Knauf isolatie tape

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb knauf hellend dak isolatie gekocht en nu moet je dit ook met de knauf tape afplakken. Dit kost echter 30eur (!!) per rol van 40m. Het zou speciale Luchtdicht en dampopen tape zijn.
Iemand hier ervaring mee en is dit echt noodzakelijk of zijn er evt ook goedkopere oplossingen?
Je plakt de tape over de flenzen (geniet op latten) maar daar schroef je later ook weer een gipsplaatschroef doorheen. Dus helemaal dicht wordt het dan ook niet?
 
De kwaliteit van de tape wordt voor een groot deel beplaald door de lijm, deze moet over heeeeeeeeel veel jaren bijven kleven. Er worden nogal wat tapes verkocht die na een paar jaar spontaan loslaten. :wink:
 
Redelijk geklemd zou dat voldoende dampdicht zijn als de lijm verbinding loslaat of open gaat staan. Met kit kan je ook wonderen verrichten. :wink:
 
Je kunt een ander tape gebruiken. De dampopen tape is niet echt noodzakelijk. er blijft genoeg vlak over om uit te dampen.
Overlappen met kit ertussen wordt ook wel eens toegepast.

Het dampopen folie beschermd de isolatie tegen inregenen, vervuiling en het doorlaten van vocht van binnen naar buiten.
 
Jorisv schreef:
Eens, maar als ik er toch een gipsplaat tegenaan schroef zit het toch redelijk geklemd?
Het staat precies op de site van de fabrikant beschreven hoe e.e.a. aangelegd moet worden, ik zou een goede tape gebruiken, bij de bouwmaterialenhandel is een alu tape te koop die een goed alternatief en veel goedkoper is.
Wanneer plaatselijk teveel vocht van binnenuit in de isolatie komt en niet snel genoeg weg kan is rotten van balkwerk niet uitgesloten.

Dampopen folie laat vocht door van binnen naar buiten en niet andersom.
 
Beetje vreemd om een dampopen tape aan de warme kant te gebruiken. Heb je ook de dampopen folie aan de warme kant gebruikt?

En de gipsplaten dienen elke 30 cm geschroeft te worden, doe je dat. Ik heb de indruk dat je dat alleen op de regels doet waartussen de isolatie zit 60 cm dus.
 
Dank, ik ga de spijker flenzen vastnieten en dan met ALU tape afplakken. Tape van Knauf kost 30EUR, Alu tape ongeveer 10EUR...

Inderdaad staat op de site van de fabrikant hoe het aangelegd moet worden maar dat gaf voor mij nog onduidelijkheden als leek. Als ik tussen de balken wil werken:

1. Lat om de 60cm zetten (breedte hart tot hart) om isolatie tussen te klemmen (en op vast te nieten en tape erover te plakken). Maar: isolatie = 9cm dik en lat niet dus ik ga er maar vanuit dat de de isolatie door het klemmen onder de lat bij elkaar komt (immers 60cm breed).

2. Regels komen dus inderdaad om de 60cm (breed), dat betekent automatisch dat je dus de gipsplaten ook om de 60cm kan schroeven (door de tape). Iedereen heeft het over om de 30cm maar hoe is dit dan mogelijk?

3. Gipsplaten erop, ik krijg advies om een afgeschuinde kant te nemen. Doel is namelijk niet te stucen maar wel de naden weg te werken. Ik zie hier veel tegenstrijdige adviezen mbt scheuren en kieren. Hoeveel ruimte tussen de platen (of tegen elkaar gezien afgeschuinde kant)? Werken met acryl of gipsplaatvuller? Band zorgt toch voor een verhoging op de naden die je blijft zien?
 
Dwars over de regels kun je nog rachels schroeven om de 30 cm. Op 60 is de kans heel groot op doorzakken. In deze ruimte kun je meteen electrabuizen kwijt.

Afgeschuinde kanten liggen verdiept de eerste 5 cm dus je wapeningstape verdwijnt wel onder de vuller.Neem de vuller die ervoor gemaakt is door de gipsplaatproducent. Ik heb zelf de platen tot nu toe tegen elkaar gehouden en dat gaat goed.
 
Als ik bv dwars op de regels een rachelwerk maak en daar de gipsplaat op schroef dan kan dit inderdaad. Er komt dan wel een stuk lucht tussen de isolatie en gipsplaat (t.h.v de dikte van de rachels), is dat niet erg?
 
Ok dank!
Nog even doorgaan op vraag:
3. Gipsplaten erop, ik krijg advies om een afgeschuinde kant te nemen. Doel is namelijk niet te stucen maar wel de naden weg te werken. Ik zie hier veel tegenstrijdige adviezen mbt scheuren en kieren. Hoeveel ruimte tussen de platen (of tegen elkaar gezien afgeschuinde kant)? Werken met acryl of gipsplaatvuller? Band zorgt toch voor een verhoging op de naden die je blijft zien?

Ik zie ook albastine gipsplaatvuller obv vezels. Die zouden niet gaan scheuren en dan heb je geen tape nodig. Afgeschuinde kanten met tape lijkt me zo moeilijk om mooi strak te krijgen, is dat niet zo (elke kan 5cm ofzo?). Op de video van albastine doen ze het met de ronde kant gipsplaat.
 
Ik heb daar gisteren ook antwoord op gegeven . Je moet niet dat dure spul nemen maar de nadenvuller die bij de gipsplaatschroeven staat icm met de tape. Mijn idee is dat dat toch.strakker en steviger is. De naden dichten gaat ook niet in een keer, maar twee keer om te vullen en nog een laatste om te finishen.

AK platen hebben een verdieping waar de tape ruim inval die zie je nooit meer terug.
 
Blijkbaar zijn er vele die hulp nodig hebben op dit gebied, ik vind ook veel onduidelijkheid (AK of RK en welke vuller). Ik kan gratis een emmer albastine gipsplaatvuller krijgen dus dit scheelt wel in de kosten.

Wat ik me wel afvraag is hoe strak ik de platen tegen elkaar aan moet leggen. Het gaat om de binnenkant van de bovenste verdieping (4e) en dit dak is helemaal van hout. Het zou me dus niet verbazen dat het wat gaat werken bij sterke wind. Is het dan niet beter de platen iets uit elkaar te leggen en dan met akryl-kit af te werken of de buitenkanten ten minste zo te doen?
 
Bij nader inzien lijkt me bovenstaande toch onzin omdat de platen muurvast zitten met de schroeven dus niet werken. De vraag gaat dus eigenlijk over wel en geen bijwapeningsband en gipsplaat met afgeschuinde kant. Nadeel: platen zijn iets duurder en moet dan band + speciale afwerking kopen. Heb al gratis een emmer albastine gipsplaatvuller nl (zonder tape nodig en kunnen dus met de iets goedkopere ronde kant platen)...
 
Ik zou het voor een schuin dak niet gebruiken zelf. Daar stoot je ook makkelijk tegenaan.

Overigens RK platen moet je absoluut geen wapeningsband bij gebruiken.
 
Wat zou je niet gebruiken en waarom niet? Gaat om schuin plafond dus daar stoot je niet tegenaan.
Dus 2 opties:
1. Gipsplaat schuine kant + tape + speciale afwerkspul (minstens 10cm breed, meerdere lagen).
2. Gipsplaat ronde kant + albastine gipsplaatvuller

1 is dus meer werk en duurder. Iemand een onderbouwde mening of ervaring mbt keuze 1 of 2?
 
Ik zou niet kiezen. RK plaat met vezelversterkte vuller voor de schuine wand.

Zoals ik eerder schreef krijg je dat mijn inziens om.te beginnen nooit strak.Ten tweede denk ik dat het zo een dun laagje is dat het niet echt stevigheid geeft.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan