Lage warmwaterdruk uit boiler

Peterh91

  • #1
Dag mensen,

Mijn warm water wordt via een elektrische boiler verwarmd. In theorie zou de waterdruk rond de 7 bar moeten liggen volgens de specificatie van de boiler (en dit staat ook aangegeven op het overdrukventiel).
Maar, in de praktijk is de druk vaak veel te laag, eerder zo'n 1 bar, echt een heel lullig straaltje...
Heeft iemand enige idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Alvast bedankt.
Hartelijke groet,
Peter
 
Laatst bewerkt:
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #2
    Waterdruk zal nooit hoger zijn dan wat er geleverd wordt, dus dat wat uit de koude kraan komt.
     

    Peterh91

    • #3
    De druk van het koude water is aanzienlijk hoger dan dat van het warme water.
     

    The headhunter

    Specialist Elektra
    • #4
    Op alle tappunten?

    Dan inlaatcombinatie nazien
     

    Marcn.88

    Vaste Beantwoorder
    • #5
    Inlaatcombi niet helemaal los staan of een verkalkte boiler en dan met name de ww uitstroombuis
     

    cool1

    • #6
    ook even de hoofdkranen bij de watermeter controleren..
     

    Peterh91

    • #7
    Ok, inderdaad bij beide tappunten lage warmwaterdruk. De boiler is nog geen jaar oud. Aan de inlaatcombinatie kan ik verder niets afstellen, ik kan 'm alleen open zetten om de boel leeg te laten lopen.

    En de hoofdkranen bij de watermeter staan gewoon open.
     

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #8
    Aan de zijkant van een inlaatcombinatie zit vaak een afsluiter die misschien niet helemaal open staat. Kun je een foto van de inlaatcombinatie hier plaatsen zodat we kunnen kijken of die kraan er zit?

    En is dit probleem er al sinds de plaatsing van de boiler een jaar geleden of is het recentelijk ontstaan?
     

    Peterh91

    • #9
    Dit is als zo sinds de plaatsing. Bijgevoegd een foto van het type, het ziet er ook wel goedkoop uit nu ik het vergelijk met andere foto's van andere inlaatcombi's... Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat dit inderdaad de boosdoener is...

    p201705091454097589884.jpg
     

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #10
    Deze inlaatcombinatie moet op zich wel voldoende doorlaten voor een tappunt. Ik had ze ook in mijn vorige woning. Er zit een veerbediende terugslagklep in die misschien is gaan haken. Of er heeft zich rommel opgehoopt achter het klepje.
     

    Peterh91

    • #11
    En zou dit te verhelpen of schoon te maken zijn als ik de inlaatcombi demonteer?
     

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #12
    Ja, het is een heel eenvoudig ding van binnen.

    Het terugslagklepje wat er in zit is van plastic. Er zit in het midden waarschijnlijk een staafje op het klepje dat in een gaatje van het metaal moet vallen. Dit staafje wil wel eens afbreken of uit het gaatje schieten en dan kan het klepje blijven haken. Ik heb zo geen foto bij de hand dus het is wat lastig uitleggen, maar als je hem hebt gedemonteerd zie je het wel.

    Mocht er echt wat kapot of verbogen zijn zou ik aanraden een nieuwe te kopen en niet proberen te repareren. In het ergste geval gaat dan je veiligheidsklep niet meer open waardoor er grote drukken in de boiler kunnen ontstaan bij opwarmen.
     

    Peterh91

    • #13
    Dank voor de info.

    Om het nog interessanter te maken: ik merk dat naarmate ik de warmwater kraan maar lang genoeg open zet, dat de druk dan langzaam weer stijgt (d.w.z. een betere straal). Zou het kunnen dat er lucht in de boiler zit? Heeft het zin om de tank eens helemaal door te spoelen of iets dergelijks?
     

    DennisW

    • #14
    Goed, je koudwaterdruk ligt ongeveer op 3 bar in nederland, je koud waterleverancier levert na de meter ongeveer 16liter p/min. Vervolgens heb je 1bar verlies per 10 meter stijging. dan hangt het er nog vanaf op welke diameter leiding je warm water is aangesloten en je koud water naar je boiler. Is dit 12 of 15mm. Ga er vanuit dat je 3 cw klassen hebt. cw staat voor comfortklasse. Dit is cw4 5 en 6.
    Voor 4 heb je 15mm nodig en levert je ongever 7liter per minuut maximaal.
    Heb je een 12mm leiding dan haal je dat dus niet.
    Dan vraag is ook nog of je problemen hebt op al je tap punten of alleen in bijvoorbeeld je douche of je keuken.

    Als je 12mm hebt voor je warm water dan kan je nooit een regendouche aansluiten of verwachten dat je een dikke straal krijgt. Het volume door de leiding wordt beperkt.

    Wat je sowieso kan doen is er een inlaatcombinatie tussenschroeven of gewoon een stuk koper tussen zetten om te testen.
    Ik ken de inlaatcombinatie die jij op de foto laat zien niet, wij gebruiken altijd een ander merk. Die 7 bar die jij afleest is de ontwerpdruk (Hij klapt open bij 7 bar en moet dus gelijk of lager liggen dan de ontwerpdruk van je boiler, anders klapt je boiler uit elkaar door het opwarmen. Snap je?

    Wat soms ook weleens gebeurd is dat ze vroeger expansieleidingen gebruikten. Een dik stuk koper 22mm2 ongeveer met een rubber erin. Dit is een waterslag demper. Ik zou ook kijken of je die tegenkomt in de warm waterleiding. Zo ja gewoon een stuk koper voor terugplaatsen.

    Succes!
     

    DennisW

    • #15
    Die rubbers worden dik en zetten uit. Het belemmerd na jaren de doorvoer.
    Misschien handige tip, hou never know.
     

    Peterh91

    • #16
    Bedankt voor je reactie!
    De warmwater-leidingen lijkt overal 12mm te zijn... Daarnaast heb ik zowel in de keuken (de kortste afstand, de boiler hangt boven het aanrecht) als in de douche (zo'n 3 à 4 meter leiding) een lage druk. Ik heb al een waterbesparende douchekop, maar zelfs dan is het resultaat matig.
     

    Peterh91

    • #17
    Ik had eigenlijk het tegenovergestelde gedacht, namelijk dat bij een kleinere diameter leiding de druk juist groter wordt?
     

    Krunnie

    Specialist Elektra
    • #18
    Houd de keukenkraan met de duim gesloten, en draai de warme kraan helemaal open. Wacht even tot de druk opgebouwd is en neem dan de duim weg..

    Als het water nu eerst met kracht uit de kraan spuit en dan minder wordt, dan is het probleem de aanvoer van water naar de boiler toe. Je krijgt dan eerst even een lading water door de druk van de luchtkolom boven in de boiler. Als direct na het weghalen van de duim het water alleen wat sijpelt zit het probleem in of achter de boiler (verkalkte uitstroombuis etc).
     

    Peterh91

    • #19
    Het lukt me niet goed om dit te testen helaas, het wordt een groot waterballet in de keuken zo.
     
    Laatst bewerkt door een moderator:

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu