Makita boormachine doet het wel/niet.

Het betreft een Makita DF457D. Probleem: tijdens boren stopt de machine ermee. Accu leeg. Accu vervangen en kon weer verder.
Na de pauze wilde ik opnieuw gaan boren. Machine doet niks. Accu opgemeten spanning 19,8 V. Dus zou het nog moeten doen. Andere accu was inderdaad leeg, spanning 18V. Lege accu opgeladen. De volgende de dag nog een keer geprobeerd, machine doet het niet. De opgeladen accu, 20,1V, geplaatst en hij doet het weer. De andere accu van 19,8V geplaatst en nu ook doet hij het.
Rara wat kan dit zijn? Ik verwacht dat het in de elektronica zit die bepaald dat als de accu spanning te laag is, de machine ermee stopt.
Kan het zijn dat deze elektronica in schakelaar 7 zie: https://www.makita.nl/makita-mod/front/parts/pdf/partdrawing.asp?model=DF457D&type=1
Dan wil ik deze op voorhand bestellen?
Frans
 
Laatst bewerkt:
Heb je de spanning van de accu wel gemeten in belaste toestand, dus wanneer de motor aan staat?
Het onbelast meten van de spanning van een accu zegt namelijk niet zo heel veel over de werkelijke conditie van die accu.
Kan heel goed zijn, dat je een spanning van 20V op de onbelaste accu meet, maar dat die spanning in elkaar stort zodra de motor ook maar de geringste hoeveelheid stroom verlangt. In dat geval is er meestal 1 cel defect.

Het is natuurlijk wel sprekend dat er 2 accupacks tegelijk problemen hebben. Maar meten is zeker weten.
Een teken dat accu's hun einde naderen, kan bijv. zijn, dat zij maar heel kort doen over het opladen, dus in korte tijd van bijv. 18 V naar 20 V komen.

Het is alleen wat lastig om te meten als het accupack erin zit. Ik doe zoiets dan met twee draden uit een snoer, dat ik aan het uiteinde wat uit elkaar haal om het plat te maken, zodat de accu er ondertussen toch in kan zitten. En daar dan de meter op aansluiten. Is soms best wel even 'pielen' en let op dat je de draden niet kortsluit, want bij goede accu gaat er een hoop stroom lopen, accu gegarandeerd defect en bedrading kan in de brand vliegen (+ risico voor je ogen)....

Een andere methode is belasten met een (vermogens-) weerstand van 10 Ohm (2A bij 20V) of 22 Ohm (iets minder dan 1 A bij 20 V). Dat vermogen ervan moet wel groot zijn, want dat ding krijgt een flink aantal Watt te verduren. Bij 22 Ohm een vermogen van ca 18 Watt, bij 10 Ohm een vermogen van 40 Watt en dat wil wel heet worden! Een wat hogere weerstand gaat ook, bijv 100 Ohm geeft (nog steeds bij 20V) een vermogen van 4 Watt. Een dergelijke weerstand moet je alleen wel net hebben liggen.

Een alternatief is om naar je vaste garage te gaan met die twee accu's. Daar hebben ze vast wel een (grote) accutester die voor 12 V / 24 V accu's gemaakt is en die meet ook onder belasting.

Voor het overige is het zo, dat zo te zien op de onderdelentekening (heb geen schema van deze boormachine), die 'schakelaar' nr 7 in de tekening het enige element is, dat zich tussen accu en motor bevindt. Dus indien de accu daadwerkelijk nog goed is, is de kans dat het aan die schakelaar ligt vrij groot. Waarbij ik meteen wil opmerken dat ik technisch/elektronisch gezien niet heel veel redenen zie voor een dergelijk onderdeel om zijn spanningsgrens te verleggen. Indien dar wat aan zou mankeren zou het eerder zijn dat ie het helemaal niet meer zou doen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan