Met de houtkachel het water van de cv verwarmen

A

Anonymous

Gast
  • #1
Wie heeft er ervaring of tips?

Ik zou graag onze houtkachel willen gebruiken om het water van de cv installatie op te warmen, dit om ook andere vertrekken te ververwarmen. Waar ik aan zit te denken is een "spiraal" van stalen of r.v.s. leiding in bv. het uitlaat traject van de houtkachel te maken, eventueel in combinatie met een buffervat om warmte op te slaan en het zo weer gelijkmatig af te nemen.
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Hier heb je 2 warmtewisselaars voor nodig (1 in de houtkachel/1 voor de koppeling aan je cv installatie), en extra cv pomp en een (open) expansievat met droogkookbeveiliging. Daarnaast moet je cv-installatie constant water kunnen rondpompen voor het afnemen van de aangeboden warmte. Het rendement van een spiraal in de uitlaatkant van je kachel levert volgens insiders te weinig rendement op, dus voor het beste resultaat een warmtewisselaar in de houtkachel (plus gaten boren in gietijzer voor de in/uitvoer). Plan is bij mij stukgelopen op deze laatste wisselaar.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Hoi,

Ed bedankt voor je reaktie! kun je me uitleggen hoe je dat bedoelt met die 2e warmte wisselaar en dat (open) expansievat. en KlusKees, een leiding van bv rvs kan denk ik heel wat hebben. Het is natuurlijk wel zaak om na te denken over wat er gebeurt als bv de pomp uitvalt (wat gebuert er dan in de cv instalatie?)
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Rens: Die 2e warmtewisselaar koppelt je "drukloze" houtkachelsysteem aan het onder druk staande CV systeem. Deze wisselaar ziet er simpel gezegd uit als een dubbele autoradiateur. Het "warme" systeem draagt over aan het koude systeem (of andersom). Bovenaan je houtkachelsysteem hoort een open (drukloos) expansievat te staan (voor bijvullen e.d.) mocht je zoveel rendement hebben, gaat het water bij je open systeem koken. Dus zul je daarvoor een overloopje moeten maken (richting afvoer). Bij een gesloten systeem zou je systeem gaan exploderen. Een warmtewisselaar en open expansievat zou ik eventueel wel voor je kunnen regelen.

Ed
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
Rens, het maakt in principe niet uit hoeveel een leiding wel of niet mag hebben. Als het een gesloten systeem is, is een ongekeurd systeem altijd gevaarlijk, er hoort dan altijd stoom/overdruk aflaat te zijn. Een open systeem, zoals van Ed kan wellicht, maar het blijft een experiment. En als er iets fout gaat, wie heeft dan de schuld? Daarom raad ík zoiets af, maar ieder moet voor zich zijn verantwoordelijkheid nemen!
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Bij sommige houtkachels is een ingebouwde warmtewisselaar een optie. Het circulatiesysteem is dan altijd drukloos, met een open expansievat. Bij een kennis (die dit systeem werkend heeft), is in de afgelopen 5 jaar 3 keer een nieuwe gasmeter geplaatst. Omdat het gasbedrijf simpelweg niet kan geloven dat hij nu 80% minder gas afneemt....
 
A

Anonymous

Gast
  • #7
Hoi Ed,

Ok er is me weer veel duidelijk geworden! Zo'n open systeem kan in het ergste geval alleen maar droogkoken en dat is verder niet schadelijk! Wel moet er dan in elk geval een extra pomp in voor het drukloze gedeelte. Een expansievat zou ik van rvs simpel kunnen maken, maar hoe is dat met de warmtewisselaar?

heb jij daar zelf iets voor gemaakt of is het iets uit de handel. hoe ziet zo'n ding er uit?
 
A

Anonymous

Gast
  • #8
hallo Ed snel,safe en simpel. Ik zou m wel wat langer maken denk ik, voor "onze" toepassing. Maar dit is wel simpel en goedkoop. Ik zit met nog een vraag. Je had het over een expansievat met "droogkookbeveiliging" hoe gaat dat in z'n werk? Hij zou immers droog kunnen koken doordat de pomp uitvalt (stroom uitval, of door te weinig afname.

in elk geval bedankt voor de tip!!
 
A

Anonymous

Gast
  • #9
Is niet meer dan een overloopleiding net ff onder de deksel van het expansievat. Immers, kokend water zet uit. Kun je wat met electronica en schakelingen, dan zou ik het zo maken dat bij een watertemperatuur van 60 graden de pomp gaat draaien. Echte beveiligingen zul je later moeten gaan inbouwen. Als het rendement van je warmtewisselaar laag is zul je geen problemen krijgen. Geeft je kachelwisselaar hoog rendement, zul je de wisselaar naar de CV toe groter moeten maken, of meer water in het systeem moeten gebruiken. Het is dus een beetje passen en meten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu