Ketel druk zakt vaak en hard

Jeffrey7

  • #1
Hallo Allen,

Ik heb problemen met mijn ketel druk die in ongeveer 8 uur tijd van 2.0 bar naar 0.0 bar zakt.
Ik kan geen enkel spoor van lekkages vinden en de CV monteur geeft aan niets in de CV installatie te zien..
Op dit moment weet ik echt niet meer wat te doen behalve alles maar uit te zetten en bijvullen wanneer we willen douchen..

Mijn installatie gegevens: ATAG i (2018) + ENERGION M 5 Hybrid (warmtepomp) + 5m2 zonnecollector voor warm water

Zoals ik al aangaf, sinds een paar weken heb ik problemen met de ketel druk.
Dit ging van 1x bijvullen per 2 weken, naar momenteel dagelijks 2x bijvullen (ieder avond en ochtend), waarbij de ketel druk compleet naar 0 bar zakt.
Dit lijkt ook vrij ineens te gebeuren.

Overigens had ik dit vorig jaar ook iedere 2 weken (druk zakte toen naar 1 bar ongeveer), maar toen stopte dit ineens toen het mooi weer werd en ben ik niet verder gaan zoeken.
Vanaf ongeveer November begon de ellende weer en nu is het dus meerdere keren per dag helemaal naar 0 bar.

De woning is uit 1959 met op de bovenverdieping radiatoren (allemaal in het zicht) en de begaande grond heeft enkel vloerverwarming.
Ik heb geen kruipruimte en de vloerverwarming zit in beton gestort.
In de afgelopen maand heb ik de ketel zeker 30x gevuld tot aan 2.0 bar en iedere keer zakt hij weer en ik kan dus helemaal nergens enige vorm van vocht vinden.
En dit vind ik vreemd, want waar gaat in godsnaam al dat water heen!

Wat heb ik al geprobeerd:
- Het expansievat vervangen, geen resultaat.
- Ik heb de ketel afvoer leiding in een emmer gezet, hieruit komt enkel condenswater.
- Ik heb met een warmte camera de hele woning doorlopen en kon zo snel geen enkele lekkage vinden.
- Ik heb ook een zone regeling (menggroep module) en zelfs als ik beide zones compleet af koppel met de handmatige klep dan zakt de druk alsnog.
- Ook als ik de ketel in zomer regeling zet (enkel warm water) heb ik het probleem ook.

Wat ook vreemd is. Op sommige dagen zakt de druk ineens 2x per dag helemaal naar 0 bar.
En dan de dag erop blijft het ineens 2 dagen weer goed werken.
Ik kan geen enkele logica vinden m.b.t. warmtevraag en/of buiten temperatuur.

Stappen die ik nog wil doen:
- Complete tekening maken van mijn hele systeem en alle leidingen om vervolgens 1 voor 1 gedeeltes uit te kunnen sluiten
- Overdrukventiel controleren (maar is het logisch dat die dan helemaal naar 0 bar zakt?)
- Zonnecollectoren controleren op lekkage?

Ik heb een CV ketel monteur die wijst naar de vloerverwarming en overtuigd is dat het niet in de CV installatie zit.
Maar zelfs als er een scheur in de vloerverwarming zit, dan moet je toch iets van water/vocht schade zien?
Je kunt toch niet weken lang zoveel water kwijt raken en geen enkele vocht schade hebben?

Heeft iemand enig idee wat ervoor kan zorgen dat hij dus vrij plotseling compleet wegzakt naar 0 bar.
En waarom dit dus soms meerdere dagen continue gebeurd en dan ineens een dag weer niet.
 

ADDave

  • #2
Overstort lek/vervuild en water verdwijnt het riool in.

Er zit een veer in die open gaat bij een bepaalde druk, als daar vuil tussen komt blijft hij lekken.
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #3
zitten er afsluiters tussen de installatie en de ketel?
 

Jeffrey7

  • #4
Betreft het overdruk ventiel
Dit klinkt aannemelijk, zou kunnen verklaren waarom die soms wel leegloopt en soms niet.
Ik heb zojuist het overdruk ventiel pijpje boven een 50 liter bak gedraaid (zie foto), dus morgenvroeg maar eens kijken wat daarmee gebeurd is (of er water in de bak staat).
Wat ik vreemd vind is dat op het overdruk ventiel 8 bar staat?

1681240339352.png
1681240382784.png


Betreft de afsluiters
Het is een vrij complexe installatie en er zitten meerdere 'afsluiters'. De meest logische zijn de kleppen in de zone regelaar (https://www.atagverwarming.nl/getme...1fd32094a218/Groepmodules-versie-oktober-2020).
Daar kan ik de bovenverdieping en de vloerverwarming leidingen compleet afkoppelen van de rest van het systeem.
Dat heb ik ook al geprobeerd, zonder resultaat. Dus dat bevestigd een beetje het vermoeden dat het geen lekkage in deze zones lijkt te zijn.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Dat is niet je overstort van de cv, die is van het tapwater.
DIe van de cv is die met de rode knop.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #6
Die rode overstort lijkt niet op een afvoer aangesloten. Als die zou lekken zou dat meteen duidelijk zijn.

"Je kunt toch niet weken lang zoveel water kwijt raken en geen enkele vocht schade hebben?"
Een vloer of muur kan zeer veel water opnemen, helemaal als die het ergens kwijt kan, bijvoorbeeld aan een zijkant van de vloer via de buitenmuren.
Als de vloerverwarming verdacht is, beginnen met deze af te persen. (afpers pomp is te huur)
Heb je een foto van de vloerverwarming? Misschien is er een manier om dat (houtje touwtje) met het cv-water te doen om je alvast een idee te geven.
ps. Laat dat laatste maar, als dat (zelf houtje touwtje) zou kunnen, dan zou je de vloerverwarming ook tijdelijk kunnen afsluiten. Dat is makkelijk om te kijken of het dan goed gaat.
 
Laatst bewerkt:

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #7
plaats is een paar overzicht fotos van het geheel want wat nu op de foto staat is de kw toevoer met de inlaatcombinatie en zo te zien aan de stickers op de leidingen de aanvoer en retour naar de zonnecollector waar een overdrukventiel inzit, deze is zo te zien dus niet van de cv installatie
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

KlusserHein

  • #8
Als het goedbis zit je overstort aangesloten op dezelfde slang waar je condenswater van de ketel uit komt.
 

Jeffrey7

  • #9
Ik heb wat foto's gemaakt en ik heb de hele brei aan leidingen gevolgd en in een overzicht tekening proberen te zetten. Vreemde is dus weer: Van zaterdag op zondag heb ik in 24 uur 2x moeten bijvullen van 2bar naar 0 bar. Van gister middag 17:00 tot nu is die van 1.9 naar 1.4 gezakt.. Wat het verschil is tussen deze dagen, geen idee.

Bijvullen kan ik eenvoudig via een simpele afsluiter, want de koud water aanvoer zit rechtstreeks op de ketel aangesloten. Verder heb ik dus 3 zones in huis. 1x bovenverdieping alle radiatoren, 1x voerverwarming onder en 1x vloerverwarming badkamer (die hele zone staat uit).
En het lijkt dus geen verschil te maken als ik in de zone regelaar een zone compleet uit zet met de handmatige afsluiters.

Zoals je hieronder ziet bestaat de installatie uit:
  • Een ATAG CV ketel uit 2018
  • Een warmtepomp
  • Zonnecollectoren
  • 200L buffervat
  • Zone regelaar
  • 2x een expansievat
  • en een hele zooi aan handmatige afsluiters


    1681324608602.png
    1681324796368.png
    1681324820387.png
    1681324834593.png
 

Jeffrey7

  • #10
Als ik in de zone regelaar (https://www.atagverwarming.nl/getme...1fd32094a218/Groepmodules-versie-oktober-2020) de afsluiter van zowel toevoer als als retour beide helemaal dichtzet en dit voor alle zones doe dan ontkoppel je toch alle leidingen hierachter? Dus alle radiatoren en vloerverwarming zijn dan compleet afgesloten van de rest van het systeem.

Stel er zit een lek in de vloerverwarming, dan zou nu toch de druk stabiel moeten blijven op de meter van de ketel?
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #11
Ja en ja.
Dat kan je ook testen. Sluit een zone af, tap van die zone via bijvoorbeeld een ontluchter water af en zie dat de druk snel afneemt en er geen water meer uit de ontluchter komt.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #12
wat voor type buffervat heb je staan? met 2 spiralen of met 1 spiraal en een hygiene spiraal?
En zeker zo belangrijk hoe groot is je expansievat?
 

Jeffrey7

  • #13
@Jackd "Dit kan je ook testen: Sluit een zone af, tap van die zone via bijvoorbeeld een ontluchter water af en zie dat de druk snel afneemt en er geen water meer uit de ontluchter komt". Deze snap ik niet helemaal. Waar moet ik dit aftappen en waar kan ik de druk dan zien afnemen? Als ik een zone afsluit dan zie je de druk toch juist niet zakken?

@De loodgieter Welk type buffervat het is weet ik niet, staat weinig informatie op. Staat alleen op "ATAG BOILER Maximale inhoud = 200L, Bouwjaar 2001, maximale werk druk = 10 bar en dan inhoud tab spiraal, inhoud zon-cv spiraal en inhoud zon spiraal". Dus ik vermoed dat hij 3 spiralen heeft.

Betreft het expansievat. Omdat deze niet heel duur zijn heb ik die een week of 3 geleden vervangen. De ketel is 32kw en de ketel staat hoger dan de hoogst gelegen radiator. Dus aan de hand van https://www.mijnkluswijzer.nl/expansievat-vervangen/ kwam ik op het volgende expansievat uit : "0 tot 5 meter – 35 kw – 25 liter & 0,5 bar". Ik heb er toen een bij de gamma gehaald met deze specificaties.

Het vreemde hiervan is: Voordat ik hem verving moest ik ongeveer 2x per dag bijvullen en na het vervangen ging het ruim 1 week goed (zonder bijvullen of druk verlies). En toen na een week was het ineens weer terug en was het probleem weer hetzelfde als daarvoor..

Als ik mijn installatie tekening zie dan heb ik nu 5 hoofdverdachten:
  1. Lekkage in de vloerverwarming (dit wil ik uitsluiten door die groep uit te zetten)
  2. Lekkage in de radiatoren (dit wil ik uitsluiten door die groep uit te zetten)
  3. Defect in de CV ketel
  4. Defect in de warmte-pomp
  5. Defect in/rondom het buffervat
Vraag: Als er een lek in optie 3, 4 of 5 zit. Om hoeveel water gaat het dan ongeveer wanneer je 1 tot 2 bar druk verliest? Want het grootste gedeelte van je circuit zit dan lager gelegen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
De hoeveelheid kan je meten, vul de installatie tot 2 bar en laat hem leeglopen tot 0 als je dat water opvangt heb je hoeveelheid.
Water is niet samendrukbaar dus je zal alleen je expantievat aan inhoud krijgen zal dus een liter of 9 zijn schat ik.
 

KlusserHein

  • #15
Je mist ook een meetdopje op je rookgasafvoer!
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #16
Als je een ontluchter op een radiator flink open zet, spuit er met kracht (vies) water uit. Als dit in een afgesloten deel (zonder expansievat op dat deel) gebeurt zal het water snel stoppen met spuiten.

Als het stopt met spuiten, je draait de ontluchter weer dicht en na een uur weer open en het spuit weer, dan is dat deel niet goed afgesloten. (bijvoorbeeld doordat de kogelkraan niet goed is)
Als je het afsluiten en je wacht een uur en probeert het dan en het gaat niet spuiten, dan weet je dat dat deel z'n druk niet vast kan houden. (wel doen in een afgekoelde installatie en bij redelijk gelijkblijvende temperaturen)
(beetje natte vinger werk, maar het kan je een idee geven waar verder te zoeken, zonder af te persen)
 

Bernhard

  • #17
Expansievat is te klein!
Kluswijzer gaat uit van een standaard Cv-installatie.
In jouw installatie heb je veel meer waterinhoud, met boiler van 200l.
De juiste selectie voor het expansievat kan met het berekenen van de totale waterinhoud van de installatie.
Ik denk dat je een expansievat nodig zou hebben van 45 liter, zeker minimaal 35l.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #18
En als daarbij de voordruk niet overeenkomt of b.v. te hoog is dan krijg je rare situaties.
 

Bernhard

  • #19
Als ik het schema goed lees is het expansievat in de aanvoer gemonteerd?
Het expansievat moet aan de zuigzijde van de pomp worden gemonteerd!
Dat is meestal in de in de retourleiding van de ketel.
 

Jeffrey7

  • #20
@KlusserHein Goede ogen ;) Dit waren wat oudere foto's en inmiddels had ik dit ook al eens gezien en weer terug geplaatst.

Ik heb sinds gister in ieder geval Zone 2 (vloerverwarming) afgesloten in de Zoneregelaar en tevens ook de zone uitgezet in de app. Ik ga nu even monitoren of de druk nog steeds zakt en/of dat het nu stabiel blijft. Als hij weer zakt dan zit het niet in de vloerverwarming. De Warmtepomp zou ik vreemd vinden en een lek in het buffervat zou ik moeten zien lijkt me (met een houten vloer).

@Bernhard Of het expansievat op de juiste plaats is gemonteerd durf ik niet te zeggen, maar ik neem aan dat deze installatie heeft gewerkt voordat ik de woning kocht. Dus ik vermoed dat die goed moet zitten, maar ik zal het nog eens nalopen.
Betreft het expansievat.. Ik kan natuurlijk gewoon eens een grotere kopen? Na het vervangen van de vorige voor deze ging het ruim een week goed, dus daar zat wel verschil in toen. De prijzen van 45/50L zijn nodig fors. Wat is handig? 45L en 0.5 Bar? Of moet de druk dan ook anders?

Overigens zat er voorheen een 18L, 1 bar expansievat in voordat ik die verving voor de 25L, 0.5 bar.

Andere gedachte: Zelfs als dit het expansievat zou zijn, waar gaat het water dan heen? Want ik heb al eens alle afvoerleidingen (ook die aan de onderkant van de CV ketel) in een emmer gezet en toen de dag erna de ketel op 0 bar stond zat hier niet veel water in. Misschien een laagje van 1 cm wat ik vermoed dat condenswater is. Dus waar is dat water dan heen, want hij is toch minimaal de 25L water uit het expansievat kwijt?
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu