Knallende Quinta 85

Calenta

Specialist Verwarming
  • #1
:shock: Vreemde gewaarwording gehad vandaag...

Voor het onsteken van de brander geeft de quinta een enorme knal!
daarna brand deze wel gewoon, maar bij een nieuwe start volgt wederom een harde knal.

Uit de inlaatbuis is een blauwe vlam zichtbaar tijdens de knal.
De ketel geeft verder geen enkele storing.

Heeft iemand dit al eens eerder meegemaakt.

Calenta :cool:
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #2
Slechte afstelling , bougie (ontsteking slecht), niet te lang mee wachten en/of gescheurde brander .
 

Xr8

  • #3
Afstellen, en de voordruk controleren. Dit soort ketels alleen met de juiste apparatuur en kennis aanpakken. Zijn geen huis tuin en keuken apparaten. Tevens de voorplaat loshalen en de brander goed bekijken. Bij terugplaatsen de sleutelgat pakking vervangen en de brander opnieuw vastzetten met de bij geleverde schroeven.

Succes.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #4
De afstellingen zijn goed de gloeiplug is goed en de brander vertoond ook geen scheur.

Zal morgenochtend maar even met Remeha bellen.

Als installateur werk ik regelmatig met deze ketels, maar dit heb ik nog niet meegemaakt.

Zou het eventueel kunnen dat de klep blijft hangen.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #5
Controleer de aarding van het toestel.

had een zelfde euvel met een Quintatje ,bleek na veel zoek en sloopwerk dat de WCD niet geaard was. en daardoor onstak de ketel te laat met een knal tot gevolg.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #6
Hoi Mobel,

Ja, zou kunnen. maar bij een niet geaard toestel geeft deze toch een storing?
Bij de Avanta weet ik zeker dat het een storing is. maar de quinta....
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #7
Meeste toestellen (zeker de combi ) zijn ook min of meer geaard dmv van KW leiding of cv-leidingnet. alleen die aarding is soms te zwak (kunststof / pakkingen )waardoor de vlamboog van je ontsteekpen niet heet genoeg wordt om gas meteen te ontbranden, tegen de tijd dat dat wel lukt is de gas/luchtmensel verhouding in de buurt van de bovenste lel.

bij die remeha kreeg ik geen storing wat betreft die aarding , wel vaak vlamstoringen en schoorsteen die soms een paar meter verder op lag :mrgreen:

bij Atag bl2 heb ik wel eens code 00 gehad (onterecht vlam) ,maar na goed aarding van het toestel en fase/nul van stopcontact aanpassen nooit meer in storing.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #8
Ja, dat neem ik zeker even mee. Zal vandaag proberen om het op te lossen. Laat vandaag nog wel even weten hoe en wat. Dankje :cool:
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #9
:D Hee mannen,

Probleem opgelost! Xr8 zijn advies gaf de doorslag.

Ik heb de voorplaat gedemonteerd en zag gelijk wat het probleem was.
De brander kwam me bijna tegemoet.

Deze zat helemaal los en de pakking was bijna verdwenen.
Ik kon de voorplaat ook bijna met de hand losdraaien.


Nieuwe onderhoud set gehaald, de boel even grondig schoon gemaakt, alles weer netjes en strak in elkaar gezet en de ketel draait weer als een zonnetje.

Zo zie je maar weer, goed onderhoud is echt zeer belangrijk.

Bedankt voor de reply.

Groetjes Calenta
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #10
De afstellingen zijn goed de gloeiplug is goed en de brander vertoond ook geen scheur.

Zal morgenochtend maar even met Remeha bellen.

Als installateur werk ik regelmatig met deze ketels, maar dit heb ik nog niet meegemaakt.

Zou het eventueel kunnen dat de klep blijft hangen.

Je geeft hier aan de dat brander goed is , dat kun je alleen controleren als je hem open hebt gehad.
Was dus niet open geweest.
Zo zet je iedereen (behalve diegene die dit al eens heeft meegemaakt) op een verkeerd spoor.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #11
@Obelix 2
(Voor het onsteken van de brander geeft de quinta een enorme knal!
daarna brand deze wel gewoon)

Een brander die gescheurd is vertoond geen normaal vlambeeld en een ronde RVS brander scheurt echt niet. ( dan zou het de eerste zijn die ik zie )


Het is niet mijn bedoeling mensen op het verkeerde been te zetten, maar wil graag een ervaring uitwisselen en goede ideeën opdoen.
 

Xr8

  • #12
Ketels worden vaak alleen maar gemeten en niet open gehaald. Laatste is wel belangrijk om de brander te kunnen controleren en om de voorplaat pakking te vervangen. Zelf vervang ik ook de rode pakking altijd.

Voorplaat gaat wel eens lekken aan de onderzijde van de voorplaat. Vaak doordat de pakking verrot is.

Succes.
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #13
Niet alleen openhalen maar ook met een speciaal mes tussen alle lammellen raggen om veel vuil eruit te krijgen, net als bovenin met een bokkenpoot oid alles goed schoonborstelen.

maar zo zijn er maar weinig die dit doen, gezien de hoveelheid vuil en idd Xr8 de verrotte pakkingen die ik regelmatig tegenkom.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #14
O ja, dat mes heb ik ook gekregen bij de quinta service training. Heb deze keer m,n compressortje het werk laten doen :mrgreen:
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #15
Werkt nooit zo grondig,, maarja lichamelijk arbeid is niet voor iedereen weggelegd he ;) :D
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #16
Calenta schreef:
Een brander die gescheurd is vertoond geen normaal vlambeeld en een ronde RVS brander scheurt echt niet. ( dan zou het de eerste zijn die ik zie )
Dan zie kom je ze nooit tegen of haal je ze nooit open :roll:. Kom ze regelmatig tegen met een scheur vooral de bovenkant bij de velsnaad.

En dat met een compressor is leuk, maar de bedoeling van het mes is de vastzittende rommel los halen daarna kun je de compressor er doorheen halen.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #17
Zelf ben ik geen voorstander van ketels doorblazen met perslucht, meestal blaas je het vuil er juist nog verder in. dus alleen als het echt niet anders kan en alleen bij onbereikbaar plekken , of bijvoorbeeld een vent-waaier waar je niet bij kan ,gebruik ik perslucht , maar dan uiteraard niet met 8 bar :roll:
of het moet een Remeha gas 5 zijn of zo :mrgreen:
maar meestal met juiste gereedschap schoonmaken,stofzuiger aan het werk en naspoelen met water.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #18
Deze quinta heeft een enorme condensbak, daar valt de troep in en kun je met het stofzuigertje ( met nylon borstel ) alles dr uit halen.

Ja het mes is inderdaad beter, maar voor alle ketels een gadget bij de hand hebben :shock: dan mag ik wel een touringcar aanschaffen.

@ Arie1

Heb je daar al eens melding van gemaakt bij Remeha, vinden ze vast interessant.

Maar het probleem is opgelost dus wat mij betreft... slotje? :mrgreen:
 

Ketelchrisje

Specialist Verwarming
  • #19
Gekke quinta met zo'n condensbak, die wil ik wel eens zien,
inclusief lamellen van de wisselaar met een goede camera genomen van dichtbij ;)

en mits goed bijgehouden komen bovengenoemde problemen met de branders imo niet of nauwelijks voor, of ik heb veel geluk.

maar dit helpt TS niet veel verder dus ik hou maar even op hierover,
voor een modje ingrijpt :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu