Ketel met hogere tolerantie lage waterdruk

Monza

  • #1
Hallo iedereen.
Vraag.
Het valt me op dat de ene ketel "gevoeliger" is voor een lage waterdruk als de ander.
Mijn AWB en Radson werken al bij een paar tienden bar, de Remeha heeftgrofweg een bar minimaal nodig.

Wat zijn de ketels met de minste gevoeligheid op dit gebied ?

Ik vraag dit omdat ik een ketel zoek voor een lokatie met een lage waterdruk, omdat hij een deel van het jaar op een zogenaamd open expansievat aangesloten zal staan.

En ja, ik weet dat ze beter werken bij grofweg 2 bar, zuiniger zijn, etc, maar in dit geval kan dat niet altijd
 

Lange Herman

  • #2
Lager dan 0,7 bar ga je ze niet meer vinden.
Die Radson en AWB zijn al wat ouder een nieuwere ketel stopt echt rond de 0,7 bar.

Echter als het je alleen om tapwater te doen is kun je een Intergas overwegen. Alleen de waterleiding aansluiten en in het parametermenu de verwarming uitzetten. Je hebt dan een geiser.

Of gewoon toch een up-to-date installatie bouwen en vullen met een pomp. (Dat kan een simpel "tuinpompje" zijn wat je aandrijft met een accuboormachine.)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #3
Moderne ketels cinsen openvaten niet geweldig.
Omdat deze bketels heel kleine kanalen hebben raken deze snelmveratopt doordat het water veel.zuuratof blojft bevatten.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
  • Like
Waarderingen: The headhunter

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #5
bij de meeste toestellen is de minimale waarde instelbaar waarbij deze uitschakelt of een melding geeft, beter zou het zijn om de ketel hydraulisch te scheiden van de installatie ivm vervuiling van de wisselaar.
de scheiding kun je maken door een platenwisselaar te plaatsen met in het ketel circuit een eigen vulpunt overstort en expansievat, dan in het secundaire circuit wel een transportpomp plaatsen.
op deze manier kun je de ketel netjes tussen de 1,5 en 2 bar houden en de installatie drukloos.
 

Monza

  • #6
Hallo allen

Even de meeste tips in 1 post uitleggen:

Dat laatste idee, met de "tussenwisselaar" vind ik nog best interessant, alhoewel dat ook omslachtig word.
Het mooiste zou dan zijn -denk ik- om die extra transportpomp met een relais mee te schakelen met de huiskamer thermostaat.

Waar zijn zulk soort wisselaars te vinden, waar zoek ik dan naar ?

Het is overigens alleen een ketel voor cv-water, niet voor tapwater.

Ik snap dat een gesloten systeem beter is.
Maar kleine systeemuitleg:
Er staat een grote ketel, pakweg 1200 kw.
Op de rondpomp van die ketel stond het woonhuis en de schuur.
(Rondpomp pompt het warme water bovenuit die ketel naar de onderkant, zodat er geen grote temperatuurverschillen, en dus zet / krimpspanningen ontstaan, daarbij worden vaker relatief kleine verbruikers gezet).
Dat is een ketel die je ook niet telkens in- en uit kan schakelen ivm condensvorming etc.
Dan rot hij weg.
Dus die gaat bij serieuzere nachtvorsten aan, en brand dan tot ergens april, als echte vorst niet meer voorkomt (zolang een winter als 1963 wegblijft)
Door omstandigheden werd de grote ketel dus alleen nog bij vorst ingeschakeld, dus werd het woonhuis koud.
Dus extra leidingen en kranen ertussen, zodat het huis en schuur met een losse cv gestook kunnen worden, incluus een huiskamerthermostaat..

D.m.v. kranen kan het het huis / schuur ook gewoon meelopen als de grote ketel draait.
Dan kan de andere cv uit, en zelfs afgesloten.

Die 2 grote kogelkranen (2 of 2.5"") die ertussen gelast zijn, lijken iets te deinen naar het andere systeem toe, waardoor er iets drukverlies is, daarom de lage druk.
Die kranen vervangen is gewoon best een serieuze klus.
Op hoogte,, laswerk etc.

Die grote ketel heeft een open expansievat (eigenlijk 2) op een meter of 3 hoog, van een 1000 ltr totaal.
Dus dat ff vervangen door een dicht expansievat, met compressor voor de druk etc is ook niet direct het eenvoudigst.

Nu staat er een oude ledenketel, en dat gaat prima.
Maar die zijn niet direct zuinig, daarom zou ik er graag een vr of hr tussen zetten.
Maar die moet dan niet heel drukgevoelig zijn, daarom dus de vraag,.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Walker schreef:
@The headhunter : Stond je spellingscontrole uit? :lol:
Ja en de bril ook niet op.:oops:
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #8
dan komt dus de platen wisselaar om de hoek kijken op zon oud open systeem een modern hr toestel neerhangen is vragen om problemen zonder scheidingwisselaar.
de extra pomp kun je of met de ketel mee laten schakelen of zoals u aangeeft dmv een relais en dan via de thermostaat, mits dit een aan uit thermostaat is.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #9
Je kunt er ook voor kiezen om het woonhuis het hele jaar op een eigen hr ketel te laten draaien.

Grote kans dat het rendement van een hr keteltje ook in de winter hoger is dan het rendement van die oude grote ketel.
 

Monza

  • #10
Rendement zal hoger zijn van de kleine ketel, maar anders heb ik geen volume meer op het rondpomp-circuit.

Thermostaat is nu een simpele 2draads aan-uit, en zal dat met de nieuwe ketel -denk ik- ook wel blijven.

Maar waar vind ik zo een warmtewisselaar, waar moet ik naar zoeken, wat is dat voor een ding etc. ?

De problemen die bij direct aansluiten komen, is dat puur druk, of ook techniesche defecten door misschien zuurstofrijker water ?
Alhoewel tussen systeem en expansie een "harmonica" gelast is van een meter of 30 meter buis in op-en neergaande lussen, juist om teveel zuurstof te voorkomen, en ook de warmte in het systeem te houden.(ipv dat de hele tank water warm word)
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #11
in een open sysyeem bevindt zich zurstof rijker water dan in een gesloten systeem waardoor er meer magnetiet vorming is in de installatie, dit zorgt bij moderne ketels voor verstopping van de waterkanalen in de wisselaar.
zoek op de grote zoekmachine maar eens op scheidingswisselaar of platenwisselaar
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Nadeel is dat een oud ooen systeem van binnen vaak zwaar vervuild is en vaak niet meer op druk gezet kan worden omdat de leidingen en radiatoren dat niet meer.aan kunnen.
 

Monza

  • #13
Hallo
Die druk in het systeem, en dat het het niet houd, daar ben ik niet zo bang voor.

Wel net ff gekeken naar die wisselaars.
Prijs valt me alles mee, en er ging een wereld voor me open.
Een ketel van pakweg 35 kw, daar moet dan +- een 35 kw wisselaar achter gok ik zo ?

Is er veel warmteverlies / rendementsverlies met zo een ding ?
En zijn er ook "isolatie-sets" voor ?
Want zo een kale rvs-platenwisselaarboven in de schuur lijkt mij energietechnies ook niet het handigste ;)

In iedergeval een goede tip, eens kijken of ik daar wat mee kan.

Maar terug naar de basic van deze topic.
Zijn er "kale" stook ketels die dus geen last hebben van een lage systeem druk of waar je dat bv in kan stellen ?
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #14
kijk naar een toestel wat u geschikt lijkt en download hier de installatiehandleiding van, bij de parameters staat dan over iets over drukmelding/instelling.
bijvoorbeeld het merk uit apeldoorn heeft toestellen die instelbaar zijn.

voor de wisselaar zijn vaak standaard isolatie schalen beschikbaar maar zelf inpakken met bijvoorbeeld een wol of harde isoplaat is ook mogelijk
 

ADDave

  • #15
Even puur uit interesse:
Kan je een paar foto's plaatsen van het systeem?

Een 1200 kW ketel kan je een enorm bedrijfspand op laten draaien en heb ik nog nooit gezien voor een woonhuis. Dat is ook bijna te bizar voor woorden. Gaat het om een oud landgoed of iets dergelijks?
 

Monza

  • #16
De grote ketel is een "drietreksvuurgangvlampijpketel" zoals dat heet, van SMD, met een grote hoog-laag brander van Zantingh ervoor.
Dus een grote tank water met een lange wijde buis erin, daar staat de vlam in.
Dunnere buizen naar voren, en dan weer nog dunnere naar achter (3 gangen) waar de vlam / hitte doorheen gaat.
Voor en achter "keerkasten" om de vlam dus om te laten keren.
Daar hangt aan de zijkant een verdeelstuk aan met mengkleppen en pompen voor de verdeling en regeling voor de diverse afdelingen.
En dus een grote lus van boven naar beneden voor de rondpomp.
Verbruik maximaal een 100 kuub gas per uur (of een plons dieselolie)
Is een beetje lastig te vatten in een foto, ik zal dat later vandaar proberen.

Tegenwoordig zijn daar mooiere oplossingen voor, zoals modulerende branders, of zelfs meerdere kleinere (huis)ketels in cascade.
Maar dat is allemaal erg aan de prijs, en er word steeds minder mee gestookt.
En inderdaad, het is een ketel van grofweg 1 milj kcal, waarmee een kwekerij gestookt word.
Vroeger, nog bij de Alstroemeria's 12 tot 15 graden etmaaltemperatuur, tegenwoordig bij de Hortensia's is het vorstvrij houden.

Wat betreft de wisselaar, moet die hetzelfde rendement hebben als de ketel ?
En wat is het rendementsverliesdoor zo een ding ?
 

Monza

  • #17
@ADDave

Bij deze een paar foto's van de grote ketel
In close-up de Zanting brander, geschikt voor gas en olie.
En de 2 electrakasten.
Deze hebben we zelf afgelopen najaar ver- en geplaatst.
De grijze branderkast hing elders in het pand, en die plek werd minder geschikt, dus verplaats en alle kabels aangepast.
De creme kast voor de pompsturingen komt van elders, en is het project voor dit najaar om die functioneel te krijgen, want nu heeft elke pomp nog een separate stoppengroep, losse motorbeveiligingsschakelaar etc.

De rondpomp van deze ketel (de Grundfoss bovenop de ketel) hangt het woonhuis aan.
Achter deze ketel staat dus een kleine cv ketel om het woonhuis te stoken, als deze grote uit staat.

45d47d03-290b-41de-b73e-3d4193cac97d.jpg 9a5b19f2-165e-4456-86a8-dedf8837eafc.jpg d0b22c24-4313-4af0-8353-ab4df059b96c.jpg
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu