Knikarmscherm met Somfy RTS doet niets

Rna

  • #1
Hoi!
Gisteren een knikarmscherm met Somfy RTS motor opgehangen, vandaag de bedrading aangesloten.
Bij het op spanning zette gebeurt er niets (ook geen klikje oid te horen), vreemd want volgens de gebruiksaanwijzing hoort hij een stukje te bewegen.

Dan maar met de afstandbediening (Somfy Tellis 1) geprobeerd e.e.a. te programmeren, ook hier geen enkele reactie van het zonnescherm (lampjes op afstandsbediening knipperen wel). Reset geprobeerd, geen effect.

Bedrading nagemeten, scherm heeft gewoon prik.
Scherm zelf gereset (2 sec stroom eraf, 10 erop etc) wat ook geen enkel effect heeft.

Zie ik iets over het hoofd, of moet ik vd week even de leverancier bellen? Nog andere tips die ik over het hoofd heb gezien?

Scherm doet gewoon helemaal niks.
 

Rna

  • #2
Nog steeds de motor niet aan de praat, na een aantal keer gereset te hebben toch maar de leverancier om een oplossing verzocht.
Zijn twee mogelijkheden:

- Ze sturen een nieuwe motor op die ik zelf vervang OF
- Ze komen het scherm ophalen en gaan zelf de motor vervangen --> scherm weer retour.

Optie 1 is het snelst, optie 2 gaat lang duren. Probleem is alleen dat ik geen idee heb hoe ik zo'n motor vervang, is dat specialistisch werk of goed te doen ?
 

Waldy

Specialist Zonwering
  • #3
De leverancier kan het beste en snelst de motor komen vervangen bij u aan huis.
Het demonteren en terug opsturen van het scherm is eigenlijk gewoon onzinnig.
Daarnaast komt ook het hoofdstuk garantie om de hoek kijken!
Wie is garantie drager als u (onbekend met vervangen motor om het zo te zeggen) dit als ¨leek¨gaat doen?

Ik vermoed dat de leverancier hoopt dat u de motor gaat vervangen dan hoeven zij enkel een motor te sturen.
De leverancier heeft garantie plicht!
succes
 

Rna

  • #4
Hoi,
Dat klopt, het is onzinnig om het scherm op te sturen. Helaas biedt het bedrijf maar twee opties, of zelf doen of het scherm terugsturen.
Ze geven daarvoor als reden dat ik het ook zelf heb opgehangen én dat ze te ver weg zitten (kop van Noord Holland, ik Zeeland).

Heb inmiddels wel een nieuwe motor ontvangen nadat ze eerst een verkeerde hadden toegestuurd.
Ga hem deze week vervangen, zal het resultaat even laten weten hier!
 

DHWZ

  • #5
Als ze een garantie plicht hebben dan mag de afstand toch geen probleem zijn.
Al helemaal niet als ze ook nog in eerste instantie de verkeerde motor geregeld hebben,was het wel een RTS motor wat ze gestuurd hadden?
 

Rna

  • #6
Nope, ik kreeg een standaard motor opgestuurd. Inmiddels hebben ze een RTS motor gestuurd.
 

DHWZ

  • #7
Zou hier geen genoegen meenemen,voor hun is het een koud kunstje om een motor te vervangen,een beetje monteur doet het in een klein uurtje.Ligt ook een beetje aan de situatie maar is opzich goed te doen.

Maak eens een foto van je scherm en wel de kant waar de motor zit
 

Rna

  • #8
Het is ook een beetje in eigenbelang, op deze manier gaat het sneller dan wanneer ik het bedrijf dit laat doen. Zodra die open is, hoor je van me!
 

Rna

  • #9
En de soap gaat verder....
Het scherm van de muur afgehaald (anders konden we er niet bij), opengeschroefd en de oude motor eruit gehaald. Bleek er een ASA ETR-A motor in te zitten! Geen wonder dat het niet werkte, ze hebben em verkocht alszijnde een Somfy motor met een Telis-1!!

Komt gelijk het volgende probleem om de hoek kijken: de Somfy motor die ze hebben opgestuurd past niet zomaar in dit scherm.
Ik heb namelijk geen adapter ringen en motorbeugel meegekregen.

Dus weer gebeld naar het bedrijf, was er helemaal klaar mee. Ze zijn behoorlijk laconiek daar, totaal niet service gericht.
Ze gaven weer twee opties: of ze komen het scherm over 2 weken ophalen, repareren het bij hun in de zaak en brengen het later weer terug (ben ik het zo'n 6 weken kwijt) of ze sturen vandaag nog de benodigde onderdelen op.

Ik heb voorgesteld dat hun een lokale monteur inschakelen om het euvel op te lossen, maar dat vonden ze te duur. :x
Kortom: weer wachten op onderdelen en hopen dat alles nu wel compleet is!!
Ik koop in ieder geval nooit meer bij deze zaak.

Foto van de oude en nieuwe motor


Motoren voorkant


Motoren achterkant
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #10
U zou het zelf kunnen doen met een grote kans dat u de garantie kwijt bent.
Het bedrijf moet garantie geven maar mag zelf bepalen hoe, u hebt niet veel keus.
 

DHWZ

  • #11
Kan het allemaal niet goed zien van hieruit,maar ik hoop voor je dat je niet wat van de buis af hoeft te halen.
Bedoel ermee dat de afstand maten van de motorkop allebei het zelfde zijn.
Mag ik vragen heb je dat complete scherm van het bedrijf Somfy gekocht of van een ander zonweringsbedrijf?
 

Rna

  • #12
Jan schreef:
U zou het zelf kunnen doen met een grote kans dat u de garantie kwijt bent.
Het bedrijf moet garantie geven maar mag zelf bepalen hoe, u hebt niet veel keus.
De garantie van 5 jaar zit op het scherm & de motor. Het vervangen van de motor doet niets met de garantie, zolang ik de motor zelf maar niet openschroef. Maar dat was ik ook niet van plan. :mrgreen:
Bovendien is dit zelf voorgesteld door de garantie verlener.

@DHWZ: Op de motorkop komt een adapter ring, dus dat moet lukken. De somfy motor is qua lengte wel enkele cm's korter.

Het complete scherm heb ik bij een ander bedrijf gekocht, niet bij Somfy zelf. Naar mijn weten kan dat ook niet.
 

DHWZ

  • #13
Op de voorkant komt de adapter op de achterkant komt de meeneemring.
Krijg je ook zo,n motorsteun zoals op de andere motor geschroefd zit,maar dan wel een die op de kop van de somfy motor past natuurlijk.
Ja dacht al een scherm bij Somfy zelf gekocht?



Hoop dat het een beetje te zien is op de pic
 

Rna

  • #14
Ja ik snap wat je bedoelt! Ik hoop inderdaad dat het gaat passen, ze sturen in ieder geval wel een motorsteun mee want die van de ASA past niet op de Somfy.

Ik heb het idee dat ze het gisteren vergeten zijn op te sturen, ik krijg vandaag pas bericht dat ze het hebben afgegeven aan de koerier namelijk.
Morgen weer een update als 't goed is... :roll:
 

DHWZ

  • #15
Zit me nu net te bedenken,die ASA motor is toch ook een motor voor een afstandbediening?
Als dat zo is hadden ze mss beter de afstandbediening die daar bij hoort kunnen opsturen.
Maar dat zullen ze zelf ook wel aan gedacht hebben neem ik aan,dus zal wel geen motor zijn voor een afstand bediening
 

Rna

  • #16
Klopt die werkt ook met een afstandsbediening, maar is een ouder type; weet niet of die nog nieuw te verkrijgen zijn.

Bovendien, ik heb een scherm gekocht met Somfy motor (staat ook zo op de overeenkomst) welke van betere kwaliteit zijn dan de ASA motoren.
Ik wil dus zelf gewoon de Somfy, die ik heb gekocht.
 

DHWZ

  • #17
Ja gelijk heb je dat je wilt hebben wat op papier staat.
Maar laat wel iets papier zetten dat je je garantie gewoon behoud,nu je zelf de motor gaat vervangen.
Want zou weinig vertrouwen meer hebben in dat bedrijf.

iig suc6
 

Rna

  • #18
Ik denk dat het zonnescherm me niet gegund is. De pakketdienst zou gisteren tussen 09:30 en 11:30 uur komen. Speciaal hiervoor de hele dag thuis gewacht, maar ik heb geen pakketdienst gezien en dus nog steeds geen onderdelen binnen.

Zucht.
 

Rna

  • #19
Nou het is gelukt; gisteren de motor bezorgd en vanavond gemonteerd.
Ging goed, al was ik blij om het met zn 2'en te kunnen doen, scheelt enorm.

Scherm doet het nu in ieder geval! Heb het alleen nog niet voor elkaar dat het scherm helemaal naar beneden gaat bij een druk op de knop. Moet nu de knop ingedrukt houden tot hij helemaal beneden is en andersom.
 

Rna

  • #20
Het is inmiddels gelukt, bedankt voor de hulp allen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu