Lager kolomboor verwijderen

Is er ook een methode om dit lager van de pully as te verwijderen zonder lagertrekker?

20240602_131836.jpg
 
Onderdeel in de vriezer voor een paar uur, daarna de lager heet stoken.
Die is dan wel afgeschreven.
 
Als de borgringen eraf zijn, kun je het lager misschien wel eraf wippen met twee schroevendraaiers eronder. Ligt er een beetje aan hoe vast het lager zit, de as ziet er schoon uit dus misschien heb je geluk.

Overigens mag het lager ook niet te strak om de as heen zitten, anders gaat het lager stuk.
 
De tweede borg ring krijg verwijderd omdat ik de borgring tang in een te grote hoek moet houden. Hoe kan ik de borgring verwijder zonder hem te beschadigen?
 
mn22 als een lager te veel ruimte heeft, gaat die slingeren en sloopt je as. Er zijn ook lagers die eerst verhit worden voor we die op een as kunnen schuiven.
Niet in alle gevallen maar bij de meeste lagers, ketting, aandrijfwielen enz. is het raadzaam om montage vet op de as te smeren.(bij klembus niet altijd)


Die seegeringen eraf halen en inspuiten met wat remmen reiniger schoon maken met een scott of een groene schuurspons en in spuiten met olie.

Proberen voorzichtig met liefst een kleine banden lichter zonder geweld dat lager er vanaf te duwen.
Anders een lagertrekker regelen.

Een kleine gebogen seegerringtang geveerd
 
Laatst bewerkt:
Hoe kan ik de borgring verwijder zonder hem te beschadigen?

Andere tang gebruiken. Er zijn rechte en gebogen uitvoeringen van deze tangen verkrijgbaar. Ik heb er toevallig 1 met 3 verschillende opzetstukken. Prima voor incidenteel gebruik, maar niet als je er dagelijks mee moet werken.
 
Bij mij is de tolerantie nihil, als een lager ruimte heeft gaat die gewoon slingeren, en slaat de as in. Mocht het lager zijn ingelopen op de as dan deze ook vervangen. Ook hier is het minimaal er uit halen.
 
Je kunt het lager ook kapot flexen. Het liefst eerst de buitenring (makkelijk), die dan verwijderen. Dan de binnenring, ofwel grote flex radiaal op de as, ofwel flexschijfje op de miniboormachine. Daarna met de koudbeitel de binnenring openen. Of de brander op de binnenring zetten dan kun je deze er misschien zo aftikken.
 
Bij mij is de tolerantie nihil

Volgens mij bestaat een nul-tolerantie gewoon niet. En al helemaal niet in consumentengoederen. Op alles wat gemaakt wordt zit een tolerantie. Hooguit kun je spreken over "niet merkbare speling" of "perspassing".
 
Wij verwarmen de lagers ook wel eens (inductie ) omdat je het anders echt niet op de as krijgt.
De rest van de lagers lukt net om op de as te duwen met montage vet.
 
Als je de binnenring van het lager door verhitting wijder moet maken om te passen maak je naar mijn mening meer kapot dan dat je goed doet. Want ook de onderdelen in het lager zullen vervormen.
 
Wij verwarmen in de werktuigbouw "zo nodig" lagers op een electrische kookplaat voor over de as, voor binnen lagers gaan ze in de vriezer, er vervormt totaal niets.
Ze worden ook wel verwarmd in hete olie
 
Eerst gebeurde dat verhitten tot 100 graden op iets wat veel leek op een elektrische kookplaatje, nu met inductie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan