Lekkende knelkoppeling bij radiator

BMB

  • #1
Beste klussers,

Bij één van onze radiatoren heb ik een licht druppelende/zwetende koppeling geprobeerd te herstellen door de moer een kleine slag aan te draaien. Je raadt het al: geen succes en het druppelen wordt alleen maar erger. Vandaag het cv-systeem volledig leeg laten lopen, radiator omhoog en een blik geworpen op de koppeling. In eerste instantie niets vreemds te zien, de boel goed schoongemaakt, stukje teflontape om het draadeinde en weer dichtgedraaid. Net het systeem weer gevuld maar helaas, nog steeds lek.

Iemand advies hoe ik dit het beste kan herstellen? Nieuwe knelringset erop? Zo ja: tips hoe ik de oude er eenvoudig vanaf krijg?

Wat mij opviel is dat beide knelringen (dus niet alleen de lekke) niet volledig gesloten zijn zoals je op de tweede foto goed ziet.

Het gaat in dit geval om de rechter koppeling op de foto.

IMG-20210125-WA0026 (002).jpg
20210125_174930.jpg
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Jackd

    • #2
    Teflontape heeft hier niks te zoeken, niet gebruiken.
    Die knelring heeft geen waterdichte functie, die drukt enkel de buis tegen de koppeling om zo een waterdichte verbinding te maken.
    De o-ring maakt de andere verbinding.

    Hoe voelt de o-ring, mooi glad? De linker ziet er op de 2e foto niet al te best uit.
    Op de 1e foto lijkt het dat de rechter koppeling iets van de buis afgeschoven is.
     

    BMB

    • #3
    Dank voor je snelle reactie. Beide o-ringen zijn mooi glad. De linkerkoppeling is nog waterdicht, wat je waarschijnlijk ziet is dat hij toen nog niet goed schoon was gemaakt.

    Ik zie wel iets in het afschuiven van de rechterkoppeling, de afdrukken op de leiding. Zou het zin hebben om de cv nog eens leeg te maken en die opnieuw aan te drukken (of draaien?) of is het dan verstandiger om iets anders te doen (bijv. een nieuwe koppeling)?

    Wat ook opviel is dat de linker knelring bijna niet te bewegen was, de rechter zat een stuk losser (zoals je op de tweede foto ook kunt zien.
     

    Jackd

    • #4
    Een probleem is, dat door eraan te zitten, je het ook erger kan maken.
    Andere koppelingen, houdt mogelijk in dat je de leidingen een stukje in moet korten.

    Google afbeeldingen: M22 x 14mm Alu/Pex koppeling
    en je ziet hoe deze koppeling eruit ziet. (weet niet 100% zeker of dat hem is)

    Doe het in ieder geval ruim voor de sluitingstijd van de bekende installatie winkels..
     

    Ronny

    Specialist Verwarming
    • #5
    Dit is een Anbo koppeling.
    Het lijkt er inderdaad op alsof de rechter koppeling iets naar boven is gekomen.
    Ik zou proberen de leiding goed vast te houden en de koppeling iets verder op de leiding te tikken.
    Daarna de o-ringen goed schoonmaken, ook de koppelingen en de binnenkant van het ventiel
    en er dan een beetje siliconenvet op te smeren en dan weer te proberen of het geholpen heeft.
    (niet teveel vet, een heel klein beetje is genoeg)
     

    Klusser1954

    • #6
    Bij het aantikken de koppeling niet beschadegen. Eerst een goed passende inbusbout erin en daar op tikken.
     

    BMB

    • #7
    Bedankt voor de tips allemaal. Ik heb de koppeling net losgemaakt en een paar tikken gegeven, maar er kwam amper beweging in. Ook de o-ringen, koppelingen etc. goed schoongemaakt en een beetje siliconenvet gesmeerd. Er kwam behoorlijk wat troep uit de moer en nadat ik de schroefdraad goed heb bekeken leek ook die niet meer helemaal de oude (zie foto hieronder).

    Heb de boel weer dichtgedraaid en daarna de CV gevuld. Na een uur of twee hing er helaas toch weer een druppeltje aan de koppeling, niet gelukt dus...

    Omdat ik de beschadigde schroefdraad zag lijkt het mij goed het onderblok te vervangen. Ik zit nog wel met de koppeling: een (of meteen twee) nieuwe lijken me daar ook niet onverstandig maar ik ben bang dat ik de oude er niet makkelijk af ga krijgen zonder de leiding te beschadigen. Ik krijg de radiator niet verlaagd door nieuwe gaten in de muur te boren en daarvoor moet de vensterbank los, daar zit ik niet op te wachten.

    Zijn er materialen beschikbaar waarmee ik eventueel die lengte zou kunnen overbruggen of ben ik nu in de verkeerde hoek aan het denken? Ik zie dat een aantal andere koppelingen in mijn CV systeem met een soort draad/doek (hennep?) Zijn vastgedraaid. Zou dat uitkomst bieden?

    In de foto vinden jullie een foto van de beschadigde schroefdraad, misschien wat lastig te zien.

    20210126_173645.jpg
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu