkie

  • #19
VAKMAN ... afblijven als leek van die handel !!!!
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #20
Dan kunnen we dus maar beter ophouden met dit forum, en de vakman bellen...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu