Lavatherm 57710-W droger: hoe correct spanrol op as te monteren?

frankklussen

  • #1
Goedendag klussers,

Bij mijn Lavatherm 57710-W PNC: 91601414000 is de spanrol kapot gegaan. Dus die wil ik vervangen.
Ik vond de AEG spanrol 8996474081032, die volgens meerdere sites zou moeten passen (opvallend: hij is wit ipv de originele zwart).

Nu heb ik een paar vragen voor de terugmontage:

1) Wat is de juiste volgorde van de gekochte spanrol-onderdelen om terug te plaatsen op de as van de motor? Zie de getallen op de onderstaande eerste foto, is die volgorde 1,2,3,4,5 correct? Zo niet was is dan de juiste volgorde? En: ik lijk 1 ring over te houden (gemarkeerd met 'a')? Of waar moet die dan?

nieuwe-aeg-aeg-spanrol-van-wasdroger-8996474081032.jpg


2) Zoals je op de 2e foto hieronder ziet van mijn droger, zit er bij de pijl een inkeping op de as. Moet ik daar nog iets mee doen? Zover ik me kan herinneren zat daar niet iets om de spanrol tegen te houden... In sommige posts op KlusIdee lees ik dat er wel een borgring moet, op andere niet. Moet daar soms item nr 5 uit de bovenstaande eerste foto komen te zitten?

20220218-as-waarop-spanrol-zit-inkeping.jpg



3) De originele nu kapotte spanrol zie je op de 3e onderstaande foto. De binnenste as is stuk gegaan, gesmolten. Moet ik nog ergens extra op letten bij de montage van de nieuwe spanrol? Zo is er 1 draad in de riem om de trommel stuk en was ie verschoven van z'n normale plek. Kan die ene kapotte draad al de spanrol opzij trekken zoals ergens op Klusidee aangegeven en moet ik de riem dus ook gelijk vervangen? Of was eerst de spanrol waarschijnlijk stuk gegaan en is 1 kapotte draad nog geen probleem?

20220218_161240867-originele-kapotte-spanrol-forum.jpg

4) Het liefst zou ik 100% zeker zijn dat de vervangende spanrol past door op de Technische Tekeningen/Service Manuals te kunnen checken wat de onderdelennummers zijn. Maar ik kon ze niet vinden voor mijn apparaat, meerdere sites heb ik gechecked. Dichtstbij kwamen wat demontage-instructies voor de LTH-57700. Heeft iemand daar nog een tip voor waar ze wel te vinden zijn?

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
Frank

nieuwe-aeg-aeg-spanrol-van-wasdroger-8996474081032.jpg nieuwe-aeg-aeg-spanrol-van-wasdroger-8996474081032.jpg 20220218_161240867-originele-kapotte-spanrol-forum.jpg 20220218-as-waarop-spanrol-zit-inkeping.jpg 20220218_161240867-originele-kapotte-spanrol-forum.jpg
 

Bademutze

  • #2
Bij een bepaalde serie zat er eerst een borgring op de as, die is later weg gelaten, is dus ook niet meer nodig, je volgorde is goed, je hebt 1 ring te veel , de boel wel goed in vetten, op de as zit nog de oude bus van je defecte spanrol, die moet eraf
 

Lampje45

  • #3
Het onderdeel wat je noemt staat in de lijst van AEG maar is niet meer leverbaar.
Je hebt er nu een met wat aanpassingen want dit een rol met kogellagers, waarvoor waarschijnlijk de aanpassingsbus nodig is, om de maatvoering te laten passen.
Die ringen zal je moeten gebruiken om de rol uit te lijnen t.o.v. de riem die in het midden van de kartels moet lopen.
Wat er nog op de as zit, kan ik niet duidelijk zien, maar in ieder geval moet die troep eraf.
 

frankklussen

  • #4
Ah bedankt! Inderdaad had ik ook gezien dat die originele spanrol niet meer leverbaar is, vandaar deze nieuwe "witte". Goed gezien dat die oude as er nog op zit, had ik niet gezien!

@Lampje45 denk je dus dat die ringen zo strak om de aanpassingsbus passen dat ik de spanrol daarmee kan uitlijnen?
 

Lampje45

  • #5
Dat denk ik wel, anders zaten die niet in het pakket.
Dus afhankelijk van de uitlijning het geheel naar keuze links en/of rechts opvullen, zodat er zo weinig mogelijk ruimte over blijft om zijdelings te verplaatsen
 

frankklussen

  • #6
Gelukt! Die ringen leken ook overbodig, de witte as stak al uit buiten de motoras zonder dat ik die er tussen had. Uiteindelijk heb ik dus alleen onderdeel 2+3 gebruikt van de eerste foto.
Merk op dat diewitte vervangings-spanrol wel groter is dan de originele zwarte spanrol. En onderdeel 2 (dat asje) nodig is om 'm inderdaad te laten passen op de motor-as.

Hieronder het resultaat waar de riem draait in de normale draairichting, bijna in het midden:
standaard-richting-riem-goed-in-midden.jpg

De riem trekt zich zelf in die positie.

Hieronder zie je dat de riem naar de rand (rechts) verschuift van de spanrol als de droger de andere kant op draait (hoort bij het programma, ongeveer 8 seconden, dan draait ie weer andere kant op minutenlang):
andere-richting-verschuift-riem-flink.jpg


Dat die riem zover naar de rand van de spanrol gaat, is dat ok? Want dat opstaande randje van de spanrol kan er wel voor zorgen dat die aan de rand van de riem gaat "vreten".... Is daar nog wat aan te doen?

standaard-richting-riem-goed-in-midden.jpg
 

Lampje45

  • #7
Nee, dat is niet OK.
Je hebt de opvulringen niet gebruikt en het wiel is niet geborgd.
Als je een riem vervangt, dan moet hij in het midden van de groeven op de as worden geplaatst.
Dat is het enige referentiepunt wat de riem heeft.
Daarom moet je ook handmatig de trommel draaien om de riem te laten settelen.
En dat voordat je de motor inschakelt.
Als de uitlijning niet deugt dan zal de riem over de groeven getrokken worden, waardoor hij overmatig zal slijten.
Wat je nu gedaan hebt is een zwabberend spanwiel te plaatsen, dat geen positie heeft.
Doordat het loopvlak van de rol wat bol staat, zal de riem altijd het laagste punt op gaan zoeken en dat is tegen de rand.
En ja, daar slijt hij het hardst.
De vulringen hebben niet voor niets deze naam, zij moeten de ruimtes vullen, die het zwabberen van het wiel tegengaat.
En de hoeveelheid vulringen aan welke zijde?
Dat is afhankelijk van de uitlijning t.o.v. de groeven in de as.
In ieder geval 1 tegen de borgring, om slijtage van het wiel te voorkomen.
Fabrikanten leveren nooit wat te veel, alles heeft zijn functie.
Want dat is tegen hun verdienmodel.

En goede monteurs houden nooit wat over. :wink:
 

frankklussen

  • #8
Ah bedankt voor de uitleg!

Als ik dus met de hand die trommel kant 1 op draai (zie eerste foto vorige bericht), dan zie ik dat de riem wel in de groeven van de as pakt en de riem vrijwel in het midden van de spanrol blijft.

Draai ik de trommel kant 2 op (zie tweede foto vorige bericht) dan blijven de groeven van riem in dezelfde groeven van de as. Maar de riem schuift dus naar rechts op de spanrol. De spanrol zelf zie ik niet verschuiven...

Jij zegt dus dat dat te fiksen is met die ringen en borgring, correct? (ik had namelijk verwacht dat als dat het probleem zou zijn dat de riem dan beide kanten op naar de zijkant zou trekken....)

Wel vraag ik me af of die borgring echt nodig is, want dat zat zoals Bademutze zei, ook zeker niet erop bij de originele spanrol.... De spanrol kon toen ook zeker een halve cm naar rechts bewegen.

Maar aangenomen dat ie toch nodig is: als ik jou begrijp Lampje45 is dit dus de volgorde (zie voor item nummering in foto 1 eerste bericht van mij):
  1. dat witte asje eerst (item 2)
  2. dan 1 of meerdere ringen (item 1 en 4, afhankelijk van of de spanrol + riem in het midden uitlijnen)
  3. dan de spanrol (item 3)
  4. dan 1 ring (item a)
  5. dan de borgring (item 5)
Klopt dat? Het idee is dus dat ik die spanrol fixeer (vast zet) op de as, dat ie dus helemaal niet meer naar links of rechts kan?
 

Lampje45

  • #9
De kracht linksom is anders als de kracht rechtsom, zeker als de uitlijning niet juist is.
Het is zaak de rol dusdanig uit te lijnen dat hij precies in lijn is met de groeven van de as.
Dat hij er niet op zat, toen je hem opende, wil natuurlijk niet zeggen, dat hij er nooit opgezeten heeft.
De fabrikant heeft die groef er niet voor niets in gemaakt. Dat het misschien in de praktijk niet nodig is, dat is een andere zaak, maar borgen kan sowieso geen kwaad.
Dat witte busje is waarschijnlijk voor de maataanpassing van de nieuwe rol?
 

frankklussen

  • #10
True, kan zijn dat er een borgring op zat voordat ik de machine openmaakte :)

Met "die groef" bedoel je die op de as, bij die rode pijl die ik in mijn 2e foto van mijn eerste bericht heb? Helaas zit dat witte busje (inderdaad voor aanpassing dat die nieuwe spanrol op de dunnere motoras past) volledig over de as. Dat witte busje zit dus al praktisch tegen de motor aan dus kan echt niet verder. Die groef is dus niet meer zichtbaar/beschikbaar daardoor, zie mijn 2 foto's van gister kan je dat een beetje zien.

Ok, dan ga ik met die ringen proberen of ik de spanrol nog beter in het midden van de groeven van de motoras kan krijgen (inderdaad is die nieuwe witte spanrol bol in het midden, dus zal de riem snel de neiging hebben naar 1 kant te trekken als het niet precies in het midden allemaal zit).
Zodat hopelijk de riem wel goed in het midden blijft, voor beide kanten dat de trommel opdraait.
 

Bademutze

  • #11
Dit moet je op een andere manier op lossen, aan de rechterkant van de motor zit een bruine motorsteun, die zit vast met een lange schroef.die maak je los, schroef eruit halen, veer los, en dan kantel je de steun naar voren, vervolgens doe je een tyrap 3 of 4 mm breed en die klem je tussen de bruine steun en de nok waar hij overheen valt. Daarmee kantel je de motor iets naar voren waarmee het zoeken van de snaar meestal voorbij is. daarna alles weer vastzetten uiteraard.
 

Lampje45

  • #12
Bedoel je daar mee dat je de uitlijning van de motor dus een fractie scheef zet?
Of bedoel je wat anders?
Zou je dat eens duidelijk willen maken met een schetsje?
 

Lampje45

  • #13
frankklussen schreef:
Met "die groef" bedoel je die op de as, bij die rode pijl die ik in mijn 2e foto van mijn eerste bericht heb? Helaas zit dat witte busje (inderdaad voor aanpassing dat die nieuwe spanrol op de dunnere motoras past) volledig over de as.
Ja, die bedoel ik.
Als ik zoiets tegen zou komen, dan zou ik de opvulbus dusdanig inkorten dat de borgring wel past. Want een lager hoort geborgd te zijn, in zijn axiale krachten.
 

frankklussen

  • #14
Lampje45 schreef:
Als ik zoiets tegen zou komen, dan zou ik de opvulbus dusdanig inkorten dat de borgring wel past. Want een lager hoort geborgd te zijn, in zijn axiale krachten.
Ah ja, dat had wel beter geweest waarschijnlijk. Weet niet of ik nu nog die opvulbus er netjes af krijg (zit strak om de as).
Maar: die meegeleverde borgring is veel te groot voor de originele as: de diameter van de borgring is ongeveer netzo groot als de diameter van de opvulbus.... (netzo grote diameter als de meegeleverde ringen, zie mijn foto's in de eerste post).
 

frankklussen

  • #15
Lampje45 schreef:
Bedoel je daar mee dat je de uitlijning van de motor dus een fractie scheef zet?
Of bedoel je wat anders?
Zou je dat eens duidelijk willen maken met een schetsje?
@Bademutze inderdaad zet je met die tyrap dan de motor iets scheef? Dat klinkt voor mij als een workaround wat eigenlijk toch niet nodig zou moeten zijn?
 

Bademutze

  • #16
Klopt, dan voorkom je het ” zoeken “ van de snaar, zou eigenlijk niet hoeven, maar dat is iets wat wel eens gebeurde, en op deze manier is het op te lossen , gewoon proberen denk ik
 

Lampje45

  • #17
Al met al een wat minder bevredigende oplossing.
Want het lager moet ook geborgd worden, zodat het niet axiaal kan schuiven.
Dat kun je doen met circlips of segerringen die standaardmaten hebben voor de diameter van de as
En ergens een stuk relatief zacht plastic tussen leggen om een uitlijning te krijgen, voelt voor mij niet goed.
Uitlijnen doe je door de ruimte op de juiste plaats (links of rechts van de rol) op te vullen en zorgen dat alles haaks is uitgelijnd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu