Verwijderen boorkop van kolomboor

Leejoow

  • #1
Ik heb een oude Bergin KM 13-5 kolomboor waarbij de boorkop niet meer goed valt te klemmen om een boor. Als de machine het wat zwaarder krijgt slaat de boor vast en blijft de kop draaien.

Nu zou ik deze kop willen verwijderen, maar heb werkelijk geen idee hoe ik dit zou kunnen doen.



Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen doen?
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Henk253

    Vaste Beantwoorder
    • #2
    Met steek sleutel en het boorkop vast houden

    als je de hendel aan de zijkant draaid en kop zakt zit er soms ook een gleuf in de as?
     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #3
    Grote inbussleutel inspannen in de boorkop, dan heb je houvast.
     

    Leejoow

    • #4
    Er zit inderdaad een gleuf in de as, zoals te zien is op de foto. Het is een al wat ouder beestje, dus alles zit vast :cool:

    Dus als ik het goed begrijp, sleutel op de moer, en met een inbus de kop losdraaien?



     

    Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #5
    Het kan ook morseconus opname zijn.
    Dan heb je een wig nodig. Google voor het principe.
     

    BertPleizier

    • #6
    Ik heb een zelfde kolomboor, maar dat is een Ferm FM-13 zo uit m’n hoofd. Ook oud en dezelfde kleur groen.

    Zit de boorkop niet vast met een schroef in het midden in de boorkop zelf?
     

    Jan

    Algemeen beantwoorder
    Moderator
    • #7
    Die sleuf is voor de geleiding van de boor-as, daar kun en hoef je niets mee.
    Zoals eerder aangeraden, een dikke inbussleutel in de boorkop spannen en met een steeksleutel/bahco de moer losdraaien, wil het niet dan een pijp op de inbussleutel zetten, dan kun je veel meer kracht zetten.
    Ik, vrees dat hier geen boorkop meer voor te vinden is, het is een exotisch model.
     

    Gerrit B

    Specialist Telecom
    • #8
    Soms moet je ook de spanklemmen geheel losdraaien (zodat er dus een hele dikke boor in past)

    Zoals Bert aangaf is er dan soms een schroef te zien die losgedraaid moet worden.

    Maar zoals Jan aangaf wordt ook vaak toegepast. Simpel het korte stuk van een dikke imbus in de boorkop klemmen en dan met een stuk pijp oid. erop proberen de kop los te krijgen.
    Lukt dat niet dan helpt het soms om even te laten schrikken door met een zware hamer een klap tegen de imbus te geven.

    Maar voordat je van alles gaat slopen zou ik eerst eens proberen om de kop schoon te maken, dus eerst even goed inspuiten met een vuil losweker even laten staan en dan schoon spuiten.
    Zelf gebruik ik daar vaak een spray voor die vuil en vet oplost en wegspoelt en weer een dunne laag bescherming achterlaat als het is verdampt.
    Draait alles weer lekker soepel dan wordt de boor vaak ook weer goed ingeklemd.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu