Kookgroep rechtstreeks op hoofdzekering?

Heroes

  • #1
Goedenavond,

In mijn appartement was bij oplevering de kookgroep niet aangesloten maar hing al wel in de meterkast. Onlangs is deze wel aangesloten. De groep is aangesloten aan de onderkant van 2 aardlekschakelaars. Mij lijkt dat de groep dan rechtstreeks verbonden is met de hoofdzekering en ook nog verdeeld is over 2 fasen. Ik heb zelf het idee dat de kookgroep op 1 aardelek moet worden aangesloten en ook 'achter' de aardlek. Zie foto. Klopt mij aanname?

gr Edo

 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Nee je aanname klopt niet.
 

Heroes

  • #3
Dus de kookgroep is goed aangesloten?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Zou kunnen.

Hij hoeft niet achter een aardlek, tenzij de weerstand naar aarde te groot is, dan moet het weer wel.

wij kunnen dat niet beoordelen vanaf het scherm.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #5
Waarom heb je twee kookgroepen (rechtsboven en linksonder)?

Of de kookgroep achter een aardlekschakelaar moet worden aangesloten hangt van een aantal zaken af. Bijvoorbeeld het stelsel (TN of TT, dit zou wel eens een TN stelel kunnen zijn? zit er meer dan 1 aarddraad op dat railtje onder de hoofdschakelaar?), in het geval van een TT stelsel is de aardverspreidingsweerstand van belang.

De kookgroep aansluiten op 2 fasen is wel "raar", aangezien een kookgroep eigenlijk in het leven is geroepen als "noodgreep" voor installaties waar geen 3-fasen beschikbaar zijn. Een kookgroep op 1 fase is ook niet ideaal i.v.m. de belasting, aangezien je het kooktoestel dan achter één hoofdzekering van doorgaans 25A aansluit. Als er een 3-fasen aansluiting is (en daar lijkt het gezien de kast wel op, maar we kunnen niet ónder de hoofdschakelaar kijken), zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een krachtgroep, al dan niet uitgevoerd als aardlekautomaat.
 

Heroes

  • #6
1 kookgroep voor de kookplaat en 1 kookgroep voor een oven/magnetron die ook op een perilex wordt aangesloten.

Volgens mij is het een TT stelsel. Aansluiting is 3x35A
 

Heroes

  • #7
Ik dacht dat alles in de meterkast achter een aardlekschakelaar moest maar die gedachte klopt dus niet?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
In het geval van een TT stelsel zul je de aardverspreidingsweerstand moeten weten / meten om te beoordelen of de kookgroep zonder aardlekbeveiliging mag worden aangesloten.
 

Heroes

  • #9
Hoe kun je dat meten? En wat mag de weerstand zijn?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Bijvoorbeeld met een installatietester. Niet met iets wat je thuis hebt rondslingeren. ;)

De totale aardcircuitweerstand bij een B16 automaat mag 2,875 ohm zijn. De aardverspreidingsweerstand is het grootste component in de aardcircuitweerstand.
 

Peter_H

  • #11
Het is niet echt duidelijk te zien op de foto's maar de bedrading tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars lijkt me nogal aan de dunne kant. Daarbij lijkt het ook of aan de onderkant van de 2 linkse aardlekschakelaars draden van verschillende diameter in dezelfde klem zitten.
 

CV__

  • #12
Ja, leuk. Laten nameten is duurder dan gewoon een aardlekautomaat er in zetten, dus die keuze is makkelijk zou ik zeggen.

Tussen hoofdschakelaar en aardlekschakelaars lijkt inderdaad wel 2,5mm2 te zitten. Dat zou toch minimaal 4mm2 moeten zijn zou ik zeggen.

Die kookgroep constructie deugd natuurlijk niet in een 3-fase installatie. Maarja, het zal wel weer 10 euro goedkoper zijn geweest...

Wat voor vermogen heeft die magnetron / oven wel niet? Je kunt 3,7 kW uit een normaal stopcontact trekken. Mijn oven pakt dat ook, is zo'n groot ding en is binnen no-time warm. Eenmaal opgewarmd kun je extra vermogen toch niet kwijt.

Sowieso ziet die kookgroep rechtsboven natuurlijk in z'n geheel, samen met de twee groepen er links van op dezelfde (25A) fase.

Voor kookplaat gewoon een 4 polige aardlekautomaat gebruiken. Of als je nog meer 3-fase spul hebt een 4P aardlekschakelaar en dan gewone krachtgroepen er achter. Hangt een beetje af van de beschikbare ruimte. Ik weet niet wat voor kappen je er bij hebt. Die onderste heeft zeker zo'n uitsparing voor precies de hoofdschakelaar? Anders zou je die kunnen opgeschuiven en de 2 polige aardlekschakelaars daarnaast zetten. Of juist (twee) 4 polige aardlekautomaten.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #13
CV__ schreef:
Ja, leuk. Laten nameten is duurder dan gewoon een aardlekautomaat er in zetten, dus die keuze is makkelijk zou ik zeggen.
Tja... Topicstarter komt met vragen als "is dit goed?" (wat niet zomaar te beantwoorden is) en "hoe meet je dat?".

Het goedkoopste is natuurlijk om enkel partijen die je vertrouwt aan de installatie te laten werken en daar vervolgens vertrouwen in te hebben. Dan hoef je niet met dergelijke vraagstukken te zitten. Van een vakman mag je verwachten dat het goed zit en dat hij zo'n meting indien nodig gedaan heeft.
 

Heroes

  • #14
Het is een nieuwbouwproject. Ik heb dus geen keuze en de rest van de elektra is beroerd en niet conform tekening aangelegd. Geen enkel vertrouwen dus.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu