Lood(water)kering in muur balkon vernieuwen, hoe moet het precies?

Marc-S

  • #1
Beste mensen,

Ik ben hier weer een nieuw projectje gestart, zie de foto’s hieronder.

Bij mijn balkon achter (jaren ‘30) zit een gemetselde balkonmuur, waar een jaar of 7 geleden het bitumen is vernieuwd + de extra laag er onder.

Wat toen niet is gedaan, is het lood van de waterkering naar deze muur. Dit spul is zeker 30 jaar oud en het cement waarmee eea is dicht gesmeerd is nu ook vrij slecht (hier en daar los /barsten) en ik heb ‘t er allemaal uitgehaald en dit lood wordt allemaal nieuw.
Ik zie ook op die hoogte horizontaal lood in de muur onder de stenen, ik last dit zitten.

Paar vragen:

Ik zie nu hier en daar wat gaten tussen de bovenrand van de bitumen en de stenen (1e foto). Wordt dit tegenwoordig eerst allemaal dichtgekit voordat het lood er in gaat?

Het lood wordt aan de bovenzijde in een ‘U’ richeltje gedrukt voordat het de muur in gaat en dan het cement. Op de 2e foto zie ik dat de bovenzijde van dit richeltje niet dieper in de muur liggen dan het muurvlak zelf. Dit betekent dat als je cement in dat loodricheltje smeert, het eigelijk geen contact maakt met de stenen daarboven en dus daar dan ook niet aan hecht. Is dat wel goed? Kan er dan niet nog steeds daar water in de muur?
Moet de bovenzijde van de loodslap niet dieper in de muur liggen?

Dank alvast!

2F89390E-109D-4635-944E-30CA60DA6550.jpeg


74C31C4E-E32A-4EDF-8CFC-1E5D44F38606.jpeg


189C3FA1-F8FC-43D7-B7C2-891979C6A69B.jpeg


D973FEEE-AD58-42E1-B882-476E6EA99FEC.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Normaal gesproken is het lood opgezet tegen het binnenblad. En watert het uit boven de bitumen. Wel bitumen maar geen lood is niet goed.
 

Marc-S

  • #3
Yep, dat verwacht ik ook. Bij mij zie je dat het lood aan de bovenzijde in een soort ‘U vorm’ (op z’n kant) is gebogen en zo in de sleuf van de muur is gedrukt en dan cement er in. Zie tekening hieronder.

Is die ‘U’ vorm wel goed? Zou ‘t niet meer een ‘L’ moeten zijn wat in de muurgleuf gaat?


675FA2B4-6D54-4296-8089-152AE93B867D.jpeg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Jouw vraag is 9 dagen geleden al gesteld. Nog wel in dezelfde rubriek. Dit verbaast me zo dat ik me afvroeg??
 

Marc-S

  • #5
Ik heb die posting niet gezien. Zou je de link naar dat topic kunnen sturen of de titel er van?

Nog even een aanvulling: ik heb geen binnenblad. De balkonmuur waar dit lood in zit is een gemetselde muur ‘volsteens’ die op een stalen balk staat en links en rechts over gaat in de buitenmuur van het huis.
 
Laatst bewerkt:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Gebruik even de zoekfunctie van het forum.
 

Marc-S

  • #7
Gaat het om dit topic in het forum en onderstaand plaatje:


083D5CF5-00F1-4ECE-B698-8289621E0218.jpeg
 

Marc-S

  • #8
Voordat ik de loodslabben in de muur insteek, vastzet en de gleuf afsmeer met cement, ga ik nu eerst Rubber Seal smeren vanaf het horizontale loodblad in de muur naar het bitumen om dat al zo goed mogelijk waterdicht te krijgen. Zodra dit 2x gedaan is en uitgehard, daarover heen dan de loodslabben.


D74FE99D-5D64-418C-9AC7-77434DDD54AC.jpeg


21BE5F77-EC92-4407-AFB3-FE9143F97CF4.jpeg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Is er geen spouw kan je het allemaal vergeten.
 

Marc-S

  • #10
De reden dat ik dit doe, is dat onder dit bitumen de houten vloer ligt van ons balkon (wat weer boven een deel van ons terras ligt bij de eetkamer).

De muur van het balkon (1 steens dik gemetseld) steunt op een stalen balk.
Je wilt geen vocht van deze balkonmuur via de balkonvloer in je constructie hebben. Niet alleen kan het houtwerk van de balkonvloer dan gaan rotten en de daaronder gemonteerde wit gelakte planken (zie foto hieronder), maar je wilt ook zo minimaal vocht bij die stalen balk.

image.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Als het om vocht en water gaat dan is iets volledig afsluiten nadelig. Enige trek van lucht kan zorgen dat iets sneller droogt.
Dus dat gepruts met dat smeerspul lijkt mij overbodig.
 

Marc-S

  • #12
Ik ben met je eens dat constructies voldoende moeten kunnen ventileren, maar liever dat wat vocht verdampt in de kier tussen het bitumen en de loodslab die er overheen ligt, dan dat het vocht (= regeninslag in de balkonmuur) makkelijk lager transporteert richting de stalen balk van het balkon en de houten dwarsliggers daar.
 

Marc-S

  • #13
En een bijkomende vraag zou kunnen zijn, moeten er niet eigenlijk een paar ventilatiegaten (niet te groot) in 1 van deze gelakte planken pal onder het balkon moeten komen om de ventilatie daar te verbeteren.

Nu doet die kier rechts van de foto dat.

BCF304B3-ED86-4B08-AF08-4B90EF94D2F2.jpeg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Uiteraard moet de constructie voldoende ventileren. Vandaar mijn opmerking om smeer zooi boven op de bitumen aan te brengen. Alle kleine beetjes helpen.
In die zone komt geen water, indien wel loopt het echt niet over de dakbedekking verder naar beneden.
Merk op. Vocht gaat van warm naar koud en water loop altijd naar beneden, kan ook capillair optrekken.
Ik zie verschillende manieren van het metselwerk tussen de buiten-en binnenmuur.
De vloer van het balkon is van beton neem ik aan.
Zo te zien zou in het plafond meer ventilatie aangebracht moeten zijn.
Met raggelwerk en planken krijg je vakken, die een goed ventileren onmogelijk maakt.
Dus goed opletten of je wel voldoende ventilatie kan creëren.
Heb jij dat plafond gemaakt. Of was het voorheen zonder plafond maar met een lelijk stuukwerk.
 

Marc-S

  • #15
Dank voor de reactie!
Dit balkon is van de bouw (jaren ‘30), ook de overstekplanken er onder (grenen met ‘groef-staart’ tegen elkaar gezet).

De balkonvloer is dus niet van beton. Voor zover ik weet, heb je de stalen ligger waar de gemetselde balkonmuur op staat. Vanaf dit stalen profiel lopen ook houten dwarsliggers richting het huis. Daarop liggen planken (ook grenen) die de balkonvloer vormen. Daarop ligt de balkonvloer afwerking bestaande uit een rol waterdicht materiaal (ik weet niet wat de loodgieter destijds heeft gebruikt) en daarover bitumen gelijmd.

Onder de dwarsliggers van het balkon zitten de wit gelakte grenen ‘groef-staart’ planken gespijkerd (van die fijne roestige spijkers van 1934), waar de buitenlamp aan hangt ;-)
 

Marc-S

  • #16
Wat denk trouwens de vakman van een loodvervanger als alternatief voor het traditionele bladlood?

Het bladlood van mijn huis is van 1934 (ook dat spul bij mijn balkon) en ziet er nog op heel veel plaatsen onbeschadigd en prima uit (waar de hete zon niet door uitzetting/krimp veel wat op heeft gehad). Het is dus al ruim 85 jaar in gebruik!

Gaan de huidige loodvervangers voor dit soort toepassingen ook 85+ jaar mee?

Als de vakman voor zijn eigen huis voor het beste resultaat op de langere termijn gaat, wordt oud lood dan vervangen door nieuw traditioneel lood, of wordt het dan een loodvervanger?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #17
Lood is wel degelijk duurzaam: Het heeft een lange levensduur en is te recyclen. Echter ook kostbaar. En daarom kiezen men vaker voor een loodvervanger. Ook deze wordt gemaakt uit (deels) gerecyclede materialen, zoals PVB-folie uit isolatieglas.

Lood voor waterleidingen moet je uiteraard niet meer willen, omdat hierdoor lood in het menselijk lichaam kan komen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Realiseer je. Er loopt daar een stalenbalk deze heeft veel massa. Na een periode van kou gaat de door verandering van het weer temperatuur omhoog. Zo'n balk ijlt na omdat deze vanwege zijn massa meer warmte nodig heeft.
In die tijd dat kan het staal een temperatuur hebben onder het dauwpunt. Er zal condens op ontstaan.
Omdat staal niet poreus is zal het condens als water van de balk druppen.
Met ventilatie, of gaten in de afwerking, kan je ervoor zorgen dat de stalenbalk sneller de temperatuur van de omgeving krijgt en daarmee de temperatuur van het staal en daarmee ook het dauwpunt omhoog gaan.
Geen dauwpunt geen condens. Luchtvochtigheid speelt een belangrijke rol maar heb ik even buiten beschouwing gehouden.
 

Marc-S

  • #19
@Walker, ik ben het helemaal met je eens, lood is gewoon recyclebaar! Dus als daklood nog helemaal goed is (ook na al heel wat jaren in gebruik), moet je het naar mijn idee gewoon hergebruiken.

Ik denk dat in de praktijk vaak veel te snel ook het bladlood uit de muur wordt getrokken en vernieuwd als de dakbedekking na 20-30 jaar zijn langste tijd weer heeft gehad.

Mijn vraag is meer: als een stuk daklood na bijv. 50 (of in mijn geval 85) jaar niet meer goed is, en je zou dat vervangen door een loodvervanger, gaat dit dan net zolang mee als het traditionele lood?

@Wgb, veel dank voor je reactie. Ventilatie in in constructies van hout en staal is idd een van de belangrijkste zaken. Dank ook voor je uitleg rond de stalen balk, in relatie tot dauwpunt en massa.

Ik heb (voor zover ik weet) geen problemen met deze stalen balk waar de muur van het balkon op rust: geen scheuren in de ophanging in de muren en ook geen roestsporen daar. De balk wordt ook steeds tijdig geverfd (zichtzijde, zie foto).
Ook laat ik bewust het overstekhout daar pal onder nooit dichtkitten door de schilder om er wat ventilatie te houden.

Enig idee hoe de constructie (jaren ‘30) onder zo’n gemetselde balkonmuur is opgebouwd? Als ik vanaf de tuinzijde kijk, zie ik de stalen balk (ik neem aan dat die gemenied is) en direct daarboven het metselwerk. Kijk ik vanaf het balkon, dan lijkt het er op dat op die stalen balk eerst 2-3 lagen stenen liggen en dan een vochtkering door een horizontale loodstrip in die balkonmuur (zie foto hieronder). Of zit deze loodstrip maar deels in die volsteens muur? Of staat die gemetselde balkonmuur daar (bij die loodstrip) wellicht helemaal los op de stalen balk met de eerste 2-3 lagen stenen?




79608C5C-C2C2-4252-8D49-3026408E53E2.jpeg


50ED2E85-16AE-40ED-89F1-2094B4FFAC69.jpeg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #20
Geen idee hoe in die tijd werd gebouwd of de bouwvoorschriften waren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu