Nefit HR32 WW/VW blijft koud, hoofdgasklep zonder spanning

Anno

  • #1
Geacht Forum,

Ik heb een HR32 uit 1992. Hij wordt al een tijdje niet meer snel warm.
Na elke nacht op het ontstekingsgas het vat te hebben opgewarmd is er 's-morgens wel warm water. Soms gaat de hoofdbrander aan, maar de laatste week regelmatig niet, en sinds vandaag helemaal niet meer.

Hij blijft dus uren op een knipperende 1 staan na het tappen van een beetje warm water. Hierdoor wordt de verwarming logischerwijs niet warm. Want WW heeft voorang boven VW.

Hij geeft geen fout code aan.

Ik heb proberen te onderzoeken of de hoofdgasklep wel wordt aangestuurd.
Dus eerst een van de vier stekkertjes losgehaald naar de gasklep(onderste). met als resultaat dat ie niet meer ontsteekt. conslusie dit moet de ontbrander gasklep zijn. Dus weer vastgemaakt. en
andere klem (bovenste) losgehaald. Dit moet dan dus de hoofdgasklep zijn.

Na de ketel even uit en aan te hebben gezet, merkt de ketel niets van het losgetrokken kabeltje onsteekt netjes en gaat op het ontbrander gas de boel verwarmen.
Conclusie: met of zonder kabel naar de hoofdgasklep geeft hetzelfde resultaat.

Vervolgens met een voltmeter parallel over deze aansluiting gemeten of er wel spanning op staat zodat die klep open kan. conclusie er staat geen spanning over de twee aansluitingen naar de hoofdgasklep.

Dus denkt de ketel misschien dat ie niet aan moet gaan?
Dit heb ik een paar maanden geleden m.b.v. dit forum :D onderzocht.
De retour thermostaat is netjes in orde...
Misschien een andere reden voor de ketel om dit te denken?

Wie heeft er een idee hoe ik kan vaststellen wat er loos is?

Alvast bedankt voor de hulp.


Vriendelijke groet, Tibor
 

MarcoDezicht

  • #2
Dat was een lang maar duidelijk verhaal .
Dus als het toestel brandt, blijft hij alleen op ontstekingsgas branden en opent niet zijn hoofd gasklep.

Doet hij dat op zowel warm water als op cv?

Als het op beide is dan zijn er nog twee opties over: dat het gasblok of de logica defect is waar door hij de hoofd gasklep niet open stuurt.

Ik heb het gevoel dat het tijd wordt er een deskundige bij te halen om ter plaatste te kijken.
 

Anno

  • #3
Beste Marco,

Ja hij doet dit zowel op de VW als op de WW stand.

Er komt binnenkort iemand kijken. Ik heb iemand horen suggereren dat het misschien de gasdruk kan zijn (te laag of te hoog) iets met instellen met schroefje dat zou kunnen zijn verlopen ...

Is dat misschien een mogelijkheid wat denk je?

Ik heb ook nog even de impedantie van de hoofdgasklep gemeten. Dit is 51 Ohm, dus als het een soort magnetische spoel/klep is, dan is die niet doorgebrand of kortgesloten.... Helpt dat kwa extra informatie?

Bedankt alvast voor je hulp en snelle reactie.
 

MarcoDezicht

  • #4
Denk niet dat het aan je gasdruk ligt, want dan heb je meer kans op een 6.a storing. Want op het moment dat de hoofdbrander in komt, zakt je ontstekings gas.
Dus dat houdt in, dat als je branderdruk te hoog of te laag is, hij altijd naar zijn hoofdbrander gaat.

Ik heb daarnet even de documentatie er op nagekeken en kwam toen op mijn vorige antwoord uit.

Veel succes .

We horen het nog wel hoe het af is gelopen.
 

Anno

  • #5
Ik heb met een deskundige op afstand gebeld.

We hebben alle thermostaten bekeken, allemaal goed en de gasklep is goed en de boiler thermostaat is goed. En hij ging zomaar eventjes na 3 uur een paar minuten op de hoofdbrander :-)...

Volgens de "handleiding voor de monteur" is de ETR waarschijnlijk stuk op blz 10a.

Wat is de ETR?
En waar zit die wie weet dat?

Alvast bedankt

Tibor
 

MarcoDezicht

  • #6
Dat is de elektronische tap waterregeling.
Deze zit gemonteerd in het grijze kastje, waar ook de thermostaten in zijn gemonteerd. Het is een bruin blokje met een stekker erop.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #7
Heb niet alles goed doorgelezen, maar het lijkt me een probleem in de logica (vervangen dus) of evt de maximaal klixon op de brander (gokje). De max. thermostaat zit mogelijk in serie met de hoofdbrander spoel.

(Heb nu niet veel tijd om eea uit te zoeken)
 

Anno

  • #8
Sind de laatste mail heeft de ketel het weer een paar dagen goed gedaan.
Ik was ook twee dagen afwezig dus wat ie toen deed weet ik niet.

Nu is ie weer in de war.
De mechanische thermostaten 60 en 90 zijn OK.
De ketel wil in de warm water stand en de verwarming niet de hoofdbrander ontsteken. Er staat geen spanning op de aansluiting.

Ik heb de ETR gevonden. Wat doet die precies?
Er gaan twee zwart draden in: spanning is 24V AC.
Er gaan twee witte draden in: spanning ~7 V DC - Is de retourthermostaat, dezelfde spanning staat nl onderaan op de NTC onder op de buizen.
Er gaan nog twee bruine draden in hier staat 0 V op. Is een van deze twee verbonden met de hoofdgasklep?

Ik heb kunstmatig de temperatuur van de retourthermostaat verhoogd door een weerstand van 8K parallel te zetten met de hoop dat er iets zou veranderen. Maar nee, ook niet na 60 seconden wachten...

Wat zijn de aansluitingen van het ETR blokje, en wat moet erop staan om goed/fout te onderscheiden.

Andere vraag: kan er in het logica block een relais zitten, dat de hoofdgasklep aanstuurt, dat stuk kan zijn?
Wordt de spanning naar de hoofdgasklep weer terug gemeten en gecontroleerd om een foutcode te geven in deze situatie?

Beste Ronny, dank voor je hulp. Die max thermostaat is dat die beveiliging, die op de brander zit met twee rode draden? Deze is namelijk netjes gesloten (0 volt erover).
 

Ketelman

  • #9
Dat is inderdaad de maximaal thermostaat die Ronny bedoelde.
Let wel op: dit is de max thermostaat die controleert dat de brander niet te warm wordt (oppervlakte temperatuur van de brander).

Er is ook een maximaal thermostaat die controleert dat de ketel niet te warm wordt.
Als die aanspreekt geeft de ketel storing 4, volgens mij doet de thermostaat aan de brander dit ook, maar 100% zeker weet ik dat niet.
 

MarcoDezicht

  • #10
Ja, dat is de maximaal thermostaat.
Ik denk dat het toch tijd wordt voor een nieuwe logica: als hij het op beide niet goed doet, dan is de ETR ook goed.

Maar de logica heeft een besturings fout.
Er is maar één ding aan te doen en dat is vervangen.
Sorry maar kan er niks anders van maken.
Dus toch maar naar de vakman.
 

Anno

  • #11
Ik heb nog iets gevonden: logica lijkt OK...

Als ik in het schema kijk (van de ketel handleiding) staat tussen de logica en de HGK hoofd gas klep nog een tapwater regeling. (Het is een HR32V)

Nu valt het kwartje dat dit de ETR is. die staat in serie dus heb ik gemeten op de logica voor de ETR en ja hier staat fijn 24V AC.
dus de logica zet de ketel aan, maar de ETR laat dit niet door naar de HGK.
Nu denk ik dus dat de logica heel kan zijn want die zet spanning op de klemmen 1 en 2 van de connector, maar de de ETR stuk is....


Is er een experiment dat deze hypothese kan bewijzen? Bijv de ETR overbruggen ofzo? Voordat ik een ETR koop.
Wat kost zo'n ETR ongeveer? En wie weet het artikelnummer?

Bedankt voor jullie snelle reacties zover.

Groet, Tibor
 

Anno

  • #12
Halo allemaal,

Ik heb de ETR er tussen uitgehaald, en de ketel heeft niets door, de hoofd gasklep gaat niet aan en geen foutcode.

Dus de ETR is stuk.

Er staat op NEFIT 766.1538.065 gegraveerd en op de andere kant 9227240 geprint.

Ik heb wat sites gevonden met onderdelen, maar ik kan deze nummers nergens vinden...
Kan je dat onderdeel niet los kopen?

Iemand een idee?

Bedankt, Tibor
 

MarcoDezicht

  • #13
Anno ik heb een bestelkode voor je maar het kan zijn dat je daar niet veel aan heb maar het komt uit het nefit boek nummer is 969.1538.065

De prijs kan ik je niet roepen: heb er geen idee van.
 

Anno

  • #14
Dank je wel, ik ga er morgen maar eens over bellen.

Ik heb nu de ETR eruit gehaald, en overbrugd met twee 1 Ohm weerstanden.
Nu wordt het weer lekker warm.

Namelijk in de nefit turbo 21/32/45 zit de H.G.K. ook direct op de NEFIT logica (zonder ETR). Dit staat in de installatie instructie handleiding
Dus dat lijkt me nog steeds veilig, alleen zal die nu wel wat minder efficiënt regelen, of wat meer overshoot hebben in de temp regeling.

Bedankt voor je hulp, ik hou je op de hoogte...
 

Anno

  • #15
Opgelost. :D

Via een groothandel en de fabriek is uiteindelijk het artikelnummer achterhaald en een nieuwe ETR besteld. Het nummer dat erop staat en het nummer van marco gaf konden ze bij de groothandel niet vinden....

Voor wie het ooit nog eens nodig heeft: art nummer 78041. (op het zakje)
dit levert bij google een hit op samen met nefit.

Ik heb hem er net ingezet, en nu doet hij het weer als een zonnetje.

Nu kijken of het probleem nu ook op de lange duur is opgelost......

Bedankt voor jullie hulp en meeleven :-)!

Groet, Tibor
 

Intersloop

  • #16
Beste heer,

Ik betwijfel of inderdaad uw probleem is opgelost.

Een ETR gaat eigelijk bijna nooit stuk. De ETR staat in verbinding met de sensor die op de retourbuis van de boiler is geplaatst en is in principe alléén actief tijdens WW-bedrijf en zorgt ervoor dat er geen grote overshoot in de boiler komt.

Wanneer men een vraag heeft over een storing in een toestel is het van groot belang om het juiste type op te geven. Er wordt steeds gepraat over een HR toestel en niet over een combi.

Dat schept verwarring (is ook te zien in de antwoorden) want men heeft het regelmatig over onderdelen die helemaal niet voorkomen in dit toestel. Dit is geen kritiek, maar even om aan te geven dat het heel belangrijk is door de vragensteller waar het precies over gaat.

De ETR schakelt bij een retourtemp van 60 graden (gemeten door de sensor op de boiler-retourleiding) de hoofdbrander uit. Hetzelfde kan gebeuren wanneer de DWK doorlekt tijdens CV-bedrijf.

Een retourthermostaat heeft dit toestel niet (wordt in bovenstaande een keer overgesproken.)

Tevens wordt er gezegd dat de ETR wel defect zal zijn omdat er niets veranderd wanneer deze eruit is, en ook geen storing op het display oplevert. Dit is een foute conclusie. De Logica is niet in staat om een defecte of verwijderde ETR aan te geven.

Wanneer de ETR verwijderd wordt zal inderdaad de hoofdbrander niet meer inkomen, maar dat deed ie ook al niet met de ETR erin. Dat is dus een onterechte conclusie.
Al met al hoop ik voor u dat het probleem is opgelost, maar ik heb zo mijn twijfels.

Vr Gr Techneut.
 

Anno

  • #17
Geachte techneut,

U heeft gelijk ik heb niet overal duidelijk aangegeven dat het om een combi 32v gaat.

Echter nu de ETR is vervangen, doet ie het weer als een zonnetje.
De ntc die verbonden is met de ETR was correct. De spanning naar de ETR was 24 V uit de logica, alleen gaf de ETR dit niet door aan de hoofdgasklep.

Toen ik de ETR eruit haalde en deze doorverbond, dus de logic uitgang direct naar de hoofdgasklep, werkte alles wel.
Hieruit trok ik de conclusie dat de ETR stuk was.

Nu met een nieuwe ETR werkt het weer.
Ik kan de ETR niet openmaken, want hij is helemaal ingegoten in plastic.

Hij doet het nu alweer een week prima.

Wie weet krijgt u op termijn gelijk als er iets anders stuk is wat ertoe leidt dat de ETR opnieuw stuk gaat.....

Bedankt voor uw reactie.

Tibor
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu