Knallende CV installatie!

Fantomaz

  • #1
Hallo CV technici,

Even het volgende...
Onze CV, een Blauwe Engel, begint de laatste tijd erg te ploffen. :?
Dit gebeurde zo nu en dan eens, maar de laatste tijd wordt het steeds heftiger. :shock:
Ik heb de kap van de installatie afgehaald en ben er op gaan wachten.
Het gebeurd meestal enige tijd nadat de CV/warmwatervoorziening is aangeslagen.
Nu de kap er af was zag ik, achter de plexiglazen binnen "behuizing" waar de klappen vandaan komen. Het is uit de luchtinlaat, links naast op de installatie. Het zijn korte klappen, met een korte, blauwe steekvlam.
Zoals die vroeger ook wel uit uitlaten van auto's kwam wanneer de motor slecht was afgesteld.

Wat kan dit als oorzaak hebben? :roll:
Ik weet dat iedereen nu op de achterste benen gaat staan om mij te bewegen de monteur langs te laten komen, en dat gaat ook heus gebeuren, ;-) maar als het een kleinigheid is (een verstopte uitlaatklep oid??) kan ik het eerst verhelpen/stabiliseren tot na oud en nieuw wanneer de monteur weer gepland kan worden.
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Afstellen gaslucht verhouding.
Onderhoud zou ook wel eens een oplossing kunnen zijn..

Gaat niet lukken om dat zelf te doen. Hier heb je speciale meet apparatuur voor nodig
 

Fantomaz

  • #3
Dank je Obelix.
Zoals ik al zei, ik laat er een monteur bij komen.
Laatste onderhoud was in Mei 2010.

MvG

Fantomaz
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #4
Ik wil je niet bang gaan maken, maar als er uit je luchtinlaat steekvlammen
komen, dan kon dat nog wel eens serieus fout zitten.....
Ik zit dan te denken aan gebroken branderstenen, te veel speling op de
venturi, en als het al te ver heen is, dan is je brander/bovenplaat krom
getrokken.
Als je de kans hebt, en de monteur komt, kijk dan even mee wat hij allemaal
aantreft zodat je het zelf ook kunt beoordelen :wink:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Dat is ook mijn idee Dexter, het lijkt iets meer te zijn dan alleen een foute afstelling.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #6
Ontsteking buiten de wisselaar, brander stuk of los.
Kan enge situaties te weeg brengen. Heb t al eens meegemaakt met een 85 Kw Quinta. Je schrikt je helemaal lam.

Calenta :cool:
 

Standby

  • #7
Lijkt hier om een SHR Type te gaan als ik het zo lees.

Ga er dan maar van uit dat Dexter een heel eind in de goede richting zit.

Calenta:
Ontsteking buiten de wisselaar?? wat moet ik mij daar van voor stellen??.
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #8
Steekvlam uit de aanzuig buis?
Dat is buiten de verbrandingskamer en buiten de sleutel gat wisselaar van de quinta. Of dacht je in het water circuit :mrgreen:

Calenta :cool:
 

Standby

  • #9
Ehhhh goede kerst gehad met een borreltje soms :mrgreen: We hebben het toch over een Atag SHR type vandaar dat ik je verhaal niet kon/kan rijmen met de klacht.

Ach het komt vast wel goed toch :mrgreen:
 

Fantomaz

  • #10
Nou de monteur is geweest maar voor hij kwam belde mijn vrouw al dat de ketel helemaal niets meer deed. Een E04 foutmelding.
Toen de monteur de boel herstartte en de ketel zijn (lang durende) testprogramma had doorlopen, deed hij het probleemloos.

De monteur gaf mij aan dat hij niets kon vinden.
Ik heb hem telefonisch mijn bevindingen doorgegeven maar kon hem moeilijk overtuigen. Begrijpelijk want als er met enige regelmaat steekvlammen uit de luchtinlaat (ventilator ingang) komen, zou er meer schade zichtbaar moeten zijn.

Uiteindelijk heeft hij de branderstenen en de ventilator vervangen -begreep ik naderhand van mijn vrouw- en eerlijk is eerlijk, hij werkt weer zoals het hoort.
Ik zal uit de specificatie van de rekening wel zien wat er nou werkelijk allemaal is vervangen.

Mocht er een vervolg komen, zal ik dat ter afronding postten. :wink:
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #11
Aan de hand van jouw verhaal durf ik te zeggen dat het een minder ervaren
monteur is geweest.
Standaard haal je hem bij deze klachten volledig aan de bovenzijde los, dan weet je
of de brander heel is en of de bovenplaat niet krom is, ook lees ik niks over het
controleren/opnieuw afstellen van de Co2 waarde.
Nu wil ik niet lopen zeuren, maar houd hem goed in de gaten, al klinkt een nieuwe brander
wel als de oplossing
 

Fantomaz

  • #12
Dexter, bedankt voor de tip.
Ik blijf het in de gaten houden.
Als ik de rekening krijg, kan ik beoordelen of hij meteen een beurt heeft gegeven of wat er verder is gedaan.

Verder zou ik een onderhoudskaartje moeten aantreffen bij de ketel.
Dat had hij bij een eerdere controle, 2 jaar geleden, wel achtergelaten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu