Lekkende knelkoppeling cv leiding

Dyane_maniac

  • #1
Hoi,

Ik heb een probleempje met de radiator leidingen in mijn huis.

Ik heb het huis vorig jaar gekocht en dit is voor ik het kocht compleet gerenoveerd.
Er zijn toen ook een nieuwe cv (en leidingen en radiatoren) geplaatst. De leidingen die door het plafond lopen bestaan uit flexibele leidingen met een aangeknelde koppeling. Hieraan zitten dan weer de stalen leidingen naar de radiatoren.

Omdat wij dit mooier vonden hebben wij de leidingen met muurverf meegeverfd. Na een tijdje (in het begin hadden we de kachel niet nodig en zat er zelfs geen water in de leidingen omdat er nog werkzaamheden aan de cv installatie gedaan moesten worden) lag er een plasje onder de leiding. Deze bleek te lekken op het punt waar de flexibele cv leiding de koppeling inging.

Eerst was dit bij 1 radiator, later ook bij een ander. Ik dacht dat dit lag aan een slechte verbinding en was (en ben) voornemens deze koppeling nog eens beter vast te draaien. Nu heb ik dit weekend een andere leiding ook geschilderd en tot mijn verbazing lekt deze nu ook (dat deed ie dus eerder niet!)

Ik heb de verf (muursaus van het eigen merk van de p...is) al weggekrabd, maar het blijft lekken. De lekkage is bij alle drie de aansluitingen bij 1 leiding (2 x retour 1 x aanvoer) het lekt geen liters per minuut, maar is vervelend genoeg. Al was het alleen maar omdat de leidingen nu heel vies bruinig worden;-).

Wat is hier aan te doen? (ja ik had het niet moeten verven ;-) ) Binnenkort moet er nog een radiator aangesloten worden en moet het systeem toch leeg, dus dan zou ik er redelijk makkelijk iets aan kunnen doen maar wat? Want voor zover ik het heb gezien is het enige "serviceable" aan die knelkoppeling een rubberringetje.

De flexibele leiding lijkt wel iets uit lijn te staan met de stalen leiding maar dit is niet bij alle leidingen.

Wie o wie weet raad?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken,

Groet Douwe

O ja hierbij nog 2 fotootjes



 

Ketelpak

  • #2
Hoi Dyane_maniac


Het zijn mooie foto's.
Maar dat lost het probleem niet op, het lijkt net of de slang niet goed gemonteerd is.
Heb je soms wat achter de leiding gedaan?het lijkt wel of hij er half uit komt.
Als dat zo is moet het systeem leeg en de koppeling opnieuw monteren
en als het kan de kunststof leiding iets inkorten.

Succes
 

Dyane_maniac

  • #3
Hoi ketelpak

Ik ben verder niet aan de leidingen geweest alle drie de keren niet. De leiding komt er niet half uit, dat is waarschijnlijk de weggekrabde verf en een randje water wat je ziet. Opnieuw monteren ga ik proberen als de andere radiator aangesloten wordt.

Maar het is erg raar dat ie eerst niet lekt en gaat lekken zodra er verf over de koppeling gesmeerd wordt. De kunststof leiding inkorten is niet mogelijk omdat daar een "koppeling" aan vast ge"kneld" zit. Dan zou een installateur dit moeten doen, maar dat houdt in dat ook alle stalen leidingen vervangen moeten worden omdat deze dan te kort zouden zijn. Is ook niet echt een oplossing, tenminste geen fijne.

Douwe
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #4
Hoi Dyane_maniac,

Als je het zo op de foto ziet lijkt de moer van de koppeling wel een maat groter dan de maat van de pijp. (pijp 14mm en moer 15mm)

Is die die witte bovenaansluiting wel slang en geen unipijp of zo?
Dat het zo scheef zit zou normaal niet kunnen maar zo ook niet moeten zitten.
Als het goed is staat de maat meestal op de koppeling en ook op de slang afgedrukt?

Dit moet wel bij elkaar passen, als de koppeling groter is dan de slangmaat glijdt de slang er lanzaam uit omdat deze niet goed klemt in de koppeling.

Controleer indien mogelijk deze maten

sucses ermee

PS er zijn heel veel verschillende koppelingen en pijpmaten in de handel.
 

Chathanky

  • #5
Het is ook een beetje lastig te zien wat voor knelkoppelingen dit zijn.
Er zijn uitvoeringen waar de afdichting een rubbere keerring is en de mechanische bevestiging de moer is die je aandraait, dus verder aandraaien heeft dan totaal geen zin.

Het valt inderdaad op dat de leiding scheef zit tov. de koppeling.

Ik ken meer gevallen van lekkende knelkoppelingen van een bepaald type. Dit komt voor na een x aantal jaren. Vervangen is dan de enige remedie.

Ik kan me voorstellen dat dit een tegenvaller is, ik zou er ook niet vrolijk van worden.
 

Dyane_maniac

  • #6
Hoi

Het is inderdaad unipipe. Hieraan zit een "tuutje" gekneld, met een wartel erachter. Om dat tuutje zit een rubber ringetje en met de wartel draai je het geheel vast aan de aansluiting. Tenminste zo zat het vast aan de collector (of hoe heet zoiets) ik zal de maten controleren. Ook zal ik kijken of de "slang" rechter (meer in lijn) kan monteren. Ik weet in ieder geval, dat de aansluiting bij de collector ook scheef zat, deze heb ik los gehad, maar omdat het aangeperste "tuutje" ook iets scheef zat kreeg ik dit niet veranderd.


Blijf ik het raar vinden dat het pas gaat lekken nadat ik het geschilderd heb. Nu ja ik ga in ieder geval al jullie tips nakijken als de boel los is en anders zit er niets anders op dan een erkend installateur langs te laten komen.

Bedankt
 

Dyane_maniac

  • #7
Hoi allemaal,

Toevallig vond ik zojuist een losse koppeling op de berging.

Dit zijn alle losse onderdelen. Het meeste linkse "tuutje" hoort tussen de wartel en koppeling.



Dit is het "tuutje" waar ik het eerder over had. De unipipe gaat hier dus in. Eerder dacht ik dat dit "tuutje" er met speciaal gereedschap opgeperst dient te worden, maar nu ik het los zie weet ik dat zo net nog niet. Ik heb de cv installateur met persen zien werken, toen die een dikker soort unipipe aanlegde om de cvketel van de ene muur naar de andere te verplaatsen.

Is het niet zo dat ik de unipipe in het tuutje steek en dan de boel zo:

monteer en dat het zichzelf vasttrekt?

Dit zou kunnen verklaren waarom de unipipe er scheef in kan zitten. Het "tuutje" zelf zit namelijk best strak in de koppeling

Op de wartel van het "tuutje staat: unl16-1/2 op de koppeling staat: bs 864-2-15 mm.

Zonder het "tuutje" kan de wartel helemaal vastgedraaid worden, dus het schroefdraad klopt. Met het"tuutje" kan de wartel niet helemaal vast, maar dat lijkt me niet onlogisch.

Nu ja ik kijk het wel na als de boel los is. Wil ik (alleen) graag weten of het "tuutje" inderdaad gewoon "los" gemonteerd kan worden of dat hier inderdaad een pers o.i.d voor nodig is.

Groet Douwe
 

W en d

  • #8
Waarschijnlijk is de o-ring lek geraakt bij montage dit komt vaak door niet goed kalibreren van de unicorbuis. Ik zou verhaal halen bij degene die dit aangesloten heeft.
 

Chathanky

  • #9
Kans is dat of je verbinding is losgetrokken of dat de rubbere ringen verteerd zijn.

De moer die je opdraait perst de dunne rand aan zodat de aansluiting trekvast is.

Ik ben bang dat bij het monteren de unipipe ingekort moet worden, de stalen kant zou je moeten verlengen of als je mazzel hebt zit er nog wat spelingsruimte aan de kunststof kant.

Zo kom je nog eens wat tegen in een pas gekocht huisje. :mrgreen:
 

Mischiendit

  • #10
Deze koppelingen zijn inderdaad voor knelkoppelingen ontworpen, en niet voor een perstang. Dus die heb je niet nodig.

Ik denk ook dat het fout is gegaan met kalibreren, dat komt nogal nauw aan als ik ze plaats dan doe ik op de koppeling voor ik hem op de kunststof pijp schuif altijd een beetje spuug of water i.v.m. de o-ringen. Zodat dit soepel in de pijp schuift. Anders heb je kans dat je de o-ringen van zijn plaats druk of kapot drukt.

Vervangen door nieuwe is volgens mij de enige optie.
Succes.
 

Marsepein

  • #11
En volgens mij schilder je geknelde koppelingen nooit mee. Althans ik doe het nooit.
 

Ketelpak

  • #12
Hoi dyane


Wij persen altijd unipijp ivm met lekkage's
In het verleden monteerden we ze met speciaal koppelingetje.

Maar als ik u was zou ik de installateur bellen voor de lekkage, daar heb je garantie op normaal gesproken.
Succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu