Lekkende wisselaar, maar alleen bij stoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hoi medeklussers en experts,

Na uitgebreid alle threads te hebben gelezen en flink wat speurwerk, denk ik er achter te zijn waar mijn CV water blijft.

In het kort :
Het betreft een huis tuin en keuken Remeha Avanta CW4 uit 2006
Sinds een half jaar moet ik elke twee weken de cv opnieuw vullen.
De druk is dan van 2 bar naar 0 teruggelopen.
Een half jaar geleden heb ik het expansievat vervangen, evenals het overstortventiel. (mede dankzij dit forum)
Het vat was inderdaad lek.
Alleen het verlies bleef.
De hele zomer weinig gestookt, dus ook weinig water verloren.
Nu we met het dalen van de temperatuur weer zijn gaan stoken begint het weer.
Waterdruk binnen 2-3 weken verdwenen.
Inmiddels alle (zichtbare) leidingen tot in de puntjes gecontroleerd en geen afwijkingen ontdekt.
In andere threads las ik hoe de wisselaar te controleren.
Deze lijkt miniem te lekken.
Met de CV twee uur buiten bedrijf ligt er een paar ml water in mijn opvangbakje.
Is dat al te veel ?
Dat verklaart niet een drukverlies van een halve bar terwijl deze in bedrijf is binnen een paar uur.
Dus dacht ik, ik laat het bakje nog even staan en ga dan stoken.

Tjeuh.. Hoeveel condenswater dient een ketel te produceren ?
Er vallen per seconde zo'n 3 tot 4 dikke druppels is. Dat gaat dan behoorlijk rap volgens mij en lijkt me haast te veel om alleen condens te zijn.

Als dit abnormaal veel is, zou het dan kunnen dat de wisselaar alleen lekt als er werkelijk wordt gestookt ?

Omdat de ketel uit 2006 is zou ik nog garantie moeten hebben lijkt me.
Kan ik deze als particulier zelf claimen, of kan dit alleen via erkende installateurs ? (iemand tips voor omgeving Moerdijk ?)
Ben zelf niet te beroerd om de wisselaar te vervangen, tenzij er speciale apparatuur nodig is om de ketel opnieuw af te regelen qua co/co2
Ook zag ik dat er een soort van 'revisie' setjes (25 euro) zijn met nieuwe pakkingen en rubbers etc etc. Zou dat nut hebben ?

Afijn, nog best een paar vragen..

Alvast dank voor eventuele antwoorden !!
 
De Avanta staat er imo niet om bekend maar alles kan natuurlijk.

Je zou kunnen testen mbt de zuurtegraad van het lekkende condenswater of het alleen condens is of ook systeemwater. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lakmoes
Garantie claimen kan alleen via een installateur, Geen enkele fabrikant doet direct zaken met de klant en Remeha is hier geen uitzondering op.
Garantie is zo uit mijn blote hoofd 10 jaar dus het is wel de moeite waard dit te regelen mits het werkelijk zo is dat de wisselaar lekt.
 
Als de wisselaar lek is dan via de installateur contact opnemen met Remeha. De wisselaar wordt dan door de fabriek vervangen. De garantie op dit onderdeel is 10 jaar. Komt wel vaker voor.

Hoeveel condenswater er geproduceert wordt is afhankelijk van de temperatuur van de wisselaar en hoe hard de ketel stookt. Dit kunnen vooral in koude toestand best dit soort hoeveelheden zijn.

Succes.
 
Afijn, morgen dan maar eens de pH meter uit het vet halen en eens zien wat de resultaten zijn.
Ik ga er voor het gemak van uit dat deze redelijk basisch moet zijn.

Wordt vervolgd...
 
En hoe weet je de vragensteller hoe zuur puur condenswater uit de ketel is en hoe zuur als er systeemwater gemengt is?

En wees er bewust van dat regenwater ook terecht kan komen in het condenswater.
 
't Is nog wel mogelijk door een vergelijk te maken met afgetapt water uit het 'gesloten' systeem lijkt me.
Als het overeenkomt qua pH dan lijkt het me logisch dat dus inderdaad de wisselaar lekt.
Als condenswater zuur is (had ik niet verwacht) dan zou het opgevangen deel uit de syfon dus zuurder moeten zijn dan het afgetapte water.

hmmm..
 
Weet die waarde niet exact maar ik geloof dat het water normaliter een Ph van rond de 4 heeft. Is het aanmerkelijk hoger dan kun je ervan uitgaan dat er installatie water met een hogere Ph is bijgemengd.

Succes.
 
De pH waarde van neutraal water is ca. 7
De pH waarde van condens water zakt naar de ca 3,5 a 4

Vr Gr en succes ermee
 
Okee, de meetresultaten zijn binnen !

Ik heb zowel de pH als de mS (milliSiemens) gemeten. Let wel, ik heb de pH meter niet recent geijkt, maar het geeft wel een beeld.

Leidingwater : pH 6,5 mS 0,32
Tapwater uit radiator : pH 7,3 mS 0,13
Condenswater uit syphon van ketel : pH 3,0 mS 0,29

Volgens deze gegevens zou er geen lek zijn :shock:

Nu ben ik even zonder raad. Hebben jullie nog tips ?
 
Dag Numiah. Als het inderdaad zo is dat je wisselaar alleen lekt als er gestookt wordt, dan is dat een drommels lastige storing. Tenminste, als die net is begonnen. Na 1,5 jaar geen onderhoud en echt lek, dan zie je met de kap eraf wel een aardige kalkkraag zitten. Maar zo in bedrijf moet je net mazzel hebben om hem echt te zien zweten van ‘binnen uit’. Zolang het bijvullen niet ‘de spuigaten uitloopt’ (is ook niet best voor de rest van de installatie), zou ik het nog even aanzien. Tot er zich misschien een zichtbare kalkkorst gaat vormen. Hier gaat ook afpersen geen uitsluitsel geven. Of je moet het in een keer goed doen (dus niet met lucht) dat die pakking er uit ligt.
Numiah schreef:
't Is nog wel mogelijk door een vergelijk te maken met afgetapt water uit het 'gesloten' systeem lijkt me. Als het overeenkomt qua pH dan lijkt het me logisch dat dus inderdaad de wisselaar lekt.
Dat spelletje lukt wel als je met zuivere buffers gaat mengen of verdunnen. Dat CV water is vanzelf al zo chemisch complex, en de lekkende waterhoeveelheid dermate gering dat deze methode hier geen uitsluitsel gaat geven.
Numiah schreef:
Als condenswater zuur is (had ik niet verwacht) dan zou het opgevangen deel uit de syfon dus zuurder moeten zijn dan het afgetapte water.
Wel, ik schijn al een naam te hebben qua uitleggen, dus bij deze.

Dat is niet zo vreemd, 1e reden: het condenswater wordt tegelijkertijd met de CO2 gevormd. Is daar dus aardig mee verzadigd. 2e reden: ondanks dat aardgas gezuiverd wordt, blijft het altijd sporen van zwavel (uit de zwavelwaterstofverbindingen) bevatten. En dat wil in die minieme hoeveelheden met water ook wel.
 
Volgende stap is dat ik in ieder geval de waterhoeveelheid ga meten die het kost om van 2 naar 1 Bar te gaan.
Voor mijn gevoel is dat liters, maar dat kan vies tegenvallen denk ik zo.
 
Oké, vergeet alleen niet om dat bij een standaardtemperatuur door de hele installatie te doen. Die moet dan even helemaal gelijk en in rust zijn(pomp dus ook uit).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan